Ga naar inhoud

En daar heb je weer zo'n Octavia 2 FL één punt acht


peterhaa
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik kan me herinneren dat ik daarover ook bij de buren luidkeels heb geklaagd. In een zo onthutsend doordachte auto als de C5 was, was dat echt wat je noemt een in het oog springende omissie. 

Over het superdoordachte van de C5 : de C5 Phase 1 en Phase  2 (en de C6, en de C3 van mijn vrouw) had geen knopjes op het stuur. En toch kon je, met de handen aan het stuur, van alles en nog wat bedienen. Je kon de telefoon opnemen, de audio bedienen, alle cruise-control-functies bedienen... de hele mikmak. Aan weerszijden van het stuur zat een bedieningselement zoals op de foto, met daarop vijf knoppen, die je met middelvinger en ringvinger blindelings en super-intuïtief kon bedienen... en die je nooit per ongeluk bediende bij het achteruit inparkeren. Best Idea Ever. Het zag er alleen niet "gelikt" uit, want de enige knop op het stuur zelf was de (substantieel veel lawaai makende) toeter, en een stuur zonder een woud aan knopjes is anno 201x niet premium genoeg. Maar zo af en toe, als ik in de C3 van mijn vrouw zit, mis ik die bedieningsknopjes in mijn eigen auto weer, want vergeleken met die twee superieure stalkjes is elke andere oplossing gewoon primitief. Het idee was zo briljant dat ook Peugeot ermee aan de haal ging bij de introductie van de 307. 

En dat doet me dan vanzelf weer terugdenken aan mijn CX 2400 Pallas. Daarin zat een knop voor de toeter -- met twee standen. Als je 'm lichtjes indrukte, vroeg 'ie heel bescheiden *tuut* of hij er misschien even langs mocht.
En als je de knop helemaal indrukte *BLAAT*, zag je her en der voetgangers en fietsers van schrik omvallen.
Een mécanicien legde die tweede stand ooit uit als "ca, ç'est pour doubler les camions", oftewel "dat is om vrachtwagenchauffeurs adequaat van repliek te dienen". 


  

image.png

aangepast door peterhaa
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verhaal over de knoppen doet me denken aan mijn eerste Seat Ibiza van bouwjaar 1986. Die had satellieten naast de stuurkolom met allerlei bedieningsknoppen daarop, en géén claxonknop op het stuur. De claxonknop zat links van het stuur een beetje onder het dash: buitengewoon ergerlijk geplaatst: in noodsituaties moest je teveel zoeken naar de claxon, en als je 's avonds uit de auto stapte gebeurde het wel eens dat je met je knie de claxon raakte (die ook nog eens niet over het contact stond geschakeld). De schakelaars in de satelliet waren behoorlijk krakkemikkig gingen nog wel eens stuk. Bij mijn 2e Ibiza, had het interieur een volkswagenisatie ondergaan: de standaard knoppen uit andere VW modellen waren gewoon in het dashboard geplaatst, en de claxon zat weer op het stuur, dus dat was weer snel bekend voor mij (mijn eerste auto's waren Golfjes).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat herken ik wel. 
Bij de CX viel de claxon niet te missen...

Gerelateerde afbeelding

maar ik heb weleens in een Citroën Visa gereden. Die had een soort beschuitbus langs het stuur zitten, waar een boel knoppen op zaten. Als je het wist was het prima, maar ik hoorde van een autojournalist die er niet aan gewend was, en die, toen hij stil stond voor een spoorwegovergang en er een vrachtwagen langzaam achteruit rolde in de richting van zijn voorbumper, een aantal seconden in blinde paniek heeft gezocht naar een knopje dat lawaai maakt als je erop drukt. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe