Ga naar inhoud

kaart layout aanpassen


L Serrel
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik heb een Superb 2020 met Amundsen GPS.

Eerlijk gezegd, serieuze tegenvaller in vergelijking met met mijn vorige auto's en losse GPS'en (Garmin, TomTom,) die ik tot op heden heb gebruikt.  Ik word precies 20 jaar terug gekatapulteerd in de tijd.

Het begint bij de layout van de kaart. Wie gebruikt er nu blauw voor autowegen?  Blauw = water op zowat elke kaart.
En ik heb nog nergens gevonden hoe je dat kan aanpassen. Iemand enig idee?

De stem: als je voor Nederlands kiest krijg je uitsluitend een vrouwelijke stem met een flink hollands accent. Je kan niet kiezen voor een "vlaamse" stem, man of vrouw.

Hoogte weergave:  Ik kan de coordinaten weergeven waar ik ben, maar nergens vind ik de hoogte. Iemand enig idee?

De GPS gaat regelmatig in de mist.  Regelmatig zit de GPS er flink naast.  makkelijk 500 m, maar tot 1,5 km heb ik al meegemaakt. En er lag niks op het dak dat de ontvangst van het GPS signaal verhindert. Ander voorbeeld: gisteren reed ik op de ring van Leuven en naderde het station. Ik moest aan de achterzijde van het station zijn (Koning Alberlaan).  Je zou verwachten dat de GPS me naar de Tiensepoort stuurt, maar neen hoor, ter hoogte van het station wil hij me gewoon naar links laten afslaan " onder" het station door.  Je kan daar fietsen, maar niet met de auto onderdoor. Zelfs toen ik de tunnel uitkwam wilde hij me ter hoogte van het provinciehuis links laten afdraaien terug naar het station sturen. Zoiets geeft je geen vertrouwen.

Ik heb een tankkaart van Q8.  Laat dat nu blijkbaar zowat het enige merk van takstations zijn dat je niet kan aanvinken in de "weergave" opties. Allerlei obscure merken van tankstations uit Duitsland en Tsjechie zie ik in de lijst, maar helaas Q8 niet. Weet iemand of ik deze als custom POI's kan opladen via USB?  Het systeem kent ze wel, want als ik zoek een Q8 station in de buurt dan geeft hij de lijst.  Wat ik wens is dat enkel Q8 tankstations getoond worden, aan de rest heb ik geen boodschap.

Kaart updates heb ik nodig:  Hoewel de auto van December 2020 is, geeft de GPS regematig aan dat ik 90 km/h mag rijden terwijl al jaren de standaard snelheid op gewone wegen 70 km/h is in Belgie.  Vroeger had je hiervoor een SD slot.  Die is er in de uitvoering 2020 niet meer.  Blijkbaar kan enkel de garage houder de kaart nog updaten (tegen betaling als je pech hebt).  Ik verwacht in dit type wagen dat minimaal 3 jaar kaart updates in begrepen zijn. Zeker als je weet dat het systeem gebaseerd is op "Here" kaarten, die je gewoon gratis kan downloaden op je Android telefoon.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je Smartlink gebruiken (Android Auto of Apple CarPlay)?

Ikzelf heb een Superb III met Columbus en gebruik de interne gps bijna niet.
Door middel van bovenstaande kun je Google Maps en/of Waze gebruiken (die laatste heeft mijn voorkeur) en dat wordt dan gewoon op je scherm geprojecteert als je je smartphone via usb verbindt.

De Android Auto werkt niet echt stabiel meer (heb een ander draadje hiervoor open) maar die Apple CarPlay werkt perfect:
Waze op mijn scherm, muziek van de telefoon afspelen en dan ook telefoon mogelijkheid.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik zelf ook alleen uitsluitend CarPlay navigatie, zowel Apple Maps als Google Maps.

Echt alleen als mijn telefoon het begeeft wil ik terugvallen op de ingebouwde GPS. 

Ben ook van mening dat navigatie zinloos is als het niet minstens 1x per jaar een update krijgt. En 3-4 jaar updates bij een nieuwe wagen was volgens mij (in 2016) ook de service die je zou krijgen. Ik kan dan ook nog steeds nu updates downloaden (zie andere topic), al lukt installeren gek genoeg niet... maar daar kom ik wel een keer uit, of niet, dan test ik meteen de Enyaq haha.

Dat is ook waarom ik liever op 'live' navigatie rij incl. file informatie (zonder RDS). Bovendien synt alles, dus als ik op mijn Mac zoek naar een adres dan weet mijn iPhone al waar ik heen wil als ik instap 😉 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

jammer toch, we betalen er wel flink voor. wegblokkades worden bij mij getoond op de gps. maar de poi's (interessante plaatsen) heb ik nog niet kunnen aanpassen/filteren. En toch wel vreemd dat een autosnelweg blauw is. Iemand?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn veel discussies over het beste navigatie systeem.

Er zijn evenveel files als discussies over navigatie systemen.

Dat is vreemd want als iedereen het beste systeem had dan mogen we geen files hebben.

Maar die zijn er wel.

Ik heb ook een Amundsen en die werkt bij mij altijd prima.

Met telefoon navigatie heb ik vaak problemen gezien en gehad van geen dataverbinding vooral in bergachtige gebieden. De Amundsen werkte dan prima.

updates bij de Amundsen lopen achter, maar bij online systemen heb je dat eveneens. De meeste wijzigingen zijn snelheden en die veranderen zo vaak dat verkeersborden nog steeds erg fijn zijn.

lopend in een stad reis ik graag met Google maps.

Maar wat je ook gebruikt er zitten soms fouten in

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Fabia123 zei:

opend in een stad reis ik graag met Google maps.

Maar wat je ook gebruikt er zitten soms fouten in

En dan kun je beter verkeerd rijden dan verkeerd lopen !!
Laatste word je stuk moeier van......

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, Fabia123 zei:

updates bij de Amundsen lopen achter, maar bij online systemen heb je dat eveneens.

Dan heb jij nooit Waze geprobeerd. Zoals ik in mijn vorige post zei. Waze elk moment accuraat, wordt elke seconde (misschien wel meerdere keren) bijgewerkt. Altijd up to date dus.

Het is open source navigatiesysteem die door de gebruikers actueel wordt gehouden. Ik doe daar zelf ook veelvuldig aan mee.

aangepast door VAG-man
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik draai altijd met FM en hoorde hier altijd goede verhalen van Waze
Dus dacht , achhh laat ik die eens installeren....
Affijn heeft er een dag opgestaan en er weer afgehaald
Man man wat een playmobile gehalte kwa look.....
Nee sorry echt mijn ding niet, maar goed das persoonlijk...

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, VAG-man zei:

Dan heb jij nooit Waze geprobeerd. Zoals ik in mijn vorige post zei. Waze elk moment accuraat, wordt elke seconde (misschien wel meerdere keren) bijgewerkt. Altijd up to date dus.

Het is open source navigatiesysteem die door de gebruikers actueel wordt gehouden. Ik doe daar zelf ook veelvuldig aan mee.

Waze heeft hetzelfde nadeel als alle systemen. Wanneer een verandering bijvoorbeeld een nieuwe weg of een eenrichtingsverkeer door de wegbeheerder niet of onjuist is doorgegeven dan geeft de navigatie een route die niet juist is. De snelheid van updaten heeft daar geen invloed op.

De Waze gebruikers die ik ken staan in dezelfde file als ik.

Bij wegen die niet splinternieuw zijn heb ik met de Amundsen een prima navigatie systeem.  Voor de bijzondere gevallen ter plaatsen zijn verkeersborden geplaatst met omleidingsroutes.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Fabia123 zei:

Wanneer een verandering bijvoorbeeld een nieuwe weg of een eenrichtingsverkeer door de wegbeheerder niet of onjuist is doorgegeven dan geeft de navigatie een route die niet juist is.

Jij snapt open source niet. Laat maar.

9 uren geleden, Fabia123 zei:

De Waze gebruikers die ik ken staan in dezelfde file als ik.

Als er geen alternatieve route is houdt het op. Ik heb juist regelmatig gewijzigde routes die mij om de file heen leiden.

22 uren geleden, EdK zei:

Ik draai altijd met FM en hoorde hier altijd goede verhalen van Waze
Dus dacht , achhh laat ik die eens installeren....
Affijn heeft er een dag opgestaan en er weer afgehaald
Man man wat een playmobile gehalte kwa look.....
Nee sorry echt mijn ding niet, maar goed das persoonlijk...

Nee je kunt beter in de file rijden en op oude kaarten rijden. FM zit ook in Waze verwerkt en meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oude kaarten ?
Ik rij privé hoofdzakelijk op de Amundsen kaarten en ik ben nog op elke locatie gekomen in binnen en buitenland.
FM navigeer ik zakelijk veel mee en dat is hoofdzakelijk omdat ons tablet met werkbonnen en adres gekoppeld zijn hieraan.
Dus activeer me werkbon en selecteer (klik) adres klant aan en FM word opgestart.
En soms wil ik dan ook het adres nog in me caddy navi zetten !  En in loop van de tijd ben ik er achter gekomen dat beide navi's mekaar niet ontlopen.
En als ze beide op laatste stuk net een andere route hebben gaat dit echt om een paar minuten.

En file, achh vroegel toen ik nog jong was en uiteindelijk op 4 wielen ging rijden en met het fenomeen file te doen kreeg, toen scheurde ik ook van links naar rechts.
Maar heden ten dagen maak ik me niet meer druk er om, doe ik me administratie, bel met een collega die er ook in staat of ergens anders en sukkel lekker door.
Punt is dat me reistijden en me werktijden gewoon betaald worden !
Dus ik vertrek s'morgens en de teller begint te tellen en zodra ik bedrijfsterrein weer op rij en daarna de poort uitloop naar de Fab dan stopt de teller weer....

En het verschil tussen FM en Waze vind ik de look van FM veel rustiger en waze veel te druk met veellllllll te veellllll info !
En meen het vind het echt een playmobile gehalte, maar dat is MIJN persoonlijke mening.

En een familie lid heeft een perceel aangeschaft in Almere en daar zelf gaan bouwen.
En wat bleek ? Google was als eerste met de straat in zijn kaart materiaal ( visueel ) maar kon hem niet intypen als straatnaam.
En me Amundsen was een 3/4 jaar later met nieuw kaart materiaal en verdomd de straat kon ik invoeren, werd geprojecteerd en bracht me er naar toe....
Dus vertel me het maar ? Puur toeval of geluk ??
 

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe