Ga naar inhoud

Dag van de Maximumsnelheid: deze OCTAVIA gaat 365 km/h


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-bced29575286d96067749a6324ef7344.jpeg

Te hard rijden is een van de grootste ergernissen in het verkeer. Samen met bumperkleven, geen richting aangeven en onnodig links rijden, zorgt dat voor gevaarlijke situaties op de weg. De Dag van de Maximumsnelheid valt op 5 maart en is in het leven geroepen om bewustwording te creëren. Sta er bijvoorbeeld eens bij stil dat (te) hard rijden niet alleen riskant is, maar je ook meer brandstof en dus geld kost. Dat staat nog los van het feit dat je snelheidsboetes riskeert. Gepakt worden voor 10 km/h te hard rijden, kost al snel 70 euro. 

ŠKODA OCTAVIA op Bonneville

Op de zoutvlakte van Bonneville kun je zo hard rijden als je wilt. Daar maakten de Britse ŠKODA-importeur en een Britse autojournalist dankbaar gebruik van in 2011. Ze wilden de magische grens van 200 mijl per uur (321 km/h) doorbreken in een speciaal geprepareerde ŠKODA OCTAVIA. Dit deden ze om te vieren dat de OCTAVIA RS op dat moment 10 jaar bestond. Er prijkte een grote ’10’ op de zijkant van de raceauto.

Om dit mogelijk te maken, moest een 2.0 TSI benzinemotor wonderen verrichten. Hiervoor werden de nodige technische aanpassingen doorgevoerd. Zo kreeg de tweelitermotor een grote turbo van Garrett aangemeten en racebrandstof voorgeschoteld. Het vermogen kwam uit op een duizelingwekkende 600 pk. 

Uiteindelijk lukte het de autojournalist om zes keer de 200 mph-grens te doorbreken en verpulverde hij het oude snelheidsrecord voor productie-auto’s met een tweelitermotor. Dat stond sinds 1998 op 347,6 km/h en werd door de OCTAVIA overtroffen met 363 km/h. Dat was het gemiddelde van twee afzonderlijke pogingen van 360,8 en 365,7 km/h.

Weetjes over de maximumsnelheid

Wist je dat er tot 6 februari 1974 geen snelheidslimiet gold op de Nederlandse snelwegen? Toen kon je in je elegante ŠKODA 110 R stappen, de topsnelheid van 145 km/h aantikken en deed je niets verkeerd.

In Duitsland mag je nog steeds zo hard rijden als verantwoord is. Een van de weinige andere landen waar dat kan, is Libië. En op het Britse Isle of Man is ook geen algemeen geldende maximumsnelheid. Wat niet wil zeggen dat je overal het gaspedaal kunt vloeren, want net als in Duitsland stuit je wel op lokale snelheidslimieten.

Nooit meer te hard rijden?

Merk je dat je sinds de verlaging van de maximumsnelheid naar 100 km/h continu te hard rijdt? Gebruik dan de snelheidsregelaar van je ŠKODA. Die waarschuwt je zodra je te snel rijdt. Het is nog handiger om met de cruise control een snelheid te kiezen die door je ŠKODA wordt vastgehouden.

Vind je dat andere snelweggebruikers er een potje van maken, gun jezelf dan een ŠKODA met Adaptive Cruise Control. Deze slimme assistent van ŠKODA anticipeert op je voorliggers en past continu het tempo aan. ACC is leverbaar voor de ŠKODA SCALA en groter (OCTAVIA en SUPERB), de volledig elektrische ENYAQ iV en de drie SUV-modellen van ŠKODA.

Lees ook: Sportieve plug-in hybride: ŠKODA OCTAVIA RS iV Business nu te bestellen

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een beetje een éénzijdig bericht wat gevaren en max. snelheid betreft, 20-30 km onder de maximum snelheid wekt veel ergernis op bij medeweggebruikers en lokt uit tot riskante inhaalacties (die op veel provinciale wegen ook al verboden zijn).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees helemaal niks over minder hard rijden dan toegestaan? Wel lees ik over hard rijden of harder rijden dan toegestaan. Daarvan geven ze aan dat dit riskant is, meer brandstof verbruikt en boetes ook geld kosten.

Overigens vind ik op snelweg met name het invoegen gevaarlijk in Nederland. Mensen komen er met 50-60 oprijden en beuken hem zo de baan op... Nog niet te spreken over de mensen die juist de afslag willen nemen en door deze gevaarlijke invoegers in remmende colonne tussen groter verkeer komen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, velen houden in of remmen zelfs en zijn alleen maar benauwd dat ze er niet op komen. Terwijl de simpele oplossing natuurlijk is om snelheid aan te passen en evt zelfs wat gas bij. 
Op een 80 km weg mag men natuurlijk minder snel rijden. Maar dat kan idd wel tot gevaarlijke situaties leiden omdat anderen dan willen inhalen. In mijn geval moet ik ook nog hopen niet net op zo'n moment geflitst te worden, want even gas geven en ik rijd dik boven de 100

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

Altijd leuk; die maximum- en minimum snelheid discussies. 😉

Uiteraard zouden er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan als iemand wat minder haastig onderweg is en andere niet-zo-geduldige weggebruikers vinden dat zij er langs moeten en derhalve riskante inhaaloperaties aanvangen.

Maar wie is nou echt de veroorzaker van dit soort gevaarlijke situaties? Diegene die rustig aan doet, of diegene die niet kan wachten en het verlengstuk van zijn (vrijwel nooit het hare) geslachtsdeel per se ten toon moet spreiden?
Lastige vraag hè? 😏

Oh, maar wacht, het is de wetgever en de daaraan gelieerde verkeersveiligheidsspecialisten die hieraan 'schuldig' zijn. Hadden ze maar niet zo'n stomme beperking moeten instellen. Of wordt het ons, gestresste en haastige homo automobilus, te gemakkelijk gemaakt om met de hedendaagse pk monsters dit soort overtredingen te begaan? Maar dan is de conclusie makkelijk: de autofabrikant is to blame! Hadden ze maar niet van die rappe auto's moeten maken.

Er zijn hier in de polder diverse van dat soort 80km/h wegen die als lokale racebaan worden benut. Eentje daarvan is nu al enige tijd voorzien van trajectcontrole. En ik moet zeggen, het verkeersbeeld is er wel rustiger op geworden... Terwijl voorheen het een kat-en-muisspel was tussen, met laserpistool uitgeruste handhavers tussen de bomen versus de notoire snelle jongens die menen dat de verkeersregels niet op hun van toepassing zijn.

 

loesjes-boerenverstand.jpg

1 uur terug, MarcoO2 zei:

Af en toe heb ik het idee dat het er bij Skoda meer om gaat om maar wat te plaatsen, en dat dat dan niet per sé een zinnig en/of goed onderbouwd artikel hoeft te zijn. Redelijk nietszeggend bericht, dit. 

Goh, echt?

Weet je; marketing zal altijd blijven proberen onze aandacht te trekken. En dat lukt dus wel...

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de goede orde, de beperking (van 80) is niet zozeer het probleem. Ook niet dat sommigen verkiezen daar (ruim) onder te blijven. Maar dat brengt wel met zich mee dat degenen die 80 rijden dan gaan proberen in te halen. En daarbij nemen sommigen meer risico dan anderen. Ik zie dit dus niet zo zeer als een situatie waarbij een bepaalde partij "schuldig" is als één waarbij sprake is van verhoogd risico voor de verkeersveiligheid

aangepast door Rosinfield
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat Menno redelijk goed verwoord heeft wat ik bedoelde. Het gaat er niet om dat iemand niet duidelijk onder de maximumsnelheid mag rijden, maar meer dat er figuren zijn die tijdens de spits 25-30% zachter rijden dan toegestaan, waarbij er over grote afstanden door druk verkeer of bochtige weg niet of nauwelijks de gelegenheid is om veilig in te halen. Dan zijn er altijd figuren die blijkbaar geen werkende airco hebben, en oververhit raken en gevaarlijke inhaalmanoeuvres inzetten. Formeel gezien is in dergelijke gevallen óók de langzaamrijder fout, omdat hij niet met aangepaste snelheid rijdt.

Een paar weken terug had ik op een haar na een frontale aanrijding door zoiets: langs een provinciale weg was tijdens de ochtendspits de vuilophaaldienst bezig om juist op dat moment vuilcontainers te legen van bewoners langs die weg, met naar ik later zag een file van ca. 3 km achter de vuilniswagen. Ik reed nietsvermoedend als eerste auto in een rijtje over deze provinciale weg, kom door een vrij scherpe bocht, en direct na de bocht komt er een auto recht op me af, die de stilstaande vuilniswagen vlak voor de bocht inhaalde. Dit is maar een voorbeeld hoe je door stommiteiten van anderen flink in de problemen kunt komen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Cordoba zei:

was tijdens de ochtendspits de vuilophaaldienst bezig om juist op dat moment vuilcontainers te legen van bewoners langs die weg, met naar ik later zag een file van ca. 3 km achter de vuilniswagen

Was dat niet op een woensdag?
Want toen werd het ook nog gemeld na het nieuws op de radio waar de file's waren....
Was er één !! , veroorzaakt door een vuilniswagen werd er gezegd....😎🙃

Link naar reactie
Delen op andere sites

"snelheidsrecords zijn compleet nutteloos, dus hebben we er één gevestigd" 🙂

Maximumsnelheid, tja.  De facto is het meer een soort indicatie van wat een verantwoordelijke snelheid zou kunnen zijn. Wil je het dwingender dan dan, dan is er vooral trajectcontrole nodig.  Nog eenvoudiger is de snelheid te limiteren aan de hand van de lokatie van de auto.  De meesten rijden nu nog met een gaspedaal en een navigatie zonder enige koppeling, maar in een Tesla is het kinderspel om dat in te programmeren.  Een wet om dat bij autofabrikanten af te dwingen is ook zo gemaakt. Punt is meer dat we dat niet willen. We willen wel een regeltje, maar niet één waar je je aan hoeft te houden. Tja. 

En Tesla?   Die gebruikt de lokatiedata om te koppelen aan de vering. Kom je over een drempel heen dan wordt heel tijdelijk de vering minder stug gemaakt, zodat je er zonder snelheidsverlaging overheen kunt.  Wel goed voor het milieu, want bij het opslaan van remenergie gaat altijd een percentage verloren, en dat is zonde natuurlijk. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Skoody BooJe stipt een valide punt aan!

De technologie is er eigenlijk al lang; om er voor te zorgen dat die weke massa tussen stuur en hoofdsteun niet zo eigenwijs meer kan bepalen of hij/zij/x harder wenst te rijden dan is toegestaan c.q. verstandig is.

En we hebben allemaal praatjes van hoe de veiligheid beter moet en dat er minder slachtoffers moeten vallen en dat al die 'andere' idioten in het verkeer zich dienen te gedragen. Maar oh wee, als het over onszelf gaat... Dan uiteraard niet... 🤐

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Captain Hook zei:

Maar oh wee, als het over onszelf gaat... Dan uiteraard niet... 🤐

Dat is niet alleen beperkt tot gedrag in de auto hoor...

Enerzijds zeg je nu trouwens dat Skoda (of een andere fabrikant) voor je moet denken en doen, maar anderzijds wil je dat je complete vrijheid hebt en alles op een dienblad krijgt wat betreft diagnose en reparatie. Is dat dan ook niet inherent aan wetgeving (wie is waar voor verantwoordelijk) en garantie (hoeveel wil je mensen laten doen zonder er later zelf meer geld aan kwijt te zijn of rechtszaken voor aan je broek te krijgen al was het maar omdat iemand ze handen heeft opgehaald aan een onderdeel). En dan heb ik het wel over wereldwijd, want VAG levert ook in de US bijvoorbeeld. Zoals je weet starten ze nog een rechtszaak over de dorpel voor je deur die net 2mm te hoog was...

Dit is trouwens overal van toepassing, bijvoorbeeld op je eigen werk. In mijn geval IT, daar beperken we ook wat een beheerder (van de klant) kan. Simpelweg omdat ze geregeld meer slopen dan ons en hun eigen werkgever lief is. Dus houden we ons netjes aan de wederzijdse verplichtingen, met her en der dus een restrictie 🙂 Overigens zijn die natuurlijk te bespreken, maar dan snijdt het mes wel aan twee kanten.

17 uren geleden, Skoody Boo zei:

"snelheidsrecords zijn compleet nutteloos, dus hebben we er één gevestigd" 🙂

Snelheidsrecords zijn voor de berijders zoals jij en ik zinloos. Voor een fabrikant of een engineer is het super vet natuurlijk.

Daarnaast kijken we allemaal wel naar een sport waar het gaat om de snelste zijn, bijv, Formule 1 of een andere race met voertuigen.

Wat betreft maximum snelheid. Ik ben me er wel bewust van dat de door mij bestelde Enyaq zometeen maximaal 160 km/uur kan. Ja dat ga ik vast wel een keer merken (in Duitsland bijvoorbeeld), maar heb ik het nodig? Nee natuurlijk niet, 130 is hard zat en zo nodig kan ik nog steeds even iemand voorbij gaan met +30 verschil.

Makkelijker zou het dus zijn om de auto veiliger te maken door te zorgen dat deze helemaal niet het vermogen heeft om hard-hard te gaan zeg maar. Daarmee kan je in mijn beleving ook resultaat boeken wat betreft zuinig rijden. Een 7 of 8 traps automaat van 0-160 afstellen levert andere vertanding op dan 0-240 denk ik zo? Maar ja, ook dat is zometeen achterhaald als alle auto's richting een accu gaan. Laat staan als autonoom rijden echt iets gaat worden, dan rijden alle nieuwe auto's waarschijnlijk netjes conform wetgeving (zie al een soort colonne voor me) en gaat de oude wagens er tussendoor...

  • Downvote 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe