Ga naar inhoud

Knallen met Max in de Formule 1 🇧🇪 🇳🇱


Wasmachineman
 Delen

Aanbevolen berichten

Schema voor komend weekend, zodat je kunt bepalen wanneer je de Olympische spelen kijkt, en wanneer je de F1 kijkt.

Vrijdag 30 juli:
11:30 - 12:30 Eerste vrije training
15:00 - 16:00 Tweede vrije training

Zaterdag 31 juli:
12:00 - 13:00 Derde vrije training
15:00 - 16:00 Kwalificatie

Zondag 1 augustus:
15:00 - Race

 

Dan het laatste nieuws: de stewards hebben het verzoek om opnieuw naar de straf voor Hamilton te kijken geweigerd. Dat de straf niet aangepast wordt is één ding, maar gewoon weigeren om de zaak serieus te behandelen is wel het toppunt van arrogantie. Zoals ik het zie, na jarenlange arrogantie van het Ferrari International Assistence, kan het niet anders dan dat binnen nu en 5 jaar de Formule 1 een lege huls is. De persconferentie voorafgaand aan de Hongaarse grand prix, ging vooral over de gebeurtenissen bij de GP van Silverstone.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal binnenkort wel omgedoopt worden naar MIA (Mercedes International Assistance)😉

 

Of misschien LIAR (Lewis International Assistance Rewards/Regulation)

aangepast door Cordoba
Link naar reactie
Delen op andere sites

image.jpgVandaag zijn de eerste vrije trainingen op de Hungaroring geweest, en morgenochtend de laatste vrije training voor de kwalificatie. RB heeft vandaag de motor van de Silverstonecrash van Max gebruikt om deze te testen, de motor is door Honda goed bevonden voor de rest van het raceweekend. (Iedere motorwissel, versnellingsbakwissel enz. na het begin van de kwalificatie levert je direct een gridstraf op, als de motor nu niet in orde is, heb je nog voldoende tijd om morgen voor de laatste training de motor ingebouwd te hebben, zodat je ook kunt proefrijden met de motor die er dan in hangt.

Bron officiele F1 site:

Quote

Red Bull could breathe a sigh of relief at the end of Friday practice for the Hungarian Grand Prix, after Max Verstappen’s power unit – the same one that was powering the Dutchman’s car during his 51G shunt with Lewis Hamilton at Silverstone – was given the all-clear by Honda.

Red Bull announced ahead of the Hungarian Grand Prix weekend that they would use Friday to assess the raceability of Verstappen’s power unit – featuring his second internal combustion engine of the year, the same as Hamilton – after it was involved Verstappen’s massive Silverstone crash, which Red Bull said had resulted in an estimated $1.8 million worth of damage.

Quote

 

Max heeft aangegeven dat het team veel heeft om naar te kijken, omdat in de 2e training in kwalificatietrim, de Mercedes van Bottas 0,3 seconde sneller was. In racetrim, lijken Mercedes en RB aan elkaar gewaagd. Perez is weer een zorgenkindje omdat ie vandaag in beide vrije trainingen te ver achterbleef bij Max.

Hopen dat men wat weet te vinden om de RB's sneller te maken voor de kwalificatie, want de Hungaroring is een circuit waar inhalen niet heel makkelijk gaat, en de eerste paar bochten na de start zijn cruciaal om een goede race neer te kunnen zetten.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst een kort verhaal over de Hungaroring, die niet zelden als Mickey Mouse circuit wordt bestempeld, maar dat doet dit circuit echt tekort. De baan zelf is niet superbreed, en heeft veel bochten die vrij kort op elkaar liggen, als je een bocht niet goed aansnijdt, heb je vervolgens zomaar 2-3 bochten lang last dat je tijd verliest. Ook Max gaf deze week aan dat hij hier ook buiten de F1 graag komt, omdat het een echt technisch circuit is. Het rechte stuk met start/finish ligt halverwege op een bergrug (tribune ligt een stuk hoger), en het eerste deel met lastige bochten ligt ook hoog, om aan de achterkant vrij steil naar beneden te duiken, dan een vrij vlak deel met een aantal haakse bochten, om weer geleidelijk omhoog te gaan richting ingang pitstraat, waarbij zowel de bocht vóór als de bocht na de ingang van de pitstraat listige bochten zijn, waar nog wel eens een coureur de fout in gaat. De Hungaroring is van oudsher een echt rijderscircuit, waar het pure vermogen minder van belang is. Wat verder van belang is, is dat de invloed van achterblijvers vrij groot is: doordat het circuit vrij kort is, halen de koplopers al snel het achterveld in. Voordeel voor het publiek is wel dat de auto's veel vaker langs komen dan op een lang circuit (een F1 race gaat normaal over 300 km + 1 ronde).

Rondom het circuit heb je heuvelruggen, en ook een flink deel van de auto's van het publiek staat geparkeerd op zanderige parkeerplaatsen. Als er een sterke wind staat, waait dat zand van de parkeerplaatsen dus makkelijk naar beneden het circuit op, en dat heeft invloed op de grip op de baan. Door de heuvels rondom, kan het weer soms snel veranderen en behoorlijk afwijken van het weer in Budapest zelf, en bij regen komt er door het hoogte verschil al snel van alles onder water te staan.

Voor de kwalificatie van vandaag was een behoorlijke kans op regen voorspeld, maar dit is opnieuw niet uitgekomen, als er morgen wel regen valt bij de race (volgens de voorspellingen van vrijdag grote kans), wordt dit ineens een heel andere race.

Ik zal kijken of ik nog wat eigen foto's van het circuit heb, om dit toe te voegen aan deze post.

Edit: eigen foto's van Verstappen op de Hungaroring, maar wel wat oudere foto's

img001.thumb.jpg.79cddaecee5f37a3aa1609ec5f4c30f7.jpgimg002.thumb.jpg.51a4d64c867adb0cb991229c4c64b034.jpg

Alvast de uitslag van de kwalificatie, vanavond schrijf ik nog wel de tekst en wat er voor morgen mogelijk is te verwachten:

Pos No Driver Car Q1 Q2 Q3 Laps
1 44 Lewis Hamilton Mercedes 1:16.424 1:16.553 1:15.419 19
2 77 Valtteri Bottas Mercedes 1:16.569 1:16.702 1:15.734 18
3 33 Max Verstappen Red Bull Racing Honda 1:16.214 1:15.650 1:15.840 17
4 11 Sergio Perez Red Bull Racing Honda 1:17.233 1:16.443 1:16.421 16
5 10 Pierre Gasly AlphaTauri Honda 1:16.874 1:16.394 1:16.483 15
6 4 Lando Norris McLaren Mercedes 1:17.081 1:16.385 1:16.489 17
7 16 Charles Leclerc Ferrari 1:17.084 1:16.574 1:16.496 17
8 31 Esteban Ocon Alpine Renault 1:17.367 1:16.766 1:16.653 15
9 14 Fernando Alonso Alpine Renault 1:17.123 1:16.541 1:16.715 15
10 5 Sebastian Vettel Aston Martin Mercedes 1:17.105 1:16.794 1:16.750 15
11 3 Daniel Ricciardo McLaren Mercedes 1:17.664 1:16.871   13
12 18 Lance Stroll Aston Martin Mercedes 1:17.038 1:16.893   12
13 7 Kimi Räikkönen Alfa Romeo Racing Ferrari 1:17.553 1:17.564   15
14 99 Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Racing Ferrari 1:17.776 1:17.583   12
15 55 Carlos Sainz Ferrari 1:16.649 DNF   5
16 22 Yuki Tsunoda AlphaTauri Honda 1:17.919     8
17 63 George Russell Williams Mercedes 1:17.944     8
18 6 Nicholas Latifi Williams Mercedes 1:18.036     8
19 9 Nikita Mazepin Haas Ferrari 1:18.922     9
aangepast door Cordoba
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zatermiddag was weer een kwalificatie met wat bijzondere zaken. Schumacher had tegen het eind van de vrije training van zaterdagochtend de auto zijdelings in de bandenstapel gezet, met een forse schade als gevolg. Mick zelf was prima in staat om de kwalificatie te rijden, maar helaas was de Haas niet op tijd gereed. Nog even werd door de omgeving gedacht dat misschien aan het eind van Q1 de auto nog even een rondje zou kunnen doen, al was het maar om even wat zaken te checken op een correcte werking.

71c7f266-8c9b-4382-91ed-3ed95d4558b4_ori

 

Dit betekende dus dat er maar 4 afvallers waren in Q1 omdat Schumacher al bij voorbaat was afgevallen, en morgen van plek 20 of vanuit de pitstraat mag starten. De andere afvallers in Q1 waren Mazepin, beide Williams auto's, en verrassend genoeg ook Yuki Tsunoda die de Alpha Tauri niet verder naar voren wist te krijgen dan P16 en waar verschillende coureurs pas op het laatste moment uit Q1 wisten te ontsnappen.

In Q1 heeft het hele veld op de rode band gereden (behalve Schumacher) en aan het begin van Q2 zijn beide Mercedessen en beide Red Bulls op geel naar buiten gegaan om zo te proberen Q3 te halen en morgen op de middelharde band te starten. Als je morgen bij de race langer door kunt rijden op de gele band, loop je niet het gevaar dat je bij de 1e bandenwissel klem komt te zitten in het veld met langzamere auto's, dus dat kan belangrijk zijn. Als Q2 zo'n beetje halverwege is, mist Sainz bij het opgaan van het rechte stuk de bocht en gaat zijdelings de bandenstapel in, probeert om weg te komen, maar staat met het rechtervoorwiel op zijn voorvleugel, en kan niet normaal rijden of sturen. Binnen no time hangt de rode vlag uit, en mogen alle rijders in de pit wachten tot het circuit vrijgegeven wordt. Voor Sainz een klein drama omdat ie nog geen tijd had staan in Q2, en dus morgen vanaf P15 mag starten, of als er teveel gerepareerd moet worden zelfs vanuit de pitstraat.

988f32ac-ab46-410b-9b8d-871fb3a555c4_ori

Als Q2 verder gaat staat er nog 6:40 minuten op de klok, dus het hele veld gaat vrij kort achter elkaar van start. Bottas en Perez (op dat moment P7 en P8) lopen echt risico dat ze door langzamere auto's op de rode band uit Q3 gehouden worden, dus verwacht werd dat die op rood naar buiten zouden komen. Verrassend genoeg kwam Bottas opnieuw op geel naar buiten, en dat Max en Lewis op rood naar buiten kwamen was ook een verrassing. Bottas wist zijn tijd op de nieuwe gele band flink te verbeteren, en ook Perez verbeterde zijn tijd, en Max voltooide verrassend genoeg zijn snelle ronde, en zette een hele snelle 1:15,6 neer. Later verklaarde ie dat men bang was dat het op 0,1 of 0,2 seconden aan zou komen om mogelijk buiten Q3 gehouden te worden, en dat risico wilde men niet lopen. Hamilton was ook snel onderweg op rood, maar liet de laatste sector zijn gas los, waardoor het niet zijn snelste ronde was in Q2 en hij dus morgen op geel moet starten (bij een droge start). Ik heb nog het idee dat men bij RB sterk rekent op een natte start voor de race, en dan geldt het bandenregelement niet, en dat men daarom toch doorgegaan is op rood in Q2, als er toch een droge start is, staat Mercedes als enige op de gele banden, en hebben de andere teams een voordeel om bij de start beter weg te komen en meer grip in de eerste bochten te hebben. In elk geval eindigt de kwalificatie niet alleen voor Sainz in Q2 maar ook voor beide Alfa's, Stroll en opnieuw Ricciardo die duidelijk achterblijft bij teamgenoot Norris.

In Q3 vertrekt het hele veld al snel om een snelle ronde neer te zetten, alleen Vettel blijft in de pit staan om het te proberen tussen de 1e en de 2e poging van de andere 9 rijders. Max zet in Q3 een snelste ronde van 1:15.9 neer, zo'n 0.3 seconde langzamer dan in Q2, volgens Max door een bandenset met wat minder grip (ondanks alle high tech, komt het vaker voor dat in principe identieke banden zich in de praktijk verschillend gedragen). Bottas zet een tijd van 0,2 seconde sneller neer, en ook Hamilton is behoorlijk sneller met 1:15,4. Perez weet de 4e tijd neer te zetten, ook al is ie een halve seconde langzamer dan Max.

Als Vettel dan zijn tijd heeft neergezet en voorlopig op P8 staat, gaat de rest de box uit om nog een keer te proberen om hun startpositie te verbeteren. Bottas zit halverwege het rijtje auto's dat de pittstraat uit rijdt, met Hamilton en beide Red Bulls achter zich.  Hierbij valt op dat Lewis extreem langzaam door de pitt rijdt, en zo beide RB's achter zich houdt (inhalen in de pitt is niet mogelijk/toegestaan). Op de foto zie je Max achter Hamilton en als je goed kijkt zit Perez pal achter Max.

19787fa2-5a67-4b9f-9d53-84ff420b97cc_ori

Vervolgens zie je dat Hamilton de hele outlap het tempo laag houdt, en net teveel in de weg rijdt dat Max er voor bij gaat. Bij de ingang van de pitstraat zie je dat Hamilton ongeveer in de parkeermodus gaat en op het laatste moment op het gas gaat zodat ie net op tijd de start is gepasseerd om nog een snelle ronde te mogen starten, Max kan ook nog net mee, maar Perez is net te laat en wordt afgevlagd op het moment dat ie aan zijn snelle ronde wil beginnen. Wat is Hamilton toch een sportieve gozer. Ondertussen loopt de laatste kwalificatieronde, Bottas ziet geen kans om zijn positie te verbeteren en ook Hamilton verbetert zijn tijd niet. Gasly heeft ondertussen de 5e tijd neergezet en laat Norris achter zich. LeClerc, Ocon en Alonso eisen plek 7, 8 en 9 op en plek 10 is voor Vettel. Max verbetert wel zijn Q3 tijd, maar blijft steken op 1:15.8 dus langzamer dan zijn Q2 tijd en langzamer dan beide Mercedessen.

 

Overigens nog iets bijzonders over de nasleep van de Silverstone crash: de familie Verstappen (Jos en Max) hadden altijd regelmatig contact met Lewis Hamilton en Mercedes teambaas Toto Wolff. Sinds de crash geen enkel contact met uitzondering van een telefoontje van Lewis naar Max, en zelfs dat telefoontje schijnt pas gekomen te zijn, nadat Stefano Domenicali (CEO van de F1 group, dus het hele F1-circus) dit heeft opgelegd aan Hamilton. Volgens diezelfde bronnen hadden alle andere teams/rijders wel contact gezocht met Red Bull/Verstappen om naar de gezondheid van Max te informeren, alleen Lewis en Toto dus niet (Bottas dus mogelijk wel, maar dat durf ik niet met zekerheid te stellen). Als je dit optelt bij het gedrag tijdens de laatste kwalificatie is het niet vreemd dat Hamilton na de kwalificatie door het aanwezige publiek op een luid boe-geroep werd getrakteerd.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

denk dat max morgen maar eens het truukje van Hamilton moet uithalen zodat die eens met 300+ de grindbak indonderd
En dat max dan ook een tijdstraf van 10sec krijgt.
Eens kijken wat meneer lewis dan heeft te blerren.....

Maar ja denk dat MAX daar teveel sportman voor is en op een normale manier aan zijn punten wil komen.
En dat siert hem...

Link naar reactie
Delen op andere sites

bron: www.Telegraaf.nl

Alsnog nieuwe motor voor Max Verstappen in Boedapest

 
author avatar

Door ERIK VAN HAREN

BOEDAPEST - Max Verstappen rijdt de Grand Prix van Hongarije zondagmiddag alsnog met een nieuwe motor. Leverancier Honda is daartoe genoodzaakt, nadat het tijdens de inspectie na de kwalificatiesessie een probleem vond.

 

Het was de bedoeling dat Verstappen het hele weekeinde met dezelfde krachtbron zou rijden. Die motor werd na zijn crash op Silverstone, twee weken geleden, grondig onderzocht. Honda heeft nu alsnog ‘iets’ gevonden en laat weten dat dit hoogstwaarschijnlijk een gevolg is van Verstappens harde klapper in Engeland.

Honda vond na de kwalificatie een 'scheur', in het gebied vlakbij het chassis. Dat hebben de Japanners nog niet eerder gezien, vandaar dat de conclusie wordt getrokken dat dit is veroorzaakt door de klap in Engeland. Er zal worden onderzocht of de motor in ieder geval nog te gebruiken is tijdens trainingen in de nabije toekomst.

Een forse tegenvaller. Verstappen krijgt nu zijn derde motor. Dat komt hem in Hongarije niet op een gridstraf te staan, waardoor hij gewoon vanaf de derde plek start. Als het later in het seizoen nodig is om nóg een volgende krachtbron te introduceren, krijgt Verstappen wel een gridstraf.

 

 

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jos Verstappen heeft zojuist bevestigd dat de ophanging van de motor was beschadigd, dus mogelijk dat na reparatie de motor gewoon bruikbaar is voor volgende races. Op dit moment druppelt het op het circuit, dus het zal er om hangen of het een officiele wet race wordt of niet.

@EdK Ze kunnen natuurlijk ook Tsunoda tegen Hamilton aan laten rijden. 😁 Alleen die hoge snelheden worden niet gehaald op de Hungaroring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schitterende race met Ocon en Alonso en ook ouwe rot Vettel die een nette race heeft neergezet. Alonso terecht driver of the day, het gevecht met Hamilton was schitterend om te zien. En dan het gejammer van Hamilton over Alonso, iets van 'dangerous actions' en 'at such high speeds' hij is zeker 2 weken terug niet in Silverstone geweest.🤪

 

Ik had Sainz ook binnen verwacht voor verse banden voor de snelste raceronde en eigenlijk ook Max wel (hij had achter zich een gat van 22 seconden). Mooi dat Gasly dat puntje weggehaald heeft bij Mercedes, vanavond verslag van de race.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ANP010821119-1.jpg?itok=kkNuLR2t&width=1

Wat ik gisteren al een beetje voorspelde gebeurde vandaag ook bij de grid. Vóór de start was er al een flinke bak water gevallen bij de voorafgaande Formule 3 race op het circuit. Bij de start van de F1 was lang de vraag of de organisatie er een officiele wet race van zou maken (met verplichting om op een regenband te starten), maar naarmate het tijdstip van de start naderde, werd duidelijk dat de organisatie die call niet zou maken. Het complete veld koos daarom om op de groene Intermediate band (voor niet al te natte baan) van start te gaan, de blauwe full wet was met de droge stukken baan duidelijk te veel van het goede.  Korte uitleg bij de start moeten de 1e 10 auto's in principe op exact dezelfde bandenset starten als waar men in Q2 de snelste tijd mee gereden heeft, alleen als men op de Intermediate of de full wet band vertrekt, gelden de bandenregels niet meer, men mag dan dus in theorie zelfs de hele race rijden zonder bandenwissel. Alle auto's die Q3 niet hebben gehaald hebben altijd vrije bandenkeuze bij de start van de race.

Het hele veld koos er dus voor om op de groene Intermediates van start te gaan. Hamilton had van pole een goede start, net als Max en Perez van de 2e startlijn, maar Bottas kwam gewoon niet goed weg. Norris had een wereldstart en passeerde Kimi aan de binnenkant, terwijl aan de andere kant beide RB's langskwamen. Waar bijna alle coureurs wat buiten het pad van hun voorganger gingen rijden, om voldoende druk op de voorvleugel te hebben voor de 1e bocht, deed Bottas dat niet. Hij verremde zich, gaf Norris een ongelooflijke opdoffer, en knalde vervolgens zelf in de flank van Perez, waar Norris bij Max naar binnen geduwd werd. Iets verder naar achteren was Stroll overgestapt naar de grasmaaierraces, en ramde vanaf het gras LeClerc uit de race bij bocht 1. Hamilton was de ellende net voor gebleven, en een paar coureurs zoals Ocon en Sainz hadden kans gezien om tussen alle ellende door te laveren en voor in het deelnemersveld te belanden. In eerste instantie werd de safetycar uitgestuurd, en Max kon na een pitstop weer in het rijtje achter de SC aansluiten op P13, maar was wel zijn linker bargeboard verloren bij het verlaten van de pitt. Even later werd op basis van de grote hoeveelheid debris op de baan (en nog een hele race te gaan) en de grote hoeveelheid beschadigde auto's de rode vlag gezwaaid en de race stilgelegd.

 

7595ca24-6cda-4363-95c9-fdde8d8ee9ce_ori

image.jpg

De rode vlag gaf de kans om reparaties te doen, maar wel in de pittstraat, niet in de box. Bij Max werden diverse onderdelen gefatsoeneerd, of gewoon domweg weggehaald en afgeplakt, hoewel hij de rest van de race een flink beschadigde bodem had, en een ontbrekend bargeboard. De auto van Norris, Perez en Bottas waren zo zwaar beschadigd, dat ze niet meer verder konden. De Ferrari van LeClerc en de Aston Martin van Stroll waren de  uitvallers bij het andere ongeluk, waar ook Ricciardo een tik mee kreeg.

bd712a6f-30fe-41c2-aa83-0e622a32005f_ori

Tijdens de rode vlag (ca. 20 minuten) komt af en toe het Hongaarse zonnetje door, en de baan begint snel te drogen, als het hele pak achter de safetycar aan naar een nieuwe staande start mag rijden, in de nieuwe volgorde. Bij de pittstraat aangekomen gaat de SC zoals normaal bij een dergelijke procedure de pitstraat in, terwijl Hamilton naar de grid rijdt. Alle coureurs achter hem, hebben in dit formatierondje gezien hoe droog de baan al was, en besluiten zonder uitzondering de pitt in te gaan om banden te wisselen (vrije keuze) en als het startveld voorbij is, vanuit de pitstraat er achteraan te gaan. Het hele startveld op de grid bestond uit 1 auto op de pole (Lewis Hamilton), en ik kan me niet herinneren dat ik de man met de groene vlag achter het 'veld' langs heb zien lopen om aan te geven dat er gestart kon worden.

41166678-d9ca-4088-974a-7ecfcdc525ea_ori

Waar lang geleden in de USA een race ooit herstart werd met 6 auto's op de grid, was dit de allereerste keer dat er bij een officiele race maar 1 F1-auto op de grid stond. Het hele veld kon direct achter Hamilton aan de pitstraat uit, terwijl Hamilton opdracht kreeg om binnen te komen voor een bandenwissel. Tijdens de formatieronde mag het team die call niet maken, en moeten de rijders zelfstandig beslissen of ze binnen komen of niet, maar blijkbaar is dat inzicht wat veel gevraagd van een 8-voudig wereldkampioen.

Na zijn bandenwissel ligt Hamilton tot zijn frustratie achteraan, terwijl Ocon het veld leidt, met Vettel, Sainz en Alonso ook allemaal voorin. Ondertussen is Mazepin in de pitstraat aangereden door Giovinazzi die losgelaten werd, net toen Mazepin er aan kwam en waarbij de stuurstang van Mazepin kapot ging, dus weer een uitvaller. (levert Giovinazzi ook nog een 10 seconden stop&go penalty op wegens te hard rijden in de pitt, dus veel zwaarder dan Hamilton in Silverstone)

11727239-135f-4026-bee2-3a738089511b_ori

Ondertussen verliezen Latifi en Tsunoda wat terrein, komt Max maar moeilijk een enkel plekje naar voren, en heeft Hamilton moeite om bij Max te komen doordat ie moeite heeft om coureurs in het achterveld te passeren als ie er voor moet strijden.

In rondje 15 lukt het Max om Schumacher te passeren en in de punten (plek 10) te komen, terwijl ook Raikkonen een straf krijgt voor een 'unsafe release' in de pitt, maar Kimi krijgt gewoon 10 seconden, geen ''stop & go". Lewis is ondertussen opgerukt naar P11. Vooraan leidt Ocon het veld, met Vettel achter hem, die probeert of ie Ocon niet in een foutje kan drukken, zodat Vettel de kop over kan nemen. Dan ineens in rondje 20 duikt Lewis de pitt in en wisselt met nog 50 rondes te gaan naar de harde witte band. Max wordt gezegd te pushen en de volgende ronde ook direct binnen te komen, en ook Ricciardo (net voor Max op de baan) volgt deze strategie. Als Ricciardo en Max na hun bandenwissel weer de baan opkomen, stuift Hamilton ze gelijk voorbij: de undercut heeft gewerkt, al zal dat voor een belangrijk deel ook te danken zijn aan de schade aan beide auto's, waarbij vooral Max niet kon pushen zonder te blokkeren.

De rest van de race kruipt Hamilton langzaam naar voren, terwijl de coureurs die nu onverwacht voorin meestrijden proberen om tactische bandenwissels te doen, en te proberen om zoveel mogelijk punten te scoren. Ondertussen leidt Ocon nog steeds het veld, zit Vettel op het vinkentouw, probeert Sainz een podiumplek veilig te stellen, en doet Alonso zijn best om Hamilton achter zich te houden. Ronde na ronde zijn beide meervoudige F1-kampioenen met elkaar in gevecht, en steeds weet Alonso de Mercedes achter zich te houden, waarbij het steeds spannend is of ze elkaar zullen raken en mogelijk beiden van de baan vliegen, met nog maar een handvol rondjes te gaan. Dan maakt Alonso een foutje remt iets te laat, gaat wat wijd en duikt Lewis binnendoor. Lewis kan nog wel bij Sainz komen, maar doordat Alonso er in geslaagd is om Lewis lang achter zich te houden, lukt het nooit meer om nog bij Ocon en Vettel te komen.

15b81e00-b280-4b6c-a25e-14d69410afb2_ori

Lewis passeert inderdaad Sainz nog, maar Ocon wint de race en ook Vettel haalt het podium, en de laatste podiumplek is voor Lewis. Gasly gaat in het laatste rondje nog voor de rode band om de snelste rondetijd bij Hamilton weg te halen (en gelukt).

c865a0f3-627e-4c74-a51a-5c069784dc47.jpg

Bij het podium stond de auto van Hamilton alweer alleen: Ocon en Vettel waren beiden doorgereden en stonden aan het eind van de pitstraat op de baan. De 1e F1 overwinning voor Ocon, werd door iedereen gegund, en hij kreeg dan ook veel complimenten van de concurrentie. Bij de huldiging viel op dat Hamilton met een massaal boegeroep op het podium werd ontvangen, en ook bij het interview na de race massale vocale afkeuring voor Lewis. Ocon was heel dankbaar voor het werk van Alonso (ophouden Lewis), zodat hij de winst kon pakken, terwijl Alonso heel bescheiden op de achtergrond bleef, tot ie de kans kreeg Ocon te feliciteren. Ook Vettel toonde respect, en sprak van een foutloze race van Ocon.

Stroll en Bottas hebben voor de crashes allebei een gridstraf van 5 plekken te pakken voor de volgende race na de zomerstop.

Na 3 weken zomerstop krijgen we direct een triple header: 27-29 augustus Spa-Francorchamps (als het niet onder water staat), 3-5 september Zandvoort en 10-12 september Monza. Na die triple krijgen we een weekje rust en dan de volgende triple: Rusland, Turkije, Japan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gekkenhuis is nog niet klaar in Budapest: Vettel is gediskwalificeerd omdat men niet het verplichte brandstofmonster van 1 liter af kon tappen, maar slechts 0,3 liter. Hamilton is in de uitslag opgeschoven naar 2, Sainz naar 3 enz.

Aston Martin geeft aan nog in beroep te gaan tegen de beslissing, maar ik ben bang dat dit nutteloos is, ondanks dat volgens Aston Martin er 1.44 liter in de auto zou moeten zitten, maar zijn ze niet in staat om dit er uit te krijgen.

aangepast door Cordoba
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Cordoba zei:

Het gekkenhuis is nog niet klaar in Budapest: Vettel is gediskwalificeerd omdat men niet het verplichte brandstofmonster van 1 liter af kon tappen, maar slechts 0,3 liter. Hamilton is in de uitslag opgeschoven naar 2, Sainz naar 3 enz.

Aston Martin geeft aan nog in beroep te gaan tegen de beslissing, maar ik ben bang dat dit nutteloos is, ondanks dat volgens Aston Martin er 1.44 liter in de auto zou moeten zitten, maar zijn ze niet in staat om dit er uit te krijgen.

Lewis nu op 2 gefinished?? Het zit hem ook wel weer mee opnieuw. Bah! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Cordoba zei:

Vettel is gediskwalificeerd omdat men niet het verplichte brandstofmonster van 1 liter af kon tappen, maar slechts 0,3 liter. Hamilton is in de uitslag opgeschoven naar 2, Sainz naar 3 enz.

Is weer even terug gedraaid !
Vettel en team hebben protest ingediend en zijn bezig om het tekort aan brandstof uit de wagen te krijgen.
Schijnt dat pompje waarmee de liter eruit word gepompt de geest had gegeven.
Dus de diskwalificatie is nog even terug getrokken totdat men het restant van 0,7 ltr niet kan leveren.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens welke bron @EdK ? Op de officiele F1 site staat Vettel nog steeds als gediskwalificeerd, en de rest erachter allemaal een plekje opgeschoven. Ik heb wel kunnen vinden dat de auto van Vettel verzegeld is door de FIA, zodat eventueel alsnog de extra brandstof afgetapt ka worden.

Voor wie het niet weet de achtergrond van deze regel: de brandstof die gebruikt wordt, moet vooraf goedgekeurd worden door de FIA, en als je na de race een brandstofmonster af tapt kun je checken of de brandstof overeenkomt met de brandstof waarvoor vooraf goedkeuring is verleend. Een F1 auto mag tijdens een race 105 kg (dus geen liter) brandstof verbruiken, als je een stof in de brandstof doet die per kg meer energie bevat dan de benzine, heb je tijdens de race dus meer energie ter beschikking. Er is dus een hele lijst met stoffen die in de benzine mogen zitten, maar om gedoe achteraf te voorkomen, is de afspraak dat een team een brandstof met een bepaalde samenstelling niet eerder mag gebruiken, dan wanneer deze is goedgekeurd door de FIA. (anders krijg je volop diskwalificaties achteraf, en is de uitslag een half uur na de finish totaal anders dan een paar dagen later).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2-8-2021 om 20:30, Cordoba zei:

Volgens welke bron @EdK ?

Radio 2 ergens in de ochtend rond 11.00 uur in den ochtend tijdens de rit van Huizen naar Amersfoort op maandag 2 augustus 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe