Ga naar inhoud

Start-stop


Busje
 Delen

Aanbevolen berichten

Graag had de mening gehoord over het start-stopsysteem in de verschillende Skoda modellen.

Ik rij nu een week in de Rapid, maar O wat valt dat start-stopsysteem van Skoda mij tegen. Vooral als je achter in een rij voor het rode verkeerslicht aansluit en het springt dan op groen. En er moet eigenlijk vrijwel meteen na het afslaan gestart worden, dan gaat die helemaal niet vooruit. Eigenlijk moet je het standaard uitschakelen, maar wat is dan de toegevoegde waarde van dit systeem?

Dat had Mitsubishi veel beter voor elkaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rij er nu ook een 3 weken mee maar dan met een handbak
En ik kan er momenteel steeds beter mee handelen.
Maar ik sta dan ook vaak voor verkeerslichten in 1e versnelling en de koppeling in.
En dan blijft de motor gewoon draaien.
Dus als ik het de software laat uitzetten dan doe ik het eigenlijk bewust.
Maw ik zet hem neutraal en de koppeling haal ik de voet af.
En gebruik het bij verkeerslichten en als ik stilsta in de file dan ook steeds meer !

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uur ago , Rosinfield said:

 Vooral in combinatie met dsg is het heel vervelend. Hoe bevalt die trouwens ?

Het is een fijne auto, het rijdt comfortabel, maakt weinig geluid, het veert fijn (gevolg van die grotere weibasis). De DSG doet zijn werk probleemloos, merk nu er wat meer km mee gereden wordt dat het steeds beter gaat. Het moet allemaal wat inlopen, en deze periode (+/- 1500 km) probeer ik rustig aan te doen. Ofschoon de dealer aangeeft dat dit niet echt noodzakelijk is. Ik ben van mening dat als je dit inrijden op een nette manier doet, je daar gedurende de tijd dat je deze auto rijdt alleen maar voordelen van hebt. Zowel op motorisch vlak als ook de versnellingsbak.

Maar het is ook weer wennen, De Mitsubishi had een lichtsensor ging automatisch het licht als het donker werd, voor de ruitenwisser het zelfde verhaal, als het regende werkte ze automatisch. Dat mis ik op de Rapid, en daardoor vergeet ik het weleens in te schakelen. Net als het gootlicht de schakelaar moet nu van het stuur af ipv er naar toe. Achterruitenwisser van stuur af ipv een draaischakelaar. Als het 80.000 km zo gedaan hebt, dan is dat op 600 km niet veranderd. :D8-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vind je niet dat er erg snel wordt opgeschakeld? Het is natuurlijk wat je gewend bent. Ik ervaarde het bij zo weinig toeren opschakelen als erg onprettig. Op de momenten dat wordt opgeschakeld, voelt het aan als brommerig en niet echt vooruit willen. Nu door aanpassing van de software bij een wat hoger toerental wordt opgeschakeld, rijdt het veel prettiger. Zonder gebrom en veel gretiger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 8-12-2017 at 19:17, Rosinfield said:

Vind je niet dat er erg snel wordt opgeschakeld? Het is natuurlijk wat je gewend bent. Ik ervaarde het bij zo weinig toeren opschakelen als erg onprettig. Op de momenten dat wordt opgeschakeld, voelt het aan als brommerig en niet echt vooruit willen. Nu door aanpassing van de software bij een wat hoger toerental wordt opgeschakeld, rijdt het veel prettiger. Zonder gebrom en veel gretiger.

Dat klopt de DSG schakelt erg snel op. Zeker als je uitrolt (geen gas geeft) zit die zo in de 7. Ik denk dat je er mee moet leren rijden. Een klein beetje meer gas geven dan je gewend bent dan schakelt die vanzelf terug. Doe je dat niet, dan blijft de motor inderdaad wat onder zijn toeren draaien. Dan heb je een zwoegende motor. Of dat op de lange duur goed is voor de techniek weet ik niet.

Je moet die DSG schakelen met het gaspedaal.

Het nadeel van elke automaat is dat die niks kan zien:), en daar ook niet op kan reageren, zoals wij mensen dat wel doen met een schakelauto. Dus moet je hem eigenlijk een beetje helpen.

Vanmorgen reed ik de snelweg af had ik een verbruik van 1 op 19 op het display. Niet slecht voor een motor die nog geen 1000 km op de teller heeft.8-)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

On ‎07‎/‎12‎/‎2017 at 18:34, EdK said:

Rij er nu ook een 3 weken mee maar dan met een handbak
En ik kan er momenteel steeds beter mee handelen.
Maar ik sta dan ook vaak voor verkeerslichten in 1e versnelling en de koppeling in.
En dan blijft de motor gewoon draaien.
Dus als ik het de software laat uitzetten dan doe ik het eigenlijk bewust.
Maw ik zet hem neutraal en de koppeling haal ik de voet af.
En gebruik het bij verkeerslichten en als ik stilsta in de file dan ook steeds meer !

Ik zet de auto juist meer in z'n vrij om de motor bewust uit te laten gaan. Lekker rustig. Ik stoor me juist als het ding aan blijft.  Volgens mij is het echt gewenning, ik kan me de omgekeerde ervaring namelijk ook nog herinneren.

In de file is het van stilstand even in 1, ding aan het rollen brengen, vrij schakelen, moet je dan weer remmen gaat de motor vanzelf uit, soms al voor je helemaal stilstaat. Als je gewend bent om naar 1 te schakelen voor je weer gaat rijden denk je er niet eens meer bij na.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Skoody het is ook gewenning, ben nu alweer een week verder en betrap me er zelf op dat ik er ook steeds meer gebruik van maak.
Maar ik denk wel dat het met een handbak een betere combinatie is dan met een DSG.
Als ik nu wil dat hij niet afslaat , dan houd ik hem in de eerste versnelling en koppelingspedaal in.
Sta ik voor een verkeerslicht achter paar anderen of in een file dan laat ik hem ook uitrollen in zijn vrij en zodra ik stilsta dan is de motor al afgeslagen.
Maar ook deze dagen al paar keer gehad dat hij uit zichzelf ook weer aanslaat, en gebeurd dit dan gaat bij mij de koppelingsspedaal in en in de 1e versnelling.
Maw ik ga het steeds meer waarderen en leer er steeds beter mee om te gaan..

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat bij mij het eerder komt of de stoelverwarming wel of niet aan staat en of deze in stand 1 of 2 staat.
Climatronic staat hier op stand AUTO dus tsja dan heb je niet echt meer de stand 1 2 3 of 4

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Busje Heb uitgebreide ervaring met de DSG en weet hoe het werkt. Dit is de derde auto met het systeem. Ik doelde niet op uitrollen, maar opschakelen tijdens het versnellen. Dat ging ook bij beide 1.2 tsi's te snel bij te weinig toeren naar mijn smaak zodat ik de software heb laten aanpassen, maar was nog wel te doen. Bij deze 1.0 echter ervaarde ik het als ronduit hinderlijk; brommerig en het gevoel dat de auto niet vooruit wil. Met de aanpassing verloopt het vlot en soepel en reageert de auto stukken gretiger op het gas. 

Maar ik realiseer me dat je geen ervaring hebt met aangepaste software en als je tevreden bent met de standaard configuratie, prima uiteraard.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inderdaad geen ervaring met DSG-systeem. De ervaring die je met het DSG-systeem hebt, heb ik niet. Het gaat bij mij over het algemeen naar tevredenheid.

Ik heb nu ongeveer 1100 km op de teller, en het benzine verbruik valt mij niet tegen 1 op 15.7 over de laatste tankbeurt. Olie heeft die (nog) niet gebruikt, wel ruitensproeiervloeistof:D:P.

16 uur ago , Skoody Boo said:

Ik zet de auto juist meer in z'n vrij om de motor bewust uit te laten gaan.

 

Daar stoor ik mij vaak aan, als mensen voor het rode licht staan en het wordt groen, dat men nog van als moet voor men kan gaan rijden. Als je pech hebt en je staat derde of vierde mag je weer wachten omdat het weer rood geworden is. Dat schiet niet op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat het start/stop systeem en de ergenis of niet voor grootste deel zit of je wel of niet met een DSG rijd
Met een handbak kun je hem bedonderen door je koppelingspedaal ingedrukt te houden en hem in zijn eerste versnelling te houden.
Met een DSG moet je het telkens doen door het start/stop knop in te drukken en door de positie van dat knoppie wekt het ergenis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur ago , Busje said:

Daar stoor ik mij vaak aan, als mensen voor het rode licht staan en het wordt groen, dat men nog van als moet voor men kan gaan rijden. Als je pech hebt en je staat derde of vierde mag je weer wachten omdat het weer rood geworden is. Dat schiet niet op.

Dan heb je wachtrijtjes met de verkeerde chauffeurs gekozen, Busje.  Je moet ook gewoon achter mij staan voor zo'n rood stoplicht, dan heb je dat niet ;).  

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
On 16-12-2017 at 21:01, Skoody Boo said:

Dan heb je wachtrijtjes met de verkeerde chauffeurs gekozen, Busje.  Je moet ook gewoon achter mij staan voor zo'n rood stoplicht, dan heb je dat niet ;).  

Daar heb ik ook niks aan. Wil ik links af en Skoody Boo rijdt rechtdoor kom ik ook nooit waar ik wil zijn.:D8-):D

Vandaag in Venlo Staat er een Duitser voor me, die zijn gewend dat het verkeerslicht eerst geel en dan groen wordt. Maar in NL niet, dus die moet nog van alles voor het begint te rijden, staat ik na 2 voertuigen weer voor rood. En dan vooral rustig blijven.:onzeker::gestoord:

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur ago , Busje said:

Maar in NL niet, dus die moet nog van alles voor het begint te rijden, staat ik na 2 voertuigen weer voor rood

Tsja wees blij dat hij dan geen start / stop in zijne wagen had, had je na één wagen weer voor rood gestaan....B)

aangepast door EdK
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe