Sign in to follow this  
Wasmachineman

Tesla vrachtwagentje....

Recommended Posts

Dit kom ik net tegen op het net. Over een paar jaar rijden deze vrachtwagens ook n NL. In Amsterdam bijvoorbeeld ook want vanaf 2025 mogen ze niet meer dieselgestookt rondkarren in de stad. 

Mooi toch? Jaaaaa!

image.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

En hoeveel penlite batterijen hebben ze erin gestapeld ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsja de vraag is dan van mij of de huidige mastodonten nog in de steden terecht kunnen...?
Word het nu al niet naar distributie plekken in de voorsteden gebracht en vandaar de steden ingereden .??

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 uur ago , EdK said:

Word het nu al niet naar distributie plekken in de voorsteden gebracht en vandaar de steden ingereden .??

Ik denk het ook, Ed. Maar blijkbaar is er behoefte aan electrische vrachtwagens anders gaan ze die niet ontwikkelen? En dan niet in de stad maar gewoon op de snelweg want ook daar willen ze uitstoot blijven verminderen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik las juist dat de Tesla vrachtwagen officieel is gepresenteerd. Ik vraag me wel af of dit iets gaat worden, of dat het een poging van Tesla is om te overleven. Hun model 3 kunnen ze immers nog steeds niet als een normale serieproductie maken, maar wordt nog steeds als een soort voorserie gemaakt, waardoor er dit jaar maar enkele honderden worden afgeleverd, in plaats van vele duizenden model 3 auto's.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja als je de berichten mag geloven over Tesla dan zou ik de aandelen die je hebt maar verkopen...
Zou zo maar kunnen zijn dat ze over een tijdje geheel niets meer waard zijn.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tot 800 kilometer actieradius

  17 november 2017
 
Tesla heeft in de Verenigde Staten het doek getrokken van de Semi, een elektrische vrachtwagen die net even verder blijkt te komen dan aanvankelijk werd aangenomen.

Al lange tijd wordt er uitgebreid gespeculeerd over de specificaties van Tesla's elektrische vrachtwagen. Zo zou de kolos een actieradius van tussen de 320 en 480 kilometer moeten krijgen. CEO Elon Musk gaf te kennen dat het bereik van de 'Semi' veel hoger zou liggen. Musk blijkt een man van zijn woord, want de elektrische kolos moet volgens de topman op de snelweg ruim 800 kilometer ver kunnen komen.

De Semi heeft een maximaal laadvermogen van ruim 36 ton. Vier elektromotoren, die de achterste vier wielen van de truck aandrijven, moeten het volgeladen gevaarte in 20 tellen aan een snelheid van 60 mph (96 km/h) kunnen helpen. Zonder oplegger verandert dat getal in 5. Opvallend detail: de cW-waarde van de Semi ligt met 0,36 nog iets onder die van de Bugatti Chiron (0,38).

Dit werkpaard, waarvan het uiterlijk al voor een groot deel werd weggegeven in de laatste teasers, beschikt over Enhanced Autopilot, een uitgebreidere versie van de Autopilot die momenteel in de Model S en Model X te vinden zijn. Het opladen van de Semi zal bij nieuwe Megacharger-stations gebeuren, laadstations die de Semi in 30 minuten weer een actieradius van 400 kilometer kunnen geven. De elektromotoren zijn in de basis nagenoeg hetzelfde als die in de Model X worden toegepast.

Opvallend gegeven: als bestuurder van de Semi zit je in het midden. Net als in bijvoorbeeld de McLaren F1 zijn links- en rechtsachter de bestuurder twee stoelen geplaatst. Net als bij de Model S en Model X het geval is, vind je in de neus van de Semi een kleine opbergruimte. Over een slaapcabine beschikt de Semi niet, maar dat kan in de toekomst veranderen. Aan weerszijden van het stuur zijn twee displays geplaatst waarmee de Semi zich laat bedienen. Op die displays wordt het beeld weergegeven dat de onder de zijspiegels gemonteerde camera's maken. In 2019 moet de productie op gang komen.

Tesla is overigens niet de enige fabrikant die een elektrische truck op de markt wil brengen. Onlangs liet dieselmotorengigant Cummins al een prototype van een dergelijke truck zien en ook Mercedes-Benz en Volvo zijn met het concept bezig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blijkbaar weer net ander bericht gelezen dan @EdK Ik had gelezen dat de Tesla vrachtwagen zonder lading in 5 sec. die 100 km/u zou bereiken, en met lading in 20 sec. terwijl in de tekst hierboven sprake is van mét resp. zonder oplegger. Ik vraag me af of men ook nog motoren onder de oplegger gaat monteren, met slechts een stekker inpluggen op de trekker moet dat een aardige verbetering geven van de tractie.

Overigens wat de Cw waarde betreft: een langere auto is gunstig om een lagere Cw waarde te krijgen, daarnaast is de Cw-waarde wat anders dan de luchtweerstand. Voor de luchtweerstand moet je de Cw-waarde vermenigvuldigen met het frontaal oppervlak, en dat frontaal oppervlak zal van een truck een aantal malen groter zijn dan van een Bugatti Chiron.

 

Hieronder wat plaatjes van de verschillende fabrikanten:

 Nikola: Nikola-One-Tesla-Electric-Startup-Truck.

Tesla: Tesla-Semi-Elektro-Truck-1200x800-b508e8

 

Cummins: th?id=OIP.5-mQEsaCzzvZoIYtQ458-gEgDY&pid

 

Edited by Cordoba

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this