Ga naar inhoud

125 jaar ŠKODA: van racen op kistjes tot duiken met een auto


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-42705c8c9e665c72a88eb4183ef0d8ac.jpeg

1895: Van een losse ketting tot een eigen fietsenfabriek

Het is 1894. Václav Klement runt een boekwinkel in Mladá Boleslav waar ook fietsliefhebbers samenkomen. Hij rijdt zelf op een fiets van het merk Seidel & Naumann, maar baalt ervan dat de ketting er steeds afloopt. Hij stuurt zijn fiets op voor reparatie. Het begeleidende briefje van Václav Klement maakt weinig indruk op de fietsenmaker, die besluit om geen service te verlenen. Dat maakt Václav Klement woedend en hij komt op het idee om zelf een fietsenfabriek te beginnen. Samen met monteur Václav Laurin gaat hij aan de slag. Het wordt een succes en het blijft niet bij fietsen. Vanaf 1899 bouwen Laurin & Klement ook SLAVIA-motorfietsen.

Václav Klement krijgt voldoening wanneer hij in 1904 een brief ontvangt van de fietsenmaker, met daarin het verzoek om SLAVIA-motorfietsen te mogen fabriceren. Klement is de kwaadste niet en geeft toestemming.

1908 – Winnen zonder stoelen

Een van de kleurrijkste figuren uit de beginjaren van het bedrijf, is de succesvolle coureur graaf Alexander Kolowrat-Krakowský. Ook wel bekend als Saša. Hij racet niet alleen, hij sleutelt tot in de late uren aan racewagens. Zo ook in de nacht van 10 oktober 1908 voor de heuvelklim in Gaillon, Frankrijk. Saša, een echte grappenmaker, heeft zich ingetekend onder een pseudoniem en kan op het treinstation nergens de houten kist met zijn racewagen vinden.

Opgeven is geen optie. Zijn sportieve eer staat op het spel. Saša wijkt uit naar zijn eigen ietwat afgeleefde toerwagen. Samen met een monteur werkt hij de hele nacht door om alle overbodige onderdelen van de auto te halen. De stoelen worden zelfs verruild voor houten kisten, zonder rug- of armleuningen. Hij hoopt dat het lage gewicht van zijn auto het gebrek aan vermogen ten opzichte van zijn rivalen goedmaakt. En je gelooft het niet, maar graaf Alexander Kolowrat-Krakowský verslaat alle zeven tegenstanders in zijn klasse en neemt het goud mee naar huis.

1936 – Rond de wereld in een RAPID

Op 1 augustus 1936 voltooit een donkerblauwe ŠKODA RAPID een reis rond de wereld. Avonturier en zakenman Jan Procházka en Jindřich Kubias, mede-eigenaar van een vleeswarenbedrijf, hebber er 98 dagen over gedaan.

Hun ŠKODA RAPID verschilt van het standaardmodel: de auto heeft overmaatse terreinbanden, twee brandstoftanks (48 en 60 liter), extra batterijen en claxons, mistlampen, een radio-ontvanger en dubbele ontsteking. Daarvoor zorgt een Scintilla Vertex magneet-ontsteker – een fijngevoelig Zwitsers apparaat dat gesmeerd wordt met een speciale vaseline. Maar de tube waarin het zit, rolt op een avond op een van de autostoelen en de slapende bijrijder perst de volledige inhoud in de bekleding. De vindingrijke Procházka weet een oplossing: hij mengt wat olie met de as van zijn sigaret en smeert het mengsel op de kogellagers. De Vertex werkt de rest van de reis zo betrouwbaar als een Zwitsers horloge…

1974 – De zwemmer

Als het noodlot toeslaat, moet je rustig handelen en dan loopt het vaak toch goed af. Dat toont een Tsjechisch autotijdschrift in 1974 aan door met een ŠKODA 100 een zwembad in te rijden. Vlak voordat de neus van de auto het water raakt, zet de bestuurder het contact af. De auto drijft een poosje, begint vervolgens te zinken en de autojournalist draait zijn raampje naar beneden en stapt uit. De fotograaf op de bijrijdersstoel heeft duikervaring en blijft zitten. Hij schrikt even als de auto achterover kantelt (de motor ligt achterin), maar ook hij komt zonder kleerscheuren uit het water.

En hoe is de ŠKODA 100 eraan toe? Het kost een ŠKODA-monteur slechts 46 minuten om de auto weer aan de praat te krijgen. Hij vervangt de motorolie en de bougies, en maakt de carburateur, distributeur en de filters schoon. Zo kan het dat de ŠKODA kort na zijn eerste duik, een tweede maakt. Ook daarbij hoeven de ambulancebroeders niet in actie te komen.

Sindsdien gaat deze ŠKODA 100 door het leven als De Zwemmer. Drie jaar later koopt een vaste medewerker de auto, repareert hem en rijdt er nog 40 jaar lang mee. De gezinsauto overleeft zelfs een derde onderdompeling wanneer Tsjechië in 2002 wordt geteisterd door ernstige overstromingen.

2016: Sterk als een beer

Op vrijdag 6 mei 2016 heet het stadje Kodiak, gelegen op het gelijknamige eiland in Alaska, voor één dag KODIAQ. Dit gebeurt als onderdeel van de wereldwijde marketingcampagne van ŠKODA om het verband te benadrukken tussen de nieuwe KODIAQ SUV, de Kodiak-beer en het eiland voor de zuidkust van Alaska waar meer dan drieduizend van deze beren leven.

Het eiland is het ideale terrein voor SUV’s zoals de KODIAQ, met ruige bergen, smalle fjorden en enorme bossen. ŠKODA deed onderzoek naar de taal van de oorspronkelijke bewoners en leerde dat ze de Kodiak-beer ‘Taq uka 'aq’ noemen, met een ‘q’ aan het eind. Deze letter is kenmerkend voor dierennamen. Daarom gebruikt ŠKODA deze letter in de namen van zijn SUV-modellen. Zoals de KAROQ en de KAMIQ. De nieuwste telg is een fluisterstille en beresterke ENYAQ iV.

Lees ook: Voor bij het haardvuur: terugblikken op 125 jaar ŠKODA

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe