Ga naar inhoud

Winterbanden


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

Ehh, maar als ik het gaspedaal helemaal intrap, bij een glad wegdek, dan gebeurt er niet veel hoor. De ASR regelt het motorvermogen meteen terug. (tenzij je ASR uitschakelt natuurlijk).

ESP/stabiliteitscontrole en ASR/tractiecontrole heeft mijn Fabia niet. Nog zoiets dat bij de NL modellen en zeker de Greenline standaard is maar hier niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar winterbanden zijn ook niet zalig makend.(ofschoon veel mensen dat denken.) Het kan altijd verkeerd gaan.

Het nadeel van winterbanden ten opzichte van zomerbanden in de sneeuw is dat het bij winterbanden vaak bij een hogere snelheid mis gaat. En je dan veel meer kennis en kunde nodig hebt om het er goed vanaf te brengen (zonder schade). Een zomerband raakt sneller in de slip maar is erdan ook sneller uit te krijgen door de lagere snelheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar het kan ook best, weet ik uit ervaring. Alleen als je wordt geconfronteerd met een onverwachte situatie en plots moet remmen en/of uitwijken, dan ben je eerder de klos

Dat is natuurlijk zo.

Maar als je het nou benadert vanuit het principe "hoeveel veiligheid kan ik kopen per euro? ", dan denk ik niet dat winterbanden het eerst aan de beurt zijn. Het zou mij niet verbazen als je per euro "veel meer veiligheid in huis haalt" met bijvoorbeeld een fietshelm dan met winterbanden (bij gelijk aantal uren op de fiets als in de auto). En zo zullen er nog wel wat producten te verzinnen zijn waarvoor dat op gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veiligheid is niet te koop. De belangrijkste factor blijft de menselijke. Verder moet je natuurlijk allerlei variabelen die van invloed kunnen zijn controleren, anders wordt het een zinloze discussie. Bij de vergelijking met de fiets helm b.v., is het wel van belang of je een fiets hebt en daar ook gebruik van maakt. Zo hield ik het bij zomer banden met de gedachte in het achterhoofd dat ik de auto kon laten staan. Nu wil ik wel als het even kan elk weekend naar Friesland en heb daarom voor winter banden gekozen. Met beide opties is qua veiligheid niets mis, uitgaande van een veilige rijstijl

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

Om iets om aan te stippen:

Mensen willen wel graag honderden, zoniet duizenden euro's uitgeven aan b.v. zaken als LMVs met M+S banden eronder, of een lederen interieur.

Maar iets veel basalers (als dat een optie is) als ESP, of eigenlijk nog beter een cursus/rijvaardigheidstraining voor slechte weersomstandigheden (vaak goedkoper dan bovengenoemde items), vindt men niet de moeite waard...

M.a.w. je moet de oplossing niet altijd in technologie zoeken, maar eerder (en beter) tussen stuur en hoofdsteun... 8-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat zeg ik, de human factor is doorslaggevend. Itt tot wat velen schijnen te denken, kun je ook met winterbanden reen flinke schuiver maken. Dit weekend uitgeprobeerd op besneeuwde en gladgereden weg. Met 70 km p/u door een bocht, begon ik behoorlijk te glijden. Denk wel dat je het met zomerbanden niet zou moeten proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zou bij de reguliere rijles meer aandacht aan besteed moeten worden, denk ik. Net als aan inparkeren en invoegen op de snelweg. In sommige gevallen is het gewoon onbestaanbaar dat dit op de juiste wijze en in voldoende mate geoefend is, als je ziet hoe men soms acteert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom snap ik eigenlijk nog steeds niet waarom er in de ellenlange prijslijst van opties en accessoires bij de aanschaf van een auto, niet gewoon een rijvaardigheidstraining wordt aangeboden?

Wordt bij mij door de verzekering aangeboden en bij behalen een premie korting op je auto / motorverzekering.

Dus denk dat dit punt niet bij een dealer moet liggen maar bij de verzekeringsmaatschappijen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom snap ik eigenlijk nog steeds niet waarom er in de ellenlange prijslijst van opties en accessoires bij de aanschaf van een auto, niet gewoon een rijvaardigheidstraining wordt aangeboden?

Lijkt me een positief iets dat alleen maar pluspunten kent. Toch?

Dat werd door mijn Skoda-dealer gratis aangeboden bij de aanschaf van mijn auto. Ik heb die cursus dan ook gevolgd, waarom niet? Ik krijg jaarlijks € 50 korting op mijn autoverkzekering omdat ik dat gevolgd heb!

Nu ik er aan denk, waarschijnlijk ter compensatie voor het ontbreken van ESP :D Maar inderdaad, ik vind dat een goed initiatief.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat laatste is natuurlijk al erg goed te zien met het behalen van het motor rijbewijs A

Daar je vroeger naar politie buro ging en een tijdelijk rijbewijs haalde en dat je dan voor 3 maanden met een L aan de kentekenplaat in je eigen gemeente mocht rondrijden en daarna ging je naar CBR om een examen te doen.

Belgie was het nog luguberder want als je daar je autorijbewijs behaalde dan had je automatisch het motorrijbewijs erbij.

Maar verzekeringen hebben er baat bij dat jij beter rijd dus lijkt me de plek om slipcursus en dergelijke te promoten.

Ook vanwege dat het grootste gros al een rijbewijs heeft.

En zodra gehaald dan een premie korting of geen verhoging doorvoeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het één sluit het ander niet uit. Ben zelf destijds in 1x geslaagd na 18 lessen, ondanks één stommiteit waar de examinator me makkelijk op had kunnen laten zakken. Hij zei echter: dat moet je dus niet meer doen, maar verder rijd je veilig en vlot. Zo zou het dus altijd moeten, denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom snap ik eigenlijk nog steeds niet waarom er in de ellenlange prijslijst van opties en accessoires bij de aanschaf van een auto, niet gewoon een rijvaardigheidstraining wordt aangeboden?

Lijkt me een positief iets dat alleen maar pluspunten kent. Toch?

Ach, kwestie dat zo een cursus niet statusverhogend is, en dus door zo goed als niemand zou besteld worden, denk ik. En eerlijk gezegd zou ik dat zelf ook niet kopen.

Belgie was het nog luguberder want als je daar je autorijbewijs behaalde dan had je automatisch het motorrijbewijs erbij.

En sinds enkele jaren terug mag je met een autorijbewijs ook een motorfiets tot 125cc rijden. Dat heb ik ook al gedaan (samen met mijn pa weliswaar), zonder dat ik enig bewijs heb dat ik het onder de knie zou hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In sommige gevallen is het gewoon onbestaanbaar dat dit op de juiste wijze en in voldoende mate geoefend is, als je ziet hoe men soms acteert.

Mensen verleren ook weer. Dat geldt zeker voor het onderdeel inparkeren.

@BoneCollector: Jammer dat dat in NL niet kan, 125cc motor op B-rijbewijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe