Ga naar inhoud

Review Seat Arona 1.0TSI Style Launch


MarcoO2
 Delen

Aanbevolen berichten

Gisteren moest mijn Set Leon een dagje bij de dealer bivakkeren voor o.a. een reparatie aan de DSG. Het is altijd weer een verrassing wat voor vervangende auto je dan meekrijgt. Vaak is het een Octavia of een andere Leon, maar dit keer kreeg ik een paar maanden oude Seat Arona mee. En die heeft me positief verrast! 

Ik had al wel eens om de Ateca heen gelopen, en die kon me altijd al wel bekoren. De Arona had me echter nog nooit weten te boeien. De versie zoals ik hem gisteren reed, was echter een frisse verschijning. Het is gewoon een leuke auto om te zien, en met name het lijnenspel aan de achterzijde met de spoiler vind ik mooi. De uitvoering was een 1.0TSI Style Launch handgeschakeld, met nog wat extra opties. Deze auto was onder meer voorzien van (dagrijd)led-verlichting, adaptieve cruise control, fronst assist, een uitgebreid multimediasysteem (veel mooier en uitgebreider dan op mijn Leon), climatronic, stuurbediening, parkeersensoren achter en 16” lichtmetalen velgen. Niet fully loaded, maar meer dan prima. 

Eerst even een rondje om de auto: 

43228192514_de3c13b2de_b.jpg

43228190704_8503a39364_b.jpg

30078410078_8e5f095cec_b.jpg

43228177474_befbc916fc_b.jpg

30078407178_7d8d40ce7b_b.jpg

30078408768_0e65edeb09_b.jpg

Ik dacht dat het een kleine auto was, maar dat viel me reuze mee. Ik zat zelf meer dan prima, en als ik vervolgens achter mezelf ging zitten had ik (met mijn 1.85m)  nog 10 cm over bij de knieën. En de kofferbak is niet gigantisch, maar ruim voldoende en lekker goed toegankelijk met een vlakke laadvloer. 

43228179504_6bcfb236f6_b.jpg

En dan rijden natuurlijk. Ik heb er de hele dag mee rondgereden rondom de Utrechtse Heuvelrug en het Land van Maas en Waal. Heb allerlei boerendorpjes gehad, maar ook allerlei mooie binnenwegen en de snelweg. En ondanks dat het een beste auto is, en er slechts een 1.0TSI onder de kap ligt, viel het me lang niet tegen. Zeker binnen de bebouwde kom en op de provinciale wegen kan je prima meekomen. Natuurlijk moet je best schakelen, maar het voelt allemaal niet heel sloom aan. Op de snelweg is dat wel anders, daar trap je het pedaal bijna door de bodem heen omdat het allemaal redelijk traag aanvoelt. Maar goed, een dergelijk blokje heeft natuurlijk zijn grenzen. 
Het rijden viel me ook lang niet tegen. De auto gaat prima door de bocht, alleen zou ik wel meer stuurgevoel willen hebben. Het gaat nu wel wat licht en gevoelloos. Mijn Leon stuurt zwaarder en communicatiever. Ik had verwacht dat de auto redelijk soepel over drempels zou gaan, maar dat viel me tegen. Hij klapt aardig door, zeker aan de achterkant. Lekker is de iets hogere instap, daar kan ik wel aan wennen. Zeker omdat ik tientallen keren per dag in en uit stap, scheelt dat aanzienlijk. 

Het multimediasysteem vond ik persoonlijk stukker mooier dan de versie in mijn Leon. Mooi, makkelijk bedienbaar, lekker uitgebreid. Doe maar! En o ja: even niet opletten en te kort op je voorganger rijden levert je gelijk een waarschuwing op ?

29009319757_b3ce8e5817_b.jpg

43228181824_4182dbcf2a_b.jpg

29009309517_ae12ea58ff_b.jpg

Miste ik nog dingen? Jazeker. Allereerst mijn DSG. En bij gebrek daaraan: een zesde versnelling ? En de achteruitrijcamera. En mijn panoramadak (al went een dicht dak ook weer heel snel. Maar vooral: mijn sportstoelen. Wat vallen de standaard stoelen in iedere VAG-auto toch altijd tegen. Vlak, te zacht, geen zijdelingse steun, zelfs geen lende-verstelling: geef mij mijn electrisch verstelbare alcantara sportstoel maar. En dat is geen verwennerij: na een dag heb ik gewoon een zere rug, net zoals ik dat ook in een standaard Octavia heb. 

Als ik over twee jaar aan een nieuwe auto toe ben, neem ik ‘m zeker mee. De versie zoals ik die nu reed, kost net € 23.000, en dat vind ik niet veel geld voor deze auto in deze uitvoering. Met nog een paar extra opties om de auto naar mijn smaak te maken, zal hij waarschijnlijk nog steeds goedkoper zijn dan mijn huidige Leon van bijna € 33.000. 

En gezien het feit dat niet alleen ik, maar ook mijn vrouw en kinderen enthousiast reageerden, komt’ie zeker op mijn toekomstige shortlist ?

29009311977_b00ec0e67a_b.jpg
 

aangepast door MarcoO2
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe