Ga naar inhoud

Hoe ouder hoe gekker


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik heb net een S3 tijdelijk gereden. Waar mijn O3 al ruim zat is, ook met mijn zoon van 1.85 op de achterbank, is die S3 gewoon nog een dikke maat groter. Gewoon limousine klasse. Dat merk ik ook met inparkeren want die S3 vraagt ook wel een groter plekje. Logisch. 

Zelf ben ik 1.80 en zet mijn stoel dan ook redelijk ver naar voren zodat er al veel beenruimte is in de O3. 

Mijn volgende auto wordt geen S3 of 4 maar gewoon een Octavia of nog liever: Karoq! 1.5 tsi dsg staat op eenzame hoogte..... 👨‍🔬

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30-5-2019 om 20:40, Rosinfield zei:

Wellicht een ook een jonge occasion? Heeft best de nodige voordelen. je hoeft geen 9 maanden te wachten en als het meezit heb je ook nog wat leuke opties die je zelf niet zou kiezen bij een nieuwe.

Tja. Een nieuwe hoeft niet eens veel duurder te zijn als je hem netjes oprijdt. Maar mijn Faab bewijst één ding: het valt niet mee om 300.000 Km vooruit te kijken. Al na 200.000 km is alles anders. 😃  Wat dat betreft misschien beter een Octavia met alvast een tonnetje op klok, en dan bij 3 ton maar weer eens kijken. 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm,  mijn exemplaar was anderhalf jaar oud en 45k km, maar wel zo'n 30% van de nieuwprijs af, dat is toch wel een fors verschil als je dat goed moet maken door er langer mee te blijven rijden. Daarnaast, wanneer is een auto opgereden? Als je in een jaar tijd meer kosten kunt verwachten dan de waarde van de auto, of als ie technisch niet meer rijdbaar te krijgen is, zonder hele grote kosten? (als je een auto niet kort rijdt, is ie technisch gezien bijna altijd nog te behouden, tenzij het chassis is weggerot, maar met de huidige auto's gebeurd dat niet zo snel)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, het is natuurlijk een beetje koffiedikkijken met die kosten.  Het is wel zo dat die reparatiekosten altijd heel duur voelen, terwijl je het afzet tegen de afschrijving van een nieuwere auto - ook wel na de eerste anderhalf jaar - je best wat kan repareren en terwijl je dan toch beter af bent. Vergelijken met de waarde van de auto op dat moment is m.i. geen zinnige vergelijking.  Want als je een ander brik van die leeftijd koopt voor die prijs zul je ook weer dat soort reparaties nodig hebben. 

Mijn Fabia heeft overigens een wilsverklaring afgelegd: hij wil niet verder leven na een kapotte motor of versnellingsbak, of na 300.000 km.  

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3-6-2019 om 13:30, Rosinfield zei:

Dat laatste is om één of andere reden heel herkenbaar 😉

Toch wel ??
Wat een zelfkennis...😎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2-6-2019 om 20:26, Skoody Boo zei:

😃  Wat dat betreft misschien beter een Octavia met alvast een tonnetje op klok, en dan bij 3 ton maar weer eens kijken. 😉

Zo @Skoody Boo ga jij maar alvast even kijken: https://www.gaspedaal.nl/skoda/octavia/stationwagon?bmin=2015&brnst=23&kmax=80000&pmax=20000&srt=df-a&trns=14

aangepast door Wasmachineman
Link naar reactie
Delen op andere sites

Overigens in de tijd dat ik tegen de 25.000 km/jaar reed, én het kon betalen ben ik nieuw gaan rijden omdat een jonge . occasion naar verhouding duurder was (vanwege km-stand, en de periode dat ik er mee zou rijden). Wat de betrouwbaarheid betreft, is mijn ervaring dat je beter gebruikt kunt rijden: mijn allereerste nagelnieuwe auto kwam ik vanaf de dealer niet eens thuis, onderweg naar huis (een ritje van ca. 4 km inclusief tankstop om de tank gelijk helemaal vol te gooien), oorzaak bleek achteraf een relais voor de brandstofpomp dat bij sommige auto's inclusief die van mij soms bleef hangen. De volgende nagelnieuwe auto is binnen de garantieperiode zo'n 100 keer terug geweest naar de dealer voor de meest idiote mankementen. Dat is ook het grote voordeel van een occasion: je kunt proefrijden met hetzelfde exemplaar als je koopt, en die eventueel ook nog laten keuren. Bij een nieuwe auto moet je maar afwachten wat je toegeschoven krijgt.

Dat veel mensen gevoelsmatig liever een nagelnieuwe auto kopen, is vaak meer een gevoelskwestie, dan een rationele beslissing. Bij een occasion heb je grote kans dat eventuele problemen opgelost zijn bij de vorige eigenaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt of dat helemaal het geval is in geval van een splinternieuw model of nieuwe versie daarvan. Ik schrok van alle kinderziekten toen ik me een tijdje op de nieuwe Focus orienteerde. 
Op het Focus forum een speciaal topic, dat goed gevuld was. Op gegeven moment stonden er 13 terug bij de dealer met hetzelfde automaat probleem

Overigens zag ik nu een Polo GTI bij dezelfde dealer met slechts 3500 km voor €1000 minder. Die heeft een pano dak, maar geen AID, beats audio en full led. Dan denk je even iets van jammer gezien de km stand. Maar rationeel bekeken is 23000 km natuurlijk ook nog niets

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Rosinfield zei:

Overigens zag ik nu een Polo GTI bij dezelfde dealer met slechts 3500 km voor €1000 minder. Die heeft een pano dak, maar geen AID, beats audio en full led. Dan denk je even iets van jammer gezien de km stand. Maar rationeel bekeken is 23000 km natuurlijk ook nog niets

Full led is zo mooi! Wat is AID? 

1 uur terug, EdK zei:

Tsja ga je hem toch weer inruilen......
 

😂

3 uren geleden, Rosinfield zei:

Op het Focus forum een speciaal topic, dat goed gevuld was. Op gegeven moment stonden er 13 terug bij de dealer met hetzelfde automaat probleem

Toen kende jij ons (forum) zeker nog niet, @Rosinfield?? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, Wasmachineman zei:

Full led is zo mooi! Wat is AID? 

😂

Toen kende jij ons (forum) zeker nog niet, @Rosinfield?? 

Jawel, was een paar maanden geleden. Die nieuwe Focus leek me ook wel wat als occasion tzt. Had toen nog niet kunnen bevroeden dat een GTI een reële optie zou kunnen worden. 

AID = active info display ofwel digitaal linker dashboard . Wel mooi, al heb ik niet de neiging dingen te veranderen. Je kunt van alles varieren  in wat je voor je te zien krijgt. Los van de normale maxidot (ook digitaal in het midden)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Rosinfield zei:

Foutje dit

Een voordeel van tweede hands ook; opties die ik zelf niet zou kiezen bij nieuw vanwege de kosten, zijn wel leuk meegenomen. 

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Wasmachineman zei:

Ja, dat ziet er eigenlijk wel prima uit. Ik zie een 1.4 tsi er bij, maar geen 1.5 tsi.  Ik heb het idee dat de 1.5 wel en leuker blok is, al ben ik er nog niet echt ingedoken (koppelcurves googelen e.d.). Met het publiceren van 1.2 tsi koppelcurves is men niet zo scheutig meer, wat me een veeg teken lijkt.  

5 uren geleden, Rosinfield zei:

Het lijkt of dat helemaal het geval is in geval van een splinternieuw model of nieuwe versie daarvan. Ik schrok van alle kinderziekten toen ik me een tijdje op de nieuwe Focus orienteerde. 
Op het Focus forum een speciaal topic, dat goed gevuld was. Op gegeven moment stonden er 13 terug bij de dealer met hetzelfde automaat probleem

Overigens zag ik nu een Polo GTI bij dezelfde dealer met slechts 3500 km voor €1000 minder. Die heeft een pano dak, maar geen AID, beats audio en full led. Dan denk je even iets van jammer gezien de km stand. Maar rationeel bekeken is 23000 km natuurlijk ook nog niets

Tja, als je alles van tevoren weet...... 

Ik had besloten om een telelens van 1080 euro te kopen alleen geschikt voor aps-c camera's, omdat een aps-c 500 euro is en een full frame 2500 euro.  Een vergelijkbare lens voor full frame was slechts 1350 euro, had meer bereik en beeldstabilisatie, maar doet het wat minder goed op aps-c.  Een paar maanden later komt er op eens een full frame camera uit van slechts 1500 euro. Als ik dat had geweten had ik toch voor de full frame lens gekozen, want daarmee komt een camera upgrade wel in beeld. 

Het zijn van die dingen waar je niks aan doet. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat van die 1.2 curves kan ik niet plaatsen; bedoel je ivm chiptuning?
De 1.5 is er nog niet zo heel lang, vandaar dat je ze (nog) niet of minder vindt

Ja dat is helemaal balen; in mijn geval met de Polo, vind ik het eigenlijk wel prima zo. Ik had dan wat minder kms op de klok gehad, maar een paar leuke opties gemist. Het pano dak kan me gestolen worden. 

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

Prijzen van occasions lijken soms wel eens laag, maar daar kan ook een goede reden voor zijn, bijvoorbeeld dat het een gebruikt geïmporteerde auto is. Dan heb je dus nooit een NAP en is de waarde per definitie minder (ook als je 'm weer inruilt), daarnaast is het veel lastiger om te checken of een ingevoerde auto geen zware schade heeft gehad.

Ik heb die van mij nu iets meer dan een jaar en volgens het dash hoeft ie pas onderhoud over iets minder dan een jaar en of als die 30.000 km sinds de afleverbeurt gereden zijn. Volgens mij is dat vrij bijzonder dat ik na een jaar nog niet kan zien dat de onderhoudsbeurt eerder nodig is dan na 30.000 km. (volgens mij krijgen de meesten voor de 25.000 km de melding dat ie aan een beurt toe is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Rosinfield zei:

Dat van die 1.2 curves kan ik niet plaatsen; bedoel je ivm chiptuning?
 De 1.5 is er nog niet zo heel lang, vandaar dat je ze (nog) niet of minder vindt

Ja dat is helemaal balen; in mijn geval met de Polo, vind ik het eigenlijk wel prima zo. Ik had dan wat minder kms op de klok gehad, maar een paar leuke opties gemist. Het pano dak kan me gestolen worden. 

Ik bedoelde curves fabrieks-af. 

Voor de 1.5 tsi  in een occasion wordt het wellicht nog even wachten idd.  Dat is op zich niet erg, want zomer 2020 laten we de tent thuis, waarmee de urgentie al wat minder is.  🙂

Pano-dak niet boeiend???  Hele volksstammen doen daar een moord voor.  Ik heb wel eens op de achterbank van een auto gezeten met pano-dak, en met name dan vind ik het wel een groot verschil maken. Maar ja, de achterbank zit geen stuur en pedalen, dus daar heb je sowieso niks te zoeken 🙂

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bepaalde opties zijn voor de ene nuttig en voor de andere weer waardeloos soms moet men wel eens goed overwegen of bepaalde opties zijn nut hebben want het gaat tenslotte om veel centjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe