Ga naar inhoud

Ontwijk obstakels met Front Assist Collision Avoidance


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-1a4156c215d5f2738a5bcb0650f9affe.png

Alle ŠKODA-modellen vanaf de FABIA en groter beschikken over Front Assist. Deze slimme assistent houdt continu een oogje in het zeil en waarschuwt voor plotseling opduikende obstakels. Het kan je auto afremmen of zelfs volledig tot stilstand brengen als je maximaal 30 km/h rijdt. Dit noodstopsysteem helpt aanrijdingen in druk (stads)verkeer te voorkomen.

Wat is Front Assist Collision Avoidance en wat heb je eraan?

Front Assist Collision Avoidance is de overtreffende trap van Front Assist: het noodstopsysteem wordt aangevuld met een uitwijkassistent. Deze assistent helpt met rem- en stuuringrepen om een obstakel te ontwijken en zo ongevallen te voorkomen.

Wat betekent dat wanneer jij uitwijkt voor bijvoorbeeld een voetganger, fietser of een andere auto, het systeem jouw stuurbeweging versterkt en het ESP helpt om de auto weer op koers te brengen. Botsing voorkomen, missie geslaagd.

Zo bedien je Front Assist Collision Avoidance

Front Assist en de uitwijkassistent worden automatisch geactiveerd zodra je het contact inschakelt. Op het centrale touchscreen kun je de uitwijkassistent afzonderlijk in- of uitschakelen in het Front Assist-menu. Hier kun je ook aangeven of het noodremsysteem vroeg of laat moet ingrijpen.

Een eenvoudige manier om Front Assist volledig uit te schakelen (aan te raden als je een veerboot op rijdt), is met behulp van de knoppen op het stuur en de weergave in het instrumentenpaneel. Druk op het stuur op de knop met het auto-icoontje en deactiveer Front Assist in de lijst met assistentiesystemen.

ŠKODA-modellen leverbaar met Front Assist Collision Avoidance

Elke nieuwe ŠKODA vanaf de FABIA en groter is voorzien van het noodremsysteem Front Assist. Voetgangersherkenning is ingebouwd vanaf de SCALA en de KAMIQ.

Front Assist Collision Avoidance, de omvangrijke versie met uitwijkassistent, zit op de vierde generatie ŠKODA OCTAVIA. Dit model beschikt sowieso over een heleboel slimmigheden van ŠKODA.

Lees ook: Bekijk alle handige functionaliteiten van ŠKODA

Lees hier het volledige artikel

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 31-1-2021 om 15:46, PC-fre@k zei:

@MarcoO2 grijpt hij onnodig in dan?

Ja, zeker. Soms op logische momenten (achteruit inparkeren doe ik sneller dan het systeem fijn vindt), maar ook op onlogische en soms gevaarlijke momenten. Bijvoorbeeld bij een bocht in een 80-weg, dan remt de auto ineens voor een boom in de berm of kliko langs de weg. Als er achter die kliko een flitser staat is het prima, maar vals alarm heb ik een pesthekel aan. En die onnodige remingrepen zijn ook gewoon gevaarlijk.

Ook de combinatie met ACC en FA werkt niet goed genoeg. Als ik op de snelweg op de ACC achter een andere auto hang, die normaal afremt, heb ik ik regelmatig dat de FA gaat piepen en ingrijpen, terwijl het systeem zelf aan het remmen is. Oftewel: de FA vind dat er harder geremd moet worden dan de ACC doet. 

Hulpsystemen zijn leuk, en 90% van de tijd superhandig, maar soms ook gewoon irritant of ronduit gevaarlijk. Als er dan ook nog stuuringrepen bij komen, sta ik nog niet te juichten.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow, ja dat is niet fijn dan. Geen van mijn huidige systemen kan echt in grijpen, anders dan lane assist die best vaak piept terwijl ik keurig in het midden van de baan rij met beiden handen aan het stuur...

Beter is dat opgelost tegenwoordig beter i.c.m. de radar en meerdere camera's...

Link naar reactie
Delen op andere sites

cool, hoor ik spontaan bij de 10% bijzondere automobilisten... Waar kan ik dat artikel teruglezen? 😉 

mooie is, zoveel mensen bestellen die opties er extra bij (zeker als ik zo kijk naar wat er gemiddeld wordt besteld bij de Enyaq) en dan zeg jij dat vrijwel iedereen het uitschakelt. Geniaal concept, mensen lekker maken, flink verkopen en dan niemand die het gebruikt.

Ik heb alles gewoon aan staan 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Teruglezen gaat niet hoor. Ik had het vandaag met mijn collega die dezelfde auto heeft, ook hij schakelde het uit na eerste rit. Ligt het aan de Peus? Zou kunnen. Andere systemen kunnen beter zijn? Ik vind het irritant als ik erop gewezen wordt dat ik iets buiten het midden van de weg rijd. Stuur trilt, stoel trilt, radio wordt gemuted...ga zo door. Als het Lane assist systeem perfect is dan schakel ik het wel in maar zover zijn ze nog lang niet. Net zoals die Front Assist Collision Avoidance, als dit verbetert dan is het beter voor iedereen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook hier de ervaring dat de Front Assist vooral hinderlijk is, vooral op drukke turborotondes veel last van. Als ik op een rotonde afrij, en vooraf kijk of ik de rotonde op kan of snelheid aan moet passen, gebeurt het vaak dat ik met lagere snelheid doorrij de rotonde op, zodat een auto op de rotonde nog voor mij langs kan zonder dat ik hoef te stoppen. Front Assist schiet in zo'n situatie bijna altijd in de stress. Ook andere situaties, als er bijvoorbeeld voor mij verkeer afslaat en afremt, heb ik ingeschat dat als ik bijtijds wat afrem naar bijv. 40 km/u, dat ik er dan gewoon netjes achterlangs kan, maar FA begint direct te piepen. Ik heb het ook al eens gehad dat er bijna iemand achterop knalde omdat FA op een volslagen onlogisch moment in de remmen ging, dus als je gewoon goed oplet als chauffeur en niet met de telefoon bezig bent, is de kans op een aanrijding veroorzaakt door FA groter dan dat FA een aanrijding voorkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe