Skoda Fabia Combi  

2 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Hallo Allemaal! Ik ben nieuw hier en doe mee, omdat ik net mijn eerste Skoda heb besteld. Het is een Fabia Combi geworden. Veel ruimte voor budget prijzen en geen concurrentie eigenlijk ook. Overgeleverd aan Skoda dus eigenlijk...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welkom! Ik heb er veel plezier aan beleefd. Veel meer ruimte dan mijn huidige Polo; maar je kunt niet alles hebben 😉

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Rosinfield said:

Welkom! Ik heb er veel plezier aan beleefd. Veel meer ruimte dan mijn huidige Polo; maar je kunt niet alles hebben 😉

Bedankt hoor. Zelf ook een Polo gehad. Was een fijne auto. Ik heb er alles in kunnen vervoeren... hele Ikea kasten. Voor de zekerheid nu toch maar een beetje meer, nu ik dit jaar ook een kinderwagen moet gaan meezeulen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat de Fabia betreft: de 1e en de huidige (3e) generatie zien er goed uit, maar de 2e generatie vond ik er niet uitzien, te hoog op de poten, smal, en rondingen die absoluut niet sexy zijn.

Voor mij destijds de reden om de 2e generatie over te slaan, even een paar jaar doorsparen en gelijk voor een Fabia 3 gegaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minuut geleden, Cordoba zei:

Voor mij destijds de reden om de 2e generatie over te slaan, even een paar jaar doorsparen en gelijk voor een Fabia 3 gegaan.

Goed bedacht, @Cordoba. De 1e generatie vond ik wel heel erg lijken op de toenmalige Octavia in het klein, was erg mooi gelukt. De 2e generatie was inderdaad alleen een succes vanwege de 1.2 diesel motor erin die zorgde voor 14% bijtelling. De derde is scherp qua design en ziet er goed uit. @Skoody Boo ga jij jouw Faab nu ook weg doen?? 

Welkom @Dickler, Heeft jouw naam nog enige betekenis?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minutes ago, Cordoba said:

Wat de Fabia betreft: de 1e en de huidige (3e) generatie zien er goed uit, maar de 2e generatie vond ik er niet uitzien, te hoog op de poten, smal, en rondingen die absoluut niet sexy zijn.

Voor mij destijds de reden om de 2e generatie over te slaan, even een paar jaar doorsparen en gelijk voor een Fabia 3 gegaan.

Kan ik me wel in vinden. Ik hoop dat de facelift van de 3 net iets meer inhoudt dan enkel de koplampen en grill. Op de plaatjes lijken de lijnen ook iets verbeterd en daar hoop ik op! De verhoudingen van de hatch zijn prima, maar ik vind de Combi nog steeds wel een beetje een iel blokkendoosje als ik hem zie rijden. Vele malen beter dan zijn voorganger, dat wel.

@Wasmachineman dank en nee.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uren geleden, Dickler zei:

Overgeleverd aan Skoda dus eigenlijk.

Of je je er een beetje voor schaamt ??
Allereerst welkom hier op forum.

Dat ik begon met Skoda te rijden was dit de Fabia 1 combi, hiermee 4 jaar veel plezier gehad.
Toen kwam de RR (RoomsteR) op de markt en deze vond je mooi of lelijk, wel ik vond hem zeker niet lelijk maar ongelooflijk functioneel !
Vanuit de RR ben ik overgestapt met een masseltje naar de Yeti, die ik 7 jaar heb gereden met veel plezier.
En toen ik de Yeti kwa grote en instaphoogte niet meer nodig had en een mooie prijs nog kon krijgen heb ik hem ingeruild voor de Fabia3 combi.
En rij hierin nu alweer iets meer dan 2 jaar mee in volle tevredenheid.

Denk dan ook dat je van je overstap naar Skoda geen spijt kan krijgen, mits je niet de gehele inboedel in je huis mee wil nemen...

Share this post


Link to post
Share on other sites
38 minutes ago, EdK said:

Of je je er een beetje voor schaamt ??

Nee dat zeker niet. Ik had mijn partner al eerder overtuigd om voor een Skoda te gaan, waar ze veel plezier van heeft. Gewoon omdat ik vertrouwen heb in het merk. Feit is wel dat ik specifiek de Combi niet de mooiste auto vind en dat er geen alternatieven meer op de markt zijn. Clio Estate is niet meer, Ibiza station is niet meer... daarmee wint Skoda wel erg makkelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ibiza ST was ook kleiner in de kofferbak. Ik heb bij de laatste Fabia getwijfeld, maar de kofferbak van de Ibiza was voor mij net 2 cm te klein.

Overigens heb ik het al verschillende keren gehad dat er mensen bij mij in de auto stapten die de Octavia (O2 en O3 pre-facelift) kennen, en óf dachten dat ze in een Octavia stapten, of zeiden dat de ruimte en alles vergelijkbaar was met de Octavia. Van mij hoeft een auto er ook niet groot uit te zien (ik hoef geen lichamelijke tekortkomingen te compenseren met extra auto), dus vind het niet belangrijk zolang alles wat ik mee wil nemen op een rit er maar in past.

 

@Skoody Boo Wat de motor betreft: die van mij heeft ook een heropvoeding gehad, vergelijkbaar met die van EdK.

Edited by Cordoba

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 uren geleden, Cordoba zei:

Overigens heb ik het al verschillende keren gehad dat er mensen bij mij in de auto stapten die de Octavia (O2 en O3 pre-facelift) kennen, en óf dachten dat ze in een Octavia stapten, of zeiden dat de ruimte en alles vergelijkbaar was met de Octavia.

Als regelmatige berijder van een F3 én ex-berijder van twee Octavia's moet ik hier wel een beetje om lachen 😄

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veel ruimte voor een dergelijke auto; maar het moet uit de lengte of de breedte komen. In dit geval uit de breedte; ik vond hem/haar opmerkelijk smal

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 uren geleden, Cordoba zei:

 

@Skoody Boo Wat de motor betreft: die van mij heeft ook een heropvoeding gehad, vergelijkbaar met die van EdK.

Je hebt nu alleen nog maar de 1.0 voor de Faab, en je kan heropvoeden wat je wilt, onderin de toeren wordt het nooit hetzelfde. 

Daarbij ben ik iemand die een auto tot 3 ton of meer wil kunnen rijden, en de heropvoeders verkopen de bolide doorgaans ruim voor een dergelijke kilometerstand.  

Maar de kids worden natuurlijk groter, dus het gaat hier waarschijnlijk ooit een keertje een Octavia 1.5 tsi worden. Deze zomer laten we de grote tent in ieder geval thuis, en we gaat ook niet zo lang en ver. Ik zie nu nog niet zo'n noodzaak om de Faab te vervangen. Daarna wordt het denk ik een beetje per zomer bekijken:  zodra ik het idee krijg dat het niet meer past dan moet het er maar van komen. Maar ik heb geen haast, elk jaar dat de Faab langer rijdt scheelt een hoop geld. Ik rij er nu al 8 jaar in, en voor 18000 euro gaan we een afschrijving van gemiddeld 2000 euro per jaar zeker halen, maar het mag altijd nog minder!!!  Daarbij rijdt hij ook nog altijd heel lekker. 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur geleden, Skoody Boo zei:

je kan heropvoeden wat je wilt, onderin de toeren wordt het nooit hetzelfde.

Gewoon een kwestie van iets strenger zijn 😉

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Skoody Boo Ik ben ook iemand die lang met zijn auto's doet: de Fabia I heb ik bijna 8 jaar gehad (gekocht toen ie 7 jaar was) en de Cordoba daarvoor heb ik 11 jaar gehad en die is alleen weggegaan omdat er een slOpel letterlijk op de motorkap landde. Km-standen van 3 ton haal ik niet, maar kom wel rond de 2 ton. Een andere manier om flink op de afschrijving te besparen, is om geen nieuwe auto te kopen, maar een jonge occasion.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 uren geleden, MarcoO2 zei:

moet ik hier wel een beetje om lachen

Maar lach je hem dat uit of toe ??? 😎

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zowel mijn (4-cilinder 1.2) als die van Ed (3-cilinder 1.0) hebben de software die gelijk is aan wat origineel bij hetzelfde blok in een Polo zit, dus binnen de marges van VAG. Je kunt ook een standaard exemplaar kopen en zelf de heropvoeding regelen, dan weet je tenminste wat er voor software in zit (en kun je ook bepalen). Ik bedoelde vooral dat je voor niet te veel geld toch wat meer vermogen kunt hebben, zonder dat dit ten koste van de techniek hoeft te gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 uren geleden, Cordoba zei:

Zowel mijn (4-cilinder 1.2) als die van Ed (3-cilinder 1.0) hebben de software die gelijk is aan wat origineel bij hetzelfde blok in een Polo zit, dus binnen de marges van VAG. Je kunt ook een standaard exemplaar kopen en zelf de heropvoeding regelen, dan weet je tenminste wat er voor software in zit (en kun je ook bepalen). Ik bedoelde vooral dat je voor niet te veel geld toch wat meer vermogen kunt hebben, zonder dat dit ten koste van de techniek hoeft te gaan.

Ja dat kan natuurlijk. Bij mijn Faab was er dezelfde motor, maar dan softwarematig iets teruggeschroefd. Als je die opschroeft tot wat er aan software in de mijne zit, dan ben je spekkoper. Aan de andere kant heeft mijn uitvoering dan ook weer grotere remschijven. Misschien nog wel belangrijker 😉 . Dus je moet ook een beetje kijken naar het totaalpakket. 

 

Het kan ook nog zijn dat ik het motorvermogen laat voor wat het is en het kleinste flutmotortje met dsg neem. Als je straks nog maar 100Km/u mag dan is het hele begrip "tussenacceleratie" wel een beetje gedevalueerd.  3 weekjes afkicken, en daarna weet je niet beter. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
35 minuten geleden, Skoody Boo zei:

heeft mijn uitvoering dan ook weer grotere remschijven.

Sorry maar bij jou achter heet dat toch echt TROMMELREM........ brrrr

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 uren geleden, EdK zei:

Sorry maar bij jou achter heet dat toch echt TROMMELREM........ brrrr

We hebben het hier uitsluitend over voorremmen, over achterremmen dient niet te worden gesproken; dat is taboe.  

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • By Dickler
      Voor de mensen die het nog niet wisten... sinds eind januari 2020 is de nieuwe uitvoering Fabia "Sport Business" configureerbaar. Ik ben er van overtuigd dat mijne bij de eerste 10 offertes zat 😁. Deze staat in bestelling:
      https://configurator.skoda.nl/samenvatting?code=P4NHNT
      Ik ben zeer benieuwd!
    • By DickH
      Deze auto is natuurlijk het voorbeeld van economisch rijden.
      Zeker in deze tijd elke dag weer een feest !