Ga naar inhoud

Koelvloeistof loopt op tot 110 graden (1 malig)


dim0
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Nieuwe member, echter onmiddellijk een raar voorval. Toevallig stond mijn wagen (Skoda Fabia III 1.4 TDI 89pk) op de watertemperatuurstand (bc) en ik merkte dat de temperatuur van het koelwater opliep tot 109 graden (!). Er werd geen waarschuwing gegeven op het dashboard maar het steeg steevast bij 'gas' geven en daalde telkens ik minder motor vermogen vroeg.

Ben dan maar met een slakkengangetje naar mijn bestemming gereden. Een paar uur later teruggereden en de temperatuur bleef toen vast en stabiel staan op 90 graden... (hoe hard ik ook peerde)

Is dit iets waar ik me 'serieus' zorgen over moet maken? Ik ben geen auto guru, maar het klinkt als een thermostaat die in een stand vast zat? Koelvloeistof was tot boven de max uitgezet, maar is na het afkoelen weer tussen min en max... Oliepeil is net boven de helft... :) tot zover mijn technische kennis.

Enige tips, of toch maar effe langs de dealer gaan?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, dim0 said:

 op de watertemperatuurstand (bc)

Bedoel je hiermee op het display tussen de snelheid en toeren tellers ?
Want zo ja dan vermoed ik dat je een denkfout hebt gemaakt !

Je hebt zover ik weet namelijk 1 watertemperatuurmeter die met een wijzertje word weergegeven in één van de teller units
En de olie temperatuur ( oil ) word in het Maxidot weergegeven als je die keuze hebt geselecteerd
Maar in maxidotscherm nogmaals de koelvloeistof als je ook de meter hebt in toerenteller gedeelte is dubbelop en komt tot heden niet voor bij Skoda.

Dus ik vermoed dat je naar je olie temperatuur hebt zitten kijken en dan is de 109 graden niet iets waar je meteen van in de stress hoeft te raken.
En bij koelvloeistof loopt de meter ook wel eens op, bv als er iets tijdens rijden voor je radiator is gekomen ( plastic/papier ) en hierdoor er niet meer voldoende luchtstroming is en dus niet voldoende kan afkoelen door de rijwind


Dus gewoon aankijken en komt het dagelijks voor dan zou ik wel contact opnemen met de dealer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fieuw :D wel dat verklaard inderdaad wel wat. Ik zal er sowieso verder een oog op werpen. Bedankt voor het snelle antwoord! Het was inderdaad op het display, mocht het noges voorkomen zal ik er een fotootje van maken! (thank god voor mobieltjes).

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

 

Waterpomp (!, wel er is een eerste keer voor alles) was defect, ontdekt bij de Skoda dealer na een uurtje op de pechstrook te hebben gestaan (stop nu! dashboard alarm...). Op dit model Fabia (3 cylinder diesel), zit er geen olietemperatuur meter, enkel koelwatertemp (stond in de meegeleverde lectuur ;-)).

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...

Nah, ik ben er redelijk braaf mee :-). Nu het is een lease wagen (dus ik heb niet eens een idee over de kostprijs), de verantwoordelijke van leasedienst in ons bedrijf, meldde mij wel  dat dit model/motor niet zo vriendelijk is met de waterpomp, is kennelijk al verschillende malen voorgekomen in de vloot.

Nu al met al moet ik wel mijn bewondering uitdrukken voor deze 3 cylinder, dieselstoof... Rijdt heel erg aangenaam!

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe