Ga naar inhoud

Skoda Superb Plug-in Hybride 2020


Wasmachineman
 Delen

Aanbevolen berichten

Bron: https://www.autowereld.com/autotests/id/28566/eerste-review-skoda-superb-iv-plug-in-hybride-2020

 

EERSTE REVIEW: SKODA SUPERB IV PLUG-IN HYBRIDE (2020)

Skoda gaat elektrisch. Het heeft even geduurd, maar nu is het zo ver. De Citigo-e iV is een volledig elektrische stadsauto en de Superb iV een plug-in hybride luxe-auto. Hij heeft een laadpoort in de neus, een accupakket van 13 kWh onder de achterbank en een elektrisch bereik van 60 kilometer. 

Wat is er opvallend aan de Superb iV (2020)?

WAT IS ER OPVALLEND AAN DE SUPERB IV (2020)?

Negeer de laadpaal, het gele laadsnoer en de aerodynamische wielen en je kijkt naar een doodnormale Superb. Alleen de kenners weten dat de aanduiding ‘iV’ op de achterklep duidt op een geëlektrificeerde Skoda. Wat wel opvallend is en blijft, is de vele binnenruimte. Op de achterbank kun je je benen languit strekken en de kofferbak van zowel de hatchback als de combi is enorm. Vanaf de bestuurdersstoel kijk je uit over een dashboard zo breed als de horizon. 

Onder motorkap zit het goed vol. Een 1.4 TSI benzinemotor met 156 pk en 250 Nm loodst zijn krachten via een zeventraps DSG-transmissie naar de voorwielen. De elektromotor zit ín de automaat en levert 115 pk en 330 Nm. Met zulke spierballen kun je het eigenlijk geen hulpmotor noemen – hij is krachtiger dan de driecilinder die in de Skoda Scala ligt. Samen trommelen ze 218 pk en 400 Nm op. Het accupakket van 13 kWh weegt 135 kilo en zit onder de achterbank. Hiervoor werd de brandstoftank (50 liter i.p.v. 66 liter) verder naar achteren geplaatst. De elektrische actieradius is 60 kilometer. Of je zet de Superb iV in de hybride-stand om het brandstofverbruik te drukken.

Wat is er allemaal goed aan de Skoda Superb iV (2020)?

WAT IS ER ALLEMAAL GOED AAN DE SKODA SUPERB IV (2020)?

De Skoda Superb staat bekend als ruim en comfortabel. De plug-in hybride aandrijflijn tilt het comfort naar een hoger niveau. In de volledig elektrische stand rijdt hij stiller dan ooit en het terugwinnen van energie tijdens het uitrollen is een leuk ‘spelletje’. Door de automaat in ‘D’ te houden, rolt hij frictievrij. In ‘B’ merk je dat de Superb iV energie recupereert zodra je het gaspedaal loslaat. Dat is even wennen, maar je verandert al snel in een soepel rijdende chauffeur.

De laadpoort van de Superb iV zit op een handige plek: in de neus. Bij het parkeren zorg je er simpelweg voor dat de voorkant van de auto naar de laadpaal wijst. Opladen duurt ongeveer 3,5 uur of 6 uur met een gewoon stopcontact. Hoe meer je stekkert, des te lager het brandstofverbruik.

Waarin is de plug-in hybride Superb iV geen uitblinker?

WAARIN IS DE PLUG-IN HYBRIDE SUPERB IV GEEN UITBLINKER?

De Superb iV heeft een systeemvermogen van 218 pk en dat is fors. Toch moedigt hij niet aan tot sportief rijden. Er is weliswaar een sportstand, maar de voorwielen weten geen raad met de vele paardenkrachten. Bij een stoplichtsprint slippen ze fanatiek en het ESP-lampje licht fel op. Beter is het om het comfort van de auto te omarmen en soepel te rijden.

Als je in de kofferbak van de Superb iV kijkt, zou het niet zeggen: hij is kleiner dan die van de gewone Superb. Er is dik 100 liter opgesnoept om het accupakket een plekje te geven. Met 485 liter (hatchback) en 510 liter (combi), zit je echter niet snel om ruimte verlegen.

Wanneer komt de Skoda Superb iV en voor welke prijs?

WANNEER KOMT DE SKODA SUPERB IV EN VOOR WELKE PRIJS?

De Skoda Superb iV staat in januari bij de dealer en de prijzen worden half december gecommuniceerd. Het is belangrijk om te weten dat de Superb iV niet een op zichzelf staand model is zoals bijvoorbeeld de Volkswagen Passat GTE. Nee, het is een motorisering die je voor elke uitvoering kunt bestellen. Ben je een luxepaardje? Dan ga je voor de L&K Executive met comfortstoelen, bruin leer en een Canton-audiosysteem.

Over prijzen gesproken: dankzij de lage CO2-uitstoot van minder dan 50 gram per kilometer, valt de Skoda Superb iV in het halftarief. Je hoeft dus maar de helft van de gebruikelijke wegenbelasting te betalen.

Wat vind ikzelf van de Skoda Superb iV (2020)?

WAT VIND IKZELF VAN DE SKODA SUPERB IV (2020)?

Ik hou van ruimte, luxe en elektrisch rijden. De Superb iV biedt dat allemaal. Dat hij na het inschakelen van de elektrische stand halsstarrig op stroom blijft rijden, vind ik erg prettig. Je hoeft niet voorzichtig om te springen met het gaspedaal, uit angst dat anders de verbrandingsmotor bijspringt. Zo reed ik in de plug-in hybride Superb fluisterstil en uitstootvrij van Den Haag naar Schiphol. Na 44 kilometer stond de accu op 1 procent en schoot de 1.4 TSI te hulp. Natuurlijk is er ook een hybride-stand waarin de elektromotor bijspringt om het verbruik te drukken. Dat doet-ie ook knap.

 
Door Bart SmakmanVr. 29 nov 2019
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het weet kun je aan de foto's goed zien, dat de Europese promotie in NL is gedaan. Wat mij wel blijft verbazen, is dat bij deze hybrides er steeds voor gekozen wordt om het elektrisch vermogen op de gewone aandrijflijn te zetten. Mijns inziens, zou je door op elk achterwiel een electromotor te zetten, prima een min of meer 4WD kunnen creëren, zonder dat allerlei speciale differentielen nodig zijn zoals bij een gewone 4x4. Met elektronica en door slim gebruik te maken van bijv. de ABS-sensoren, moet je volgens mij de boel prima aan kunnen sturen, en kun je steeds bepalen hoeveel vermogen er voor elk achterwiel nodig is. Daarnaast het voordeel dat je geen aandrijfas naar de achteras nodig hebt, alleen extra bekabeling, dus geen hoge middentunnel in de auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grootste probleem blijft de sychronisatie van de wielen
Want wat als er van de 2 voorwielen 1 iets harder draait op het rechte stuk......
Tsja dan kan het trikkie worden
Maar één motor met doorlopende as op de voor of achterwielen kan wel weer een optie zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja op elk wiel een electromotor zo zie ik het óók. Er is geen probleem met de synchronisatie in de wielen onderling. Denk aan de veiligheidshulpsystemen die er nu ook al zijn om elk wiel afzonderlijk aan te drijven bij noodsituaties. 

Volgens mij is een electromotor in een wiel verwerkt een Nederlandse uitvinding. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, VAG-man zei:

Denk aan de veiligheidshulpsystemen die er nu ook al zijn om elk wiel afzonderlijk aan te drijven bij noodsituaties. 

Ga er ook maar vanuit dat één elektromotor de wagen altijd goedkoper maakt dan meerdere motoren met verdere elektronica om alle wielen excact dezelfde snelheid te geven.
En tsja hoe simpeler en dus goedkoper een fabrikant kan bouwen hoe sneller hij dit zal doen om meer winst er aan over te houden.
Maar misschien dat men over 20 jaar zo ver is en de componenten goedkoper kan produceren dat men dan wel hiermee komt.
Liefst wat men nu doet als fabrikant is de brandstofmotor verwijderen en er een elektromotor voor terug plaatsen, want dat kost het minst aan ontwikkelings kosten en men voldoet aan de komende milieu eisen....
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Cordoba zei:

Het beste bewijs dat er geen ingewikkelde electronica nodig is, is een elektrische 4WD van Spyker van zo'n eeuw terug: ook die had al voor elk wiel een aparte electromotor

Wil je dat werkelijk als vergelijk aandragen ?
Een wagen die nog in elkaar zat met hout en spijkers en karrewielen had waarschijnlijk, en zijn maximale snelheid stukken lager lag dan de wagens van heden ten dagen.
Zal zeker niet ontkennen dat het synchroon laten lopen niet mogelijk is met de huidige gelijkstroom motoren, maar zo makkelijk als dat je het laat doen voorkomen is het zeker niet.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zaterdag tot bij de dealer geweest om te kijken naar de nieuwe Superb IV.
Deze stond nog niet in de showroom maar komt nu vrijdag binnen.
hij kon me wel prijzen geven, maar bij thuiskomst zag ik toch wat fouten in de optielijst zitten.
de Key les had ik gevraagd en stond er op als optie +-500€, maar nu zie ik dat deze standaard is op de IV.
het vitural display staat ook op de optielijst maar ik denk dat dit ook standaard is op de IV,n kan iemand me dit bevestigen?

18 januari ga ik de Superb IV alvast gaan testen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vaak is het zo dat men totdat men ze in de showrooms heeft staan het ook nooit 100% zeker weet.
Maar in sommige gevallen kunnen dingen standaard zijn en in andere gevallen een optie, dit afhankelijk van welke uitvoering je als basis kiest

En kon men ook al wat over levertijden zeggen  ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Deze auto zal al geproduceerd zijn toch? Staat hij nu bij de fabriek en nu transport regelen en poetsen! Travelassist is ws makkelijk te implementeren qua software en een trekhaak is 3 uurtjes werk, leuk om door de dealer te laten doen. Lekker hoor! 👌🏻

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe