Sign in to follow this  
Rapid man

Geluid airco

Recommended Posts

Hallo, wanneer bij mijn Rapid Spaceback (1,5 maand oud) de airco actief is, hoor ik een zacht, specifiek geluid. Het valt niet te omschrijven als tikkend, schurend of ratelend, maar doet denken aan ventilatoren die draaien, of een cd die draait. Het heeft echter niets met de ventilatoren te maken, want ongeacht te blaasstand kan ik het geluid wegnemen of terug laten komen door de AC-knop te activeren/deactiveren.

Het is ook geen constant geluid, eerder golvend/sporadisch, maar wel het grootste deel van de tijd aanwezig wanneer de airco aan staat.

Echt storend is het geluid niet, en wanneer bv. de radio speelt, hoor je het al helemaal niet.

Is dit een normaal geluid of laat ik dit toch best eens nakijken?

Ik heb elders na wat googlen gelezen dat dit met gas/vloeistof te maken kan hebben. Mijn rapid heeft het ook. Ik ben erg benieuwd of iemand kan zeggen in hoeverre het kwalijk kan zijn..

@Rabbit

Hoor je het ook als je de ventilatie op OFF zet?

Als je motor stationair draait is het geluid dan ook sporadisch/golvend of monotoon?

Edited by VAG-man

Het zou gewoon de aircopomp kunnen zijn (die dus het koelmiddel rondpompt).

Het zit hem zowieso in de airco. Als die op off staat is het geluid weg. Staat hij aan, dan komt het weer terug. Is het geen tekort aan vloeistof bijvoorbeeld? 

Als het een tekort aan vloeistof zou zijn zou je het volgens mij ook moeten horen hij uit staat, want de pomp draait altijd mee met de motor. 

4 uren geleden, Skoody Boo zei:

Als het een tekort aan vloeistof zou zijn zou je het volgens mij ook moeten horen hij uit staat, want de pomp draait altijd mee met de motor. 

Nee, de pomp draait wel maar verpompt dan vrijwel geen vloeistof (door de constructie kan de opbrengst van de pomp versteld worden, en als de airco niet nodig is, is de pompopbrengst dus vrijwel nul).