Ga naar inhoud

1.4 TSI O2 Combi: Overklaarbaar rol geluid


Aelias
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoi allen,

Mijn O2 combi van 2009 met 168k op de teller, vertoont een vreemd geluid. Ik heb de auto 3 weken en geluid is er vanaf het begin, maar niet tijdens de test-rit toen helaas.

De garage zegt het niet te horen en er is dus geen probleem. Maar ik en mijn vrouw horen het duidelijk wel.

Nu kom ik van een O2 pre-FL 2.0 TDI af, dus ben er ook niet zeker van of het een TSI eigen geluid is.

 

Ik zou het beschrijven als een slag in je fiets wiel, en elke omwenteling raakt hij je voor-vork. Of alsof je over een onderbroken belijnings-strook op het wegdekt rijdt.

Dit heb ik getest/ondervonden:

- Niet toeren afhankelijk, is rol snelheid. Bij 50Km/u hoorbaar, langzamer dan bij 90Km/u. Versnelling maakt niet uit voor de frequentie van het geluid. Maar voel niets in mijn stuur.

- Gas constant houden of laten uitrollen is het hoorbaar. Motor ontkoppelen op snelheid, is geluid weg!

- Bij 50km/u kan ik tegelijk met het geluid, een vibratie voelen in de pook. Heeft natuurlijk contact met de auto zelf, kan overal vandaan komen.

- Als de auto goed warm gereden wordt (lees lang stuk rijden) is het geluid weg. Daarom gelooft mijn garage het ook niet, als ik eenmaal daar ben (30min rijden) is het weg.

 

Ze hebben de auto een dag gehouden en "koud" getest, maar hoorde niets. De monteur dacht iets te horen van cupping aan de achterbanden, amar dat zou normaal zijn voor een station wagen (Wat mij als onzin klinkt).

Tevens geloof ik cupping niet, want motor ontkoppelt op snelheid is het geluid weg.

Banden zitten goed vast, kan de motor niet zijn lijkt het, wellicht is in een homokineten of lagers van de bak? 

Wellicht kan iemand hier met een dergelijke ervaring mij helpen dit probleem te herkennen.:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb je best kans van Steven. Ik heb dergelijke ervaring niet. Maar het cupping verhaal lijkt me ook onzin, want dat zou je dan toch kunnen zien aan het slijtage patroon van de banden, lijkt me. Ongetwijfeld zullen hier ideeen verschijnen.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

De problemen houden hier nog niet eens op ook. 

- Mijn accu is zo goed als dood, gelukkig meet de dynamo nog wel goed. 

- Achterbumper die ze hebben overgespoten bij oplevering, komt al los zetten.

- En vanmorgen hoorde ik voor het eerst een hard geratel bij een koude start de eerste 1 - 2 min. Bij een 1.4 TSI kan dat bijna maar 1 ding betekenen........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor alle adviezen en suggesties!

Gisteren had ik de garage nogmaals op de hoogte gesteld over alle zaken. En ze hebben gereageerd.
- Accu willen ze vervangen op hun kosten
- Bumper weer opnieuw kitten. Waarom het niet gewoon geklemt zit weet ik nog niet. Wellicht dat die parkeer schade de bevestiging al hebben beschadigd.
- Rol geluid willen ze weer meerijden, maar dat werkt niet. Als ik er heen rij, is het geluid al weg.

Tevens kan ik er niet eens heen, de accu was vanmorgen weer dood. Ben met mijn vrouw d'r auto moeten gaan werken.
Wilde ook een geluids fragment maken van het rol geluid voor de garage, maar zover kwam ik niet.
Ik moet morgen een werkende auto hebben, dus zal naar mijn eigen garage moeten voor een accu.

Tevens heb ik via VCDS de Fault Codes uitgelezen. Er is niets met de motor zelf, geen timings problemen. Geen indicatie van "het" ketting probleem.
Wel vele low voltage melding op bijna alle onderdelen, logisch met die accu en start problemen.


De banden, wil ik gaan testen. Wellicht voor en achter omwisselen of even 2 winterbanden achter er onder gooien voor een weekje. Even hele andere banden/velgen om zaken uit te sluiten.
Het zijn Michelin Energy Saver 205 R16 die er nu onder zitten.

Maar tevens moet ik de remmen inderdaad goed controleren. Ik merk op dat als ik langzaam remmend tot stilstand kom (bv bij stoplichten), ik een duidelijk rem geluid hoor.
Nu weet ik niet of dat normaal is of niet, maar ik hoor de blokken op de remschijf "schrapen".
Alleen deze TSI is ZOVEEL stiller dan mijn vorige 2.0 TDI blok, dat ik ook niet kan bepalen of dat altijd al zo was en ik hoorde het gewoon nooit :)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Aanvulling:
- Garage heeft de accu kosten vergoed, ik kon er niet heen rijden, accu was al compleet dood. En moest weg met mijn kleine meid de volgende dag.
  Is wel helaas een 44Ah accu, zat een 70Ah in de Skoda. Maar goed, hij start en rijdt weer.
- Voorbanden verwisselt even met winterbanden, probleem blijft!

Het geluid komt duidelijk van de voorkant. Het zijn dus niet de banden zelf helaas. Heb de hoezen van de homokineten bekeken, kan geen zichtbare schade zien.
De linker remschijf getest, voel hem deels aanlopen, niet de hele omwenteling.
De rechter is loopt mooi egaal beetje aan over de hele omwenteling.

Ik weet niet of dit iets kan zijn, maar ik noem het toch maar.

 

 

aangepast door Aelias
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Aelias said:

Is wel helaas een 44Ah accu, zat een 70Ah in de Skoda. Maar goed, hij start en rijdt weer.

Wel dat is 26Ah minder dan er in zat....
Tsja de dynamo zal hem zo weer vol hebben , maar ik hoop niet dat je over 2 jaar in de wintertijd weer startproblemen gaat krijgen.
Want tsja een derde in capaciteit minder dan normaal vind ik wel erg veel hoor..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Vandaag heb ik eindelijk het geluid bij mijn garage kunnen laten horen, monteur is meegereden. Hij schrok van het geluid, moest iets van de homokineten zijn. Dat de verkopende garage dit niet heeft gehoord, kan gewoon niet vond hij. Ik ook, daar niet van......

Dus heb maar 2 opties: 

- Zelf dokken en zelf laten fixen, mijn verlies nemen.

- Nogmaals, bijna tevergeefs, proberen de verkopende garage in actie te laten komen. Met alle tijd en moeite van dien. Ik heb ook geen garantie op deze onderdelen, dus ze mogen zo zeggen dat ze niets willen doen.

Ik noem (nog) bewust de naam van die garage niet, om ze een eerlijke kans te geven. Mocht het op niets uitlopen, zal ik het zeker noemen als waarschuwing voor andere .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is misschien prettig als je op papier hebt staan wat er volgens jou garage wel aan de hand is ! ( jij bent in principe leek )
En mbt garantie ? Hij heeft gebreken achter gehouden en doet dat mijn inziens nog door net te doen of ze het niet horen.
Dus tsja volledige vergoeding zou ik niet op rekenen, maar hun materialen en jij uren of net andersom eruit zien te halen moet met beetje kletsen toch nog wel te behalen zijn lijkt me ?
En valt er niets uit te halen dan je verlies slikken , maar dan wel laten doen bij je eigen garage en niet waar je de wagen hebt gekocht....

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Aelias Als je de auto bij een Bovaggarage gekocht hebt, even op het internet de regels voor Bovaggarantie checken (aankoopbedrag en dergelijke waarboven een Bovaglid verplicht garantie moet geven). Zelfs al heb je een koopcontract waar op staat dat je geen garantie hebt, dan nóg heb je volgens europees recht als consument die bij een bedrijf koopt toch garantie.

Recht op garantie is 1, krijgen is 2, daarom is er nog een optie: de koop ongedaan maken, auto terug naar de verkopende garage en geld terug naar jou. Daarbij kunnen ze eventueel wat geld achterhouden voor de tijd/km's die je met de auto hebt gereden, maar je kunt ook aangeven dat je vergoeding wil voor de (tevergeefse) ritten naar de verkopende garage en de onkosten voor je eigen garage die de diagnose heeft gesteld. Als je een auto rechtsbijstandsverzekering hebt, deze direct inschakelen en in overleg met hun actie ondernemen.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@EdK: Mijn garage wil, logisch, niet iets op papier zetten met hun naam er aan gekoppeld, zonder echt een onderzoek gedaan te hebben. Wat ik geheel begrijp! Ze hebben alleen iets gehoord en hebben een vermoeden. Een echt onderzoek, kost natuurlijk al eigen geld, kan ik het net zo goed meteen bij ze laten vervangen als hij toch "uit elkaar" ligt op hun brug.

Homokineten vervangen is niet het einde van de financiële wereld, niet genoeg om terug te gaan naar een garage waar ik geen vertrouwen in heb en kosten te maken/delen. En als ze het zelf zouden vergoeden, verwacht ik een sloop onderdeel eerder dan een nieuw onderdeel. immers, alles wat ze er aan verbouw is dan puur verlies voor hun.

@Cordoba: Het is een Bovag bedrijf en inderdaad geen Bovag garantie op de occasion zelf. Ze geven alleen Bovag garantie op auto's die duurder en niet te veel hebben gelopen. Ookal heb ik het recht en kan ik er tegen vechten, het is de moeite en kosten niet waard op het vermoedelijke onderdeel. En de auto zelf bevalt wel goed, dat is zeker het probleem niet. Hadden we het over reparaties van duizenden euro's, ja dan had ik er zeker een zaak van gemaakt.

Ze bieden weer aan langs te komen, maar dan moet ik opnieuw kosten maken, tijd in stoppen en ookal horen ze het geluid en claimen het weer aan cupping, doen ze alsnog niets. En als ze als zaken vergoeden, alles is ectra verlies voor ze, dus wat let ze een sloop onderdeel te monteren?

Nee, ik heb er geen vertrouwen meer in, ik laat hem maken bij mijn eigen garage. Heb ik al geen leen auto kosten of brandstof kosten om er te komen. Dus ik kies er zelf voor, zal daarom ook niet de bewuste garage bij naam noemen.

Ik zal uiteraard nog laten weten wat het probleem nu werkelijk was!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Homokineet vervangen is niet onbetaalbaar maar afhankelijk van welke homokineet, welke auto enz. toch al snel 400-500 euro. Overigens voor anderen: verhaal over gecupte banden is heel makkelijk te ontzenuwen: even 4 wielen van een andere auto er onder en kijken of het geluid weg is. (of winterbanden i.p.v. zomerbanden of omgekeerd). Velgen met steek 5x112 zou in dit geval nodig zijn, en die vind je op O2, O3, S2, S3, ik gok ook de Yeti, verder Seat Leon vanaf 2e generatie (1P, 5F), Seat Exeo, Altea, Ateca, Audi A3, A4 vanaf 2e generatie, VW Golf sinds generatie 5?, VW Passat, VW Touran enz. dus voldoende mogelijkheden om even wat om te wisselen. Omgekeerd kun je ook de 'gecupte banden' even onder een andere auto monteren, dan moet het geluid meegaan met de banden/wielen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe