Ga naar inhoud

Weer een Fabia


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

Nou, het zit zo. Toen ik in een gesprek met Corné zei dat ik het wel bezwaarlijk vond om op zaterdag naar Antera te moeten, kwam hij met dit adres en dat van Extreme Car Tuning ergens in NH. Daar ben ik mee in gesprek gegaan en die man vroeg of Apeldoorn voor mij te doen was wat betreft montage. Werkt dus samen met Steverink. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Nou, ik ben ook over dit 3e bezoek aan JD dik tevreden. Weg is het gebrom en getril. En zij pakt lekker op. Niet meer bij gas intrappen een "onwillig-paard-gevoel" maar alsof ze zegt: yeah, lets go! Ook in 7 niet meer terugschakelen maar gewoon stevig door blijven trekken. En start stop ook uitgeschakeld.

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden, Rosinfield said:

Hij is er op gechipt, dus dan is er optimaal rendement wat betreft vermogen en koppel en het rijdt wat soepeler

Maar goed dat kan het tune bedrijf ook op eurie 95 , alleen zal je dan iets minder PK's overhouden dan met 98.
Maar of dat werkelijk voelbaar is......ja op grafieken is het terug te zien ( op papier met getalletjes )

Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minuten geleden, Rosinfield said:

Maar belangrijker is dat een gechipte auto lekkerder loopt op 98.

Sorry maar waar haal je die wijsheid vandaan ?
Ooit één van je wagens laten tunen op euro 95 ?
Die 5 PK / 10NM ga je echt niet voelen tijdens het rijden hoor, die voel je alleen op een papieren uitdraai en in je portomonee terug....

De fabrikant schrijft nog minder voor als minimaal dan de 95 , dus de motor zal er zeker niet minder op draaien of defect door gaan.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oa van de buren ;). Zie hier een citaat van Race Eend:

 

Hele goede toelichting Chatslet, kleine correctie op dit regeltje. Het motormanagement past in eerste instantie het ontstekingsmoment aan (niet inspuitmoment of turbodruk, dit laatste gebeurd pas in een veel later tijdstip, op het moment dat hij 'vindt' dat onstekingsmoment aanpassen niet een gewenst resultaat (=te hoge uitlaatgastemperatuur) bereikt heeft, dan gaat de turbodruk drastisch naar beneden en evt wordt het gewenste lambda getal verlaagd=rijker mengsel=meer koeling).

Bij pingelen/detoneren zet de ECU zet het ontstekingsmoment later, waardoor veel TSI motoren zelfs na-ontsteking (na bdp) gaan draaien op RON95 benzine. Zeer inefficiënt (en de motor voelt dan vaak wat nukkig). Dit late ontstekingsmoment ontstaat met name op het moment dat de vulling (=turbodruk) het hoogst is. In het koppelgebied tussen 2000 en 3000rpm (het gebied waar je als bestuurder veel rijdt). Veel mensen denken altijd dat RON98 alleen nodig is als je een sportieve rijder bent die veel hoogtoerig rijdt, echter is het juist de schakkelluie/laagtoerige rijder die veel van RON98 benzine profiteert (prestaties/soepelheid/verbruik).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja leuk verhaal !
Maar waar vanuit gaande ?
Dat de wagen al getuned is op 98 en dan rijden met 95 ?
Want dit verhaal gaat totaal niet op als de wagen zo vanuit de fabriek komt en je met de minimaal voorgeschreven brandstof rijd
En zoals gezegd die is met 95 al hoger dan minimaal word voorgeschreven !

En met mijn 1,4 TSI waar ik 7 jaar mee gereden heb nu, en alleen maar 95 en af en toe E10  getankt heb , heb ik nooit last gehad van een nukkige wagen.

Ik zie een stage 1 tuning als een optimalisering , en je kunt laten optimaliseren op 95 en 98.
En ik heb met race eend in verleden een PM gehad mbt het laten tunen van me Yeti gebaseerd op euro 95 en of dat mogelijk was.
En dit was geheel geen probleem, alleen werd er gezegd dat ik wel meer PK's / NM zou krijgen maar niet vergelijkbaar als dat ik met 98 zou gaan rijden.
Dus de software aanpassingen zouden iets anders zijn voor de 95 tuning dan met de 98 tuning...

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Rosinfield said:

Klopt helemaal. Met een niet op 98 getunede auto zou ik ook op 95 rijden

dus een op 102 getunede wagen rij jij op 95.......... :D

Maar zoals gezegd, als ik me wagen een stage 1 tuning zou geven dan laat ik die doen op basis van 95 en niet van 98.
Want vind de meerprijs van de brandstof niet opwegen tegen het aantal PK tjes wat je dan meer hebt, en die mijn inziens alleen te zien zijn op papier en niet gevoelsmatig...
En straks met de fabriekstuning heb ik een tuning van fabriekssoftware die door derde ( vag techniek in deze ) word geplaatst en de 95PK en de 115Pk waar ik naar toe ga zijn beide software die is gebaseerd op de eurie 95

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeker niet durven beweren dat je 5 pk verschil niet merkt. Ik heb ooit een slOpel gehad zoals sommigen misschien weten, met een goede 60.000 km was dat blok aan een revisie toe, doordat zelfs na een terugroepactie de spanner van de getande riem zijn werk niet goed deed (gevolg kromme kleppen). Na de revisie veel discussie gehad met de garage omdat ik voelde dat (ook na een paar duizend km inrijden) duidelijk minder vermogen had, dan voor de revisie. Uiteindelijk de auto op de rollenbank gehad: 107,2 pk, waar ie volgens fabrieksopgave 109 pk moest hebben. Rekening houdend met het feit dat ie oorspronkelijk waarschijnlijk net wat meer pk's had dan volgens specificatie, zit je dan toch in de orde van 5 pk, en dat was voor mij duidelijk merkbaar.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat tune naar 98 moet zich wel lonen qua verbruik, anders heb je er weinig aan. Alleen maar meer vermogen dat je toch niet iedere dag nodig hebt.   95 kost € 1.50 en 98 € 1.65 (regio Midden Limburg). Dus als ik één op 16 rij op 95 kost dat 9 cent p/km als ik één op 19 rij op 98 kost dat 8,5 cent p/km aan brandstof. Dan loont het zich.

16 minuten geleden, Cordoba said:

Uiteindelijk de auto op de rollenbank gehad: 107,2 pk, waar ie volgens fabrieksopgave 109 pk moest hebben. Rekening houdend met het feit dat ie oorspronkelijk waarschijnlijk net wat meer pk's had dan volgens specificatie, zit je dan toch in de orde van 5 pk, en dat was voor mij duidelijk merkbaar.

Heeft dit niet te maken met wat meer koppel (NM) dan met meer pk's ?

 

16 minuten geleden, Cordoba said:

 

 

 

aangepast door Busje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe