Ga naar inhoud

Winterbanden


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

Inderdaad ongenuanceerd, poen gaat voor veiligheid. Het is zeer de vraag of de dealer uberhaupt een afweging tussen die twee zaken heeft gemaakt. Bovendien zou het ook nog zo kunnen zijn (toegegeven, niet erg waarschijnlijk) dat er wel een bewuste overweging aan ten grondslag ligt: als ik er winterbanden onder zet, worden mensen die geen winterbanden gewend zijn misschien op het idee gebracht eea uit te gaan proberen met alle mogelijke negatieve gevolgen van dien. Ik bedenk nu zo maar wat, natuurlijk. Punt is dat het weer eens wat genuanceerder ligt dan simpelweg poen gaat voor veiligheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien dit een winterbanden topic is:

heeft iedereen, die z'n winterrubber heeft laten monteren, ook gedacht aan de juiste bandenspanning?

Dus 0,2 bar hoger dan normaliter? En is je profiel nog >4mm? Anders verliezen M+S banden hun specifieke wintereigenschappen..

...

Punt is dat het weer eens wat genuanceerder ligt dan simpelweg poen gaat voor veiligheid.

Wie is de eerste die gaat vragen bij een garage wat nou de echte reden is, dat er geen M+S banden onderzitten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koninklijke sloffen,

dinsdag jl. (net op tijd) de winterbanden er onder laten zetten. Ik heb voor lichtmetalen Royal Speed Grey velgen gekozen, het prijsverschil is niet heel groot met stalen velgen en het staat mooier.

Met Nokian banden WRD3 205/55/16. 91 H

Velgenboom aangeschaft, vandaag de bestaande banden schoon gemaakt, het wachten is op bandenhoezen (komen vanmiddag) en dan ben ik klaar voor de winter.

Totaalplaatje volgt als de Yeti weer buiten komt.

2 Freistellen ROYAL WHEELS h400 w400 Br0

IMG 1926

IMG 1928[1]

IMG 1929[1]

Link naar reactie
Delen op andere sites

ehhhh velgenhoezen en een velgenboom............... gaat dat wel passen ?

Maar knappe velgen wel voor onder de yeti

En ben benieuwd hoe jou de nokians gaan bevallen, ben in noorwegen in aanraking gekomen met dit merk na klapband in de noorse boesh

En dacht dat ik voor een fortuin 2 B merk banden had totdat ik thuiskwam van mijn vakantie en eens ging google.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even Googled op stalen velgen voor de Yeti 16" kom op een bedrag van +/- € 220,-- voor een set van 4, zonder banden. En u koopt voor iets meer (het prijsverschil is niet heel groot) licht metalen velgen, dat kan ik mij bijna niet voorstellen :huh: .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even Googled op stalen velgen voor de Yeti 16" kom op een bedrag van +/- € 220,-- voor een set van 4, zonder banden. En u koopt voor iets meer (het prijsverschil is niet heel groot) licht metalen velgen, dat kan ik mij bijna niet voorstellen :huh: .

Ik ben alleen v oor de velgen€ 300,- kwijt!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi zeg, heb zelf nog geen velgenboom heb ze op elkaar gelegd met een stuk karton tussen.

Dat is niet al te best voor met name de onderste wielen. Met een velgenboom hangt elk wiel vrij. Zo'n velgenboom heb je voor een paar tientjes; ik kocht er laatst één voor EUR 36 inclusief verzending; dat is er nog één op wieltjes ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

vreemd advies hoor snelle

Banden op elkaar stapelen is zoals Cyrus zegt niet goed voor de onderste banden en dus vervorming van het karkas.

En velgboompjes als van Benno heb ik ook en had ik voor 15 eurie bij automaterialenzaak hier op industrieterrein.

En dan hangen de banden aan de veld aan de boom

Dus geheel vrij en ik had er dan een hoes bij om er dan weer overheen te trekken.

Gaat welliswaar tot over de 3 banden met velg en laatste niet maar hierdoor kan er ook weer lucht onder de banden komen waardoor je geen condens met andere nadelige gevolgen kan komen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag een dagje vrij en dan maar naar de Hoge Venen getrokken, omgeving Baraque Michel en Botrange. Het was nog volop aan het sneeuwen en ik heb zelden zoveel 'chaos' op de weg gezien. Vanaf Eupen de N68 naar boven gereden, weg was helemaal dicht gesneeuwd, het verkeer moest zich er maar een weg banen ondanks de sneeuwruimers die ik de hele tijd bezig zag. Alle vrachtwagens konden geen meter meer vooruit, sommigen stonden haaks op de weg met spinnende wielen. Af en toe kwam ik dan een auto tegen aan de kant van de weg (die met zomerbanden) en een enkeling had zich in de gracht geparkeerd. Buiten die hindernissen ging het vlotjes omhoog, rechtdoor 70 km/u en door de bocht met 50km/u, ik reed fluitend achter een dikke Audi A6 station :D Maar een gek in een Audi Q7 vond dit nog niet snel genoeg en haalde ons allebei in tegen een rotvaart! Eenmaal boven ben ik de kleine wegjes gaan opzoeken, dat ging goed tot er haarspeldbochten kwamen en hellingen van 15% ... Maar de Fabia ploegde zich er langzaam maar zeker door. Eén keer dreigde ik op een eindeloze helling in een scherpe bocht stil te vallen. De voorwielen begonnen te spinnen en de snelheid zakte naar 15 km/u. dan heb ik het pedaal gewoon helemaal ingetrapt. Ben wel boven geraakt maar niet sneller dan 15km/u en aan 4000 toeren in 2de versnelling ... Bij 30+ cm sneeuw heb je daar gewoon kettingen nodig. Bergaf op die kleine paadjes was minstens even spannend, de hele tijd corrigeren zeg maar. Er was daar letterlijk geen kat dus af en toe een beetje driften of tenminste de kont doen uitbreken was wel leuk.

Daarna ben ik ook gaan wandelen door het mooie sneeuwlandschap en terug naar huis gekeerd. Leve de winterbanden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoewel gevoelsmatig voor de hand liggend, zou ik in zo'n geval nooit kiezen voor de oplossing het gas helemaal in te trappen. Dan vraag je om problemen. Beter is het om juist heel voorzichtig weinig gas te geven en bij stilvallen eerst even voorzichtig achteruit en dan weer vooruit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag mijn Skoda als traktor gebruikt. Was even met de Civic naar de Boerenbond geweest. Had de steel van de sneeuwschop gebroken. En daar een nieuwe gehaald. Ging naar huis over een weg waar niet geruimd was. Dan zie je de wegrand niet en de Civic heeft alleen voor winterslofjes. Dus kwam met mijn linker voorwiel in de berm terecht en in no time stond de voorkant in een maisveld. Niet meer voor of achteruit te krijgen Toen heb ik de Skoda met rondom winterbanden opgehaald. En ondanks dat mijn vrouw op de rem stond trok ik de Civic er zo uit. Die winterbandjes zijn af en toe best goud waard.

Ik ben alleen voor de velgen€ 300,- kwijt!!

Dat valt inderdaad heel erg mee. Dat had ik zoals gezegt niet verwacht. Veel plezier ermee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk, je moet terug grip zien te krijgen. Maar de helling was zo lang en stijl met veel bochten, ik startte onderaan rustig bij 40 km/u in 3de en probeerde de wielen niet te laten spinnen, je voelde het wel schokken dus het was erg moeilijk om die grip vast te houden. Daardoor zakte de snelheid langzaamaan. Bij 15 per uur kon ik 2 dingen doen: stoppen en achteruit laten rollen (niet echt aan te raden, ik was al een aardig stuk op de berg) of alles geven om alsnog boven proberen te raken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meestal is gas vol intrappen geen goede oplossing, soms wel. Als de aandrijvende wielen 90% slippend (10% grip) veel toeren maken gebeurt er met die meer toeren toch meer dan met minder toeren. In een beetje luchtige verse sneeuw is de kans dat dit werkt groter. Bij ijzel werkt het juist niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe