Ga naar inhoud

welk inbouwsysteem?


CaseyBasey
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik denk over de aanschaf van een radio/navigatiesysteem, maar vind het al googlend lastig om een goede indruk te krijgen van kwaliteit en gebruiksgemak van de diverse apparaten. 
Belangrijk vind ik navigatie, radio, en muziek afspelen van sd-kaartje. Kaartupdates zouden gratis of erg goedkoop moeten zijn (Android misschien?). Bellen, filmpje kijken e.d. boeien me niet. 
Zijn systemen van onder 500,- de moeite waard?

Ben benieuwd naar de meningen op dit forum.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja @CaseyBasey met het bedrag van 500 eurie wat je roept dan valt Zenec eigenlijk al af.
Maar dit systeem heb ik met volle tevredenheid in mijn Yeti gehad de 5 a 6 jaar.
Kaarten moet je wel voor betalen, maar bij aanschaf (nieuw) heb je wel een éénmalige update naar de nieuwste kaarten die op dat moment  te verkrijgen zijn.
Orgineel Skoda ( VAG ) kopen is zeker nog stukken duurder en kaartmateriaal zal dan ook nog aangeschaft moeten worden ( update's )
Want het nieuwste systeem wat @Rosinfield en ik in de Fabia hebben zitten zal waarschijnlijk niet werken / passen in de Yeti.

En tsja dan kun je de Aliexpress of dat soort site's op en gaan kijken voor een android systeem.
Dan kom je waarschijnlijk wel uit met het bedrag wat je voor ogen hebt , maar je zal dan goed moeten opletten wat je koopt en dan is er nog de vraag of je werkelijk hetgene krijgt wat je besteld hebt.
Dan weet ik niet hoe handig je bent, maar daar zenec min of meer plug and play is , moet je bij de android versies vaak nog wel het één en ander knutselen in je bedrading om het werkend te krijgen.

Net even gekeken bij de toko in tilburg waar ik mijn Zenec had aangeschaft, was geen officieele Zenec dealer en zie op wat losse spullen eigenlijk niets meer op hun site staan.
ACR is wel een officieele Zenec dealer in NL en op hun site kijkend zou  deze https://www.acr-helmond.nl/shop/navigatie/zenec-z-e2050-nav/
voor jou de goedkoopste zijn.
Je hebt dan wel meteen DAB+ en ja ook een carkit, maar dat laatste zit tegenwoordig bijna overal standaard wel ingebouwd !
De navigatie loopt via een SD kaart zie ik , en dat is hetzelfde als bij de Amundsen van Skoda.
Daar merk je in principe weinig van hoor en met updaten waarschijnlijk nog wat makkelijker ook
En wat ook voordeel is van de Zenec is dat de stuurunit er meteen bijzit ( niets extra euro's ) en die communiceert gewoon meteen goed met je Maxidot en je knoppen op je stuur ( als je die hebt ) hij is tevens canbus gestuurd dus niets met extra draad moeten trekken die dan geschakeld is.

En kaartupdates... gaat op zich erg makkelijk en mooi bij Zenec.
Ze besteden dat uit maar met een programma kom je op die site en je USB / SD kaart word als unit gezien en zo kun je updaten
Was wel betalen voor kaarten , maar was toendertijd al goedkoper dan van VAG.
Je kon gaan voor de meest up to date kaarten waar je volle prijs voor betaalde
Maar men kwam vaak ook met aanbiedingen en dat was kaartmateriaal dat 1 a 2 kwartalen achter liep, maar ach ik heb daar nooit de nadelen van ondervonden ! En ben overal gekomen waar ik naar toe moest.

Zou zeggen , maak eens een lekker ritje naar ACR en laat je adviseren door hen.
Ongetwijfeld hebben ze modellen in een muur hangen dat je kan voelen en spelen ermee.
En vraag wat het eventueel kost als je laat inbouwen door hun.
En vraag ze of je nog een korting krijgt van ze !!??

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ed, bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Zenec gaat me teveel kosten, dat moet ik niet doen. Op de ACR-site nog even goed naar een Radical systeem gekeken voor 499,- maar dat je daar geen SD-kaartjes in kan steken vind ik wel een gemis. Ook weet ik niet of navigatie met Ndrive mij zal bevallen; reviews vind ik alleen uit 2010 en 2012, dus die zeggen niet veel meer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik op zich belangrijk vind is dat je kunt achterhalen hoe de leverancier is met firmware updates en levering / prijzen kaart materiaal.
Heb in verleden een Kenwood en een JVC gehad in wagens voor de Yeti
En firmware en aftersales was gewoon bagger en kaartmateriaal updates was ook gewoon slecht toendertijd
Uiteraard kan dat vandaag de dag verbeterd zijn hoor , maar na ik een zenec 2011d gehad heb in de Yeti , ben ik over dit merk zeer tevreden geraakt.
wat kleine probleempjes gehad en toen erg snel een oplossing gehad via de Tijger in Tilburg  ( mijn leverancier toen )
Maar ook eens een mail gestuurd naar Zenec zelf en binnen een week gewoon antwoord en niet een algemeen nietszeggend antwoord maar gewoon een in detail gaand antwoord..

Dus indien je gaat voor een android, zoek dan goed uit of men firmware updates eventueel aanbied , dat aan het gebruikte kaartmateriaal makkelijk is te komen en ook is te updaten op een manier die je ook zelf kunt uitvoeren.
En of hij de functies die je nu in je Swing ziet ( temperatuur meen ik ) ook overneemt in de nieuwe unit

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, CaseyBasey zei:

Overigens heb ik geen Swing maar een Pioneer radio en losse Garmin Nüvi.

Ohh oké, dacht dat je standaard ook de Swing erin had zitten
Die heb ik trouwens nog wel ergens op zolder liggen volgens mij
Maar goed dat is dan alleen radio en geen Navi

En carkit, zodra je navi in combinatie met radio hebt dan zit er bijna altijd standaard wel een carkit bij

Waar ik wel naar zou kijken meteen is DAB+  dat dat er meteen bijzit
Want omdat jij je Yeti geheel gaat oprijden is de kans groot dat je dan opeens geen FM signaal meer kan ontvangen omdat we geheel over zijn op DAB+
Dus neem dat zeker wel in je overwegingen mee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de Amundsen Navi in mijn Octavia maar die is zoooooo traag dat ik die nooit gebruik. Ik gebruik altijd mijn Iphone met de kaarten app en die is snel en geeft altijd de juiste files aan. Ook de vertragingen in minuten krijg ik door, erg fijn. Dus bij mij ook een zogenaamde losse navi. Mijn gsm/navi leg ik altijd achter de dsg hendel, geklemd onder de de airco unit. Die schuift zo nooit weg en ik heb een mooi, breed beeld. Voorlopig werkt dit top!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Ook ik ben al een tijdje opzoek naar een opvolger van mijn Admundsen. Als radio niks over te klagen integendeel. De navigatie gebruik ik niet, want niet up to date en ik vertrouw meer op de app Waze op mijn telefoon.

Ik wil toch wat moderner en wil sowieso een Android radio, waarop ik Waze kan zetten. Ik heb echter Sound System in mijn S2, dus een aparte OEM versterker. De Android radio's die ik op het oog heb gehad kunnen niet met deze OEM versterker omgaan. Is er iemand die wél een Android radio werkende heeft samen met de OEM versterker?

aangepast door VAG-man
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Alweer 2 jaar verder na mijn laatste post.

Sinds een klein half jaar heb ik een Radical aangeschaft.

https://www.acr-helmond.nl/shop/autoradio/radical-r-c11vw1-seat-skoda-volkswagen/

Deze bevalt mij erg goed. Werkt samen met mijn Sound System. Je kunt zelfs draadloos! via de radio je telefoon bedienen.

Voor een goede indruk kun je dit filmpje bekijken.

https://youtu.be/do-IgjkoXCU

 

Heb jij inmiddels een ander systeem @CaseyBasey?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee VAG-man, indertijd kon ik geen apparaat vinden dat dat aan mijn wensen voldeed en het verlangen ernaar nam toen snel af. Sindsdien niet meer naar gekeken.

Wat jij nu hebt komt wel in de buurt van wat ik zou willen hebben. Fijn dat er fysieke knoppen op zitten en dat het DAB+ heeft. Offline navigatie moet je helaas bijkopen en na drie jaar moet je voor updates betalen (hoeveel?). Navigeren kan via telefoon, maar daar ben ik niet happig op. Ik wil niet met én een infotainment systeem én met m'n telefoon zitten knoeien. Dat ding moet echt zelfstandig kunnen werken en een meerwaarde voor mij zou juist zijn dat de telefoon niet gebruikt hoeft te worden.

Jammer dat er geen sd-kaart in kan.

Hoe zit zit het trouwens met Android updates, wordt daar nog iets gegarandeerd?

Heb het filmpje gezien. Het installeren zou voor mij best wel een heel gedoe zijn, dus zou ik nog kosten voor plaatsing ook hebben. 

aangepast door CaseyBasey
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je een databundel op je telefoon?

Als je dat hebt dan kun je de radio automatisch laten koppelen aan de telefoon (via hotspot = draadloos). Vervolgens download je op de radio bijvoorbeeld Waze en kun je navigeren via de radio. Zo doe ik het ook.

 

Als je geen databundel op je telefoon hebt laat je de radio koppelen op de WiFi van je huis en download je bijv. de app Hero. Dit zijn goede offline kaarten. Googlemap kaarten kun je ook offline gebruiken. Eens in de paar maanden download je ze opnieuw, zodat ze altijd up to date zijn.

Lukt het installeren ook niet met het filmpje of heb je niet een familielid die het kan? Het is echt plug& play.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen al gedoe met de DAB+ antenne in dat filmpje. Ik zou dat zelf ook wel kunnen maar de kans is groot dat er het een en ander beschadigd raakt. En dan ook nog plekken vinden voor de wifi antenne en GPS. Voor je het weet moet je het dashboard demonteren. Ik noem zo'n installatie geen plug&play.

Link naar reactie
Delen op andere sites

53 minuten geleden, CaseyBasey zei:

Ik noem zo'n installatie geen plug&play.

Plug&Play betekent dat de stekkers 1 op 1 passen en dat je verder geen aanpassingen hoeft te doen. Het betekent niet dat je geen bedrading hoeft weg te werken.

Ik heb de wifi en GPS-antenne op de radio liggen. Was in de Superb genoeg ruimte voor.

Je geeft aan het jammer te vinden dat er geen Sd-kaart in kan. Deze kaarten vinden voor in een auto fragiel, zeker als je deze er regelmatig uithaalt. Bij de genoemde Radical zitten 2 usb-ingangen.

Deze zijn beter bestand voor dagelijks gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe