Ga naar inhoud

De inhoud van een kofferbak opmeten is net Tetris


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-d1ad96f9dc1d05e5ec1cd5191f627fb4.jpeg

ŠKODA staat bekend om zijn ruime auto’s met grote kofferbak. In elke klasse geeft het Tsjechische merk het goede voorbeeld. De volledig elektrische ŠKODA ENYAQ iV is met een bagageruimte van 585 tot 1.710 liter daarop geen uitzondering. Maar hoe wordt dat eigenlijk vastgesteld?

Puzzelen met blokken van één liter

De bagageruimte wordt gevuld met blokken die een gestandaardiseerd formaat hebben van 20 bij 10 bij 5 centimeter – oftewel één liter. Passen er maximaal 500 blokken in de kofferbak, dan heeft-ie een inhoud van 500 liter.

Dat klinkt heel eenvoudig, maar het stapelen van de blokken moet volgens een vastgestelde manier gebeuren. Zo mogen de blokken bijvoorbeeld niet met kracht in een vrij gaatje worden geduwd. Ook zijn er regels over de hoogte van de stapel blokken. Het scheelt natuurlijk of je helemaal tot de bovenrand van de achterbankleuning doorgaat, of dat je vlak onder de hoedenplank blijft. In elk geval mag de hoedenplank nooit op de blokken rusten.

Eerst is de computer aan de beurt

Wanneer een nieuw model in ontwikkeling gaat, is al bepaald hoe groot de bagageruimte moet worden. Het laadvolume is nooit het resultaat van toeval. In de ontwikkelingsfase berekent een computer wat het volume van de beoogde bagageruimte is. In dit programma worden virtuele blokken op elkaar gestapeld. De computer kan zomaar een weekend nodig hebben voor zijn berekening.

Later in de ontwikkelingsfase, wordt het volume van de bagageruimte vastgesteld met fysieke blokken. Afhankelijk van het formaat van de bagageruimte, heeft een persoon hiervoor slechts enkele uren nodig. En door de bank genomen, wordt 5 liter meer laadvolume gevonden dan de computer heeft berekend.

Een eerlijke meting

De experts van ŠKODA spelen eerlijk. Ook al bieden de meetvoorschriften enige speelruimte, en is het toegestaan om alle losse onderdelen uit de auto te verwijderen, de technici willen een realistisch beeld schetsen. De ruimte onder de vloer van de bagageruimte wordt wel meegenomen in de meting. En als er bij het neerklappen van de achterbank ruimte ontstaat tussen de afzonderlijke delen van de rugleuning, dan stoppen ze daar ook een groene baksteen in.

Het is nog niet zo eenvoudig om het laadvolume vast te stellen met de achterbank neergeklapt. Want hoe ver mag je de voorstoelen naar voren schuiven? Ook daar zijn regels aan verbonden. De positie wordt bepaald met behulp van dummy’s die een persoon van een gemiddelde lengte simuleren. Vervolgens plaatsen de technici een kunststof scherm achter de stoelen, dat voorkomt dat er blokken onder de stoelen kunnen vallen. Volgens de voorschriften mag de inhoud van de verschillende opbergvakken achter de voorstoelen, zoals de deurbakken en de vakjes bij de spatborden, bij het laadvolume met neergeklapte achterbank worden opgeteld.

De ŠKODA ENYAQ iV heeft een kofferruimte met een inhoud van 585 liter. Met de achterbank neergeklapt heb je een totaal laadvolume van 1.710 liter tot je beschikking. In de regels staat dat de meting herhaalbaar moet zijn, dus in theorie kun je het proces zelf uitvoeren en op het hetzelfde getal uitkomen als de technici van ŠKODA.

Lees ook: Luister naar de ŠKODA ENYAQ iV

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe