Ga naar inhoud

Knallen met Max in de Formule 1 🇧🇪 🇳🇱


Wasmachineman
 Delen

Aanbevolen berichten

Bron: www.telegraaf.nl 

Max Verstappen is er zondag in Bahrein nét niet geslaagd om de eerste Grand Prix van het nieuwe Formule 1-seizoen op zijn naam te schrijven. Hoewel de Red Bull-rijder de race vanaf pole position begon, moest hij zijn meerdere erkennen in Mercedes-rivaal Lewis Hamilton, die de Red Bull-coureur na een fascinerend bandenspel en een zinderende slotfase de baas was.

Er ontspon zich een fascinerend bandenspel. Hamilton dook in de dertiende ronde als eerste naar binnen en maakte op zijn nieuwere (harde) banden veel tijd goed. Verstappen, die drie ronden later snellere mediums haalde, verloor door zijn latere stop de leiding, maar reed vervolgens rap naar Hamilton toe.

Tot een inhaalactie kwam het echter niet, om dat Mercedes zijn kopman na de 28e ronde voor de twee keer naar binnen haalde. Wederom werd geopteerd voor de harde compound. Verstappen, die herhaaldelijk klaagde over de achterkant van zijn bolide, liet elf ronden later vergelijkbare banden onder zijn Red Bull schroeven, waarna hij op zijn nieuwere set zestien ronden de tijd had om een achterstand van acht seconden dicht te rijden.

Verstappen liet direct zien dat het hem menens was en verbeterde de snelste rondetijd. Vijf ronden voor het eind meldde de Limburger zich uiteindelijk aan de staart van Hamilton. Een ronde later was het direct raak, maar omdat Verstappen bij zijn inhaalactie even buiten de baan terechtkwam, moest hij de leiding weer teruggeven. In het vervolg slaagde hij er niet meer in om het gat te dichten en moest hij zich tevreden stellen met een - voor zijn gevoel ongetwijfeld teleurstellende - tweede plaats.

aangepast door Wasmachineman
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach het bewijst in iedergeval dat hij dit seizoen beter start dan de jaren ervoor...
Als ze dit kunnen voortzetten en zoals alle jaren ervoor in het seizoen nog sterker kunnen worden dan heeft hij nog genoeg kansen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een beetje jammer dat de Mercedesrijders ongeveer iedere ronde buiten de lijntjes kleuren, en als Max dat één keer doet, hij gelijk zijn plek moet teruggeven. Ook jammer dat er achter Bottas zo'n groot gat zat dat ie een gratis stop voor de zachte band kon maken aan het eind, zodat Max ook het punt voor de snelste raceronde kwijtraakte.

Ik vraag me trouwens af, is Bottas tijdens de snelste raceronde wél binnen de lijnen gebleven?

Wat deze race wel duidelijk maakte, is dat we al jaren geen race meer gezien hebben waarbij de winnaar op de baan beslist wordt, dat leek deze race eventjes voor het eerst in lange tijd wel te gebeuren. Ik hou van slimme taktieken om een race naar je toe te trekken, maar een race op de baan beslissen is toch fraaier om te zien. Als het zo doorgaat moet Bottas heel hard zijn best doen om over een paar wedstrijden bij de top 5 te finishen. Een aantal rijders moet nu nog wennen aan de auto, maar die gaan Bottas meer op de huid zitten komende wedstrijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja ik heb geen Ziggo, en de jaren voorheen keek ik op duitsland
Maar ook daar was de race vandaag niet te zien.
En kan bij KPN wel de race kijken maar dan voor €6,00 per race
Wellll dat gaan we dus niet doen...

Dus morgen maar ff uit de newsgroepen plukken en dan kijken, het is niet anders....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb naast Ziggo (tegenwoordig gewoon zoals het hoort 😛 ) ook het Formula1 abonnement, daarmee kan je het sowieso kijken met elk commentaar dat je maar wilt 😉

Jammer is alleen dat het ~65 euro per jaar kost en het merendeel van de wedstrijden in 2020 problemen had. (vandaar ook dat het steeds maandenlang verlengt werd, los van Corona)

Voordeel is wel, je kan alle camera's vanuit de auto ook benaderen wanneer je wilt en je kan heel veel live data zien. Vaak heb ik dan ook de iPad open met Max er op, oortje in met zijn boordradio en dan gewoon de wedstrijd op de TV zelf kijken. Als het echt spannend is zet ik de MacBook er bij met de tijden/data.

Op 28-3-2021 om 20:53, Cordoba zei:

Wat deze race wel duidelijk maakte, is dat we al jaren geen race meer gezien hebben waarbij de winnaar op de baan beslist wordt, dat leek deze race eventjes voor het eerst in lange tijd wel te gebeuren. Ik hou van slimme taktieken om een race naar je toe te trekken, maar een race op de baan beslissen is toch fraaier om te zien. Als het zo doorgaat moet Bottas heel hard zijn best doen om over een paar wedstrijden bij de top 5 te finishen. Een aantal rijders moet nu nog wennen aan de auto, maar die gaan Bottas meer op de huid zitten komende wedstrijden.

Precies! Er moet gewoon vooraf bepaald worden wat de regels zijn en klaar... Niet dan nog afwijken of toch in de laatste ronden opeens handhaven dan wel iemand nadien tijdstraffen geven. Nu is het net hoe de pet staat...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kijk al een jaar of 5 met de telefoon erbij: daar heb ik de tijden van de officiele live timing van de formule 1, en dat gaf afgelopen jaren vaak een completer beeld van de wedstrijd, doordat je aan de rondetijden ziet of een rijder snel inloopt op een voorligger, of dat een koploper steeds uitloopt. Anderhalf jaar terug was ik ook bij een meeting, waar gezamenlijk naar een F1 wedstrijd werd gekeken, op basis van de rondetijden kon ik al veel eerder zaken voorspellen dan de andere kijkers, vaak liep ik met mijn voorspellingen 1-2 ronden voor op de werkelijke gebeurtenissen op de baan.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sowieso zit er vaak toch nog wel 5-20 seconden tussen de live timing en de beelden in NL. Behalve toen ik via satelliet keek, toen was dat sneller dan al het digitale. Probeer dus altijd bij de start de boel gelijk te zetten.

maar inderdaad je ziet sneller wat er gaat gebeuren of waarom iemand zometeen toch weer achter ligt (nog een bandenwissel te gaan bijv). Idem voor safety cars en gele vlaggen, je ziet precies waarvoor, waar en wanneer.

Leuke toevoeging in ieder geval (als het werkt hah)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje wat een heisa er allemaal omheen voor een race...
Ja voor mij is het een beetje ontspanning om een race te kijken.
Doordat ik zondag deze niet live kon zien heb ik hem van newsgroepen af geplukt.
En ik weet dat hamilton de race heeft gewonnen sinds zondag

Maar goed gister eerst 20 ronden maar eens gekeken en vanmiddag denk ik ff tijd te hebben om de rest van de race te zien....

Ja ik weet het ....ik spoor niet !!!!!  😎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn 2 sporten die ik volg op tv: formule 1 en langebaanschaatsen. Bij beiden geldt, als ik daar geen tijdmetingen bij heb, is het nog niet half zo spannend, en ook bij beiden sporten zie ontwikkelingen in rondetijden vaak eerder dan de commentator. Kortom, ik duik er helemaal in..... En gek genoeg is het voor toch echt genieten/ontspanning.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Cordoba zei:

En gek genoeg is het voor toch echt genieten/ontspanning.

En ik altijd maar denken dat dat bij jou bierdrinken was......................🍺

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

https://www.telegraaf.nl/sport/1753357884/max-verstappen-wint-rommelige-gp-van-emilia-romagna

 

IMOLA - Max Verstappen heeft een rommelige Grand Prix van Emilia-Romagna op zijn naam geschreven. Zijn concurrent Lewis Hamilton moest zich na een stuurfout van achteruit terugvechten. De Brit wist zich knap terug te knokken naar een tweede plek. Doordat Hamilton de snelste raceronde reed, blijft de Brit WK-leider. Lando Norris reed zich naar de derde plaats.

 

Het is voor de Red Bull-coureur zijn elfde zege in zijn loopbaan. Hij weet door zijn zege ook direct af te rekenen met zijn ’Italië-syndroom’. Eerdere jaren, maar zeker vorig jaar op drie circuits, kon hij geen geweldige resultaten neerzetten in ’De Laars’, maar dat was deze zondag heel anders.

Met lichte regenval gingen de rode lichten uit en de race van start. Het merendeel van het startveld ging ’gewoon’ van start op intermediums, omdat de voorspelling niet aangaf dat er verder veel regen zou gaan vallen aan het begin van de race.

Een fenomenale start van Verstappen, die zowel teamgenoot Perez als Hamilton voorbij stoof de eerste bochten. De Britse wereldkampioen probeerde direct de Nederlander terug te pakken, maar dat lukte ondanks een touché met de Limburger - waardoor de Mercedes-coureur over de kerbs vloog - niet. Hamilton had lichte schade aan de voorvleugel. „Hij probeerde mij zo van de baan te rijden!’, liet hij weten.

Nicolas Latifi was er ondertussen afgevlogen na een tik en dus een gele vlag en een safety car. Perez zag Charles Leclerc daarvoor hem voorbijgaan en vloog er daarna bijna af, waardoor hij zich terugvond op P6. Al snel bevond hij zich weer op P4 met zijn rappe Red Bull.

Na de safety car probeerde Hamilton het direct bij Verstappen, maar de Nederlander hield de deur dicht en reed vervolgens als een bezeten weg van de zevenvoudig wereldkampioen Formule 1. De stewards hadden onderwijl besloten dat Verstappen niets illegaals had gedaan jegens Hamilton.

Perez kreeg een ’stop and go-penalty’ aan zijn broek, na een domme actie. De Mexicaan had bij zijn eerdere actie waarbij hij er bijna afvloog twee bolides direct weer ingehaald, maar dat mag dus niet. Hij startte op P2, maar een podiumplek was ver weg.

Valtteri Bottas reed ondertussen een kleurloze GP van Italië, op P9, met 71 seconden achterstand op de leiders, een pijnlijk groot verschil voor de Mercedes-coureur. Zijn teamgenoot Hamilton had wel de snelheid en joeg op Verstappen. In de 27e besloot het team dat Verstappen naar binnen moest en gaf de leiding dan ook over aan zijn Britse rivaal. De Nederlander ging verder op mediums. Hamilton ging een ronde later op mediums. Mercedes deed echter vier seconden over de pitstop, net teveel om Verstappen voor te blijven.

In de 31e ronde maakte Hamilton een zeldzame stuurfout en gleed hij door in het grind. De Britse wereldkampioen kwam er wonderbaarlijk genoeg nog uit, maar het duurde veel te lang om de achterstand op Verstappen in deze race nog goed te maken. Hij had veel schade en moest sowieso naar de pit.

In dezelfde ronde - vlak daarna - klapten Bottas en George Russell hard op elkaar. Laatstgenoemde maakte een foutje en de twee knalden hard op elkaar. Russell was boos op Bottas, omdat hij in zijn ogen te veel naar rechts werd gedrukt, en daardoor macht over z’n Williams verloor. Een dramadag voor Mercedes, want in de Williams ligt natuurlijk een Mercedes-motor. Een rode vlag was het gevolg van de klapper: de race werd stilgelegd.

In ronde 34 ging de dans om de podiumplekken verder. En het ging bijna finaal mis met Verstappen achter de safety car, maar hij wist zijn bolide net in bedwang te houden. Norris was onderwijl Leclerc voorbij. Perez op P4, totdat hij een fout maakte en spinde.

Verstappen reed gedegen aan kop, terwijl Hamilton zich terugvocht naar voren. Met DRS reed hij zich in ronde 55 naar P3, langs Leclerc. Een bloedstollend gevecht om P2 met Norris volgde. In ronde 60 was het dan toch echt gebeurd voor Norris. Hamilton pakte nog wel even de snelste ronde en daarmee blijft hij leider in de stand van het WK.

 

0F5A7DF9-FC4A-48EC-8A47-3906B64763E6.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk staat Max ne 2e in het kampioenschap doordat Lewis de mazzel had van code rood, waardoor ie geen extra tijd verspeelde, met dank aan de crash tussen Russel en Bottas. Ook doordat Perez wederom geen kans zag om Mercedes (Hamilton) onder druk te zetten, of zelf de snelste raceronde te pakken, kreeg Hamilton de kans dat punt te pakken. Norris heeft zijn prijs 'driver of the day' terecht gewonnen, knappe prestatie van deze jongeman.

Overigens de uitglijder van Hamilton zag ik al een beetje aankomen: ik zag dat Max een snelste ronde in de 1,23 neerzette, en dat Lewis het rondje daarna de eerste sector paars had (=snelste tijd in de race), en dacht nog "als het even wil, gaat Lewis in de fout, en gaat Max straks dik aan kop in het kampioenschap", 10-20 seconden later zie ik Lewis van track gaan.

De wedstrijd was een Italiaanse chaos vanaf de geplande starttijd, met een onverwachte regenbui op een deel van het circuit, een rode vlag en bij de herstart de kans voor de achterblijvers om hun rondes achterstand in te halen, en een bijna fatale spin voor Max bij de herstart. Kortom een chaotische race met heel veel kijkgenot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had net de Ziggo Go app maar eens gedownload, want de TV was in gebruik genomen door m'n kids. Lekker onder het koken F1 zitten kijken, was mijn eerste wedstrijd in heel lang en gelijk een goeie uitgezocht 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Vandaag weer een mooie strijd, ondanks dat Mercedes duidelijk een tandje te snel is voor Red Bull en de andere teams. Tot de verrassing de eerste ronde zonder gele vlaggen, safetycars of andere grote incidenten, maar ronde 2 alsnog een SC doordat Raikkonen achterop zijn teammaat reed en zijn voorvleugel onder de auto schoof, en het voorwiel de grond niet meer raakte. Duidelijk een kwestie van alleen rechtdoor kunnen, tijd uitzitten en als de auto stilstaat uitstappen. Nadat de debris was opgeruimd, en de SC verdween, leek Bottas tot aan de startlijn te wachten met snelheid maken, maar een stukje voor de lijn ging ie alsnog op het gas, verraste teammaat Hamilton, en Max kon profiteren en pakte Hamilton doordat deze bij de herstart had zitten slapen. Perez was bij de gewone start al wat teruggevallen, en had moeite om de toppers van de subtop achter zich te houden, en moest aan de bak om zich weer naar voren te vechten.

image.jpg

Verstappen_Hamilton_Race_Portugal_liggen

Ondertussen leek Max Bottas het vuur aan te schenen te gaan leggen, maar door een foutje van Max werd het gat te groot, had ie geen DRS meer, en even later kwam Lewis op het rechte stuk rustig langs fietsen, en was de volgorde vooraan weer gelijk aan de startgrid. Na een aantal ronden zag Hamilton kans om Bottas te passeren, en was het regelmatig hadden Bottas en Hamilton de snelste raceronde. Ondertussen vanaf plek 5 veel bandenwissels voor de auto's die op de rode band waren begonnen, waardoor ook de coureurs vooraan konden gaan wisselen zonder in de middenmoot vast te komen te zitten. Max was van de top 4 de eerste die naar binnen ging en wisselde de gele band voor de harde witte, om zo tot het eind van de race door te kunnen gaan, terwijl alleen Perez aan Max voorbij was gegaan bij die bandenwissel. Bij die bandenwissel remde Max ook ongelooflijk hard en laat om op tijd onder de 80 km/u te komen (direct flat spots op de oude banden), waarschijnlijk kreeg Max de call pas, toen bottas de ingang van de  pit passeerde, om te voorkomen dat ie gelijk mee kon wisselen. Ondertussen was Bottas vanaf plek 2 ook naar binnen gegaan, en door een iets langzamere bandenwissel kwam Bottas vlak voor Max de pitt uit, maar wel met nog koude banden. Een paar bochten later had Max Bottas te pakken, en ging ook Lewis naar binnen voor een bandenwissel. Ondertussen lag Perez op kop (nog geen stop gemaakt), gevolgd door Lewis, Max en Bottas.

Ondertussen werd duidelijk dat RBR van plan was om Perez lang buiten te houden, én om zo Lewis wat op te kunnen houden, waardoor Max hem weer kon aanvallen, maar ook om Perez naar de zachte band (tot het eind van de race) te kunnen laten wisselen en zo het bonuspunt voor de snelste raceronde bij Mercedes weg te kapen. Mooi bedachte strategie maar Mazepin zat blijkbaar weer aan de wodka te lurken toen ie blauwe vlaggen kreeg omdat Perez als raceleider hem in ging halen. Mazepin stuurde gewoon in op de racelijn, waardoor Perez vol in de ankers moest om een aanrijding te voorkomen, en gelijk vlakke kantjes op de banden had. Lewis pakte gelijk een seconde op Perez en doordat ie Perez nu op het rechte stuk tegenkwam kon ie er op vermogen makkelijk voorbij. Perez ging naar binnen voor (gebruikt) rood rubber en kwam terug op P4.

Toen begon het spel om de snelste raceronde, na een paar rondjes opwarmen had Perez genoeg warmte in de banden en zette de snelste ronde, even later besefte Mercedes dat Bottas ook kon wisselen zonder positie te verliezen, en 3 ronden voor het eind kwam Bottas binnen voor hagelnieuw rood rubber, om die snelste rondetijd weer van Perez af te pakken. Bij Red Bull bedacht men dat door de bandenwissel van Bottas er ook voldoende ruimte was om ook Max op zacht rubber te zetten, en dat gebeurde dus ook 2 ronden voor het eind. Lewis kreeg te horen dat ie ook kon wisselen, maar zo laat in de race kon ie dan geen snelste ronde meer zetten, dus ging gewoon verder op zijn harde banden. Bottas zette ondertussen in de één-na-laatste ronde de snelste ronde tijd, en Max deed in de laatste ronde daar weer een aanval op. In bocht 14 ging Max iets wijd, maar zette wel een rondetijd in de 1.19 neer, dus de snelste. Na de finish werd de snelste rondetijd van Max afgepakt, omdat ie in bocht 14 wijd was gegaan, en dit volgens de laatste aanpassing van zaterdag niet mocht (Max dacht dat alleen bocht 15 niet mocht, maar 14 wel), en ging het punt voor de snelste ronde alsnog naar Bottas, maar gelukkig voor Max niet naar Hamilton.

Al met al een mooie race, waarbij Perez duidelijk voldoende druk kon zetten op Mercedes om Max te helpen bij de kampioensstrijd, ondanks dat het door het foutje van Max, net niet helemaal lukte.

Mazepin kreeg voor zijn actie met Perez 5 strafseconden en een strafpunt op zijn licentie. Verder een heel aantal rijders die een mooie prestatie hebben neergezet (Norris, Alonso, Ricciardo, Ocon). Tsunoda die al vroeg een waarschuwing kreeg voor track limits, en nog al eens moeite had om geen alternatief parcours te volgen, en Ferrari dat duidelijk aan de bak moet als ze als 3e team in de competitie willen eindigen.

In de nieuwe tussenstand voor het kampioenschap volgt Max Lewis nu op 8 punten (was 1), en is de 3e plek op enige afstand voor Lando Norris, Bottas volgt hem weer op een handvol punten, dan LeClerc en Perez.

 

In het constructeurskampioenschap leidt Mercedes met 101 punten, RBR 83, McLaren 53, Ferrari 42 en Alpine met 13 punten.

aangepast door Cordoba
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Gert! Goed te lezen dit.


Ik heb helemaal niets gezien op tv helaas, gelukkig is komende vrijdag mijn vakantie over ben ik lekker thuis. Komend weekend weer via Ziggo alles volgen ondanks het verschrikkelijk mooie weer qua temperatuur welke we krijgen. 
🍻

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe