Ga naar inhoud

Distributieriem 1.2 tdi cfwa


Blaauw
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik heb op internet al kunnen vinden dat de distributieriem van de 1.2 tdi cfwa bij 210000 km vervangen moet worden, echter kan ik nergens vinden na hoeveel jaren dit moet gebeuren.

Onze Greenline van 2010 heeft nog geen 140000 km gereden, maar is wel 7 jaar oud, ik verwacht dat we pas over 3 jaar de 210000 km bereikt hebben.

Kan iemand mij vertellen na hoeveel jaren de riem vervangen dient te worden?

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij staat de leeftijd voor alle blokken gelijk: aanbevolen om te vervangen tussen de 5e en 6e verjaardag van de auto. Ik heb mijn auto gekocht op een leeftijd van ruim 7 jaar en ook in km's was ie enkele duizenden km's over de aanbevolen vervanging heen. Direct na aanschaf van de auto, dit laten doen en de oude riem zat vol met droogtescheuren, en oppervlak dat af begon te brokkelen, dus dit was echt hard nodig.

Ik weet niet hoelang je denkt de auto nog te rijden, maar ik schat zo in dat de kans dat je 2 keer de riem moet vervangen erg klein is, als je daar tegenover het risico neemt en de kosten als het fout gaat, is denk ik wel duidelijk dat in dit geval echt opgaat 'better safe than sorry'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net even het serviceboekje erbij gehad, en daar staat alleen de 210000 KM in.

Mijn vrouw heeft bij de Skoda dealer, waar de auto altijd in onderhoud is,gevraagd of het nodig was de riem te vernieuwen, moet namelijk volgende week voor de APK en beurt. Volgens de dealer was dit nog niet nodig.

Wij hebben 2 auto's bij deze dealer in onderhoud, en ik heb nog geen negatieve ervaringen gehad bij deze dealer, en je mag aannemen dat ze weten wat ze zeggen. 

Misschien is het verstandig dat ze de riem in ieder geval controleren op droogtescheurtjes.

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het op zicht controleren van een distributieriem is bij sommige blokken al een aardige klus, en ik heb geen idee of dat voor je CFWA-blok ook geldt. Als het checken veel werk is, is het verstandig om dan gewoon de riem te vervangen: anders heb je een jaar later weer behoorlijke kosten voor een check (en eventuele vernieuwing). Kortom ik zou vooraf even prijsopgaaf vragen en duidelijke afspraken met de garage maken (bijvoorbeeld als ie in twijfelachtige staat is, dat ze 'm dan direct vervangen en je niet opnieuw arbeidskosten krijgt om een week later de riem alsnog te vernieuwen als de juiste riem aanwezig is en de monteurs tijd hebben).

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe