Ga naar inhoud

Waarom wel of geen EV?


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik zou privé makkelijk met een EV kunnen rijden.
Alleen zijn de prijzen van die aard dat ik dit me niet kan veroorloven.
Want als het rond de 25K zou worden aangeboden en een actieradius van min 400Km dan word het voor mij zeker aantrekkelijk.
Wat ik nu op de markt zie komen aan EV , tsja dan is dit puur op de leasemarkt gericht en zeker niet voor de prive markt....
Dus ik pruttel wel lekker door met me 3cil Fabia combi

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Fabia is ook gewoon een heerlijke wagen, geen seconde spijt gehad toen ik in mijn Fabia reed. Zie hem nog steeds elke dag staan (verkocht aan een bekende voor wie wat ontgaan was).

Ik denk dat ik privé ook best eens een andere keus gemaakt zou kunnen hebben. Idem als ik pas komend jaar of daarna een auto zou moeten leasen. De aanschafprijs privé is te hoog en anders de bijtelling wel...

Ik vermoed dat de actieradius alleen maar zal verbeteren, al is het maar voor die paar keer dat je wel verder wil kunnen rijden (maar normaal dus niet je wagen elke keer tot 100% volgooit ten koste van de accu).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik blijf lekker dieselen. Ik switch naar elektrisch als de actieradius verbeterd van elektrische auto’s. Of waterstof wat nog beter is? Ik moet namelijk ook met de auto op vakantie en daar gaat een beetje moeilijk met de huidige electrische auto’s. Zeker als ik 2200 km in 2 dagen wil rijden. Voor de bijtelling zou ik wel graag een electrische auto willen rijden hoor. En dan misschien voor de zomermaand als we gaan rijden naar Italië een diesel huren of leasen? Ik zit voorlopig nog vast aan mijn huidige Leaseauto of ik moet wisselen van baan?? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2200 km in 2 dagen, dan ben je heel wat hamburgers en koffie verder nog voor je op je bestemming bent whaha.

Aanhanger met aggregaat... 

https://www.want.nl/dit-aanhangwagentje-maakt-je-elektrische-auto-geschikt-voor-lange-ritten/ 😄

 

Maar dat kan wel een duidelijke overweging zijn ja. Wij hebben alleen honden die moeten wachten tijdens het laden, die moeten ook een rondje lopen zo nu en dan. Dus dan kunnen we meteen laden. Maar als je 2-3 kids hebt en vrijwel altijd ver op vakantie gaat met de auto is dat zeker 1x (en voor wintersporters misschien 2x?) per jaar aardig afzien. 

Jij kan trouwens makkelijk een eigen Quiz beginnen over je loopbaan, ik neem aan dat je ook een management samenvatting in je CV hebt? 😛 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik koop sowieso geen auto's privé (afgezien van funauto's), dus ik ben afhankelijk van wat mijn werkgever aanbiedt. En dat zijn momenteel vrijwel uitsluitend benzineauto's, en een enkele diesel. 

Voor mij zou voor het dagelijkse gebruik een gemiddelde EV prima voldoende, maar... dan zou ik wel een laadpaal aan huis willen hebben. Laden bij een publieke paal is een no-go, zolang er zo weinig zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, MarcoO2 zei:

Laden bij een publieke paal is een no-go,

Ohhhh je bedaard al in nog geen 24 uur..... toen was het nog RUK....😎
Maar dat er zo weinig zijn gaat ook niet geheel op, er worden er dagelijks meer geplaatst dan menig mens momenteel vermoed.
2 jaar terug plaatste wij er nog maar enkele per jaar , maar afgelopen jaar was het al een topjaar.
Want doordat er steeds meer EV komen , komt er bv op golfbanen, vakantieparken , jachthavens etc steeds meer vraag door hun klanten of er laadpalen staan zodat ze hun EV kunnen laden.
En zo zien wij momenteel veel parken die beginnen met minimaal 2 palen ( 4 aansluitingen ) en dat er binnen een jaar nog eens 2 bijgeplaatst worden.
En ik weet niet hoe het momenteel is , maar het is (was) om bij je gemeente er één aan te vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, EdK zei:

Ohhhh je bedaard al in nog geen 24 uur..... toen was het nog RUK....😎
 

Haha volgens mij zat er hooguit een paar minuten tussen, en was het eerder escalatie 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ik zou een knop/scherm waarop mijn eigen bacteriën zitten niet zo een ramp vinden. We zitten ook allemaal de hele dag op onze smartphone te vegen dan wel op onze computers te tikken, daar zit vast ook wel een en ander op (een veelvoud van wat er in je auto zit).

Bij gebruik van een scherm is het alleen zo dat acties doorgaans niet meer 1 op 1 zijn. Zoals bij een knop vaak is.

Nou ben ik wel van de 'home automation' waarbij je in eerste instantie probeert zaken zelfsturend te maken i.p.v. een knop indrukken (lampen aan op tijd of beweging bijv. om maar iets heel simpels te noemen).
En mocht je dan alsnog een knop willen indrukken probeer je daar acties te bundelen of over de dag heen de knop andere dingen te laten doen (bijv. overdag een licht gedimd inschakelen en 's avonds met meer licht inschakelen).

Hoe dan ook wil je voorkomen dat je meer handelingen nodig hebt voor dezelfde actie...

Schermen zijn dus prima zolang er goed nagedacht is over de digitale knoppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die eigen paal bij m'n huis, dat is idd voorwaarde. 

300 Km is voldoende actieradius, buiten de vakanties.   Iedereen een eigen laadpaal en een uitgebreid netwerk aan autoslaaptreinen, of een hoop bagageruimte in de trein en een autoverhuur op een hoop Europese stations, dat zou eigenlijk alle problemen oplossen. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een goed profiel voor een EV (eigenlijk nog beter voor een fiets maar ach .. hobby é). Iedere dag 4x4km (thuis-werk-schoonouders-werk-thuis). Inpandige garage en ruime oprit, dus plaats genoeg om op te laden. Grootste gemiddelde verplaatsing is naar mijn ouders (85km enkel). Andere verplaatsingen meestal minder dan 15km maar momenteel nog geen interesse in EV. Koop als particulier enkel tweedehands (omdat ik meer waar krijg voor mijn geld) en de tweedehandse markt voor EVs is nog te beperkt en te duur. En ook, nog even plezier beleven met het geluid van een uitlaat en motor (wat niet ontbreekt bij een M2)

mss dat de volgende wagen van mijn partner een EV wordt als haar werkgever een beetje progressief is. Normaal gezien mag ze binnen jaar en half terug kiezen. Bij mijn schoonbroer zijn nu alle nieuwe bedrijfswagens EVs. Hijzelf gaat wss binnekort kiezen voor de ID4.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag voor werk op een droompark in Beekse Bergen.

Wat naloop werk moeten doen ( wat groepen inbouwen in E-kast tbv verlichting , laadpaal voor EV en slagboom)
En men was de woningen ( chalets ) aan het plaatsen en aansluiten.
En ik verbaasde me over de stilte ondanks de machine;s

Bleek dat de tractor op waterstof te rijden.
De minigraver van 2 ton elektrisch was en de shovel was ook elektrisch....
En was verbaast toen ik hoorde dat men de gehele dag met de twee elektrische machines kon draaien en de nacht alleen werd gebruikt voor het weer opladen van de machines ( beide wel 400V / 32A )

Maar goed in de hoveniers wereld en de bouw gaat men ook steeds meer elektrisch dus

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Privé zou ik geen EV's rijden, omdat het achterhaald is. De reden dat ze ermee door blijven gaan is om de productiekosten te drukken voor de toekomstige waterstof auto's.

Daar zou ik zeker wel voor gaan, mits deze 2e-hands op de markt komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, VAG-man zei:

Privé zou ik geen EV's rijden, omdat het achterhaald is.

Die uitspraak heb ik je vaker zien doen....
Je goed recht hoor !
Zie het toch iets anders !

Waterstof zal eerder in beroepsvervoer gebruikt gaan worden en wij als trouw klootjesvolk in onze 2, 3 en vierwielers worden allen in duracell wagentjes gezet.
De investeringen die nu al gedaan worden in china maar ook bij de europese autofabrikanten in accufabrieken is zo groot dat men hier voor het particulier / klein zakelijk verkeer hier geheel op inzet.

Zoals ik al melde wat ik op een bungalowpark zag tidens de aanleg
De shovels en de graafmachines ( klein formaat) waren allen elektrisch en de tractor die men daar gebruikt om de chalets op hun plek te rijden was op waterstof.

Hebben ook een project in Bergvliet ( nabij Oosterhout ) waar een park word neergezet en daar staan een 3 tal kranen die allen elektrisch zijn
is allemaal hout skeletbouw die woningen dus met een elektrische kraan prima te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20-5-2021 om 00:03, VAG-man zei:

Privé zou ik geen EV's rijden, omdat het achterhaald is. De reden dat ze ermee door blijven gaan is om de productiekosten te drukken voor de toekomstige waterstof auto's.

Kan je dat ook beargumenteren? 
Ik bedoel, ik kan van alles achterhaald vinden of het zo beleven, maar dat wil niet zeggen dat het ook zo is. 

En zelfs als zou waterstof uiteindelijk de 'toekomst' zijn, wanneer is de toekomst het heden en daarmee de historie achterhaald? Moet je nagaan dat jij ook nog wilt wachten tot die 2e hands zijn.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat Vagman heilig in reïncarnatie geloofd, wel dan rijd hij waterstof wagen in zijn 7e leven.... ervan uitgaand dat hij nu in zijn 4e zit....😎

Link naar reactie
Delen op andere sites

@PC-fre@k zeker kan ik dat beargumenteren. Je zult zien dat de komende 3 jaar het aantal aangeboden waterstof auto's explosief (leuke woordspeling) groeit. Alleen daar aan ga je zien dat EV's achterhaald zijn, maar iedereen kan ook bedenken dat het totaal waanzin is dat je 250-350 kg aan accu's gaat meeslepen.

De opslag van waterstof is ook het probleem niet. Nu nog wel, maar binnen 5 jaar zeker niet meer. Waterstof is inmiddels in poedervorm en pasta, maar de productie is afhankelijk van de vraag.

@EdK Toevallig had ik tegen mijn vrouw vandaag gezegd dat onze Superb hoogstwaarschijnlijk de laatste fossiele brandstofmotor zal zijn. Over een jaar of 5-7 zal ik de auto afschrijven en zal er 2e-hands keuze zijn in een waterstofauto. En nee ik ben geen kat met 7 levens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe