Ga naar inhoud

Wegwerkzaamheden? Blijf tussen de lijnen met Lane Assist+


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-3b36515c2c96d9ef9be16940a78d657c.jpeg

Als je op wegwerkzaamheden stuit, moet je extra goed opletten. De tijdelijke rijstrook kan zomaar een slinger naar links of naar rechts maken. Of de rijbaan wordt plotsklaps zo smal dat je instinctief je adem inhoudt, in een poging de auto een fractie smaller te maken. Op zulke momenten kun je wel een extra paar ogen gebruiken. 

Wat is Lane Assist+ en wat heb je eraan?

ŠKODA heeft twee rijstrookassistenten: conventionele Lane Assist en Lane Assist+. Met gewone Lane Assist blijf je altijd tussen de lijnen rijden. Word je afgeleid? Dan brengt Lane Assist je terug in het spoor met een automatische stuurbeweging. Het systeem is actief vanaf een snelheid van 60 km/h.

Lane Assist+ doet hetzelfde, maar weet ook raad met rijstrookveranderingen bij wegwerkzaamheden. De camera achter de voorruit ziet de tijdelijke markering op de weg en je ŠKODA is pienter genoeg om die te volgen. Simpel en veilig. 

Zo bedien je Lane Assist+

Lane Assist+ valt onder de noemer ‘Lane Assist’ en staat in de lijst met rijhulpsystemen die je oproept als je op het stuur op de knop drukt met het auto-icoontje. Vervolgens kun je Lane Assist eenvoudig in- of uitschakelen met het scrollwiel. De rijstrookassistent wordt trouwens automatisch geactiveerd bij het inschakelen van het contact.

Vind je het niet prettig dat het stuur trilt wanneer je onbedoeld de rijstrook verlaat, ga dan via het centrale touchscreen naar het menu met assistentiesystemen. In het scherm voor Lane Assist kun je deze functie uitschakelen.

ŠKODA-modellen leverbaar met Lane Assist+

Conventionele Lane Assist is leverbaar voor bijna alle modellen van ŠKODA, van de SCALA, OCTAVIA en SUPERB, tot de KAMIQ, KAROQ en KODIAQ.

Lane Assist+ dat ook rijstrookveranderingen bij wegwerkzaamheden herkent, is voorbehouden aan de nieuwe ŠKODA OCTAVIA en de volledig elektrische ŠKODA ENYAQ iV.

Lees ook: Bekijk alle handige functionaliteiten van ŠKODA

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie o.a. op tweakers dat hier vaak van alles over te roepen is.

Verschil tussen gewoon en + is voor veel mensen niet duidelijk. Maken er ook hun eigen verhaal van.
Ben benieuwd hoe ik dit zometeen op de Enyaq ga ervaren.

In mijn Octavia werkt het voor mij prima en heb ik het altijd aan. Irritante is soms dat hij klaagt dat ik niet oplet terwijl ik keurig met twee handen aan het stuur in het midden rij... Hij wil dan liever dat ik een beetje stuur of zo haha. (midden van de baan kan je ook uitzetten).

Hij heeft in die 5 jaar toch wel een aantal keer netjes ingegrepen als ik om de een of andere reden iets was afgeleid en over de streep zou gaan. Niet dat ik in de vangrail zou belanden volgens mij, maar toch attendeert hij je in die gevallen wel terecht vind ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En, is die s/w ook zo 'slim', dat de gaten (die nu zich openbaren na de vorstperiode), ontweken worden?

Dat zou pas echt clever zijn... 😉

 

BTW: leuk dit soort gimmicks, maar je ziet vaak genoeg dat er meerdere soorten strepen op het wegdek staan bij werkzaamheden, nog restanten van de oorspronkelijke strepen, half weggereden markeringen en weer opnieuw aangebrachte markeringen, net een stukje verderop of met een iets andere radius.

Ik stuur liever zelf wel. Lijkt me trouwens ook veel verstandiger om ZELF op te letten...

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk theoretisch verhaal over tijdelijke wegmarkering, alleen wordt die niet altijd aangebracht! Bijvoorbeeld langs provinciale wegen zie ik nog wel eens dat 1 rijstrook wordt afgezet wegens werkzaamheden, maar omdat die werkzaamheden zich redelijk snel verplaatsen langs de weg (denk aan 100m per dag ofzo) wordt daar geen markering voor aangebracht. Idem dito bij afzettingen die buiten de werkuren weggehaald worden, en er dus alleen staan als men daadwerkelijk aan het werk is. Ik ben benieuwd hoe de 'lane assist ++++++' daar op reageert. Stuurt ie domweg naar de andere rijbaan, waar op dat moment tegenliggers aankomen, of blijft ie voor het groene stoplicht wachten omdat ie niet ziet dat ie een baan moet opschuiven?

Die gadgets die automatisch sturen/rijden zijn heel leuk, maar als ze ook maar in 1% van de gevallen de fout in gaan, wordt het verkeer heel veel gevaarlijker dan het zonder gadgets is.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Cordoba zei:

blijft ie voor het groene stoplicht wachten omdat ie niet ziet dat ie een baan moet opschuiven?

Denk eerder dat die niet weet wat hij hiermee moet doen.
Zal ingeprogrameerd zijn als ROOD stoplicht ......😎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe