Ga naar inhoud

Afgebroken bout verwijderen


Busje
 Delen

Aanbevolen berichten

De cilinderkop van mijn Fiat 124 wil ik laten reviseren. (het is een andere dan er gemonteerd is, maar wel hetzelfde) Vandaag kwam ik er achter dat er een afgebroken bout in de kop zit. Dus deze uitgeboord en nieuwe draad er in gesneden. Dat was het plan. Alleen bij het draad snijden brak de draadsnijder. Die is van niet zomaar staal maar een harde kwaliteit. Als je daar in boort wordt het boor bod, dus ik kan daar niks mee. Zijn er tips hoe ik die draadsnijder er toch uit kan krijgen ? De kop is van aluminium.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tips, dat met die punttang ga ik eens proberen. Door dat boren is het gat ook wat ruimer geworden. Gelukkig heb ik aan de randen nog een beetje vlees over. Als het er uit is hoe kun je dat groter gat weer wat opvullen. Is het mogelijk om er een schroef in te draaien en daar omheen vloeibaar aluminium te gieten. En als dat gaat blijft dat ook zitten als je daarna de schroef er weer uitdraait ?:):D

Ik heb wel meer van die dingen, dat doe ik effe, en dan valt het (hard) tegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat opvullen, vult misschien op het oog wel, maar qua sterkte blijft het kauwgum (als zo'n operatie al lukt). Standaard wordt in dergelijke gevallen een draad van een maat groter getapt, zodat je voldoende stevig 'vlees' hebt. Nu is een cilinderkop normaal gegoten materiaal, dus iets minder stevig dan het zelfde materiaal in gesmede vorm, maar als je gaat opvullen is het contact (structuur van molecuulrooster) gedeelte verstoord, en daardoor niet sterk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uur ago , Busje said:

Als het er uit is hoe kun je dat groter gat weer wat opvullen. Is het mogelijk om er een schroef in te draaien en daar omheen vloeibaar aluminium te gieten

Als het gietaluminium is dan kun je opvullen door lassen eigenlijk wel vergeten.
Dit is in algemeen een heel procudé van verhitten oude materiaal etc en dan is het nog niet zeker of het goed gaat.
Wat men vaan]k wel doet is het gat dan groter opboren en dan opnieuw tappen met een maat groter en dan een draadbus erin zetten.

Dus als je nu M6 orgineel er in hebt zitten dan tap je deze op naar M8 en dan een draadbus van M8 naar M6 erin zetten  zodat je weer op juiste maatvoering komt.
Nu weet ik niet hoe en wat je getapt hebt ( geprobeerd ) en hiervoor hebt geboord in oude bouteind.
Maar ik hou in algemeen aan voor tappen dat ik de maat tap M6 maal de factor 0,8 vermenigvuldig =  4,8 dus en dat is de maat boor die ik dan gebruik voor boren.
En in ijzer tappen dan gebruik ik snijolie, maar in aluminium tappen gebruiken we op werk spiritus !

Maar lukt het nu geheel niet om dat stuk tap eruit te krijgen, ga dan niet doorklooien en dat het hierdoor erger word.
Zoek een firma ( of kennis ) die wat freesbanken heeft staan ( niet voor hout maar voor metaal ) en vraag daar een offerte aan wat het kost om het te laten verwijderen en dat er weer draad in is getapt , wel of niet met een draadbus.
Dan weet je zeker dat hij zuiver recht zit en dat de nieuwe bout met ring straks alles goed aandrukt en niet op één punt ( of deel ) en dat op lange duur je hierdoor weer problemen krijgt.

Tsja en nogmaals succes.

Ooit ook met temperaturen rond vriespunt staan klooien aan een motorfiets waar de bout van de uitlaat was afgebroken.....
Gevolg was dat ik gehele kop heb moeten demonteren en mee naar werk heb genomen om hem daar TE laten verwijderen toendertijd bij een klant waar we voor werkte.....
Heeft die beste man als beunhaas gedaan en is toen een 3 uur bezig geweest.....B)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren heb ik er wat WD 40 ingespoten straks eens even kijken. Maar ik denk dat ik hem maar weg breng naar een goed revisiebedrijf en vraag of zij daar iets mee kunnen. Want dat geklooi brengt niets, als ik pech heb kan ik opzoek naar een andere kop. En voor deze heb ik al behoorlijk wat moeite voor mogen doen om hem überhaupt te kunnen kopen . Ze beginnen schaars te worden (bijna 40 jaar oud).

Het gat behoort inderdaad 4.8 mm te zijn maar is inmiddels gegroeid naar 8.9 mm

_DSC0745.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 jaren later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe