Ga naar inhoud

device om stroomverbruik airco uit te lezen op phone...


Skoody Boo
 Delen

Aanbevolen berichten

Weet iemand ("bijvoorbeeld" Ed)  wat voor device je moet hebben om het stroomverbruik van een airco uit te lezen?  Ik zie bij de Conrad wel dingetjes voor in het stopcontact die met blue tooth weer uitleesbaar zijn op je phone, maar die zijn slechts belastbaar tot 3600 Watt. De buiten-unit van mijn airco is al 3500, en vermoed dat daar de binnen-unit dan nog bovenop komt, dus dat zal er wel overheen gaan vrees ik. 

Ik wil graag weten bij welke buitentemperatuur ik beter de C.V. kan aanzetten, en daar ga ik denk ik niet op een andere manier achter komen dan door het verbruik te kunnen meten. Voor de portemonnee is het allemaal niet zo'n ramp, want de paneeltjes hebben totnogtoe zo'n 1000 kWh meer opgeleverd dan we verbruikt hebben, dus we stoken tegen het teruglevertarief van 10,5 cent per kWh. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja als de airco op een aparte groep staat dan is een 1 fase Kwh meter in de groepenkast erbij bouwen de simpelste oplossing
Klik je de KWh meter naast de automaat en dan de draden naar airco steek je in de uitgaande contacten van je Kwh meter en dan alleen nog 2 draadjes van de automaat naar de ingaande kant van de Kwh meter.

www.sandervunderink.nl/abb-1-fase-kwh-meter-voor-din-rail-mid-keur.html

Is niet de goedkoopste, maar door op kleine blauwe knopje te drukken kun je een menutje door, en dan kun je de spanning / ampere's / aantal watt zien wat je op dat moment verbruikt
Puls uitgang kun je gebruiken om op afstand uit te lezen maar moet er nog wel een kastje tussen gezet worden en daar zal je naar moeten google
Maar wel rekening mee houden dat je het aantal pulsen per Kwh kunt instellen in dat apparaatje om de juiste meting te krijgen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, EdK zei:

Tsja als de airco op een aparte groep staat dan is een 1 fase Kwh meter in de groepenkast erbij bouwen de simpelste oplossing
Klik je de KWh meter naast de automaat en dan de draden naar airco steek je in de uitgaande contacten van je Kwh meter en dan alleen nog 2 draadjes van de automaat naar de ingaande kant van de Kwh meter.

www.sandervunderink.nl/abb-1-fase-kwh-meter-voor-din-rail-mid-keur.html

 Is niet de goedkoopste, maar door op kleine blauwe knopje te drukken kun je een menutje door, en dan kun je de spanning / ampere's / aantal watt zien wat je op dat moment verbruikt
 Puls uitgang kun je gebruiken om op afstand uit te lezen maar moet er nog wel een kastje tussen gezet worden en daar zal je naar moeten google
 Maar wel rekening mee houden dat je het aantal pulsen per Kwh kunt instellen in dat apparaatje om de juiste meting te krijgen..

Thanks!   Volgens mij staat hij op een aparte groep.  Weet alleen zo even niet of de andere airco daar ook op zit.  Wat is de max voor een groep? 

 

12 uren geleden, Snelle zei:

@Skoody Boo heb je een digitale meter?

Ja, ik heb een digitale meter. Helaasch. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had ook wat vragen gesteld aan het bedrijf die de airco heeft geïnstalleerd.  Wat blijkt: Die 3,5 kW is het koelvermogen en niet het elektrisch vermogen. 

"Het elektrisch opgenomen vermogen is max. 1240 Watt op koelen en max. 1450 Watt op verwarmen gemeten als de unit op vollast draait." 

 

Dat maakt de zaak aanzienlijk eenvoudiger. Dan hou ik alleen de vraag over of je daar zelf een stopcontactje tussen mag prutsen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als jij ook koelt met die unit dan moet je toch van dat vermogen uitgaan !
Wil je alleen tijdelijk vermogen meten voor het verwarmen dan zou het kunnen met een pruts ding, maar hou jezelf heel erg goed in de gaten dat als je gaat koelen dat dat ding ertussen uit is gehaald

In theorie gingen wij er altijd vanuit dat elke airco gewoon een eigen groep in de meterkast krijgt
Maar goed elektriciëns in woningen doen nog wel eens andere dingen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, het max elektrisch vermogen voor koelen ligt zelfs nog iets lager dan het max elektrisch vermogen voor verwarmen.

"Het elektrisch opgenomen vermogen is max. 1240 Watt op koelen en max. 1450 Watt op verwarmen gemeten als de unit op vollast draait." 

  Dat begrip "koelvermogen" is dus iets anders dan het elektrisch vermogen wat nodig is om te koelen.  

Ik vermoed dat het te maken heeft met dat de hoeveelheid warmte die weggepompt wordt meer energie inhoudt dan het vermogen wat nodig is om het weg te pompen. M.a.w., de COP waarde bij verwarmen (warmte van buiten naar binnen) is hoger dan 1,  maar bij koelen (warmte van binnen naar buiten) dus net zo goed (al zou je kunnen stellen dat het bij koelen - gezien de andere richting van de warmteverplaatsing - dan een negatief getal zou moeten zijn, maar goed).     

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Skoody Boo zei:

"Het elektrisch opgenomen vermogen is max. 1240 Watt op koelen en max. 1450 Watt op verwarmen gemeten als de unit op vollast draait." 

  Dat begrip "koelvermogen" is dus iets anders dan het elektrisch vermogen wat nodig is om te koelen. 

Probleem met die fabrikanten is vaak dat men het vermogen van koelen en verwarmen bij elkaar optelt en dat als max vermogen opgeven aan een installateur.
Maar tsja je koelt of je verwarmt en beide gaat met zo'n unit erg moeilijk...
Maw als een fabrikant zou opgeven dat het maximale vermogen 1450W is dan weet je al genoeg mbt de aansluiting en in jouw geval bemetering met een Conradprul..
Alleen ga nooit op de grens zitten met zo'n meter van wat die aankan maar neem altijd een marge erin
En ga nooit blind er van uit dat wat je registreert met zo'n meter dat die waardens heilig zijn, zit soms veel afwijking in !
Zijn geen geijkte apparaten  zoals een Liander meter !

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze kan tot 3680 kW. 

https://www.conrad.nl/p/voltcraft-sem6000-energiekostenmeter-bluetooth-interface-gegevensexport-datalogger-trms-instelbaar-stroomtarief-met-1558906 

Volgens de specs heeft hij een nauwkeurigheid van 1%.  Ik durf te hopen dat ze daar een onnauwkeurigheid van 1 procent mee bedoelen 😉 .  (over nauwkeurigheid gesproken...)  Dat is misschien veel, maar voor mijn doeleinden is het best.  Nadeel is dat je in de uitlees-app ook de spanning af kan schakelen, en ik zou eigenlijk liever zien dat dit niet kon. Wat dat betreft is de oplossing die jij aandraagt wel beter. 

 

Over koelen en verwarmen tegelijk: voor twee slaapkamers hebben we een split airco, en nadeel is dat het mis kan gaan als de een perongeluk op koelen wordt gezet als de andere verwarmt of andersom. Dan issie van z'n padje, en het duurt ook wel even voordat hij dan weer uit de war is. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Skoody Boo zei:

Wat dat betreft is de oplossing die jij aandraagt wel beter. 

 

Tsja wij gebruiken deze ABB meters in kasten waar de pulsen gebruikt worden om de KWh verbruikt door te geven aan onze elektronica zodat als men bv €0,50 betaald voor      
2 Kwh dat hij na de 2 Kwh verbruikt heeft weer uitschakelt.

Of als men met de APP een Wcd heeft ingeschakeld en na bv 2 dagen weer vertrekt met de boot weer uitschakelt dat dan de pulsen van verbruik zijn binnen gekomen wij kunnen herleiden met de elektronica hoeveel er is verbruikt en dus afgerekend kan worden per verbruikte KWh.
Zelfde doen we ook met water met gebruik van een watermeter met puls.

Maar goed jij wil het gebruiken om globaal te bekijken wat je verbruikt, wil je het echt weten op jaarbasis dan is de optie die ik je aanbood met ABB meters de betere.
Maar dan moet de splitunit wel op een apparte groep zitten en dus geen andere verbruikers er nog bij itten anders heb je alsnog een valse meting
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Skoody Boo

https://enelogic.com/nl/prijzen/youless-energiemeters

Dit schoot me opeens weer te binnen, heb de voorloper gehad op me slimme meter, maar daar ik overging op home domotica en er in die module ook een slimme meter uitlees poort zat is dat enelogic bij mij verdwenen.
Zou zeggen
als je nog niet hebt besteld, lees de website lekker door en kijk of dit het misschien is voor jou situatie

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
16 minuten geleden, Skoody Boo zei:

ik ben bang dat het niet werkt zonder Amazon Alexa of Google Assistant.

Vermoed dat het ook met de app Blitzzwolff al werkt ove je wifi hoor !
Ik heb bv een NEST thermostaat en die kan ook via google werken maar ook ik wil dat niet , en draai ik gewoon via de nest app dus en schakel mijn CV aan of uit vanaf elke plek waar ik wifi of GSM netwerk heb

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, EdK zei:

Vermoed dat het ook met de app Blitzzwolff al werkt ove je wifi hoor !
Ik heb bv een NEST thermostaat en die kan ook via google werken maar ook ik wil dat niet , en draai ik gewoon via de nest app dus en schakel mijn CV aan of uit vanaf elke plek waar ik wifi of GSM netwerk heb

O.k., cool!  Ik waardeer het dat je aan me denkt. Dank voor het delen.  

5 minuten geleden, Snelle zei:

Waarom niet met Google?

Ben zelf van plan om de Google nest mini aan te schaffen.

Ik heb me er niet in verdiept, maar ik leef in de veronderstelling dat dit ook data-graaiers zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Skoody Boo zei:

Ik heb me er niet in verdiept, maar ik leef in de veronderstelling dat dit ook data-graaiers zijn. 

Aan de hand van wwat ik zag op de website dan kan ik er alleen maar op uitmaken dat ze een eigen APP hebben ( aan hand foto's) en kun je het ook toepassen met Google
Tsja voor 10eurie kun je het uitproberen, kunt al beginnen met de APP te instaleren op je feun en kijken wat mogelijkheden zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gas van 1 november tot 1 december:

vorig jaar: 90m3 

dit jaar: 47m3 

 

Stroom van 1 november tot 1 december: 

vorig jaar: 93 Kwh 

dit jaar: 208 Kwh 

 

De besparing aan gas is mooi, maar het extra verbruik aan stroom valt nog tegen.  117Kwh er bovenop! (met dank aan de kolencentrales die dit experiment mogelijk maakten).   Ik schat dat dit december en januari nog wel eens rond de 170Kwh extra zou kunnen zijn, en dat februari het zelfde uitvalt als november.  Dat is voor de vier zware maanden 800Kwh.   Afgelopen zomer heb ik nauwelijks gekoeld met de airco, dus dat heb ik nu op jaarbasis wel over, maar dat is volgende zomer anders, en dat wordt het oppassen dat de airco niet voor 23 cent per Kwh stookt.  Panelen bijleggen gaat ook niet meer werken, want na 2023 is het salderingsfeestje over.   

Het milieu-effect kon wel eens per saldo negatief zijn, al moet ik daar nog een spreadsheet aan wijden. 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik las je 1e post en toen dacht ik waarom verwarmen via de airco terwijl gas vele malen goedkoper is?

Daarbij moet je met elektrisch verwarmen véél meer energie verbruiken dan wanneer je dit met gas doet.

Ik zit in dezelfde situatie als jij.

Airco en ook zonnepanelen met 1000Kw over per jaar, maar ik pieker er niet over om elektrisch te verwarmen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, VAG-man zei:

maar ik pieker er niet over om elektrisch te verwarmen. 

Er komt een tijd ( en of wij die nog meemaken ) dat de gasprijs zo hoog word met alle toeslagen dat het toch prijstechnisch aantrekkelijker kan worden om over te stappen op Elektrisch.
Zo heb ik een collega die nog met gashaard zat en daar vanaf wilde, en in een CV installatie wilde hij toch niet meer gaan investeren
En die is uiteindelijk op infrarood panelen over gestapt en is daar zeer over te spreken.

Als ik zelf voor die keuze had gestaan dan denk ik dat ik toch ook voor verwarmen met Airco had gekozen  !
Heb dit nu enkele malen meegemaakt in vakantiepark huisjes waar we in de kost zaten en mijn ervaring was dat het toch redelijk snel behaagelijk was binnen.
 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, VAG-man zei:

Ik las je 1e post en toen dacht ik waarom verwarmen via de airco terwijl gas vele malen goedkoper is?

Daarbij moet je met elektrisch verwarmen véél meer energie verbruiken dan wanneer je dit met gas doet.

Ik zit in dezelfde situatie als jij.

Airco en ook zonnepanelen met 1000Kw over per jaar, maar ik pieker er niet over om elektrisch te verwarmen. 

Een airco is efficiënt als hij een niet al te groot temperatuursverschil hoeft te overbruggen, en full power geeft. Op deellast is hij minder efficiënt, en bij een groter temperatuursverschil ook.  

Snel opwarmen is 's ochtends handig, alleen is dan nou net de buitentemperatuur vrij laag.  Als je uit je werk thuiskomt kan het beter zijn, het accelereren kan je dan doen met de airco, en eenmaal op temperatuur neemt de C.V. het daarna dan over.  

Dat een airco werkt op elektriciteit wil niet zeggen dat hij altijd minder efficiënt is. Als de COP-waarde 4 is, dan heeft hij maar een kwart van de energie nodig van de energie die hij verplaatst.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 17-12-2019 om 13:10, EdK zei:

En die is uiteindelijk op infrarood panelen over gestapt en is daar zeer over te spreken.

Heb ik over nagedacht. Een vriend van mij zit in die business.

Berekening laten maken voor onze woonkamer van 32m2 en 2.55m hoog.

Voor het verwarmen zijn infraroodpanelen nodig tussen de 2500-3000W. Dan moet ik 10 extra zonnepanelen bij leggen om dit te compenseren.

Hoe ik de overige 270m2 van het huis moet verwarmen weet ik niet. Het klopt dat je niet gelijktijdig het hele huis verwarmt, maar ik zou voor ca. €20.000 moeten investeren om vervolgens ook nog veel hogere maandlasten te hebben. 

Het is wachten op een opvolger van het gas en misschien wordt dat waterstof. Ze zijn nu aan het onderzoeken of dit kan via de huidige gasleiding netwerk. De huidige cv-ketels behoeven een kleine aanpassing om dit mogelijk te maken heb ik begrepen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, VAG-man zei:

Ze zijn nu aan het onderzoeken of dit kan via de huidige gasleiding netwerk. De huidige cv-ketels behoeven een kleine aanpassing om dit mogelijk te maken heb ik begrepen. 

Tsja alleen duurt dat nog zooooo lang dat we dan al vauit rijksoverheid allemaal op elektra over zijn en het gasnet al deels gesloopt is....😰

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28-12-2019 om 16:20, VAG-man zei:

Het is wachten op een opvolger van het gas en misschien wordt dat waterstof. Ze zijn nu aan het onderzoeken of dit kan via de huidige gasleiding netwerk. De huidige cv-ketels behoeven een kleine aanpassing om dit mogelijk te maken heb ik begrepen. 

Dat zou ook enorm schelen in hoe zwaar het elektriciteitsnet moet worden. Voor mobiliteit en de pieken van groene energie moet dat al uitgebreidt worden, dus het zou mooi zijn als de warmtevraag via een andere weg kan.  Probleem is wel dat niet alleen de ketels een aanpassing nodig hebben, het gasnet heeft ook aanpassingen nodig.   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe