Ga naar inhoud

Opladen van een EV openbaar, onderweg of thuis?


PC-fre@k
 Delen

Ga naar oplossing Opgelost door PC-fre@k,

Aanbevolen berichten

  • Oplossing

N.a.v. de discussie die in dit topic naar voren kwam

Vragen de reacties om een betere plek voor deze discussie.

Dus bij deze, een eigen plekje 🙂 

6 uren geleden, Skoody Boo zei:

......

Het grote probleem voor mij t.a.v. een EV is hoe je garrandeert dat er een laadpaal vrij is als je thuis komt. Actieradius maakt me niet veel uit, als ik met de kachel aan 300 km haal vind ik het best, maar de privé-parkeerplaats met laadpaal is een groter issue. 

Nou dat dus, ik heb op 2 locaties, beiden op 1.2 km lopen 2 laadplekken. Onderlinge afstand van die locaties is 500 meter ongeveer.

Ga ik echt niet vrolijk van worden om daar aan te komen en die plekken bezet te zien. Nog los van het feit dat de ene vlak naast het station is, op niet zo een heel fijne plek zeg maar.

33 minuten geleden, EdK zei:

Je eigen laadpaal aanschaffen ?
En moet deze op openbare weg staan dan gemeente vragen om toestemming.
En indien dit niet mogelijk is dan valt het in algemeen ook nog wel mee.
Aangetrouwd nichtje en die der zus heeft nu een klein jaartje een lease MG.
En woont in appartement , maar om de hoek heeft ze de keuze uit een 4 laadpalen die daar staan.
En ze verteld dat er elke avond wel één paal zeker te gebruiken is, maar net als de anderen is het wel zo dat als der wagen vol is ze weer van deze plek afgaat en hem weer voor de deur parkeert.
En de anderen in de buurt met een EV doen hetzelfde.....

Tsja mijn werkgever bouwt en levert ook laadpalen en zodoende staan er ook een 2-tal bij bedrijf voor de deur.
En van de directie is er ook één die nu een 4 maanden met een EV wagen rijd ( de vier ringen )
En laad dus dagelijks op zaak, maar thuis heeft hij ook geen mogelijkheid en lost het op als bovenstaande verhaal of via de snelladers die overal steeds meer in land staan.

Laadpalen die wij leveren worden voornamelijk geleverd aan de recreatie firma's
Maar ook mogen we af en toe bij gemeentes inschrijven en als alles goed gaat gaan we binnenkort in wat grote steden leveren...

Op basis van mijn bovenstaande reactie kan ik er dus aan toevoegen dat ik geen EV zou rijden als ik niet mijn eigen laadpaal had gehad.

Ik ga niet 1.2 km lopen naar de laadpaal, ook al zou ik niet elke dag hoeven laden. Dat haalt de hele charme van een eigen auto en twee parkeerplaatsen op de oprit er wel vanaf... Nog even los van het voorverwarmen in de winter of koelen in de zomer, wat een beetje zonde is van je range als hij niet aan de laadpaal hangt.

Prijzen vind ik overigens meevallen, voor 800 euro kan je volgens mij al een hele mooi paal hebben. In mijn geval i.v.m. lease heb je wat meer nodig omdat je ook wilt kunnen afrekenen, maar toch. Dit zou gewoon bij elk nieuwbouw huis geleverd (of voorbereid) moeten worden, dan vallen de kosten wel mee.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden, PC-fre@k zei:

Dit zou gewoon bij elk nieuwbouw huis geleverd (of voorbereid) moeten worden, dan vallen de kosten wel mee.

JA alleen dan kom je bij een volgend probleem dat de gehele infra hierop totaal niet is afgestemd.
Er zijn nu al hele gebieden waar men zonnepanelen wil plaatsen maar een beperking van het aantal krijgt omdat de net voedingen hierop niet zijn berekend.
En dan kun je wel zeggen als ik een laadpaal heb en zonnepanelen dan maakt dat niet uit...
Wel overdag wek je met je panelen de stroom op , maar in algemeen ga je laden in de avond en nacht .......en dan is der geen zon.
Dus maw het net is er in grote delen totaal niet op berekend.
Laadpalen die wij ook maken , worden geleverd als zijnde 2 aansluitingen van 16A  en dus afgezekerd op 32A traag. (400V)
En kan de klant een voeding leveren van 63A of meer per paal dan kunnen wij die zelfde paal zo aanpassen dat hij laad met max 32A 400V.

Maar een standaard woning heeft een hoofdzekering van 35A /230V of 3x25A (400V) laatste steeds meer.
Maar zelfs dan moet je al uitkijken met 3x16A laden dat je niet te veel grote vermogens laat draaien op dat moment.
Nu zijn daar gelukkig ook weer kastjes/ truukjes voor , maar zeggen van ik laat me voeding verzwaren naar 3x32A 400V is een optie maar kost je aan vastrecht dan weer ik meen een 600 euro op jaarbasis meer !??

Dus er zal nog veel in deze markt gaan gebeuren in de komende 10 a 20 jaar !
 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je kijkt wat er aan stroomnet nodig is voor mobiliteit en verwarming en wat er nu ligt dan had men al lang begonnen moeten zijn met uitbreiding.  Het enige alternatief zou zijn waterstofgas uit elektrolizers via een aangepast gasnet naar de woningen, maar dat concept is ook nog lang niet uitgekristalliseerd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, EdK zei:

JA alleen dan kom je bij een volgend probleem dat de gehele infra hierop totaal niet is afgestemd.
Er zijn nu al hele gebieden waar men zonnepanelen wil plaatsen maar een beperking van het aantal krijgt omdat de net voedingen hierop niet zijn berekend.
En dan kun je wel zeggen als ik een laadpaal heb en zonnepanelen dan maakt dat niet uit...
Wel overdag wek je met je panelen de stroom op , maar in algemeen ga je laden in de avond en nacht .......en dan is der geen zon.
Dus maw het net is er in grote delen totaal niet op berekend.
......

Je kan inderdaad door de inzet van slimme meters zorgen voor loadbalancing. Wat voorkomt dat je over je maximale verbruik heen gaat.

Daarnaast laden de auto's alleen op hun piekvermogen als ze nagenoeg leeg zijn (zeg de eerste 20-30%). Kortom, als je weet dat je auto op een normale werkdag rond 18:00-19:00 aan de lader kan en je doorgaans pas weer om 07:00 in je auto hoeft te stappen kan je hem verspreid over die periode laden (en ook niet eens 100% zoals al eerder ergens genoemd).

Je moet mijn collega's de kost geven die klagen dat hun smartphone te langzaam laad... Mijn telefoon houdt het gewoon de dag vol en kan vervolgens de hele nacht laden, maakt mij uit hoe snel dat gaat. Sterker nog, iPhones laden niet direct naar 100% (laatste beetje vlak voor je opstaat) juist om de accu te sparen.

Vraag me overigens af hoeveel piekstroom (of moet ik zeggen belasting) NL (incl. bedrijven) verbruikt op een zomerdag (incl. meerekenen zonne-energie). Dus zeg maar de maximale load op een kabel in de grond/lucht richting verdeelstation(s). Als je dan bij alle huishoudens met een auto 1 laadpaal 's nachts zou aansluiten die weet hoe lang hij mag laden, kom je daar dan overheen? Zeg maar i.p.v. de gebruikelijk grootverbruikers die vaak op 1 moment in heel NL aan staan zoals de kookplaat, tv, playstation en alle andere ongein.

Wat blijkt, bij Tennet ligt de peik in december/januari (vrijwel zonder zon dus uiteraard).

Volgen Tennet was hun piek in 2019 op 22 jan 18.194 MW (Alleen NL). Jammer dat er geen dagverloop bij staat.

https://www.tennet.eu/nl/e-insights/energietransitie/jaarlijkse-piekbelasting/ 

Stedin komt dan met het idee een batterij in huis te plaatsen @Wasmachineman kom dr maar in 😉 (jij kent vast ook nog wel een mannetje).

https://www.stedin.net/over-stedin/duurzaamheid-en-innovaties/een-gesprekspartner-in-de-energietransitie/challenge-piekbelasting-van-elektrisch-koken-opvangen

Power Cube: https://iwell.nl/

Tesla Powerwall: https://www.tesla.com/nl_nl/powerwall

8 uren geleden, Skoody Boo zei:

Als je kijkt wat er aan stroomnet nodig is voor mobiliteit en verwarming en wat er nu ligt dan had men al lang begonnen moeten zijn met uitbreiding.  Het enige alternatief zou zijn waterstofgas uit elektrolizers via een aangepast gasnet naar de woningen, maar dat concept is ook nog lang niet uitgekristalliseerd. 

Ik vraag me zelf ook wel af of EV (zonder enige vorm van opwekking) net zo lang blijft als nu bijv. benzine. Als ik een bekende mag geloven (test motoren van o.a. VAG) is de toekomst een auto met een kleine super efficiënte verbrandingsmotor op een vast toerental welke de accu kan laden. Dit kan uiteraard ook op waterstof of een andere brandstof.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Batterijen in huis...wat een ontwikkelingen moeten hierin nog worden gemaakt. Ik verkocht www.e-powertower.nl als modulair systeem en er staan een paar torens hiervan in NL. Prijs is fors: per unit van 2Kw opslag module betaal je €1000 ex btw.

Dus wil je een mooi PowerTower torentje van 10Kw opslaan voor gebruik in de avond dan kost je dit €5000 ex btw ex de aanpassingen die je moet realiseren qua installatie en de omvormer die nodig is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De reden dat ik het niet heb, het is gewoon te duur en de levensduur/garantie is mij te onzeker. Powerwall van Tesla begon ook bij 6000 euro excl. installatie.

Bij een nieuwbouwhuis zou ik het misschien overwegen, onafhankelijk zijn is toch wel lekker. Het was heerlijk dat ik wel koffie had en de rest van de wijk niet een jaartje terug 😛 Eerst op de UPS en daarna door op de aggregaat. 

Overigens wat dichter bij het onderwerp. Het schijnt dus zo te zijn dat je een standaard tarief vergoed krijgt. Als jij zelf een zonneoverschot had of gewoon een nette prijs per kWh, je hier nog een klein beetje aan over kan houden ook. Zal mij benieuwen 😉 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanaf 2023 wordt de saldering afgebouwd, niet stopgezet. Dat is althans de stand van zaken nu, kan morgen weer anders zijn natuurlijk 😉 

Ik heb toen ik begin dit jaar zonnepanelen legde ook gekeken naar opslag, maar dat zou inderdaad de kosten van de totale installatie meer dan verdubbelen. No-go dus, voor mij, zeker omdat ik geen EV heb. 

Mijn probleem met een EV is dus inderdaad die laadpaal. Ik heb geen oprit waar ik 'm kwijt kan. Dus ik moet óf mijn vrijstaande garage opofferen en er een laadpunt inbouwen, óf ik moet naast de garage een stuk tuin ombouwen tot carport en daar een laadpunt bouwen. Beide opties vind ik niet aantrekkelijk, zowel praktisch als financieel. 

Laden bij een publieke paal vind ik ruk. Er zijn een paar laadpunten hier in de wijk, maar ze staan op plekken waar ik niet blij van wordt (zowel qua afstand als qua veiligheid). Voorlopig blijven wij dus maar gewoon met onze benzine-auto's rondrijden 😉 

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, PC-fre@k zei:

De reden dat ik het niet heb, het is gewoon te duur en de levensduur/garantie is mij te onzeker. Powerwall van Tesla begon ook bij 6000 euro excl. installatie. 

Volgens mij is er een aantal keren laden/ontladen gespecificeerd.  Ik heb dat sommetje en keer gedaan, en wat bleek: doe je dat keer het aantal kWh wat er in gaat en dat maal het verschil tussen terugleveren of van het net trekken dan is de accu ruim versleten voor je hem hebt terugverdient.  Het is dus niet alleen duur, je krijgt het er ook nooit uit. 

Zolang je met de huidige lock downs thuis moet werken is er natuurlijk niks op tegen om de accu uit je nieuwe Skoda  te gebruiken om stroom uit de panelen in op te slaan. 🙂De Tesla van mij zwager doet kan dat i.i.g. wel. 

6 uren geleden, MarcoO2 zei:

Vanaf 2023 wordt de saldering afgebouwd, niet stopgezet. Dat is althans de stand van zaken nu, kan morgen weer anders zijn natuurlijk 😉 

 

Niet bij te houden inderdaad. Het is echt al zoooooo vaak veranderd. 

6 uren geleden, MarcoO2 zei:

Dus ik moet óf mijn vrijstaande garage opofferen en er een laadpunt inbouwen, óf ik moet naast de garage een stuk tuin ombouwen tot carport en daar een laadpunt bouwen. Beide opties vind ik niet aantrekkelijk, zowel praktisch als financieel.  

Zelfs die opties heb ik niet.  Groengas, dat is het enige wat zou werken. 

7 uren geleden, PC-fre@k zei:

Ik vraag me zelf ook wel af of EV (zonder enige vorm van opwekking) net zo lang blijft als nu bijv. benzine. Als ik een bekende mag geloven (test motoren van o.a. VAG) is de toekomst een auto met een kleine super efficiënte verbrandingsmotor op een vast toerental welke de accu kan laden. Dit kan uiteraard ook op waterstof of een andere brandstof.

Je kan op die manier met een verbrandingsmotor met maar weinig vermogen toch een enorm piekvermogen realiseren.  Meestal is dat voldoende. Of het allemaal nog steeds soepel werkt bij een ritje Kotor - Cetinje (650 meter omhoog) moet ik nog zien. 

https://www.google.com/maps/dir/Kotor,+Montenegro/Cetinje,+Montenegro/@42.3584074,18.7730056,12z/data=!4m15!4m14!1m5!1m1!1s0x134c33063d70c91b:0x7a73f15e212e9306!2m2!1d18.771234!2d42.424662!1m5!1m1!1s0x134dce7cafd1374b:0x6a1d416bda8b4c56!2m2!1d18.9115964!2d42.3930959!3e0!5i1 

 

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote

Twee derde van alle Nederlandse bezitters van een elektrische auto heeft thuis een laadstation, wat neerkomt op zo'n tachtigduizend thuislaadstations. De afstand van het huis van een EV-bezitter tot een openbare laadpaal bedraagt gemiddeld genomen 313 meter.

Van alle bezitters van elektrische auto's zou 62 procent gebruik maken van een openbare laadpaal. Uit het onderzoek wordt niet duidelijk hoe vaak deze bezitters een openbare laadpaal gebruiken. Het ligt voor de hand dat bezitters met een thuislaadstation minder vaak een openbare laadpaal gebruiken. De helft van alle Nederlandse EV-bezitters gebruikt op het werk een laadpaal, een kwart laadt op bij een tankstation.

Gemiddeld betalen elektrische-autobezitters jaarlijks 924 euro aan laadkosten. Dit is inclusief de kosten voor het thuisladen, laden op het werk en bij openbare laadplekken. Of hierbij de aanschafkosten voor een thuislaadstation zijn inbegrepen, is niet duidelijk. De werkgever betaalt volgens het onderzoek gemiddeld 61 procent van deze laadkosten.

Dat schrijft marktonderzoeker Multiscope op basis van 6.057 Nederlanders.

https://tweakers.net/nieuws/177138/twee-derde-van-bezitters-van-een-elektrische-auto-heeft-thuis-een-laadstation.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe