Ga naar inhoud

Weer een Fabia


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

Ja, daar kon ik ook geen plaatje van vinden. Ik neem aan dat het plaatje er na tuning exact hetzelfde uitziet. Immers, JD geeft aan:  tuning voor 1.0 95 pk, 110 pk en 115 pk. En dan dezelfde waarden na tuning. Tegelijkertijd worden de schakelmomenten van de dsg bij een wat hoger toerental gelegd (in D, in S juist lager) . Dus ik verwacht wel een wereld van verschil ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verschil zal bij jouw auto een stuk kleiner zijn, die 110 pk zal waarschijnlijk een beetje tussen de grafieken liggen die je nu hebt. Wat mij opvalt, is dat zowel voor als na tuning boven 5500 rpm niet alleen het koppel afneemt, maar ook het vermogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On ‎26‎-‎9‎-‎2017 at 13:43, CaseyBasey said:

Toen we 6, 7 jaar geleden allemaal net met een 1.2 tsi reden, gingen er van die mooie grafieken rond waarin pk en koppel afgezet waren tegen toerental. Skoody gebruikt deze nog steeds als avatar. Ik ben wel benieuwd naar dat plaatje voor de 1.0 tsi, heb het nog niet gevonden (ook niet héél hard gezocht...).

Heb ik ook al naar zitten zoeken, maar niet gevonden. Ik heb lang genoeg gezocht om te concluderen dat de marketing van VAG deze grafiekjes niet verspreidt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Skoody Boo Aan de andere kant, kun je ze ook wel vinden door te kijken naar de OEM-grafieken die verschillende tuners geven in de vergelijking met hun tuning. Eigenlijk is dat nog beter: dat zijn werkelijk gemeten waardes terwijl we allemaal weten dat een standaardblok bij VAG meer vermogen levert dan de fabrikant opgeeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, Cordoba said:

@Skoody Boo Aan de andere kant, kun je ze ook wel vinden door te kijken naar de OEM-grafieken die verschillende tuners geven in de vergelijking met hun tuning. Eigenlijk is dat nog beter: dat zijn werkelijk gemeten waardes terwijl we allemaal weten dat een standaardblok bij VAG meer vermogen levert dan de fabrikant opgeeft.

Ja, meten is beter dan marketing, dat ben ik met je eens :).   Maar meetgegevens van de sterkste uitvoering hebben we dus nog niet. En de marketing heeft het bij de 1.0 alleen maar over piekwaardes. Dat was bij de 1.2  1e versie wel anders.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

On ‎28‎-‎9‎-‎2017 at 05:47, Rosinfield said:

Zoals bij vergelijkbare plaatjes van verschillende uitvoeringen van dezelfde motor (1.2 bv), zal dat plaatje er vrijwel identiek uitzien, mdv dat de waarden iets hoger liggen uiteraard. 
 

waarmee ik verwacht dat ook bij de 1.0 de koppelcurve van de +versie pas uitloopt vanaf het toerental waarbij die van de standaardversie afvlakt. Dat zal bij de 1.0 ergens tussen de 1800 en 2000 toeren zijn. Bij de 1.2  1e versie is dat ergens rond 1400.  Hoe meer downsizing, hoe kleiner het toerenbereik waarin de versie een verschil maakt.  In mindere mate geldt het zelfde voor tuning.

Bij DSG + optimalisatie maakt dat natuurlijk allemaal geen moer uit, en haalt de DSG gewoon het vermogen daar waar het in het toerenbereik te halen valt.

Als ik het zo bekijk lijkt me de 1.4 tsi  met 150 pk een heel goed argument om voor een Octavia te gaan i.p.v. een Fabia-dus-drie-cylinder. Vraag is alleen of Octavia's nog 4 cylinders hebben als mijn Faab is opgesleten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, CaseyBasey said:

Ik deel de conclusie van Skoody grotendeels. Behalve dat het bij DSG + optimalisatie geen moer uitmaakt. Want ook daar zal hoger in de toeren geschakeld worden en komt het fijne koppel bij hogere toeren vrij.

Nou ja, ik bedoel dit:  Er is denk ik voldoende prettig  bereik over om een versnelling te doorlopen zonder in een onprettig bereik te hoeven komen. Daar komt bij dat er bij een DSG 7  wel versnellingen beschikbaar zijn. Er is dus - behalve bij het allereerste stukje bij wegrijden uit stilstand - geen reden om onder 2000 of 2500 of zelfs 3000 tpm te komen, en dan maakt het voor de prestatie niet veel uit, hooguit voor de beleving. Bij een GTE heeft men voor die beleving computerspel-sound toegevoegd, dat kan natuurlijk voor een Fabia natuurlijk ook, mits je het echte motorgeluid goed genoeg weet te dempen ;) 

aangepast door Skoody Boo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ook, maar te lage toeren gepaard met brommen en trillen, ervaar ik ook als zeer onprettig. Bij optimalisatie schakelt hij even goed bij een niet nerveus toerental. Het ligt net iets hoger en komt overeen met hoe ik met een handbak opschakel, zonder onnodig door te trekken

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Rosinfield said:

Ik ook, maar te lage toeren gepaard met brommen en trillen, ervaar ik ook als zeer onprettig.

Misschien dat het ook niet zozeer een kwestie is van een koppelcurve, maar meer een cylinder minder, waardoor elke cylinder 1/3 deel van een rondwenteling moet doen i.p.v. 1/4 deel, en dat daarmee vermogen halen uit te lage toeren bij de 1.0 irritant wordt, ook al kan het blokje het benodigde koppel dan wel leveren.

11 minuten geleden, CaseyBasey said:

Je hebt een punt over prestatie en beleving. Persoonlijk: als je stelt dat er geen reden is om onder 2000 of 2500 toeren te komen, gaat dat ten koste van mijn beleving. Ik hou van lage toeren. Ik associeer lage toeren met rust en hoge met nervositeit.

Same here. De therapeutische waarde van op vrijdagmiddag niet boven de 2000 tpm is ongekend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe