Ga naar inhoud

Skoda Rapid (2018) Navigatie update


fmk-solutions
 Delen

Aanbevolen berichten

Beste Mensen,

Heeft er iemand ervaring met het updaten van de navigatie maps bij Skoda Rapid?

Ik heb de bestand STD2_915_EU1_2018.zip gedownload en deze uitgepakt.

Vervolg heb ik de directory "maps" gekopierd op een SDHC class 10 32GB memmory kaart.

Daarna heb ik de kaart ingestoken in SD2 slot. Er wordt even gezocht naar de maps en daarna krijg ik de melding dat er geen maps gevonden zijn.

Kan iemand misschien me hierbij helpen ?

 

Alvast bedankt.

aangepast door PC-fre@k
tag
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Bedankt voor uw antwoord op mijn post.

Ik ben Hamit en ben 43 jaar.
Ik ben software ontwikkelaar die opmaat applicaties programmeerd (op basis van FileMaker )

Ik gebruik sinds half maart Skoda Rapid.
Binnen kort ga ik met deze auto op vakantie en een aantal landen van de vakantie bestemming staan niet op de huidige navigatie.
Ik heb aan dealer gevraagd of he ze maps voor me konden updaten met extra landen er op.
Toen hebben ze me aangegeven dat ik zelf de update via website kan downloaden en zelf kan updaten.

In slot 1 heb ik wel de orginele maps sd kaart. in slot 2 zet ik de sd kaar met de nieuwe maps die ik gedownload heb. Daarna  in het navigatie ga ik naar settings -> Versieinformatie en vervolgens druk ik op update usb/sd  onderaan in het menu. Hierna gaat het systeem even zoeken naar opdates en geeft de melding dat er geen update maps gevonden zijn. Dit heb ik ook geprobeerd door de orginele sd kaart in slot 2 te zetten en de maps update sd kaar in slot 1, maar helaast krijg het niet aan het praat.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom Hamit. Alle navigatie info moet op het originele kaartje worden gezet bij mijn weten. Hoe precies te handelen in geval van landen die er niet standaard op staan, weet ik helaas niet. Maar wellicht/hopelijk iemand anders hier wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen Rapid maar een Fabia 3 met een amundsen en 1 SD slot zichtbaar ( gaan verhalen de ronde dat 2e slot verstopt zit !

Zover ik weet kun je alleen de updates doen met de orginele SD kaart van Skoda en worden eigen SD kaartjes niet geaccepteerd door de Amundsen.
Heb nu eenmaal met Windows 10 de orginele kaart geupdate met gebruik van de volgende LINK
http://updateportal.skoda-auto.com

Als je dan je VIN nummer van je wagen invult dan krijg je automatisch de unit te zien die in je wagen zit met de updates die beschikbaar zijn ( graties )
Als je dan de download ( ik heb grootste genomen van ik meen 12Gb ) selecteerd dan word de file gedownload
En na download kun je meteen automatisch updaten op de orginele Skoda SD kaart !
Die moet je eerst nog wel even leeg maken , ik heb dit gedaan door eerst hidden files aan te zetten in windows en daarna alle files geselecteerd / geknipt en in een map op me laptop gezet ( als backup voor als update fout gaat )
Lege kaart in me cardreader geplaatst en de auto update gedaan.

Op deze manier gaat het wel trager dan op andere manieren maar hierdoor ging gehele update wel in één keer goed.
Ga je de update op een Apple machine doen dan geeft dit soms ook wel problemen maar als je daar even op google dan zul je hier genoeg over vinden
apple gooit er namelijk een file bij die niet op SD kaart thuis hoort en die veroorzaakt problemen.

Je verhaal van het 2e SD slot , deze kun je zover ik weet alleen voor muziekbestanden gebruiken en niet voor een 2e kaart met kaart materiaal !

Ps: voorstellen doen we hier in "Wie ben ik "
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minutes ago, EdK said:

Die moet je eerst nog wel even leeg maken , ik heb dit gedaan door eerst hidden files aan te zetten in windows en daarna alle files geselecteerd / geknipt en in een map op me laptop gezet ( als backup voor als update fout gaat )
Lege kaart in me cardreader geplaatst en de auto update gedaan.

Beste EdK,

 

Bedankt voor je antwoord en uitleg.

Dus eerst een backup van de orginele SD kaart maken.
Daarna de orginele SD kaart wissen.
Daarna de gedownloadde bestanden uitpakken en daarna op de orginele SD kaart gekopierd worden.

Dit had ik allemaal met mijn eginen SD kaart gedaan. Ik heb een aantal verschillende manieren geprobeerd om data op eigen sd kaart te zetten en bij alle manieren werd het niet geaccepteerd. De reden is dus dat het niet de orginele sd kaart was.

Waar ik wel een beetje aan twijfel. Als het mislukt en ik wil de backup terug zetten op de sd kaart. Weten we wel zeker dat het dan wel weer goed gaat?

gr.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, fmk-solutions zei:

Daarna de gedownloadde bestanden uitpakken en daarna op de orginele SD kaart gekopierd worden.

Nee, hier gaat je de fout in.
Niet zelf uitpakken en kopieren
Als je de link aanklikt en daar leest hoe te installen.
Ik antwoord even vanuit me geheugen , en zover ik weet klik je in de link op de download en dan vroeg het programma waar te plaatsen de downloadfile
Ik heb hem toen op me buroblad laten plaatsen en dan begint het skoda downloadproggie de file te downloaden ( duurt voor gevoel lang )
Als hij klaar was kwam hij meen ik met een melding of hij moest installeren.
en dan installeert hij ook weer met het skoda tooltje op je SD kaart.
Dus ik heb geen winzip oid gebruikt om uit te pakken

Wat ik wel heb vernomen zijn er die wel met bv Winzip uitpakken, maar pakken de file dan uit, maar meteen naar de SD kaart en niet eerst uitpakken op je buroblad in een map en die dan kopieren naar de orginele SD kaart !
Want ook dan gaat het om één of andere reden fout en leest de amundsen je SD kaart dus niet !
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hieronder de download en de installatie procedures die ik moet uitvoeren.

Ik heb geen bestand waarmee de bestand automatisch de bestanden op sd kaart gaat zetten. Vandaar dat ik het manuel op sd kaart gezet.

 

 

 

1. Dit hebt u nodig
  • Navigatie SD-kaart van de originele ŠKODA-accessoires om de navigatiekaarten te updaten. Voor andere updates volstaat een gewone SD-kaart, een SDHC-kaart is aanbevolen (Klasse 10).
  • Een computer met een compressieprogramma dat .zip ondersteunt
  • Het volume van de gedownloade gegevens kan meer dan 4GB bedragen. Zorg ervoor dat er voldoende ruimte vrij is op de harde schrijf van uw computer.
2. Nieuwe gegevens downloaden:
  • Omdat er grote hoeveelheden gegevens worden gedownload, kan het volledige downloadproces, afhankelijk van de snelheid van uw internetverbinding, 8 uur of meer in beslag nemen.
  • Gebruik de volgende procedure voor de besturingssystemen Mac OS en UNIX.
    1. Nieuwe gegevens downloaden naar een map op uw computer. We raden u aan om een nieuwe map te creëren (bv.: updates kaarten). Met de nieuwe browsers kunnen onderbroken downloads herstarten op het punt waar ze werden onderbroken. De reeds gedownloade gegevens gaan dus niet verloren.
    2. Verwijder alle gegevens op de SD-kaart of formatteer de kaart.
    3. Steek de kaart in uw computer
    4. Open het eerste bestand in de map met de gedownloade gegevens en pak ze uit op de SD-kaart.
    5. Verwijder de SD-kaart uit uw computer.
3. Import van de gegevens in het infotainmentsysteem:
  • Import van de gegevens in het infotainmentsysteem:
  • Steek de kaart in de SD-sleuf van een van uw infotainmentsystemen. De geüpdatete navigatiegegevens worden direct opgehaald van de navigatie SD-kaart.
4. Import of radio station logos:
  • Import of radio station logos:
    1. Insert supported medium (SD, USB.) into the slot of your infotainment system.
    2. Press "Radio"> "Settings"> "Station logos" and select requested station.
    3. If the station already has the logo assigned, you have to remove it.
    4. Select the medium with logo images and select desired logo.
    5. Repeat also for other stations. Now you can remove the medium from the slot.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga het nu even uitvoeren bij mijn Octavia, deze heeft overigens twee slots. Beiden zichtbaar en bruikbaar, welk slot ik gebruik maakt naar mijn weten niet uit.

Tijdens het uitvoeren van dit proces ben ik er achtergekomen dat er twee totaal verschillende methodes zijn. De MIB1 en MIB2 (welke mijn 2016 Octavia II FL heeft) gebruiken de oude methode (HIGH12_P166_EU_2018.zip), hierin zitten voor MIB1 en MIB2 aparte bestanden in. Vandaar dat het zo groot is. Nieuwere wagens hebben de MIB3 die zo ongeveer de helft kleiner is. (STD2_915_EU1_2018.zip/STD2_915_EU2_2018.zip)

Mijn Octavia met MIB2 (dus nog wel gewoon fysieke drukknoppen naast het scherm) werkt als volgt:

  1. Download http://updateportal.skoda-auto.com (inderdaad de grootste). Alle signalen doen geloven dat het een update is van 2018. Maar is gewoon oude bende van begin september 2017. Skoda geeft gratis updates, dat is fijn. Maar de updates komen vaak niet (2x per jaar halen ze niet) of veel te laat.
  2. Ondertussen een SD kaart zoeken van minimaal 12GB, kortom minimaal 16GB dus. Heb de kaart gepakt die nog in mijn auto zat van vorige keer. Deze kaart hoeft NIET in de auto te blijven, bij mij zat hij dan ook niet in het SD slot ingevoerd (er nog uit haha). Deze kaart is ExFAT geformatteerd, ik heb alle bestanden en mappen er af gegooid.
    Dit stond er op (de XML wordt aangemaakt na het lezen van de SD in de auto):
    Schermafbeelding 2018-06-17 om 16.03.14.png
  3. Inmiddels was de download ook zover, 27GB. Even uitpakken met een willekeurig programma, in mijn geval built-in software op de Mac.
    Schermafbeelding 2018-06-17 om 23.14.12.png

    Als je dit hieronder ziet, heb je de verkeerde download te pakken (check je VIN nummer) - Dit is naar mijn verwachting voor de MIB3.
    Schermafbeelding 2018-06-17 om 16.07.17.png
  4. Daarna dit op de SD-kaart zetten. Ook al heb ik best snelle SD-kaartjes, het kopiëren van de duizenden bestandjes duurt aanzienlijk langer dan downloaden en uitpakken... (30 minuten)
    Het metainfo (txt) bestand is vereist! Hierin zit informatie over de kaart en een aantal hashes om de bestanden na installatie te valideren, dit voorkomt corrupte bestanden en dus corrupte Navi... ? Werp de SD-kaart netjes uit via Windows / MacOS.
  5. Plaats de SD in een slot in de auto. Via Navi > Menu > Versie > Update, de update uitvoeren.
    Dit kan even duren, mocht je de auto uitzetten voor hij klaar is, zal hij nog 5-10 minuten doorgaan op de achtergrond. Als de update dan nog steeds niet voltooid is gaat hij verder zodra de auto weer aan is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi PC-Freak,

Bedankt voor je uitleg met foto's.

Op de kaart van mijn Rapid heb ik te maken met de directory maps.

Dus daarbij heb ik te maken met volgende 2 download bestanden (STD2_915_EU1_2018.zip/STD2_915_EU2_2018.zip) 

De originele SD kaart is 16GB groot en de EU1 en EU2 bestanden zijn samen rond 19GB groot, waardoor ik nu beetje daarmee vast loop.

Ik heb beide kaarten nodig, want in EU1 heb ik de Europa landen die ik niet kan missen en op EU2 heb ik Turkije waarvoor ik eigenlijk een update wil hebben.

Kennen jullie een manier misschien om toch beide downloads op 1 sd kaart te krijgen.

Ik wil best wel landen als Spanje en Frankrijk en Denemarken verwijderen zodat ik meer ruimte kan creearen, maar volgens mij losse landen verwijderen gaat niet lukken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe