Ga naar inhoud

Onderhoudsprijzen 2013


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

Bij deze een handig lijstje van Skoda met daarop de onderhoudsprijzen.

Ik heb trouwens begrepen dat er voorlopig nog geen VOI op de Greenline worden toegepast (gewoon Fabia II schema dus)

En inmiddels is het 2013, dus bij deze ook de 2013 prijslijst. De oude lijsten laat ik staan zodat je de prijzen ook nog eens kan vergelijken.

Onderhoudsprijzen_2010.pdf

Onderhoudsprijzen_2011.pdf

Onderhoudsprijzen_2012.pdf

Onderhoudsprijzen_2013.pdf

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...
  • 8 maanden later...

Vorige week was het dan zo ver:

De gevreesde 150K beurt.

Gevreesd omwille van de cijfertjes onderaan het factuur. :(

In het onderhoudsboekje staat dat de getande riem elke 120K moet vervangen

maar bij het maken van een afspraak voor die beurt bleek het vanaf model 2007

maar om de 150K te moeten. Toen kwam ik er dus nog goed van af maar dit keer

was het echt zo ver.

Goed to the point:

De riem werd dus vervangen met rollen enz, het 150K onderhoud werd, uiteraard, gedaan,

met mijn goedkeuring werd de waterpomp met riem en rol vervangen, er werden twee filters

vervangen en de remvloeistof werd vervangen.

Dan verwacht je wel een tamelijk zwaar factuur:

Maar €786 was toch nog iets meer dan we hadden verwacht.

Omdat we onze OII tot op de draad willen verslijten moeten we deze bedragen er natuurlijk bij nemen.

Wil je dat niet betalen moet je hem op tijd verkopen.

Hopelijk zijn we weer in de race voor nog eens 150000 km.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar €786 was toch nog iets meer dan we hadden verwacht.

Het valt me nog mee, toen mijn ouders voor hun Renault Scenic informeerden werd er een bedrag van over de 900 euro genoemd, en dat was zonder beurt, zonder remvloeistof e.d., dus alleen de riem (wel met waterpomp e.d.)

En die gaat ook nog eens geen 150.000 kilometer mee.

Je moet dit soort hoogtepunten niet te zwaar laten wegen, neem gewoon het gemiddelde over die 150.000km. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De onderhoudsprijzen van 2012.

Voor de OII diesel zijn de VOI-prijzen wat gedaald t.o.v. 2011. Nieuw is wel dat er 2 VOI-beurten zijn: 30.000/24 maanden (EUR 260) en 60.000/48 maanden (EUR 285). Beide (iets) goedkoper dan 2011, in die lijst stond slechts 1 VOI-service voor EUR 295.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enige voordel van die tabellen is dat je op voorhand weet wat je ongeveer gaat betalen.

Ik ben er wel van overtuigd dat het systeem van de vaste tarieven ons extra geld kost.

Ik ken een mechanieker die vroeger bij onze dealer werkte. Volgens hem werden zij aangespoord

zo snel mogelijk te werken. Als er bijvoorbeeld een half uur voorzien is voor een bepaalde

handeling moesten zij dit op 20 minuten kunnen uitvoeren. Op het factuur wordt er gewoon

de vaste prijs van die taak geteld. Als je dat bij elkaar telt maken ze zo een hoop extra

winst per jaar en eigenlijk te onrechte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kom zelf oorspronkelijk uit de garagewereld en heb genoeg rekeningen opgesteld, het was normaal dat een monteur per dag meer uren opbrengt dan dat hij daadwerkelijk werkt.

Een grote beurt waar drie en een half uur (toen nog wel) voor stond was door ervaring en routine in twee uurtjes klaar. Bij andere klusjes die per uur werden berekend werden altijd ruim naar boven afgerond.

Een paar gulden erbij voor "klein materiaal", een fles ruitensproeier vloeistof die drie keer over de kop ging, etc etc.

Ondanks de vaste prijzen van nu weet je nog nooit waar je aan toe bent, want als je leest dat een distributie riem 220 euro kost doen ze er voor de zekerheid gelijk maar een spanroller en een waterpomp bij. (Maar dat staat niet op die lijst).

Aan de andere kant moeten ze wel, bij de verkoop van een nieuwe auto staan de marges onder druk door hoge inruil of korting, auto's komen vaak na 2 jaar of 30.000km pas weer terug, tegen vroeger elke 5.000km. Daarbij verlangt een importeur een duur pand met een bepaalde uitstraling en huisstijl.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sja m'n schoonouders hebben laatst hun a4 weggebracht voor een distributie riem met inderdaad spanners en waterpomp en die mochten afgerond 1200 euro neertellen :blink:

Tegelijkertijd waren ze bezig met een nieuwe Tiguan bij diezelfde dealer. Kregen ze een voorstel waarbij ze 7000 euro terugkregen voor hun A4 (uit 2001, altijd daar in onderhoud geweest en 95 dkm op de klok, mooi ding (ze konden maar 1 krasje vinden) vol met opties) en geen korting op de nieuwe auto. Dus en de volle mep voor een nieuwe auto en omgerekend 5800 euro (7000 - 1200 voor het onderhoud waarvoor ie daar stond) terug voor hun auto. Later kwamen ze daar omdat er een storingslampje brandde, werd netjes uitgelezen en gereset en een paar dagen later lag er een rekening op de mat a 40 euro.

Nou beste dealer, dan heb je het goed gedaan. Een trouwe klant die al 10 jaar z'n auto in onderhoud heeft bij je en zelfs aan het kijken was voor een nieuw heb je bij deze weggejaagd. Het zijn gewoon een stelletje boeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over het geheel vallen de prijzen mee, hoewel ik voor een TSI-motor en 4 bougies meer dan 100 euro moet betalen, vind ik echt te gek voor woorden. Gelukkig valt dat na mijn garantieperiode en zal ik dat gewoon zelf gaan uitvoeren. Net als olieverversen, daar maken merkdealers ook een potje van. Voor m'n dieseltje van Citroen moet ik dik 150 euro betalen voor een olieverversing, terwijl ik dezelfde olie voor 33 euro in de Franse Supermarche koop. Voor 50 euro met oliefilter heb ik de beste Total olie. Tijdens een onderhoudsbeurt is het nog geen 10 min. werk. Zeg een kwartier incl. een bekertje koffie. Dan wordt er dus 100 euro gerekend aan garagekosten. Ik snap dat de garage ook moet verdienen, maar dit vind ik toch te gekke verschillen.

De prijs van het vervangen van een distributieketting valt overigens bij Skoda heel erg mee met nog geen 500 euro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tarieven hebben voor en nadelen. M'n dochter rijdt een Citroen C3 en haar linker koplamp was stuk. Even bij de Citroengarage langs. Nou dat heeft ze geweten: €47,- incl.

Ik verhaal halen en er werd een halfuur voor gerekend. Na wat woorden kreeg ze 20 euro retour, want ik monteer zo'n lamp er in precies 8 minuten uit en in. Het argument was dat een monteur met dikke vingers .....blablabla. Heb ik ook en dan nog. Met een grap en een grol daagde ik ze uit voor een wedstrijdje. Hoefde niet, m'n dochter kreeg 20 euro terug.

Garages moeten ook uit hun kosten komen, maar niet op die manier. We moeten ons niet laten belazeren, mensen.

€100 voor een tsi motor en 4 bougies lijkt mij een koopje hoor! :lol:

Grapjas! Het is voor een Yeti 115 euro. Net even te duur dus ;)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

haar linker koplamp was stuk.

Dat heb ik ook een keer bij auto5 laten doen: dat was €12 voor het vervangen van de twee lampen en dan de prijs van de lampen nog.

Een paar maanden geleden heb ik het zelf eens gedaan. Wat was me dat een geklooi. Na een kwartier had ik de lamp er nog niet in

zitten dry.gif en ik heb dan toch maar de handleiding erbij gehaald.

Wat blijkt:

Je kan gewoon op heel eenvoudige wijze je ganse koplamp-unit eruit halen om zo in een paar seconden tijd je lamp te vervangen.:notworthy:

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmmmmm, er wordt hier nogal wat gesprekstof aan BC-instellingen besteedt, maar een handleiding voor bougies vervangen zou ik best handig vinden. Het ziet er nooit moeilijk uit, maar je vraagt je altijd af of je iets belangrijks niet weet....

Dat is niet heel ingewikkeld hoor, heb ik vroeger ook wel gedaan. Een bougiedop en een set voelermaten is voldoende. Maar waar je heel erg mee moet oppassen, is dat de moderne auto's allemaal aluminium cilinderkoopen hebben en als je daar de bougie te vast in draait, komt 'ie nooit meer los. Komt bij dat bougies tegenwoordig 60.000km mee gaan, waar ze vroeger tussen de 10.000 en 20.000km vervangen werden, dus het loont eigenlijk niet echt meer om daar zelf nog mee te gaan klooien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Omdat we onze OII tot op de draad willen verslijten moeten we deze bedragen er natuurlijk bij nemen.

Wil je dat niet betalen moet je hem op tijd verkopen.

Dit hoor ik wel meer mensen zeggen. Het is techniek en je kunt er zolang aan repareren als je zelf wilt. Zolang je er maar geld in blijft stoppen, en geen serieuze aanrijding krijgt kun je er misschien wel 30 of 40 jaar mee doen. Toch doen dat de meeste autobezitters niet

Maar wanneer komt het punt dat je afscheid neemt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit hoor ik wel meer mensen zeggen. Het is techniek en je kunt er zolang aan repareren als je zelf wilt. Zolang je er maar geld in blijft stoppen, en geen serieuze aanrijding krijgt kun je er misschien wel 30 of 40 jaar mee doen. Toch doen dat de meeste autobezitters niet

Maar wanneer komt het punt dat je afscheid neemt?

Voor mij persoonlijk is er eerst en vooral het "Point of no return". Dat is het moment vanaf wanneer de inruilwaarde niet meer voldoende is om een nieuwe wagen te kopen als het niet nodig is. Spijtig genoeg ligt dit punt bij een Skoda dus tamelijk vroeg. De inruilwaarde is nu eenmaal belachelijk laag omdat Skoda nog altijd niet echt vertrouwd wordt door het grote publiek.

Vanaf dat PONR is het voor mij rijden tot hij door elkaar zakt, tenzij de kosten echt te hoog zijn.

Je moet ook denken dat wanneer je met je nieuwe wagen de garage uitrijdt je in principe al direct de btw kwijt bent. Dus de restwaarde is dan al een stuk minder (theoretisch gezien natuurlijk).

Mijn schoonvader heeft een Vento van 20 jaar oud en hij doet nog elk jaar voor 800-1000 euro kosten omdat je voor 1000 euro per jaar geen nieuwe wagen kan kopen.

Ik ben een beetje hetzelfde van plan met onze skoda maar ik denk maximum 12 jaar en geen 20. Misschien geef ik hem binnen drie jaar aan de oudste zoon als die moet beginnen te werken......

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • EdK prikte dit topic los

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe