Ga naar inhoud

Bluetooth problemen iPhone en Columbus 2017


GerritZomaar
 Delen

Aanbevolen berichten

Problemen Columbus. Octavia III (oktober 2017)

 

 

Er zijn 3x iPhone SE. (iOS 11.2.2) bij de Columbus aangemeld.

 

Meestal zijn er 2 van de 3 telefoons in de auto aanwezig.

 

Tijdens het starten van de auto worden de aanwezige telefoons keurig gekoppeld aan de Carkit.

 

Tijdens het rijden wordt spontaan de verbinding met 1 (of alle) telefoons verbroken. Het verbreken van de verbinding gebeurt ook als er maar 1 telefoon in de auto aanwezig is. Dit kan zijn na 10 minuten maar het kan ook wel een half uur duren. Het verbreken van de bluetooth verbinding met een telefoon is puur willekeurig.

 

Vervolgens gaat de Columbus na enige tijd scannen naar aangesloten toestellen. Soms lukt het om weer verbinding te maken met een telefoon. (meestal niet).

 

Ik heb zelf al veel uitgeprobeerd. Heb zelfs alle telefoons gereset. Dit heeft helaas niet tot een oplossing geleid.

 

In mijn vorige auto hebben deze problemen zich niet voorgedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi "Wasmachineman",

Is dat een reset welke alleen de dealer kan uitvoeren? Zo ja, dan heeft de dealer dat niet gedaan.

Of bedoel je een reset vanuit de Columbus zelf?

 

De dealer heeft al diverse mogelijke oorzaken aangegeven. Helaas vond ik deze kant nog wal raken.

Een van de antwoorden was dat het een oud model van de iPhone betrof.

 

Tevens zijn er problemen met Wifi connectiviteit met mijn accespoint in huis (ong. 4 meter afstand)

DAB ontvangt is zeer slecht. (valt continu weg)

 

Ik zelf heb sterke vermoedens dat er ergens een connector of op de PCB een slechte verbinding zit.

Krijg helaas bij de dealer geen gehoor . 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, GerritZomaar said:

Krijg helaas bij de dealer geen gehoor 

Weet niet of je nog in garantie valt met de wagen, maar er is dus echt wel iets met de unit ( columbus ) aan de hand,
Dus meneer de dealer heeft gewoon wat uit te zoeken en te repareren lijkt me zo
Je kunt nog eens proberen om de aan/uit knop eens 20 sec ingedrukt te houden met contact aan.
Dit werkte laatst met mijn Amundsun wel toe nde navi even van het padje was en niet meer wist waar hij was.

En anders terug naar de dealer en hem voor het blok zetten, en je zeker niet zomaar laten wegsturen ( mits je nog garantie hebt )
En anders een andere dealer zoeken zou ik zo zeggen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook de dealer eerst confronteren met je probleem. Garantie heb je. En ja, er is wel een mogelijkheid om zelf een reset te doen maar dan moet je inderdaad een paar knoppen tegelijk indrukken. @MarcoO2 en @PC-fre@k weten wel welke 2 knoppen want ik weet het niet meer terwijl ik ook een Columbus heb gehad vroeger in mijn lease-auto. :vrezen: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop van Marco02 en/of PC-fre@k te vernemen welke 2 knoppen ik dien in te drukken om te resetten.

De auto is van 20-10-2017 dus nog volop in de garantie!!!! Ik blijf de dealer continue onder druk zetten. Ik wordt alleen van het kastje naar de muur gestuurd. Heb zelf al medegedeeld dat ze met zo'n dure auto "gewoon"de Columbus moeten vervangen. Al was het alleen maar aan hun om te bewijzen dat het probleem NIET in de Columbus zit. 

Het punt is volgens mij dat de dealer het eigenlijk niet weet en het probleem/ garantie geval neerlegt bij Skoda Nederland. Zodoende heeft het bezoeken van een andere dealer (heb ik inmiddels wel geprobeerd) weinig zin. De "andere" dealer gaat uiteindelijk het probleem weer bij Skoda Nederland neerleggen.

Donderdag 08-03-18 neemt de dealer telefonisch contact met mij op naar aanleiding van een mail 07-03-18

*Probleem verbinding Columbus iPhone SE zit in de compatibiliteit van de firmware. Advies van de dealer om te downgraden naar iOS 9.xx

Nagenoeg alle modellen van de iPhone zijn getest met een firmware 9.xx (compatibiliteitslijst Columbus) Als er nu een nieuwe iPhone wordt gekocht zijn deze voorzien van iOS 11.xx. Of te wel van geen enkele iPhone wordt de werking met de Columbus ondersteund of gegarandeerd..

Ik heb hierover contact gehad met een Mac store te Hilversum en Apple Support tel. 08000201581 (incidentnummer: 100435938348)

Het downgraden van de firmware is via de reguliere weg niet mogelijk en wordt niet ondersteund door Apple.

 

*Het antwoord op het probleem met de WiFi connectiviteit is voor mij zo  vaag dat ik het niet begrijp. Maar komt er op neer dat ook dit probleem niet is te wijten aan de Columbus.

 

*Wat aangaande het probleem met mijn slechte DAB ontvangst.

Dit is te wijten aan de “dekking” van DAB. hetgeen mooier wordt voorgespiegeld dan dat het in de praktijk is. Oftewel, als ik het goed begrepen heb, is de investering in DAB radio twijfelachtig.

Mail wisseling met Digitaal Radio NL loopt nog.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik heb ook geen idee, de mijne werkt prima met alle iPhones die er aan gehangen hebben. iOS versie doet er ook geen drol toe, van 9 tot de laatste Developer Beta, het werkt allemaal. Zowel bedraad (aanrader trouwens i.v.m. CarPlay) als draadloos (BT). En ik wissel/upgrade nog als eens van toestel en iOS versie, dus daar kan het echt niet aan liggen.

Downgraden van iOS kan prima (vanuit de tools van Apple, incl. handleiding...) maar daar zou ik helemaal niet aan beginnen. Geeft je veel meer andere problemen.

Zo nu en dan een BT disconnect kan, komt ook bij andere apparaten voor, zelfs met wifi. Maar hij moet dan wel vlot herstellen.

Hoewel ik niet denk dat het aan het pairen ligt, zou je dit kunnen doen:

  1. Kieper alle profielen uit je iPhone (kijk bij BT apparaten)
  2. Kieper alle profielen uit je Columbus, leeg evt. adresboek en zo (of een reset dus, als dat er is)
  3. Zorg dat je BT (auto) te vinden is, en blijft (niet verbergen dus)
  4. Zet je auto een poos uit en op slot, de Columbus blijft redelijk lang aan namelijk als je hem op slot doet
  5. Probeer nog eens te pairen (vanuit je iPhone)

Wifi blijft ellende, weet ondertussen eigenlijk niet eens wat ik er aan heb. Probeer het zo nu en dan, maar bereik er niks mee haha. Ze hadden gewoon die simkaart slots moeten leveren zoals het showmodel dat ik bekeek voor het bestellen. Maar PON bedenkt wel vaker dat er iets uit moet, zo werd een collega gen..id met z'n Superb III: achteruitrijcamera uit het pakket. Kom je achter na levering :o 

DAB+ werkt overal, ben ik erg blij mee. Er zijn twee plekken waar hij moeilijk doet (naadloos terugvalt op FM): Tunnels + Brede/lange spoorwegviaducten

 

Succes :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi PC Freak,

Dank je wel voor je reactie. Ik ga jou idee uitproberen. Ik zelf blijf van menig, gezien het feit dat "alle 'problemen te maken hebben met draadloze connectiviteit, dat het probleem zit in een connector van de antenne. Helaas laat Skoda Nederland mij volledig in de steek en legt alle problemen bij mij neer. Toch jammer voor een auto van €35.000

Het komt er volgens Skoda op neer dat ik er maar mee moet leren leven.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, GerritZomaar said:

Het komt er volgens Skoda op neer dat ik er maar mee moet leren leven.

Maar goed ga je daar mee leren leven ?
Skoda Nederland heb je in principe niets mee te maken !
Jij bent een overeenkomst aangegaan met je dealer en maw het is en blijft de dealer zijn probleem!
Dus laat hij het probleem dan ook maar oplossen voor je !
Maar de opmerking je mot er maar mee leven...... tsja laat hun er maar leren leven dat ze een probleem behoren op te lossen...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probleem vanuit de dealer gezien is wel, je hebt geen invloed op de duizenden apparaten die aangesloten kunnen worden. Er kan ook nog eens dagelijks wat aan veranderen.

Voornaamste wat je nu zou moeten vaststellen is of jouw auto anders reageert dan een willekeurige wagen met dezelfde telefoon. Dus, afhankelijk van hoe snel het probleem zich voordoet. Kan je het reproduceren in een show/leenauto (van die dealer)?

Uiteraard moet je telefoon dan ook op dezelfde plek in de auto,  +/- zelfde accu lading etc. worden gebruikt. Anders is er geen peil op te trekken. Denk ook aan stoorzenders, zoals andere passagiers met BT.

Andersom kan ook, heb je een oud toestel (of van iemand anders) die wel gewoon werkt in jouw auto?
En heb je misschien een ander BT apparaat in huis, zoals een speakertje, probeer die eens een uurtje met jouw telefoon.

Volgens mij is dit de enige manier om aan te tonen dat jouw Columbus anders reageert. Overigens verwacht ik geen verkeerd gemonteerde antenne of zo. Sluiting zou nog kunnen, maar een BT antenne is met zn kleine formaat zo effectief, dat ik dat 30 cm van de unit vandaan wel geloof.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De aanvankelijke dealer verschuild zich achter Skoda Naderland en is ook niet bereid om een andere auto mee te geven.

Mogelijke oplossingen/onderzoeken heb ik al verricht.

Ik heb inmiddels een andere dealer gevonden welke opnieuw naar het probleem gaat kijken. Tevens krijg in een gelijkwaardige Octavia mee om te kijken wat er bij deze Columbus gebeurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe