Ga naar inhoud

Groene aanslag


Dipareht
 Delen

Ga naar oplossing Opgelost door Captain Hook,

Aanbevolen berichten

Waarschijnlijk omdat de auto de laatste tijd wat langer stil staat, heb ik nu "last" van groene aanslag. Aan de buitenkant zit achter het rubber een soort 2e rubber (of is het ander materiaal?) wat een beetje broos lijkt en waarop groene aanslag zit. Kan ik dit gewoon met een kwastje en weghalen of moet ik nog iets gebruiken om het wat soepeler te maken. 
Het lijkt wel van dat geperste plaatmateriaal. 

NB ter verduidelijking is de foto van binnen naar buiten gemaakt, dan zie je het beter, maar het zit dus aan de buitenkant.

a26864ce-de4f-4b4a-830a-298784fd0ef4.thumb.jpg.c3104cae1a93789bd6143880ba769abf.jpg

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel bekend gezicht, en ik rij zelfs niet minder dan normaal en heb dit natuurverschijnsel ook.
Eens in zoveel tijd dan rij ik ff naar een wasbox en spuit ik de boel weg met een hogedrukspuit.
En dan blijft het weer een jaar ongeveer goed voor het terug komt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft weinig met stilstaan te maken, maar met vochtig weer, weinig sterke zon en niet te hoge temperaturen. Dit is gewoon algengroei, en kun je het beste gewoon met een kwastje met een sopje weghalen, of eventueel water met een scheutje azijn, om snel terugkomen van de algengroei wat uit te stellen. Ik weet niet of het bij een Rapid ook zo eenvoudig is, maar bij bijvoorbeeld een Fabia I kun je makkelijk die strip los halen en even apart schoon maken.

aangepast door Cordoba
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Bekend verschijnsel. Bij onze Roomster, die eigenlijk altijd in de schaduw geparkeerd staat, zie ik dit ook.

Als je tijdens de reguliere wasbeurt, de ramen helemaal open doet, een doekje in de schoonmaak azijn dopen en er ff goed langs heen en weer gaan. Dan blijft het weer geruime tijd weg.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep. Bij de Fabia I kun je met geopend portier die strip iets naar achteren trekken (onder het zwarte driehoekje bij de spiegel) vandaan), en dan met beleid omhoog trekken (oppassen dat de strip niet knikt, dat krijg je moeilijk weer strak). Bij mijn Fabia I destijds ook alle vier de strips vervangen zodat ze weer beter afdichten (minder water in de deur) en ik het groen weer een jaar of 2 kwijt was.

Ik heb de foto's helaas hier niet bij de hand, maar elders op het forum of anders bij de buren heb ik het wel uitgebreid laten zien met foto's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idem verhaal hier, na een jaar of 2-3 komt dat zo nu en dan terug. Ongeveer gelijk aan het ritme van de groene aanslag op de tegels in de achtertuin 😉 

Zoals Erik aangeeft verwacht ik dat iets als schoonmaakazijn helpt, algen en mos houden daar niet zo van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schoonmaakazijn oplossing werkt perfect op het terras. Maar zou dat het rubber niet aantasten?
Een sopje met Biotex helpt overigens ook tegen groen aanslag (schijnt dat er enzymen in zitten die de aanslag opvreten).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Frup Zeker geen puur schoonmaakazijn gebruiken!!  En als je schoonmaakazijn gebruikt meer verdunnen dan bij gewoon azijn, want er komt altijd wat dat azijn in de portieren, als je de strips niet demonteert, en je hebt maar een kleine beschadiging nodig in het portier om een flinke roestplek te krijgen. Voor gewone azijn zou ik niet sterker gaan dan ca. 1 deel azijn op 4 delen water (20%) of 1 deel schoonmaakazijn op 9 delen water (10%), gewoon om even de voedingsbodem (poreuze bovenlaagje van het rubber) te verpesten voor de alg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe