Ga naar inhoud

Verschil Granny Lader en Clever Charging Cable (iV Universal Charger)


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik lees regelmatig mee op o.a. Tweakers. Daar worden veel vragen gesteld over de 230V lader die je kan meebestellen bij de Enyaq iV.

Nou is niet alles geheel duidelijk, maar dit ga ik wel proberen hier steeds duidelijker te krijgen. 

2 typen mobiele laders

  • De Clever Charging Cable / iV Universal Charger kost 700 euro, werkt op 230V en 400V (Mode 2). Deze laad vermoedelijk ook gewoon met 2.3 kW maar kan ook tot 11 kW laden mits op 3-fase aangesloten. Skoda omschrijft dit als een mobiele laadpaal.
     
  • De 'Granny Charger' kost 199 euro, werkt op 230V (Mode 2) en kan laden met 2.3 kW. Deze lader is overal waar je een stopcontact tegenkomt te gebruiken en wordt o.a. ook aangeboden bij de Citigo.

Clever Charging Cable (ook wel iV Universal Charger)

Skoda clever charging cable.PNG

Afbeelding van de Clever Charging Cable uit de brochure van de Skoda Enyaq iV.

Zoals te zien zit er in dit voorbeeld geen normale stekker aan, maar een perilex stekker die werkt op 3-fases. Er kan wel een normale stekker op aangesloten worden.

Zoals te zien kan je niet even snel wisselen tussen een 11 kW oplaadmethode en een 2.3 kW methode via een normaal stopcontact. Hiervoor zal je echt de stekker/kabel moeten aanpassen.

Eigenschappen:

  • 700 euro
  • 230V en 400V
  • Type 2 connector
  • Kan tot 11 kW laden
  • 3-fase vereist voor 11 kW

 

Quote

De universele AC-laadoplossing wordt geleverd met een iV Universal Charger die werkt als een mobiele wallbox en het mogelijk maakt om met een vermogen tot 11 kW op te laden via elk stopcontact, waar dan ook.

De Clever Charging Cable staat zowel in de prijslijst van 1 september 2020 als 1 januari 2021

Veel mensen vinden die 700 euro veel te duur voor wat je krijgt en snappen niet wat het verschil is met de 200 euro versie.

 

Granny Lader

Granny charger.PNG

Afbeelding van de Granny Lader van 200 euro. (Skoda Webshop)

Eigenschappen:

  • 199 euro
  • 230V
  • Type 2 connector
  • Laad met 2,3 kW
  • Werkt in elk normaal stopcontact

Deze goedkope versie staat niet in de normale prijslijsten, maar is wel los op de Skoda website/bij de dealer te bestellen: Laadkabel type 2 230V - ŠKODA webshop (skoda.nl) artikelnr 000054412

Quote

"Met deze door Volkswagen AG ontwikkelde mode 2 laadkabel, laad je jouw elektrische voertuig eenvoudig en veilig op. De laadkabel is 6 meter lang en is voorzien van een haakse 230V stekker en een type 2 connector."

 

    Conclusie?

    Laders samenvatting.jpg

    Afbeelding geleend van knirrebir in het Tweakers topic

    • Wil je onderweg (of thuis) laden zonder dat je een laadpaal bij de hand hebt, dan heb je doorgaans het meeste aan de Granny Lader. Al kan de Clever Charging Cable, zij het op 1 fase, wel werken is die dus 500 euro duurder.
    • Heb je een 3 fase aansluiting (zowel thuis als onderweg/op je bestemming) beschikbaar en wil je geen vaste laadpaal kopen. Dan is de Clever Charging Cable wat voor jou. Hoewel de CCC ook op 1-fase aangesloten kan worden, scheelt het je dus 500 euro als je voor de GC gaat.
    • Wil je gewoon altijd (en ook sneller) laden, elke dag, koop dan gewoon een normale laadpaal of zoek een openbare laadpaal.

    ----

    Sneller laden (houden we even buiten dit topic) kan natuurlijk ook:

    • Uiteraard kan je ook laden met een echte laadpaal 7.2 of 11 kW AC (Mode 3 - dus niet met een normaal/industrieel stopcontact)
      Skoda heeft hier ook een eigen variant van, de iV Charger. Deze kan met of zonder Connect + gekocht worden, hij werkt dan samen met de Connect App.
    • En kan je snelladen 50, 100 of 125 kW DC afhankelijk van je auto en opties (Mode 4 - bij een tankstation)

    Skoda FAQ over ladenhttps://www.skoda-auto.com/world/emobility-faq-charging

    Zodra er meer info bekend is zal ik dit artikel verder uitbreiden

    aangepast door PC-fre@k
    iV Charger uit artikel gehaald voor overzicht. Input van tweakers incl. link toegevoegd
    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    • PC-fre@k wijzigde de titel naar Verschil Granny Lader en Clever Charging Cable (iV Universal Charger)
    • 2 maanden later...

    De Granny Kabel duurt een kleine eeuwigheid om te laden, maar kan ook net een probleemoplosser zijn. Ik hoor van m.n. aanbieders van laadpalen, dat de Granny kabel wordt afgeraden. Immers een groep kan eigenlijk niet langdurig, zwaar belast worden (je praat als snel over 6-8-10 uur om beetje bij te laden, 2,3kW, 10A...) en de Granny kabel blijft oneindig doorladen. M.a.w. (en da's kwestie van goed opletten) er zou kans op sluiting of brandgevaar zijn als je te lang laadt via Granny kabel. Klopt dat? Is het hiermee een onzin-accessoire of toch praktisch hulpje als er geen laadmogelijkheid in de buurt is? 

    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    Hah, dat lijkt me sterk. Zolang de groepenkast gewoon netjes is ingericht kan je alles binnen het normale bereik belasten zo lang als je wilt.

    Anders kan ik ook niet 6-10 uur lang mijn inductieplaat (zijn er van 7-11 kW - al gebruik je niet alles tegelijk) aanlaten als ik aan het stoven ben... Lijkt me juist gevaarlijker om een laadpaal aan te sluiten die veel krachtiger is en daarmee in korte tijd veel meer van je groepenkast vraagt. Des te belangrijker dat het goed is afgezekerd en de juiste diameter kabels zijn gebruikt.

    Daarnaast worden deze laders netjes via de EU verkocht en voldoen ze daarmee aan belangrijke keuringsmerken. Denk niet dat VAG zich nog een keer aan een schandaal wil branden...

    @EdK kan vast nog veel beter aangeven hoe dat echt zit 🙂 

    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    De juiste bekabeling is zo en zo één van de belangrijke dingen.
    Als de kabeldiameter te dun is bij hoge stromen dan krijg je er nog een verbruiker bij en wel de kabel (draden) zelf die al kachel gaan werken.
    En dan hebben we ook nog de juiste materialen gebruiken !

    En normaal huis en tuin stopcontact (in of opbouw) is eigenlijk gebouwd op een 10A max
    De kookplaat waar Ronald het over heeft is als het goed is gedaan aangesloten op een Perilex stopcontact 16A of 25A en kijk maar eens naar die contacten ! Die zijn dikker en degelijker uitgevoerd.
    Dit omdat er voor langere tijd een hoge stroom overheen gaat.
    En ik hoor jullie denken, maar me wasmachine en droger heeft ook een gewone stekker...
    Officieel moeten deze stekkers er af geknipt te worden en behoort de kabel op een wasmachineschakelaar aangesloten te worden !!

    Dus ja met laadpalen ..... ik persoonlijk zou de standaardstekker eraf knippen en er een CEEForm stekker aan monteren en een aparte groep leggen vanaf meterkast (eigen groep) en deze kabel dus op een CEEForm af monteren waar dan de lader weer op gestekkerd kan worden.
     

    En als je dan toch een kabel moet leggen vanaf de meterkast naar bv de garage... dan zou ik meteen toekomst gericht denken en meteen een 5x6mm² kabel leggen.
    Want het laden van wagens zal alleen maar meer worden en straks komt er een tweede wagen elektrisch bij en wil je sneller laden.
    Wel dan kun je die kabel zeer goed gebruiken voor een laadpaal die met 400V laad en dus hogere laadstromen aankan.

    En die keurmerken op apparatuur........... tsja die chinezen zijn ook al ergggg goed om die te kopiëren....😎

    Edit:   En wat betreft de door jullie genoemde lader !
    Ikzelf zou de stekker eraf knippen en er een CEEForm stekker aan monteren en bij plek waar je nu laad een CEEForm wcd met apparte kabel leggen/aansluiten.
    En wil je dan een keer laden en er is geen CEEForm wcd in de buurt, dan zijn er nog altijd verloopjes van CEE naar de gewone stekker voor die sporadische keer.

    aangepast door EdK
    toevoeging
    • Like 1
    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    Een vraag voor @EdK: je leest heel vaak 'volgens de norm', 'volgens NEN 1010', 'officieel'.

    Maar waar staat dat dan? Of waar kun je dat nakijken? Want bij nen.nl kun je de norm (NEN 1010) alleen maar kopen. :vraag:

    En bovendien gelden de huidige normen alleen weer vanaf een bepaalde datum. Dus bij nieuw- of verbouw. En bestaande installaties behoeven niet verplicht omgebouwd te worden.

     

    Enne, wat betreft die wasmaschine als 'ie meer dan 2kW gebruikt; idd op een aparte groep. Maar er staat volgens mij nergens dat 'ie op een speciale wasmachineschakelaar zou moeten (tenzij in een natte ruimte). (?)

    Dus hoe zit het nou echt?

    aangepast door Captain Hook
    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    Dank voor de reacties. De truc van een Granny kabel is volgens mij (weliswaar als noodoplossing) dat je met randaarde stekker overal terecht kunt. Als je andere stekkers gaat gebruiken of aparte groepen gaat aanleggen, dan ben je terug bij af. Oftewel laadpaal. Dus mocht je op vakantie zijn of elders onderweg is het dan een optie om met een Granny kabel, en nogmaals in nood, een keer de auto deels of grotendeels te laden. Als je een goed vakantiehuisje hebt, kun je altijd een apart groep benutten van de wasmachine o.i.d...

    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    36 minuten geleden, Hubert-Jan zei:

    Als je een goed vakantiehuisje hebt, kun je altijd een apart groep benutten van de wasmachine o.i.d...

    Dan heeft de eigenaar al laadpalen op zijn terrein staan !!

    Maar voor nood oplossing is de Granny te gebruiken, alleen ff snelladen is er dan zeker niet bij !

    • Like 1
    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    Allereerst zitten er in de startpost wat foutjes en onduidelijkheden, een perilex stekker ziet er heel anders uit, de afgebeelde stekker in de startpost is een krachtstroomstekker (400V) die je in verschillende maten en vormen hebt.

    Een perilex stekker ziet er zo uit:

    123

    In de startpost zie ik 400Volt en 3 fasen aansluiting door elkaar gebruikt worden. Mijn inschatting is dat het een 2 fasen aansluiting van 400 Volt zou moeten zijn: een 3-fasenaansluiting is voor een gewoon woonhuis niet echt standaard, vaak is het maar 1 fase, en op verzoek (bijv. voor ouderwetse elektrische kookplaat) 2 fasen(400V).

     

    Wat @Hubert-Jan terecht opmerkt, als je bij een particulier een vakantiehuisje of B&B boekt, is het onwaarschijnlijk dat je de beschikking hebt over een laadpaal, en dan kan de 'Granny-kabel' een mooie oplossing zijn.

    Wat ik me ook afvraag is de 'Granny' oplossing een echte lader, of is het alleen een verloopkabel waar de 400V stekker van 'Clever charging cable' in gaat, met aan de andere kant een normale 230V randaarde stekker. Dat laatste betekent dat je in geval van een kapotte 'clever charging cable' dus ook met de Granny kabel niet kan laden.

    aangepast door Cordoba
    • Like 1
    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    1 uur geleden, Cordoba zei:

    de afgebeelde stekker in de startpost is een krachtstroomstekker (400V)

    Dat is een CEE Form stekker de een kleur heeft aan de hand van de toepassing
    Blauw is 230V 2polig en aarde
    Rood is 400V  4polig en aarde

    En dan loopt het van 16A tot een 125A
    En dan nog in verschillende IP waardens

    CEE Form is één van de weinige dingen die we europees hebben kunnen afspreken.
     

    1 uur geleden, Cordoba zei:

    Mijn inschatting is dat het een 2 fasen aansluiting van 400 Volt zou moeten zijn: een 3-fasenaansluiting is voor een gewoon woonhuis niet echt standaard, vaak is het maar 1 fase, en op verzoek (bijv. voor ouderwetse elektrische kookplaat) 2 fasen(400V).

    De perilex word toegepast als een 400V aansluiting
    Maar op kookplaten worden ze ook toegepast, en dan is het 2x230V ( oftewel met de kookgroep automaat)
    Dan heb je 2 keer zwart en 2x blauw en 1x aarde

    1 uur geleden, Cordoba zei:

    een 3-fasenaansluiting is voor een gewoon woonhuis niet echt standaard, vaak is het maar 1 fase, en op verzoek (bijv. voor ouderwetse elektrische kookplaat) 2 fasen(400V).

    Ook hier moet ik je teleurstellen !!
    Vloegel was het inderdaad 1 fase met max een automaat van 35A (40A)
    Heden ten dagen worden de woningen steeds meer met een 400V aansluiting afgeleverd en wel met 3x25A.
    Het vastrecht van beide is namelijk hetzelfde en de nuts levert liever 3 fase er van uitgaande dat de installateur de fases netjes verdeeld in zijn groepenkast.

    En die ouderwetse kookplaat waar je over spreekt was met plaatjes ook gewoon naar 2x 230V om te zetten.
    Vandaar dus ook de kookgroep automaat in je meterkast ! doordat deze gekoppeld zijn kun je ze alleen beide uitzetten en nooit 1 van de 2 automaten.
    Maar is gewoon 1 fase en nul

    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    58 minuten geleden, EdK zei:

    Maar op kookplaten worden ze ook toegepast, en dan is het 2x230V ( oftewel met de kookgroep automaat)
    Dan heb je 2 keer zwart en 2x blauw en 1x aarde

    Eh? Zeker weten?

    't Is toch 2 x blauw (N) en 2 x bruin (L) + 1 x geel/groen (aarde)

    Het maakt voor de werking niet uit, al was het roze.

    Maar imho wordt zwart gebruikt als indicatie voor een schakeldraad. En normaliter is de enige schakelaar van een kookgroep de 2P schakel/aardlekautomaat in de gk. Toch?

    aangepast door Captain Hook
    • Like 1
    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    Ehh Bruin, als maar 2,5mm² is in deze in pijp ligt
    En ga je via kruipruimte en dus YMVK gebruikt dan is het Br en Zwart  voor de fases en de grijze en blauwe als NUL
    en ja die geel/groene stop je in een potje aarde

    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    Ik zie nu in de afbeeldingen van de startpost, dat de Granny oplossing dus compleet met lader is. Ik vraag me af of je met een extra verloopkabel je normale Clever laadkabel kunt gebruiken zoals je de Granny-versie gebruikt. (als noodoplossing indien nodig).

    Kom op het werk af en toe ook perilex tegen, vooral voor koffieautomaten. Die CEE stekkers heb ik tegenwoordig niet zo veel meer mee te maken maar in vorige banen wel volop, en inderdaad vanaf 16A blauw en ik dacht dat de zwaarste 128A was, maar ik kan me vergissen.

     

    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    Ik heb inderdaad afbeeldingen gezien waarbij de kabel afneembaar is van de Clever Cable. Alleen dan dus wel langzamer, neem aan dat hij door heeft dat er maar 1 fase aangesloten is en zich daar op aanpast (beetje zoals een kookplaat soms kan).

    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    Maak een account aan of log in om te reageren

    Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

    Account aanmaken

    Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

    Registreer een nieuwe account

    Inloggen

    Heb je reeds een account? Log hier in.

    Nu inloggen
     Delen

    ×
    ×
    • Nieuwe aanmaken...

    Belangrijke informatie

    We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

    Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe