Ga naar inhoud

DSG olie verversen


DimiTator
 Delen

Aanbevolen berichten

Mijn Octavia DSG6 is een lease auto. Nu heeft de auto 120k achter de wielen. Als hij "einde contract" is wil ik hem overnemen. Dan zal hij 160K hebben.

Het onderhoud gebeurt strikt volgens de voorschriften. Bij mijn weten is echter de DSG-olie nooit vervangen, tenzij ze dat gedaan hebben bj vervangen van de mechatronic.

Is het noodzakelijk of nuttig de olie toch te laten vervangen? Desnoods op eigen kosten?

aangepast door DimiTator
Link naar reactie
Delen op andere sites

Staat er nergens in je onderhouds boekje of deze olie wel of niet vervangen behoort te worden bij een bepaalde Km stand ?

Lijkt me namelijk wel dat deze ook vervangen behoort te worden, want ook hier is slijtage en dus heel fijn ijzerdeeltjes die in de olie terechtkomen en dus hierdoor ook verouderd !

Weet bv wel met een cardan van de motorfiets dat deze ook periodiek werd vervangen en dat er op de aftapplug een magneetje zat die het ijzervijlsel zo uit de olie haalde

En daar zit best wel veel op na zo'n periode !

Dus advies: als je het kunt terugvinden in je onderhoudsboekje ( manual ) gewoon laten vervangen, heb je dat in ieder geval al weer in je zak zitten ( financiën )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Als je een DSG-6 traps hebt, dan zit daar olie in die om de 60.000 km moet worden vervangen. Begin hier zelf niet aan, want hiervoor heb je speciaal gereedschap nodig, VCDS+kabel en een apparaat om olie bij te vullen.

Deze olie verversing zal rond de EUR 180,- liggen en ik kan je aanraden om hier even langs te gaan:

http://www.vagtechniek.nl/

Prima zaak waar mensen werken die wel communicatieve eigenschappen en verstand van zaken hebben. Oude olie schijnt de bak niet soepeler van te gaan lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een DSG-6 traps hebt, dan zit daar olie in die om de 60.000 km moet worden vervangen. Begin hier zelf niet aan, want hiervoor heb je speciaal gereedschap nodig, VCDS+kabel en een apparaat om olie bij te vullen.

Deze olie verversing zal rond de EUR 180,- liggen en ik kan je aanraden om hier even langs te gaan:

http://www.vagtechniek.nl/

Prima zaak waar mensen werken die wel communicatieve eigenschappen en verstand van zaken hebben. Oude olie schijnt de bak niet soepeler van te gaan lopen.

Men gaat de olie eerstdaags verversen. Dat zal bij de dealer gebeuren omdat het een laese-bak is.

(Bedankt voor de interessante link)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Erg interessante link, waarvoor dank.

Bij het onderdeel tuning zag ik, dat de EGR uitgezet, of zelfs geheel afgeblind kan worden.

De EGR, corrigeer me, als ik het mis heb, dient toch om door middel van rookgasrecirculatie de vlamtemperatuur te verlagen, waardoor de NOx-emissie lager wordt.

Is het nu zo, dat bij de zgn. milieukeuring nog steeds op CO en CxHy gekeurd wordt, of zit daar inmiddel ook NOx bij?

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

De EGR, corrigeer me, als ik het mis heb, dient toch om door middel van rookgasrecirculatie de vlamtemperatuur te verlagen, waardoor de NOx-emissie lager wordt.

Volgens mij is dat de enige reden. Het is eigenlijk een milieuklep. Hoewel door de vlamtemp. te verlagen het roeten toeneemt. Dit kan dan worden opgevangen door het roetfilter.

Is het nu zo, dat bij de zgn. milieukeuring nog steeds op CO en CxHy gekeurd wordt, of zit daar inmiddel ook NOx bij?

Volgens mij hang het ook van het bouwjaar af, maar om eerlijk te zijn weet ik niet exact wat er wordt gecontroleerd. Er bestaat ook nog iets van een 4-gassen test, dus kan me voorstellen dat NOx er ook in zit.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja die 4 gassen test bestaat, dus ruim voldoende voor een 3- weg katalysator. maar wat wordt er nu op dit moment, eigenlijk bi de APK getest, alleen CO ?

Wat ik bedoel, komt het afblinden van de EGR dan aan het licht ?

En roetmeting wordt aleen bij diesels gedaan.

Het achterwege laten van EGR, heeft denk ik wel een gunstige uitwerking op het motorrendement en het brandstofverbruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 1 maand later...

Wat ik me herinner van mijn TDI, dat hij na afblinden van die egr klep, schoner en krachtiger was. En dus juist nooit problemen met de roetmeting.

Een citaat (te vinden op www.weetjewel.com )

Die klep vervuilt letterlijk je schone pas gefilterde comprimeerde en vreselijk gekoelde inlaatlucht met vuile uitlaat gassen en een vettige teerlaag aan de binnenzijde van de inlaatbuis naar de motor toe na de EGR klep.

Dat willen we niet, want dat kost pk's, koppel en verbruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 jaren later...

Vervangen olie DSG.

Vandaag een brief (uit handen van de postbezorgster) van een dichtsbijzijnde Skoda dealer.

Het was van groot belang om de DSG olie van de Yeti te vervangen,

Het betreft een zgn. terugroepactie en is dus gratis.(garantie)

kM stand 85.000 dus kan wel kloppen.

Na enig navragen, bij de mij onbekende garage, bleek dat  ook de software van de DSG, na de oliewisseling, noodzakelijk aangepast dient te gaan worden.

Andere viscositeit olie, hogere temperaturen met caravan in Zwitserland etc, ik mijd dit land nu des te meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, al was hij het kennelijk inmiddels vergeten :)

 

Ik leef bij de dag, dat is het :blink:

Maar ja, iedereen komt aan de beurt blijkbaar, bij VAG is er een soort veegploeg, zegmaar, die je hoe dan ook  weet op te sporen !

Ik leef bij de dag, dat is het :blink:

Maar ja, iedereen komt aan de beurt blijkbaar, bij VAG is er een soort veegploeg, zegmaar, die je hoe dan ook  weet op te sporen !

De garage, waar ik mijn reguliere onderhoud laat doen, is trouwens zijn/haar Skoda Licentie

kwijt.

Maar vanwege de veegploeg, blijf ik voorlopig toch maar daar.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik leef bij de dag, dat is het :blink:

Maar ja, iedereen komt aan de beurt blijkbaar, bij VAG is er een soort veegploeg, zegmaar, die je hoe dan ook  weet op te sporen !

De garage, waar ik mijn reguliere onderhoud laat doen, is trouwens zijn/haar Skoda Licentie

kwijt.

Maar vanwege de veegploeg, blijf ik voorlopig toch maar daar.

De machinerie loopt na de veegactie, duidelijk rustiger en dan bedoel ik, minder lawaai.

Een verklaring zou kunnen zijn, dat de nieuwe olie visceuzer en daardoor beter smerend voor de tandwielen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe