Ga naar inhoud

Dit wordt hem...


Dickler
 Delen

Aanbevolen berichten

Mooie configuratie !
Zie alleen dat je dezelfde 95 Pk motor hebt in het vooronder.
Kan je aanraden zodra je de wagen hebt en weer wat euro's tussen de luiers vrij kunt maken om bij VAG Techniek in Neunen
de fabrieksupdate toe te laten passen.
Houd kort in dat men de software van een 115Pk uitvoering van de 1,0TSI in je wagen zetten.
Verder houd het in dat hij met het optrekken / inhalen etc net even wat fijner en soepeler rijd
Heb je nog meer euro's in een potje liggen dan kun je ook overwegen om voor een tuning gaan.
Laatste vond ik niet nodig, eerste heb ik vrij vroeg nadat ik me wagen ontvangen had laten uitvoeren

https://www.vagtechniek.nl/chiptuning/tuning-methodes/fabrieksupdate/

Link naar reactie
Delen op andere sites

@EdK Ja toch? Vind zelf dat ik ook het maximale uit dit model haal, zonder dat ik de werkelijkheid uit het ook verlies. Dat is dat de Fabia vooral een hele praktische auto is en geen schoonheid of sportauto. Ik snap je aanrader. Ik wist niet dat je eerste tip mogelijk was. Ik heb 1 leaseauto terug een Polo met een 115Pk sterke 1.2 TSI motor gereden. Deze motor gaf zeker zelfvertrouwen op de weg. Ik rijd nu in een Clio Estate met een zeer matige 90Pk TCe motor. Ik hoop dat ik deze Skoda als een vooruitgang ga beschouwen. Ik zal je tips eens aan de leasemaatschappij voorleggen als de standaard toch tegenvalt. Wie weet vinden zij het ook een goed idee 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lease !?
Tsja als je dan tegen ze spreekt over tuning dan zal het antwoord groot zijn dat het een NEE word
Als je ze het uitlegt dat het officieële VAG software is uit een indentiek motorblok dan zal men vermoed ik eerder Ja zeggen.
Maar ervaar eerst maar eens hoe hij standaard rijd, kan zo maar wezen dat het jou  prima bevalt !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-2-2020 om 21:37, Dickler zei:

@EdK Ja toch? Vind zelf dat ik ook het maximale uit dit model haal, zonder dat ik de werkelijkheid uit het ook verlies. Dat is dat de Fabia vooral een hele praktische auto is en geen schoonheid of sportauto. Ik snap je aanrader. Ik wist niet dat je eerste tip mogelijk was. Ik heb 1 leaseauto terug een Polo met een 115Pk sterke 1.2 TSI motor gereden. Deze motor gaf zeker zelfvertrouwen op de weg. Ik rijd nu in een Clio Estate met een zeer matige 90Pk TCe motor. Ik hoop dat ik deze Skoda als een vooruitgang ga beschouwen. Ik zal je tips eens aan de leasemaatschappij voorleggen als de standaard toch tegenvalt. Wie weet vinden zij het ook een goed idee 😉

Lekker veel toeters en bellen aangevinkt!    

Straks mogen we nog maar 100 Km/u overdag.  Zou die nieuwe motor niet ruimschoots voldoende zijn daarvoor?  

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, Skoody Boo zei:

Lekker veel toeters en bellen aangevinkt!    

Straks mogen we nog maar 100 Km/u overdag.  Zou die nieuwe motor niet ruimschoots voldoende zijn daarvoor?  

's-avonds en 's-nachts nog steeds 130 hoor. En opschroeven van het vermogen doe je natuurlijk niet zozeer voor de (max) snelheid, maar meer om wat beter te kunnen versnellen, bv bij inhalen en -voegen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Rosinfield zei:

's-avonds en 's-nachts nog steeds 130 hoor. 

Ja, maar er moet ook nog iemand zijn om in te halen natuurlijk 😉   't Is niet zo dat de nieuwe Faab de 130 niet zal halen.  "Op tijd er tussen komen" zal in de avonduren ook wel lukken. 

 

7 minuten geleden, Rosinfield zei:

's-avonds en 's-nachts nog steeds 130 hoor. En opschroeven van het vermogen doe je natuurlijk niet zozeer voor de (max) snelheid, maar meer om wat beter te kunnen versnellen, bv bij inhalen en -voegen. 

Ik bedoel ook niet dat je precies genoeg vermogen hebt om 100Km/u te halen. Ik bedoel meer dat een groter vermogen meer zoden aan de dijk zet bij een acceleratie van 100 naar 130 dan van 80 naar 100. Meer is natuurlijk altijd lekkerder, alleen als het toch niet harder kan voelt het wel eerder als een roedel wolfshonden in een kennel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, dat laatste kan best meevallen hoor. Zo heb ik nu wel zo'n 270 paarden, maar kan met de Polo prima heel relaxed 80 of 100 rijden. geen moment het idee dat er dan een enorm geweld beteugeld moet worden. Het volle vermogen is er wel meteen als je het vraagt. Heeft (ook) te maken met de Budak cycle motor. Afhankelijk van wat je wil, is er een ander nokkenas profiel actief. Ik vind het ideaal. Daarom is zo'n auto dan ook best zuinig bij normaal gebruik.
En los van de pk's, vind ik ook het rijcomfort gebaat bij meer koppel.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20-2-2020 om 13:00, Rosinfield zei:

Heeft (ook) te maken met de Budak cycle motor. Afhankelijk van wat je wil, is er een ander nokkenas profiel actief. 

Leuke techniek. Ik lees ook dat de 1.5 tsi een turboschoepenrad heeft met elektronisch instelbare lamellen. Bij weinig toeren zet hij dan z'n wiekjes iets verder uit zodat het molentje ook bij een lage uitlaatgasstroom voldoende draait. Als die dan ook nog de wiekjes helemaal in zou kunnen trekken is de waste gate zelfs overbodig. Jouw blok heeft dan nog de Budak cycle. Fietst er dan ook nog cylinderuitschakeling doorheen?  't Wordt wel steeds complexer, en het zet volgens mij toch vooral het meest zoden aan de dijk gedurende de tijd dat je weinig vermogen vraagt. Nou is dat bij jouw 270 paarden relatief natuurlijk wel vaak het geval. 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat klopt en daarom is hij ook relatief zuinig voor een auto met zoveel vermogen. De andere cycle spreek je eigenlijk alleen aan wanneer je flink wil of moet versnellen en zo vaak is dat niet het geval (bij mij dan). Zelfs bij gewoon cruisen met 135 km/u wordt er maar heel weinig gevergd. 
Nee, geen cilinder uitschakeling.
Sommige jongelui op het Polo forum met dezelfde auto, hebben een fors hoger verbruik. Maar die hebben dan ook een al dan niet spreekwoordelijk petje 😉 

Sorry @Dickler ; realiseer me ineens dat we je topic een beetje kapen

aangepast door Rosinfield
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Laatst stormde het nogal, waardoor er ondermeer vliegtuigjes van de andere kant van de oceaan anderhalf uur sneller waren. Ik reed tegen dat stormpje in. Toen was het ook 1 op 12. En dat was dan nog volgens de immer te optimistische verbruiksmeter die in het ding zelf ingebouwd zit. Het moet dus nog beroerder geweest zijn.  Op dat soort momenten is er niets eco meer aan een 1.2 tsi. Het is alleen maar zuining als hij zich verveelt. 

Een groter blok is vooral in het nadeel met korte ritjes omdat die er langer over doet om op temperatuur te komen. Met langere ritten heb je daar minder last van. 

Maar je hebt een mooi autootje met 270 paardjes. Geen neigingen om naar de oostgrens te verhuizen? Zevenaar ofzo? 😉  

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo ben ik weer eens.

Tja, ik wil ook wel 270 paarden. Denk alleen dat ik het type ben, die de teugels dan te makkelijk laat vieren. Heb niet zo'n moeite met het gegeven dat ik een auto aanschaf met een bescheiden vermogen. Ik heb goede verwachtingen van het TSI blokje zoals hij is!

😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is natuurlijk onzin; ook dan kun je de teugels laten vieren en  (veel) te hard rijden. Dat doe ik eigenlijk nooit, vind ik ook niet persé boeiend. Houd me altijd keurig aan de max snelheid en dan gaat net zo makkelijk met de Polo als met de Fabia hiervoor. Zoals gezegd, de lol zit hem in het versnellen waar het kan. Het vergt wel de nodige zelfbeheersing om op tijd weer het gas los te laten. Des te leuker wanneer dat dan zo nu en dan eens bij de buren kan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe