Ga naar inhoud

Nieuwe motorisering Octavia


Skoody Boo
 Delen

Aanbevolen berichten

https://www.ad.nl/auto/nieuwe-motoren-voor-skoda-octavia-de-keuze-wordt-reuze~aa44f472/

Nieuwe motoren voor Skoda Octavia: de keuze wordt reuze

Als je geïnteresseerd bent in de nieuwe Skoda Octavia, dan was het aanbod tot dusver beperkt tot de First Edition met een 150 pk sterke 1.5 TSI-benzinemotor. Ook de Skoda-dealer zat verlegen om meer keuzemogelijkheden. Die zijn er nu: als 1.0 e-TEC met mild hybrid-techniek, 1.5 TSI G-TEC op aardgas en 1.4 TSI iV, die als stekkerhybride een volledig elektrische actieradius van zo’n 60 kilometer heeft. 

Op de zakelijke markt is de Skoda Octavia een model van betekenis. En hoewel veel particuliere autokopers hun zinnen inmiddels massaal hebben gezet op een SUV à la Kamiq en Karoq, is Skoda’s traditionele middenklasser nog altijd een model dat wereldwijd in grote aantallen wordt verkocht. Dertig procent van alle Skoda’s is een Octavia. 

Sinds het voorjaar staat de geheel nieuwe Octavia in de spotlights, als vanouds verkrijgbaar als hatchback met grote achterklep en als praktische Combi. Het enige wat tot nog toe ontbrak, was een volledig motorenpalet. De eerste Octavia-kopers hadden de keuze uit de rijk uitgeruste First Edition met 150 pk sterke 1.5 TSI-benzinemotor, en daarmee uit. 

Dat het niet bij deze motor zou blijven, was echter al wel duidelijk. De Skoda Octavia staat op het modulaire MQB-platform van de Volkswagen-groep, dat ook door de nieuwe Seat Leon en Volkswagen Golf 8 wordt gebruikt. Voor deze modellen was er op motorisch vlak al heel wat meer te kiezen. Skoda vaart dezelfde koers als Seat en Volkswagen, en introduceert nu drie nieuwe motorvarianten van de Octavia: de 1.0 e-TEC met mild hybrid-techniek, de 1.5 TSI G-TEC op aardgas en de 1.4 TSI iV plug-in hybride. Deze nieuwe uitvoeringen zijn per direct te bestellen. Skoda heeft ook de sportieve stekkerhybride Octavia RS iV gelanceerd, maar het is nog niet bekend wanneer dit model naar Nederland komt. In tegenstelling tot andere landen blijft Nederland vooralsnog verstoken van dieselende Octavia’s.

 

Twee hybrideversies: mild hybrid en plug-in hybrid

In Nederland is weinig belangstelling voor aardgasauto’s, dus laten we de Octavia 1.5 TSI G-TEC (131 pk) hier verder buiten beschouwing. Onze aandacht vestigt zich op de twee andere nieuwe motorvarianten van de Octavia die voor drukte in de Skoda-showroom gaan zorgen: de 1.0 e-TEC mild hybrid en 1.4 TSI iV plug-in hybride.

Om met de Octavia 1.0 e-TEC te beginnen: voorin ligt een éénliter driecilinder turbomotor met een vermogen van 110 pk, die is gekoppeld aan een 48-volt startgenerator. Deze geeft de benzinemotor een elektrisch duwtje in de rug, door bij lage toerentallen een elektrische impuls van maximaal 50 Nm uit de additionele batterij (0,6 kWh) door de transmissie te sturen. Daarmee komt de auto inderdaad vlot uit de startblokken. Als de stroomstoot verwerkt is, maakt de auto een veel makkere indruk. Maar dat is ook niet gek voor zo’n grote auto met 110 pk. Voor de Octavia 1.0 e-TEC belooft Skoda een WLTP-verbruik van 5,0 l/100 km (1 op 20). Zonder mild hybrid-systeem zou dat 0,4 liter meer zijn.

Octavia iV: 60 kilometer elektrisch

De batterij van de 1.0 e-TEC mild hybrid kan niet aan het stopcontact of aan de laadpaal worden opgeladen. Met de Skoda Octavia iV behoort dat wel degelijk tot de mogelijkheden. Deze plug-in hybride beschikt over een batterijpakket met een capaciteit van 13 kWh, dat onder de zitting van de achterbank is geplaatst. Gekoppeld aan een 1,4-liter TSI-motor wordt er een totaalvermogen van 204 pk en een koppel van 250 Nm op de aangedreven voorwielen losgelaten, net zoals in de Volkswagen Golf eHybrid plug-in hybride. 

Skoda zegt dat met de Octavia iV zo’n 60 kilometer op een volle acculading kan worden gereden. Tijdens onze snelwegloze testrit door het buitengebied van Wenen noteerden wij een gemiddeld elektrisch verbruik van 14,6 kWh/100 km. Daarmee is Skoda’s beloofde 60 kilometer niet uit de duim gezogen. Met de stekker in een openbare laadpaal (3,6 kW) neemt het ongeveer tweeënhalf uur in beslag om de batterij weer tot 80 procent op te laden. Voor de laatste 20 procent moet nog een uurtje extra koffiepauze worden genomen.

In de Octavia iV heb je de keuze uit tal van rijprogramma’s. Allereerst met betrekking tot de aandrijving: wil je de auto zelf laten kiezen wanneer er op stroom wordt gereden, of trek je de batterij – tijdens een korte rit tussen twee laadpalen – zonder bemoeienissen van de benzinemotor in één teug leeg? Of bepaal je tot welk percentage de stroomreserve op peil gehouden moet worden, zodat je (bijvoorbeeld in de stad) geheel elektrisch naar je bestemming kunt rijden? Daarnaast heb je de keuze uit de rijprogramma’s Eco, Comfort, Normal, Sport en Individual, waarbij zaken als de reacties van de motor op het gaspedaal, de mate van stuurbekrachtiging en de vertraging op de e-motor bij gas loslaten veranderen. In het programma Individual kan elk onderdeel afzonderlijk worden ingesteld.

Prijzen

De nieuwe motorvarianten van de Skoda Octavia zijn inmiddels geprijsd en te bestellen. De 1.0 e-TEC mild hybrid is er als hatchback vanaf 29.890 euro, de Combi is 1500 euro duurder. De plug-in hybride Octavia iV wordt duidelijk als topmotorisering gepositioneerd. Prijzen beginnen bij 35.690 euro voor de hatchback, de Combi-versie staat voor 37.190 euro in de prijslijst. Beide motorvarianten zijn standaard voorzien van een zeventraps DSG-automaat met dubbele koppeling. 

 

Hybride en aardgas Skoda Octavia nu te bestellen

Ook prijzen Business-uitvoeringen bekend

Per direct zijn van de Skoda Octavia de milde hybride, plug-in hybride en aardgas uitvoering te bestellen. Specificaties en prijzen volgen hieronder. 

 

Na de benzineversies volgt begin 2021 de showroomintroductie van de Skoda Octavia met alternatieve motoren. Je kunt deze per direct bestellen bij de Skoda-dealers. Alle varianten zijn beschikbaar als Octavia hatchback, de meeste ook als stationcar Octavia Combi. Prijzen vind je onderaan dit artikel. 

Milde hybride Octavia 

Voor het eerst levert Skoda een mild hybride ('MHEV'-)model, de 1.0 TSI e-TEC DSG. Kenmerken zijn de beschikbaarheid van een extra boost bij acceleratie en de beperking van brandstofverbruik en uitstoot. Je kunt bijvoorbeeld tot 0,4 l/100 km besparen door te 'coasten' met uitgeschakelde benzinemotor. De eenliter benzinemotor van 110 pk wordt hiervoor ondersteund door een 48V-elektrosysteem met riemaangedreven startmotor/dynamo. Daarnaast bestaat de aandrijflijn uit een 7-traps-DSG automaat met dubbele koppeling en een start/stop-systeem. Begin 2021 volgt nóg een milde hybride, met 1,5 liter TSI-benzinemotor. 

 

 
Skoda Octavia Combi 2021 - plug-in hybride

Skoda Octavia Combi iV

Plug-in hybride Octavia 

De Octavia Plug-in Hybrid 1.4 iV DSG kent een minimaal benzineverbruik (gemiddeld 1,0 l/100 km) en een elektrische actieradius tot 60 km (beide volgens de WLTP-test). Het systeemvermogen bedraagt 204 pk, het koppel 250 Nm. De accucapactiteit bedraagt 13 kWh. Een 6-traps DSG is standaard. Vooralsnog is de 'PHEV' alleen in Business-uitvoeringen verkrijgbaar. 

Octavia op aardgas

Zakelijke rijders kunnen ook een Octavia hatchback op aardgas (CNG) bestellen, de 1.5 TSI G-Tec DSG. Drie gevulde CNG-tanks zijn samen goed voor een bereik van 500 km. Is er geen aardgas-tankstation in de buurt, dan kun je de actieradius met maximaal 190 km verlengen dankzij het reserve benzinetankje van 9 liter (WLTP-cijfers). Het gemiddelde verbruikscijfer van 5,8 m3/100 km zorgt voor een CO2-uitstoot die 25 procent lager ligt dan die van de benzinemotoren. Ook komen minder roetdeeltjes en stikstofoxiden vrij. 

Prijzen Skoda Octavia alternatieve aandrijflijnen
Model Motorisering Uitvoering

Consumenten-

adviesprijs vanaf

hatchback milde hybride    
  1.0 TSI e-Tec MHEV 110 pk DSG-7-aut. Ambition 29.890 euro
  1.0 TSI e-Tec MHEV 110 pk DSG-7-aut. Business Edition 28.990 euro
  1.0 TSI e-Tec MHEV 110 pk DSG-7-aut. Sport Business  29.390 euro
  1.0 TSI e-Tec MHEV 110 pk DSG-7-aut. Business Edition Plus 31.490 euro
Combi 1.0 TSI e-Tec MHEV 110 pk DSG-7-aut. Ambition 31.390 euro
Combi plug-in hybride    
  1.4 TSI iV PHEV 204 pk 6-DSG-aut. Business Edition 35.690 euro
  1.4 TSI iV PHEV 204 pk 6-DSG-aut. Business Edition Plus 38.190 euro
hatchback aardgas    
  1.5 TSI G-Tec 131 pk 7-DSG-aut. Business Edition 32.990 euro

 

 

 

 

 

 
 

 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben niet zo weg van de 1.0, maar als er 50 Newtonmeter bij komt van een elektomotortje kan dat wel net het verschil maken.  Voor hoge snelheden doet het niks, maar 130 zal die nog wel halen, en meestal mag je toch maar 100. 

Milieutechnisch is in mijn geval aardgas de beste oplossing. Maar dan heb je wel teruggeschroefd vermogen en ook nog het gewicht van de gastankjes...... 

Plug in hybride rijdt het leukst, maar ik vind het prijskaartje wel erg stevig. Milieuwinst lijkt me matig, want ik rij weinig korte ritten, dus voor het aantal koude starts zal het weinig uitmaken.  Ik doe nu wel boodschappen met de auto omdat ik zo min mogelijk in de supermarkt wil komen, maar Covid19 een keertje klaar is dan wordt het gewoon weer fietsen of lopen.  En dan heb je nog het gezanik dat er een laadpaal vrij moet zijn wil dat plug in ook een beetje uit de verf komen. 

-

 

1 minuut geleden, Wasmachineman zei:

Allemaal mooi!! En let op: als je een business-Line bestelt, dan wordt de inruilwaarde minder van jouw Faab.

Wat is de logica?  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Business-Line is eigenlijk voor de leaserijder. Zo kunnen leaserijders een mooi extra aangekleed model rijden maar wel een vriendelijkere bijtelling betalen. Leasemaatschappijen krijgen op een business-Line minder korting, en hierdoor wordt de leaseprijs voor jouw werkgever  dus hoger. Maar die hogere leaseprijs maakt die leaserijder natuurlijk geen flaus aus..... 

Je kunt ook op een bestaand model (niet business-Line dus) allerlei opties bestellen maar dan kom je vaak hoger uit qua fiscale waarde. Maar hier krijgen die leasemaatschappijen wel een vette korting op en die berekenen ze weer door in de lease prijs.

Dus de autodealer die aan jou een Skoda verkoopt, verkoopt liever een niet-business-Line want dan krijg je een hogere inruilprijs. Maar je mag altijd een business-Line bestellen hoor.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha.  Ik denk dat het grotendeels om toeters en bellen gaat die mij dan weer geen flaus ausmachen, behalve.....  de moterisering dan. 

Ik denk overigens dat de inruilprijs sowieso aardig richting nul aan het gaan is?  8 jaar, iets van 230.000 km.......   

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Skoody Boo zei:

Ik denk overigens dat de inruilprijs sowieso aardig richting nul aan het gaan is?

Dat kan soms ook best nog meevallen hoor !
Ja de hoofdprijs krijg je er niet meer voor terug, maar als een dealer zijn aantal te verkopen wagens nog niet heeft gehaald en dit wel wil behalen vanwege de
bonus die men hiervoor krijgt.
Kan het zomaar wezen dat de inruilprijs toch erg aantrekkelijk voor je word omdat die opeens een stuk meer is dan dat je had verwacht.
En anders kijken of je je bedrag wat je hoopt te kunnen krijgen verwezenlijkt kunt krijgen door particulier te verkopen, al is dit een verkoopwijze die ik persoonlijk nooit zal doen. Weet nooit wat ik over de vloer krijg voor gasten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Al onze vorige Panda's heb ik via Marktplaats verkocht, onze huidige (nog) niet. Onze laatste verkoop was in 2016 voor een Panda uit 2008 en daar kregen we 5500 euri voor, werd keurig overgemaakt bij het postkantoor toen we tegelijk de auto overschreven. En via Marktplaats kun je ook geld laten overmaken: voor beide partijen veilig. Je geld is een dagje op een tussenrekening van Marktplaats.

Tuurlijk, je krijgt vreemden thuis op bezoek. Of je spreekt ergens anders af? Alleen dat laatste is wel moeilijk met de Lockdown natuurlijk. 

Je moet het wel leuk vinden om jouw auto aan iemand door te verkopen anders lukt het niet. Gun hem/haar een beetje afpingelen maar toch houd je veel meer over dan als je de auto inruilt. En heb je geen inruil, dan biedt de dealer je een leuke korting aan die soms 8% is van de netto waarde (dus zonder BPM/BTW) van jouw nieuwe auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, hij wordt niet verkocht voor Covid19 een beetje voorbij is.  Komende zomer is dat vaccineren vast nog niet klaar, dus kamperen en met z'n 50en elke avond bij het zelfde wasbakje tanden poetsen lijkt me komende zomer nog steeds geen goed idee. Tent kan dus thuisblijven, en dan past het allemaal makkelijk. De zomer daar op zou het wel eens anders kunnen worden. 

Als we dan nog wat langer wachten dan komen de eerste plug inn hybrides wellicht al als occasion op de markt.  Dat zijn natuurlijk toch wel de leukste. Die 1.0 krijgt er dan wel 50Nm als boost bij, maar dat zegt weinig over het vermogen wat je er bij krijgt. Er staat niks over tot welk toerental dat is. Wegrijden bij het stoplicht zal best goed gaan, maar even tussenvoegen voor inhalen in Duitsland met een vakantierit valt dan misschien weer tegen. 

Aardgas spreekt me ook nog steeds aan, alleen mocht het lukken om dichter bij huis te gaan werken dan is dit weer niet de beste optie.  Tja....   Een glazen bol, dat zou ook wel eens handig zijn. 🙂

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden, Skoody Boo zei:

Tja....   Een glazen bol, dat zou ook wel eens handig zijn. 🙂

Tsja die kun je gewoon laten maken bij een glasblazer hoor.........😎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...

Ik lees dat er van de 1.5 tsi ook een e-tec versie is, dus ook met mini-elektromotortje er bij. Maar of je dan - net als bij de 1.0 tsi -  ook nog die 50 Newtonmeter er bovenop krijgt blijkt verder nergens uit. 

Voordeel van e-tec vs aardgas of plugin hybride blijkt wel als je naar de bagageruimte kijkt. Standaard heb je 640 liter, en de plug in hybride heeft 490, en de aardgas 495.... Daar raak je dus zo'n 150 liter kwijt, waardoor je nog net nog wat minder hebt dan m'n huidige Faab met z'n 505 liter.  Aardgas valt denk ik af.  De pluginhybride heeft de beste acceleratie en - als ik veel korte stukjes rij voor m'n nieuwe baan - de meeste milieuwinst.  Maar 150 liter minder kofferbak is toch wel jammer.....   

 

https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=101257&id2=102269&id3=101268&id4=101265

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Skoody Boo zei:

Ik lees dat er van de 1.5 tsi ook een e-tec versie is, dus ook met mini-elektromotortje er bij. Maar of je dan - net als bij de 1.0 tsi -  ook nog die 50 Newtonmeter er bovenop krijgt blijkt verder nergens uit. 

Go see the dealer! 😎

Die weten alles! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-11-2021 om 14:55, Wasmachineman zei:

Go see the dealer! 😎

Die weten alles! 

Dat heb ik net gedaan, en de verkopert wist het niet te vertellen.  Hij wist wel te vertellen - op basis van zijn persoonlijke ervaring -  je het verschil tussen de 1.0 met en de 1.0 zonder e-tec bijna niet merkt.  Ik denk zelf dat je 50 Newtonmeter wel merkt, maar het is natuurlijk wel alleen maar tot 2000 t/min dat er wat wordt meegedaan. 

Buiten alle techniek: de 1.5 e-tec is op dit moment niet te bestellen omdat er te weinig chipjes zijn, en dat is met heel veel auto's zo..... En van auto's die wel te bestellen zijn kan je levertijden hebben van 8 maanden en dergelijke......  Gebruikte auto's is wat ze het meest verkopen, maar dan weet je wel hoe het met de prijzen zit...... Dan betaal je nieuwprijzen voor gebruikte auto's..... 

Met andere woorden, ik ga nog mooi even wachten en nog 50.000 bovenop de 250.000 er bij rijden, en dan gaan we bij 300.000 wel weer eens kijken. 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even 2 tipjes: 

1. de meest luxe versie krijgt voorrang bij het produceren in de fabriek. De goedkopere duidelijk niet en moeten langer wachten. Reden is dat er veel meer marge/winst op gemaakt wordt bij de duurdere versies.
 

2. Hybrides en elektrische auto’s krijgen ook voorrang op benzines en diesels. Waarom? Omdat de uitstoot voor de importeur ook zo laag mogelijk moet zijn. 

 

Dat is de situatie nu en biedt geen garantie voor de toekomst en kan per merk verschillen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die aardgasversie heeft nóg een groot nadeel: elke 4 jaar moeten de gastanks een (grondige) inspectie hebben, dat is een wettelijke verplichting die een flinke bak geld kost.

Zie ook het forum van de buren en de ervaringen van SteGo met zijn Citigo op LNG.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Wasmachineman zei:

Even 2 tipjes: 

1. de meest luxe versie krijgt voorrang bij het produceren in de fabriek. De goedkopere duidelijk niet en moeten langer wachten. Reden is dat er veel meer marge/winst op gemaakt wordt bij de duurdere versies.

Ja, dat is lastig in mijn geval, want ik ben altijd op zoek naar de versie met zoveel mogelijk punch onder de motorkap (of waar het ook mag zitten tegenwoordig) maar zo min mogelijk frutsels toeters en bellen die vooral geld kosten. 

8 minuten geleden, Wasmachineman zei:

2. Hybrides en elektrische auto’s krijgen ook voorrang op benzines en diesels. Waarom? Omdat de uitstoot voor de importeur ook zo laag mogelijk moet zijn. 

Dat is handig om te weten.  Ook een goede regeling trouwens. Het is wel zo dat de 1.5 tsi e-tec, maar ook de plug in hybride van de octavia nu niet leverbaar zijn. Misschien dat een Passat of een Audi hier voorrang krijgt? 

Ik merk dat ik ook nog niet zo goed weet wat ik wil. 5000 euro meer neerleggen is te overzien, maar 150 liter bagageruimte inleveren vind ik minder prettig. Een hogere wegenbelastig bevalt me ook niet zo. En wat betreft bereik zou ik toch graag worse case 250 Km halen, en als ik het goed inschat is dat hetzelfde als 400 Km formeel opgegeven door de fabrikant. En die 400 Km range + 640 liter bagageruimte van een benzine-octavia, dat is in het elektrisch echt onbetaalbaar. Neem je dan een 1.5 tsi zonder e-tec met 50.000 op de teller dan ben je voor heel veel minder klaar.  

10 minuten geleden, Cordoba zei:

Die aardgasversie heeft nóg een groot nadeel: elke 4 jaar moeten de gastanks een (grondige) inspectie hebben, dat is een wettelijke verplichting die een flinke bak geld kost.

Zie ook het forum van de buren en de ervaringen van SteGo met zijn Citigo op LNG.

Ik hoef voor woon-werkverkeer binnenkort geen lange afstanden meer, dus wat dat betreft wordt het eerder elektrisch of pluginhybride. Maar wat jij noemt is dan nog een extra nadeel idd. Met een octavia lever je dan ook nog eens bagageruimte in. Met een Passat niet, maar dat is dan weer wat duurder en geen reservewiel.... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, Skoody Boo zei:

Dat is handig om te weten.  Ook een goede regeling trouwens. Het is wel zo dat de 1.5 tsi e-tec, maar ook de plug in hybride van de octavia nu niet leverbaar zijn. Misschien dat een Passat of een Audi hier voorrang krijgt? 

Ik weet het bijna zeker. Auto verkoop is dramatisch gekelderd dus proberen ze van alles om de pijn zo laag mogelijk te houden. Skoda draait erg goed maar alleen vanwege de Enyaq. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Wasmachineman zei:

Ik weet het bijna zeker. Auto verkoop is dramatisch gekelderd dus proberen ze van alles om de pijn zo laag mogelijk te houden. Skoda draait erg goed maar alleen vanwege de Enyaq. 

Dan ga ik lekker wachten en rij nog een half tonnetje bij de Faab. Hij doet het verder prima, en ik rij er met veel plezier in. 510 liter bagageruimte, en hij vliegt in z'n 4 nog altijd lekker rap naar de 160.  Hij gaat natuurlijk een keer toe zijn aan pensioen of toch te klein worden, maar vooralsnog voldoet het prima. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, Skoody Boo zei:

maar 150 liter bagageruimte inleveren vind ik minder prettig. 

Hoeveel x per jaar heb je die grote kofferbak nodig? Met vakantie dus 1 of 2 x dus. Hutkoffer op je dak en klaar? 
En uit eigen ervaring het volgende: wij namen altijd teveel mee op vakantie vanwege die grote kofferbak. Hoe groter de kids hoe minder troep we meenamen op vakantie. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden, Wasmachineman zei:

Hoeveel x per jaar heb je die grote kofferbak nodig? Met vakantie dus 1 of 2 x dus. Hutkoffer op je dak en klaar? 
En uit eigen ervaring het volgende: wij namen altijd teveel mee op vakantie vanwege die grote kofferbak. Hoe groter de kids hoe minder troep we meenamen op vakantie. 

Ja, het is alleen nog de vakantie idd, alle kinderwagenshit e.d. is voorbij. Maar de rest van het gezin houdt van kamperen, dus tja, het is toch een beetje een voorwaarde zeg maar.  Ik hou alleen niet van hutkoffers, juist als je echt hard rijdt heb je een waardeloze stroomlijn, en in het geval van een elektrische auto lijkt het me nog eens een extra domper op de actieradius..... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt hard rijden wordt vanzelf minder als er een paar grijze haren hij komen hoor. Merk ik bij mijzelf! 
We rijden naar zuid Italië gemiddeld 120 waar mogelijk en vinden dat echt nog lekker cruisen. Harder kan maar je schiet er niet veel mee op. Lekker ontspannen rijden dan houd ik het 1300 km vol op 1 dag en dan de volgende dag nog slechts 900 km om te finishen. En dan wisselen we ook nog af onderweg uiteraard.

Met kamperen heb je toch wel die grote kofferbak nodig inderdaad maar je kunt dus een auto ruilen met iemand voor die bepaalde periode van het jaar. Goede afspraken maken en klaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, Wasmachineman zei:

wordt vanzelf minder als er een paar grijze haren hij komen hoor

NIETS met grijze haren te maken frank !!!

De wilde haren verdwijnen op bepaald moment !

Maar ach wat merk je van een hutkoffer als je rijd ?
Helemaal noppes als die goed is geladen..
En hoe minder je onderweg stopt hoe minder je hem ziet en je dus ergert....
Vloegel in de tijd van mijn wilde haren kampeerde ik ook erggg veel en deed dat op de motorfiets
Had vriendin een zijkoffer en ik een zijkoffer voor persoonlijke dingen.
Bagagerek en tanktas waren voor tent / slaapzak / matrasjes en kook-eten spullen....
Eerste keer had vriendin spullen die ze mee wou hebben die niet paste en had dus nog een klein rugzakje mee
Tweede keer was rugzakje al verdwenen, ze had bijgehouden wat ze in vakantie wel en niet nodig had gehad....

Maw we nemen allemaal veel te veel mee dan nodig....
Dochtertje van vriendin waar ik nu nog steeds mee om ga had eerste keer in roomster haar eigen deel in de kofferbak waar haar spulletjes lagen.
Maar ze maakte op elke camping / bungalow snel vrienden en was lekker buiten aan spelen, en de spullen die meegenomen waren is misschien een 10 a 20% van gebruikt en rest was niet naar omgekeken...
Dus tsja

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Wasmachineman zei:

Echt hard rijden wordt vanzelf minder als er een paar grijze haren hij komen hoor. Merk ik bij mijzelf! 
We rijden naar zuid Italië gemiddeld 120 waar mogelijk en vinden dat echt nog lekker cruisen. Harder kan maar je schiet er niet veel mee op. Lekker ontspannen rijden dan houd ik het 1300 km vol op 1 dag en dan de volgende dag nog slechts 900 km om te finishen. En dan wisselen we ook nog af onderweg uiteraard.

 

Één van mijn kinderen houd het niet vol om heel lang in de auto te zitten. Dus op vakantie helpt harder rijden en langer uitrusten wel wat. Uitrusten moet toch, en bestuurder wisselen helpt dan ook niet veel. Harder rijden helpt wel om minder lang in de auto te zitten. De vrachtverkeer door Duitsland heen naar Tsjechië (of vv), dan kan je de cruise control hele einden op 160 vastzetten. Daar nog wel. Naar het zuiden valt het vaak tegen. 

Buiten de vakantie is hard rijden een slechte gewoonte die ik misschien wat beter afleer als ik niet meer 90 Km vlak voor de avondspits naar huis moet een paar keer in de week. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

160 km/uur?? Het mag en kan daar dus dat scheelt. Zelf doe ik dat niet en zet de CC max op 120-130 km/uur, hangt van de mede weg gebruikers af waar ik achteraan kan streamen indien mogelijk en op redelijke afstand. En wij hebben mazzel want onze kids zeggen: doe maar 1300 km op de 1e dag hoor dan zijn we de volgende dag snel klaar. Wij vertrekken vaak dan om 02:30 in de nacht dus slapen ze eerst nog een paar uur in de auto. En de oudste gaat tegenwoordig zelfstandig dus junior zit helemaal alleen achterin te relaxen en piept alleen als ie moet plassen en zelfs dat houdt ie dan nog een half uur vol met ophouden. 

In NL is hardrijden alleen mogelijk met Flitsmeister, ik rijd regelmatig van Rotterdam naar huis en dan gooi ik het gas erop hoor. Dan vind ik het wel leuk om die 120 km in een uurtje af te leggen wat ook lukt regelmatig. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Wasmachineman zei:

In NL is hardrijden alleen mogelijk met Flitsmeister, ik rijd regelmatig van Rotterdam naar huis en dan gooi ik het gas erop hoor. Dan vind ik het wel leuk om die 120 km in een uurtje af te leggen wat ook lukt regelmatig. 

 

A12 kan soms, afgelopen vrijdag was het echt rustig.  A30 is ook vaak wat rustiger, wel een baantje te weinig....   A2 tussen Soest en Hoevelaken gaat prima, maar dat is maar een kort stukje natuurlijk. 

Flitsmeister, maar ook nog TT er bij. Flitsmeister is het best, maar ik heb ook wel eens meegemaakt dat TT het wel wist en Flitsmeister niet.  TT is ook goed om enig inzicht te hebben of er verderop een file staat, want dat is..... best wel handig om te weten als je boven de max. snelheid zit.... Flitsmeister doet dat ook, maar TT doet het beter.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe