Ga naar inhoud

Winterbanden


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

Je winterbanden mag je ook op slot doen, ook indien in het bezit van Talisman of gezegende auto, want dat wonderlijke rubber wordt op bestelling gestolen............Tuinkabouters staan tegenwoordig ook niet meer veilig in de tuin.........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil mijn winterbanden dus gaan bestellen maar ben bang dat ik beter niet voor de 175/65/15 kan gaan.

Die is namelijk nog eens 5,5 mm groter (diameter) dan de huidige en bij 185/60 mag ik al geen sneeuwkettingen. En dat snap ik wel want er is zo ongeveer 3 cm ruimte bij een gedeelte van het achterwiel...

Beetje zonde als ik winterbanden koop en vervolgens niet in landen zou mogen rijden waar sneeuwkettingen eventueel verplicht zijn.

Volgens het overzicht dat Ed gepost heeft zou ik dan 185/55 moeten nemen (op de 15 inch velgen). Dat is 18,5 mm minder in diameter, beetje veel vind ik (3,1%).

175/65 +5,5mm (0,9%)

185/55 -18,5 mm (3,1%) *Sneeuwketting toegestaan*

175/60 -12 mm (2,0%)

En anders gewoon precies zoals het origineel, 185/60... Laagvlieger heeft tenslotte ook een 1.2 TDI Combi voor welke dezelfde aanbeveling geldt alleen had hij origineel 195/55 eronder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij toegestane sneeuwkettingen is er een onderscheid tussen de gewone en de extra platte kettingen. Staat er niets bij in de specificaties, dan gelden de standaard schakelgroottes (12 mm), als het krap wordt dan kan soms een 9 mm ketting nog worden toegestaan. Een 12 mm ketting heeft veel meer grip en zijdelingse stabiliteit, maar een 9 mm ketting rijdt comfortabeler (ik zou kiezen voor veiligheid!). En goed opletten bij monteren, want bij verkeerde montage (monteren is een kunst, zeker de eerste keer) kan er alsnog een onderdeel teveel uitsteken.

Niet bezuinigen op kettingen, ik heb ooit een 25 Euro sneeuwketting op mijn Golf gehad, oh wat een gepruts is dat en vervolgens gebroken omdat hij onderweg verschoof (arghhhh! :o ). Kettingen met zelfspanners zijn sneller gemonteerd en verschuiven vervolgens niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus, jou advies zou net als Ed zegt zijn, monteer de voorschreven afmetingen zodat ik normale goede sneeuwkettingen kan monteren? Ik zal morgen anders eens overleggen met de dealer, wat hun ervaring is en hoe dat zit met het gekke nokje/uitsteeksel linksachter dat gek genoeg rechts niet aanwezig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt alleen kettingen op de aangedreven as (dus bij jou je vooras) nodig. Dan moet bij het draaien van de wielen en volledige invering nog genoeg ruimte zitten. Sommige garagehouders passen de ketting op de brug, tsja, dan is het wiel niet ingeveerd..... Stel dat je rijdende met je kettingen een stevige hobbel raakt, dan mag de ketting niets in je ophanging of wielkast raken, want dan blokkeert het wiel en raak je stuurloos (en wordt het een verrassing of je wel of niet crasht). Of de ketting breekt, heb je geluk (zoals ik met mijn Golf) dan verlies je alleen de ketting. Heb je pech, dan wikkelt de gebroken ketting zich om je as met een hoop schade.

De dealer heeft een lijst met goedgekeurde wiel/ketting combinaties (afstand tot de as is ook nog bepalend), dus het is inderdaad goed om daar even langs te gaan. Kettingen zijn trouwens schreeuwend duur bij de dealer, maar anderzijds weet je dan wel dat je precies de goede hebt (eenmaal uit de verpakking is het vrijwel onmogelijk om de ketting nog te ruilen). Kettingen zijn eigenlijk ondingen, ze passen net wel of net niet :mad3:

Even rondvragen in je omgeving (of op het forum) kan geen kwaad, ik verwacht dat er vast wel iemand nog een ketting voor een 185/55/R15 heeft liggen. Gezien de trend voor bredere banden zullen er flink wat kettingen voor de kleinere maten ongebruikt liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super bedankt voor je uitleg, ik ga gewoon de dealer eens vragen wat volgens hem de mogelijkheden zijn en zal dan zeer waarschijnlijk op de door jou en Ed geadviseerde maat uitkomen (zoals Skoda voorschrijft). Ik ben op korte termijn niet van plan om op skivakantie te gaan maar nu de juiste keuzes maken is dan wel van groot belang :)

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het langverwachte bericht is vandaag in de media verschenen:

media_xl_4317634.jpg

Wie deze winter graag op aangepaste banden rondrijdt, bestelt die het best nu al. Als de winterprik vergelijkbaar is met die van vorig jaar, weten bandenproducenten vandaag al dat ze niet aan de massale vraag zullen kunnen voldoen.

De markt van de winterbanden is booming business de laatste jaren. Tien jaar geleden reed er omzeggens geen kat op rond, afgelopen jaar was één verkochte band op de drie eentje van het wintertype. Dat heeft deels te maken met de wetgeving in een aantal buurlanden die winterbanden verplicht maakt, maar natuurlijk ook door de jongste strenge winters. In 2009 steeg de vraag naar winterbanden met 30 procent, vorig jaar was dat zelfs meer dan 50 procent. Deze winter wordt opnieuw uitgegaan van een stijging van 30 procent.

De bandenproducenten zeggen voorbereid te zijn op de grote vraag. De meesten voerden hun productiecapaciteit de afgelopen maanden eveneens met 30 procent op, sommigen zelfs met 45 procent. Maar garanderen dat er geen problemen zullen zijn met de leveringen tijdens de koudste maanden van het jaar kunnen ze niet. Sterker nog: als de aanstaande winter een beetje aardt naar de voorgaande twee, dan zullen de bandencentrales net zoals vorig jaar met grote tekorten kampen.

"Komt de zware winterprik pas na december, dan zullen we het wel redden", zegt Nicolas Uyttenhove, marketing manager bij Bridgestone. "Maar is dat al eind oktober of begin november, dan komt de hele sector opnieuw in de problemen."

Reden daarvoor is niet dat er te weinig banden voorzien zijn, wel dat die er niet allemaal op hetzelfde moment kunnen liggen. Over de hele winter verspreid zal er probleemloos aan de vraag voldaan kunnen worden. Maar zo zit de markt niet in elkaar. "Particulieren wachten doorgaans op de eerste sneeuwval om allemaal tegelijkertijd naar de bandencentrale te hollen", weet Greet Willekens van Goodyear. Vooral iets minder courante maten kunnen dan snel uitgeput geraken.

Bijkomende kwestie: professionelen zetten extra druk op de markt. "Bedrijven en leasingmaatschappijen verzekeren zich momenteel al volop van hun set winterbanden", bevestigt Frank Lambrecht van QTeam, de grootste bandencentrale van het land. "Het enige advies dat ik kan geven aan particulieren is: wees u bewust van de schaarste op de markt."

Bron: De Morgen (BE)

aangepast door laagvlieger
Link naar reactie
Delen op andere sites

Enerzijds goede marketing van de bandenproducenten. Anderzijds, het zal in ieder geval in de prijs schelen om ze nu te bestellen dan in het hoogseizoen. En wie een voorkeur heeft voor een bepaald type band (er zitten flinke verschillen in de testresultaten), dan kan het ook handig zijn om tijdig te bestellen. Maar enorme schaarste verwacht ik niet (desondanks ben ik toch blij met de anti-diefstalbouten op mijn velgen).

Of vierseizoenenbanden kopen, ben je eeuwig verlost van de discussie winter- versus zomerband. ;)

aangepast door Constant
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jullie gaan toch niet klagen omdat Constant het hier gezellig maakt in dit koude topic hè :P

Dan zal ik weer even ontopic gaan.

Vandaag de winterbandenmaat besproken met de dealer.

Ze geven inderdaad aan dat wat in het boekje staat de voorkeur heeft maar ze geen enkel probleem zien bij gebruik van andere maten gelijk aan of kleiner dan de huidige. Uiteraard wel nadat ik aangaf niet van plan te zijn om met sneeuwkettingen te rijden anders dan ze bij me te hebben om een bekeuring te voorkomen (bijv. als ik op bezoek ga in Duitsland). En, als ik ze dan toch koop kan ik ze beter maar passend kopen.

Ook zij uiten hun zorgen over de beschikbaarheid van winterbanden dit jaar, gaat altijd al hard, tegenwoordig rijden veel meer mensen op winterbanden en bovendien heeft Japan bio-roet in het eten gegooid. Niet te lang wachten dus...

Mocht ik alsnog twijfel over de maat dan vroegen ze me nog even te wachten (weekje of 6) zodat we dan kunnen bekijken wat ze allemaal binnen hebben en hoe dat gaat passen op de Greenline van 2011/2012. Zal er dan denk ik op neer komen dat ze eventueel een band willen passen denk ik op basis van mijn voorkeur.

Vroeg ook nog naar de betekenis van XL banden, extra verstevigd zeg maar. Of dat invloed heeft op comfort of verbruik. Er schijnt dan wat extra spul op de wand van de band te zitten, op zich merk je hier verder niet veel van behalve dat het dus gewoon steviger is.

Ter info: De zomervelg die ik nog wil gaan kopen zal zeer waarschijnlijk 16 inch (6,5J) worden met 195/55 er om.

Dit alles bij elkaar opgeteld maakt dat ik (net als laagvlieger) gewoon voor de Goodyear UltraGrip 8; 185/60 15 inch, 88T XL ga voor 74,00 euro de band (incl. verzendkosten), deze gaan om de Antares velgen. Hupsa, bestellen die handel, anders blijf je bezig joh... :P

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe