Ga naar inhoud

Hallo, zon!


MarcoO2
 Delen

Aanbevolen berichten

Marco,

Hou die app met zijn verbruik de eerste tijd even goed in de gaten met zijn dag opbrengsten.
Heb zelfde merk omvormer en eerste zomer zat ik me aan hand van app helemaal rijk te rekenen
Maar toen ik op bepaald moment ging vergelijken met buren bleek dat ik met zelfde aantal panelen meer opbrengst had dan de buren.
En bleek uiteindelijk dat mijn omvormer ook de panelen van de buren aan andere kant mee pakte in de app...

En ik monitor mijn panelen / gas / water / en de P1 met een module van https://webshop.cedel.nl/CEMM-basic?gclid=CjwKCAiAouD_BRBIEiwALhJH6J9IzbOJj6NojieRiOfVPN0a4_hG4W3rcM2a-JBmyUjTMlZLHemqchoCTs0QAvD_BwE

En ben hiermee heel erg tevreden , maar merk wel dat als ik CEMM uitlezing vergelijk met de app dat de app altijd naar boven afrond.

En liggen jouw panelen pal naar het zuiden of op oost/west wat je steeds vaker ziet !?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van Marco liggen op het zuiden (ze hebben de helling allemaal naar dezelfde kant). Wat bij sommige panelen ook nog een aandachtspuntje is: zand spoelt naar beneden langs de panelen en blijft onderaan liggen, maar bij sommige panelen dan op de onderrand van de panelen. Dat zand op de onderrand kan de doorvoer van stroom door een cel fors beperken, dus als je panelen daar last van hebben, kan het lonen om 1 of 2 keer per jaar even het zand van de panelen te blazen/spoelen.

Opgegeven piekvermogens zijn altijd onder AM1.5, dat is een standaard hoeveelheid licht die je in Nederland maar weinig hebt, voor de energieopbrengst over een heel jaar, zou bijvoorbeeld een AM1.0 een veel realistischer beeld geven, en dan komen soms andere panelen naar voren voor de hoogste opbrengst. Probleem is alleen dat je deze gegevens niet bepaald makkelijk boven water krijgt.

aangepast door Cordoba
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8-1-2021 om 17:24, EdK zei:

Hou die app met zijn verbruik de eerste tijd even goed in de gaten met zijn dag opbrengsten.
Heb zelfde merk omvormer en eerste zomer zat ik me aan hand van app helemaal rijk te rekenen
Maar toen ik op bepaald moment ging vergelijken met buren bleek dat ik met zelfde aantal panelen meer opbrengst had dan de buren.
En bleek uiteindelijk dat mijn omvormer ook de panelen van de buren aan andere kant mee pakte in de app...

Grappig dat je dat zegt. Ik heb toevallig de afgelopen dagen mijn opbrengst zitten vergelijken met die van mijn buurman, die 10 exact dezelfde panelen heeft liggen. Alleen heeft hij één centrale omvormer, terwijl ik 12 micro-omvormers heb. Mijn opbrengst was gemiddeld per paneel 25% hoger... nou liggen de mijne ook iets gunstiger dan die van hem, maar ik vond 't een significant verschil.  We gaan dat eens in de gaten houden de komende tijd. 

De gemeten opbrengst komt wel puur alleen van mijn eigen panelen. Ik kan in de app per paneel zien wat ze opbrengen (ook grappig om te zien wat de onderlinge verschillen zijn als gevolg van schaduwrandjes en dergelijke), en als ik de 12 panelen optel klopt mijn totaaltelling gewoon. Er worden dus geen panelen van de buren meegerekend (zou ook niet weten hoe dat zou kunnen, de omvormer is uitsluitend aangesloten op mijn eigen netwerk).  

Op 8-1-2021 om 17:24, EdK zei:

Ziet er ook goed  uit. Wel 6x zo duur als mijn keuze 😉  

Op 8-1-2021 om 17:24, EdK zei:

En liggen jouw panelen pal naar het zuiden of op oost/west wat je steeds vaker ziet !?

Op een paar graden na pal op het zuiden. Veel keus had ik niet, gezien de ligging van mijn huis. 

 

aangepast door MarcoO2
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, MarcoO2 zei:

zou ook niet weten hoe dat zou kunnen, de omvormer is uitsluitend aangesloten op mijn eigen netwerk).

De data van de omvormers onder de panelen gaan over de 230V kabel naar de meterkast, maar het kastje dat in me meterkast hangst van Emphase haalt daar de data uit de 230V kabel en gooit die data over je netwerk ( wifi bij mij )
Maar de buren op hoek die ook 4 panelen hebben , zitten ook op dezelfde kabel en fase / nul van die kabel.
En hun signaal komt dus ook bij mijn meterkast binnen, en als de heren installateurs met app en gegevens dus verkeerd hebben ingesteld dan meet ik dus de panelen in dit geval van de buren mee in mijn systeem

Enphase service heeft dit ook uiteindelijk op afstand recht getrokken.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, vandaar. Dat probleem heb ik niet. De Enphase Envoy is bij mij bedraad aangesloten op de router (voordeel van alles in de meterkast hebben) en mijn bedrading is niet verbonden met die van de buren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier hebben twee familieleden beslist om voor het einde van 2020 zonnepanelen te plaatsen omdat zij dan nog konden genieten van een terugdraaiende teller voor de periode van 15 jaar dit was belooft door de Vlaamse regering.

Nu vandaag heeft het grondwettelijk hof beslist dat dit arrest vernietigd wordt, er gaan hier een paar niet blij zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neen niets meer, ik had normaal gezien ook recht op nog een twee jaar terugdraaiende teller maar dat valt nu weg.

Nu voor mij zelf is dit niet zo een ramp heb nog subsidie tot 2029 met groenestroom certificaten voor 1000kW krijg ik 450 € dat een 1800€ ieder jaar.

Maar door deze vroegere over subsidies betaalde ik de laatste twee jaar een extra 340 tax, dat valt nu wel weg dus verlies doe ik er mij niet mee.

Het enige vervelende is dat men  de stroom dezelfde dag moet kunnen verbruiken en dat is niet zo evident en in de winter heeft men te weinig opbrengst.

 

 

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17-1-2021 om 13:06, Snelle zei:

Neen niets meer, ik had normaal gezien ook recht op nog een twee jaar terugdraaiende teller maar dat valt nu weg.

Maar je levert (bij productie die het eigen verbruik overstijgt) terug aan je energieleverancier. Daar krijg je naar ik aanneem ook een vergoeding voor. Beperkt dat de schade dan niet geheel of gedeeltelijk?

Ik heb ook geen draaischijfmeter, maar al lang een digitale/ slimme meter. Die draait niet terug, maar mijn energieleverancier saldeert wel gewoon tegen hetzelfde tarief als de stroom die ik verbruik. Oftewel: mijn hele opbrengst wordt gesaldeerd, zonder draaischijfmeter, en ongeacht wat ik daarvan direct zelf verbruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, MarcoO2 zei:

Oftewel: mijn hele opbrengst wordt gesaldeerd

Nog wel maar daar schijnt verandering in te komen zodra je meer teruggeeft dan je verbruikt op jaarbasis.
Maar goed, weet nog dat we ooit bij een klant zonnepanelen gingen plaatsen ( denk 20 jaar terug )
En als je toen de panelen ging aanmelden dan kreeg je 2x vastrecht voor je kiezen.
Maw de leverancier verdiende goed aan de zonnepanelen maar jij zeker niet !
Dit is op bepaald moment toen wel aangepast ....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel dat was vroeger zo en de Vlaamse regering heeft de mensen belooft wie nog in 2020 zonnepanelen plaatst hiervan nog 15j zou kunnen van genieten en dit is nu tenietgedaan.

Er is sprake dat men met de elektriciteit leverancier een contract kan afsluiten om de overschotten op te kopen voor een aalmoes.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, EdK zei:

Nog wel maar daar schijnt verandering in te komen zodra je meer teruggeeft dan je verbruikt op jaarbasis.

Dat hangt dus heel erg van je energieleverancier af. Sommigen betalen voor je overschot een kwart van wat je zelf betaalt, terwijl er ook zijn die voor in- en verkoop dezelfde prijs rekenen. Ik heb uiteraard voor dat laatste gekozen 😉 

11 uren geleden, Snelle zei:

Er is sprake dat men met de elektriciteit leverancier een contract kan afsluiten om de overschotten op te kopen voor een aalmoes.

En zit daar dan niet, net als in NL, veel verschil tussen de prijzen die de diverse leveranciers hanteren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ook wel benieuwd naar wat er op langere termijn gebeurt met salderen.

Heb bij het plaatsen rekening gehouden met max 90% opbrengst t.o.v. van mijn verbruik (en toen woonde ik ook nog niet samen). Dus dan heb ik alleen op dag/maand basis saldering, maar ik hou aan het eind van het jaar sowieso niks over. Ik weet wel, als ik een keer ga verhuizen, dan klap ik dat dak echt helemaal vol.

Iets meer dan een jaar geleden wel een 300 liter/24 buizen boiler systeem geïnstalleerd. Is een dubbel systeem, dus zowel CV ondersteuning als tapwater.
In de zomer kon ik zo met warm water uit de boiler 'gratis' het zwembad vullen. 😄 In de winter haalt hij de 90 graden niet hoor, maar desondanks is van 30 > 60 een stuk minder verbruik dan van 5-10 graden > 60.

Op 8-1-2021 om 09:03, MarcoO2 zei:

Ik ben dit jaar maar eens goed begonnen en heb twee setjes van zes zonnepanelen geplaatst. Zes op de garage en zes op de dakkapel, elk met een eigen micro-omvormer. Totale vermogen is 4.080 Wp, productie zal zo'n 3.800 kWh zijn. Met een jaarverbruik van 4.300 kWh scheelt dat een slok op een borrel 😉

Ofwel: laat de zon maar komen! 😄 

Blik op de garage vanuit de dakkapel: 
50813192732_9e658beee2_b.jpg

Blik op de garage vanuit de tuin (dan zie je er bijna niets van):
50812337473_bca471a40d_b.jpg

Blik op de dakkapel vanuit de tuin (ook dan zie je bijna niets):
50813082531_00ae471e93_b.jpg

En natuurlijk een uitbreiding in de meterkast:
50813082441_b397a50152_b.jpg

De bijbehorende app geeft een mooi gedetailleerd inzicht in de opbrengst. Wat je wilt: per gewenste periode, per paneel, per groep, alles is mooi inzichtelijk. 

Om het totaalplaatje compleet te krijgen heb ik er de Homewizard wi-f- P1 meter bij gekocht. Een relatief nieuw, simpel en goedkoop monitoringssysteem. Het is plug & play, en da's wel lekker 😄 Die komt vanmiddag binnen, dus kan vanavond even gaan spelen als 't goed is. 

Voor de liefhebber: hier een draadje op Tweakers, en hier een reviewvan Iculture. 

image_8_.png

image_7_.png

image_9_.png

Netjes hoor! En handig dat je een nieuwere slimme meter hebt (hiervoor moet je denk ik spanning uit de P1 poort halen). Ik heb ooit betaald voor een slimme meter maar daardoor nu een relatief oude meter die niet meer compatible is met veel nieuwe zaken. (DSMR 2.2) De EV laadpaal kan er bijv. niet mee babbelen.... 😞 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, EdK zei:

Nog wel maar daar schijnt verandering in te komen zodra je meer teruggeeft dan je verbruikt op jaarbasis.
 

Nee hoor, dat is nu al zo. Je mag niet meer salderen dan je verbruik. Dat is ook de reden dat de Nederlandse daken vaak niet helemaal vol liggen, en de Duitse daken vaak wel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, PC-fre@k zei:

Netjes hoor! En handig dat je een nieuwere slimme meter hebt (hiervoor moet je denk ik spanning uit de P1 poort halen). Ik heb ooit betaald voor een slimme meter maar daardoor nu een relatief oude meter die niet meer compatible is met veel nieuwe zaken. (DSMR 2.2) De EV laadpaal kan er bijv. niet mee babbelen.... 😞 

Da's jammer inderdaad. Ik heb een SMR5.0-meter. Als je nou gewoon een paar keer je netbeheerder belt dat je meter storingen geeft, krijg je misschien wel een nieuwe 😉 

1 uur geleden, Skoody Boo zei:

Nee hoor, dat is nu al zo. Je mag niet meer salderen dan je verbruik. 

Klopt, echt salderen kan alleen met je eigen verbruik. Maar als je een energieleverancier hebt die dezelfde tarieven hanteert voor de inkoop en de verkoop van stroom, komt dat natuurlijk per saldo op hetzelfde neer als salderen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, MarcoO2 zei:

Klopt, echt salderen kan alleen met je eigen verbruik. Maar als je een energieleverancier hebt die dezelfde tarieven hanteert voor de inkoop en de verkoop van stroom, komt dat natuurlijk per saldo op hetzelfde neer als salderen. 

Ik zou het eerlijk gezegd niet weten wat mijn leverancier doet. Ik heb sowieso panelen die flink meer leveren dan m'n verbruik, dus elke Kwh die ik stook is sowieso 11 cent.  Voor mijn verbruik had ik max 6 panelen moeten leggen. Ik heb er 9 van gemaakt. Sindsdien is er wel airco bij gekomen, maar ik kom nog steeds lang niet aan wat die 9 panelen leveren.  

Ik ben dan ook een beetje besparingsmoe.  Laatste jaar stookten we 476 kuubjes, grofweg 380 euro.  Om daar nou nog op te gaan besparen schiet ook niet echt op. Ik wil best m'n dakisolatie verbeteren, maar niet als ik maar een paar procent terugverdien.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, MarcoO2 zei:

Da's jammer inderdaad. Ik heb een SMR5.0-meter. Als je nou gewoon een paar keer je netbeheerder belt dat je meter storingen geeft, krijg je misschien wel een nieuwe 😉 

Denk je 😛 wat voor storing zou ik moeten hebben dan? Dat hij uitvalt of zo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Voor degenen die de Homewizard P1 ook hebben, is dit wellicht leuk: een Tweakers lid heeft een applicatie ontwikkeld voor Windows x64 (dus niet voor x32).
Hiermee kun je i.i.g. de data ook live uitlezen op de je pc.
 
aangepast door MarcoO2
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Plaatje bij het praatje: 
50928695567_e4c20a658f_b.jpg 

aangepast door PC-fre@k
Je kan de afbeeldingen gewoon als link plakken, er is geen BBCODE meer nodig (dat wordt namelijk niet meer ondersteund) Dit werkt nu met CKEEditor.
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat mooie stickertje van LG moest toch ff op de foto 😄

En ik herken wat je zegt: mijn opbrengst is sinds zondag 0,0. Maar er ligt zo'n dik pak sneeuw/ ijs op, dat ik er ook niet aan ga komen. Sowieso klim ik nu niet m'n dak op 😉 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De mijne zijn nu sneeuw vrij, de onderste 6 panelen kan ik bij. De bovenste 3 moeten het gewoon hebben van de zon...

Haal nu ongeveer 60% van het piekvermogen, de hoek van de zon even daar gelaten. Dus niet gek t.o.v. een complete blackout 😛 
Daarnaast is het vat van de zonneboiler (300L) inmiddels ook weer wat bijgetrokken naar 40 graden. Zou je niet zeggen als je buiten loopt 😉 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe