Ga naar inhoud

Yeti occasion tip van de maand


EdK
 Delen

Aanbevolen berichten

Occasion tip van de maand

Skoda Yeti 2009-2017

image.png.b750e679fd292c944e9797af0a47d36a.png

 

Wil je een SUV, maar niet eentje met een alledaags design, dan is de Skoda Yeti misschien wel wat voor je. Hij is minder extreem dan de Roomster van het merk en biedt veel interieurruimte, zoals we dat van Skoda gewend zijn. Een prima gezinsauto dus, al was het maar vanwege zijn MPV-trekjes. En hij rijdt uitstekend!


Over de Skoda Yeti

Al in 2005 toonde Skoda op de autosalon van Genève het studiemodel dat de basis vormde voor de in 2009 gepresenteerde Yeti. De uiteindelijke productieversie week niet eens zo heel veel af van die eerste concept-car. De eigenwijze neus met de twee extra ronde lampen naastde gewone koplampen springt het meest in het oog. Met zijn lengte van 4,22 meter is de Yeti 35 centimeter korter dan een Octavia uit die tijd.


Uitvoeringen

Qua uitrustingsniveau zijn de belangrijkste versies de Active, de Comfort, de Ambition en de de Elegance. Het basismodel, de Active, heeft geen airco en cruisecontrol, dat is wel iets om op te letten. Vanaf de Comfort zijn die opties standaard en bij de Ambition en Elegance beschik je daarnaast over automatische klimaatregeling. Handig zijn de verschuifbare achterstoelen. De hoofd- en beenruimte zijn beide goed en de kofferbak heeft een inhoud van 405 liter. Dat is iets meer dan bij een gemiddelde hatchback. In 2014 kreeg de Yeti een facelift en verdwenen de guitige ronde koplampen. Daarnaast werd de iets stoerdere Outdoor toegevoegd aan het gamma.
 

x9ny78qb453d.jpg
Een degelijke auto met 405 liter kofferbakruimte.


De motoren


Uiteraard is het allemaal TSI en TDI wat de klok slaat. De motor die je het vaakst tegenkomt, is de 1.2 TSI met 105 pk, een prima machine voor de niet zo heel zware Yeti (1.145 kg). Dankzij de turbo is er meer dan voldoende koppel en het verbruik is keurig. De 1.4 TSI heeft 122 pk, de 1.8 TSI is goed voor 160 pk, de 1.6 TDI levert 105 pk en de 2.0 TDI is er met 110, 140 en 170 pk. Vrijwel alle benzine- en dieselmotoren zijn geleverd met een DSG-bak. De 1,8-liter benzinemotor en tweeliterdiesel zijn er met 4WD.

 

Aandachtspunten

Heel spannend wordt het niet met een Yeti, maar de 1.2 TSI kan problemen krijgen met de distributieketting (oprekken) en met vonkoverslag van de bougiekabels. Ook bij de 1.4 TSI en 1.8 TSI is het zaak om op die ketting en olieverbruik te letten. Vanaf medio 2011 heeft de TSI-motor een distributieriem in plaats van een ketting.


Prijzen

Voor een kleine acht mille stap je in een exemplaar met twee ton op de klok. Wil je een wat lagere kilometerstand en koop je het liefst bij een bedrijf dat garantie verleent, dan ben je zo’n € 2.000 meer kwijt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe