Ga naar inhoud

Bier


Wasmachineman
 Delen

Aanbevolen berichten

2 weken terug vanuit Zuid-Limburg onderweg naar huis even bij de Lindeboom brouwerij in Neer gestopt. Nieuwe lijn glaswerk meegenomen, en ook wat van de bieren die buiten hun regio moeilijk verkrijgbaar zijn. Zo ook hun Venloosch Wit (werd in het verleden in Arcen gebrouwen, bij wat nu bekend staat als de Hertog Jan brouwerij) en het lijkt dat er aan het recept is gesleuteld. Hun witbier is veel meer op een Weizen gaan lijken, en is nu toch wel één van mijn favoriete Nederlandse witbieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even iets anders, maar wel over "bier" Amstel heeft een reclame voor 'ongefilterd bier'............als dat geafficheerd wordt als lekkerder of smaakvoller, houdt dat in dat ze voorheen de smaak eruit filterden???

Wellicht moeten ze nog eens met hun reclamebureau geen praten;).

Maar voor mij maakt het niet uit, ik drink nagenoeg geen Amstel of Heineken, Grolsch voor mij als het een pilsje moet zijn.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 7-5-2017 at 11:45, Peter-036 said:

Even iets anders, maar wel over "bier" Amstel heeft een reclame voor 'ongefilterd bier'............als dat geafficheerd wordt als lekkerder of smaakvoller, houdt dat in dat ze voorheen de smaak eruit filterden???

Wellicht moeten ze nog eens met hun reclamebureau geen praten;).

Maar voor mij maakt het niet uit, ik drink nagenoeg geen Amstel of Heineken, Grolsch voor mij als het een pilsje moet zijn.

Pils is zo'n 100 jaar terug in opmars gekomen, juist doordat het helder (gefilterd) was, en men toen net voldoende de lagertemperatuur onder controle kon houden (eerst via ijs uit ijskelders, later via koelinstallaties). Voor de smaak maakt het voor gewoon pils niet zoveel uit (voor bier met hergisting op de fles is dat iets heel anders), overigens die 'afvalstoffen' daar wordt vaak nog geld aan verdient, samen met de bierbostel gaat dat als hoogwaardig veevoer vaak naar boeren (en soms wordt het bijvoorbeeld aan de farmaceutische industrie verkocht om bijv. gisttabletten van te maken).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Zo af en toe dan krijg je nog wel eens wat !
Ook deze keer, was afgelopen weekend in Wales ( margam park ) waar ik voor bepaalde personen dan altijd een fles La Chouffe meeneem.
Nu deze keer ook weer , en op de zondag komt één van de organisatoren met een doos met flessen aan voor de 4 hollanders waar er 2 niet drinken ( jippie )
Dus nu een tiental van Bobby Eden bier en nog twee soorten van een lokale brouwerij aldaar in het mooie wales.....

 

20170531_144453.thumb.jpg.c1465c1337dce2b19f88c5d72655fc91.jpg20170531_144540.thumb.jpg.4faae1522ea04a76e960f44223ed5b25.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij die Felix ben ik wel benieuwd wat dat nu voor bier is:

- Engelse brouwers gebruiken voor hun Engelse stijl bieren, water dat erg hard is (in Europa wordt het water bier in engelse stijl te brouwen vaak speciaal hard gemaakt door er extra kalk aan toe te voegen. Weizen en bock zijn Europese biertypes, die veel zachter water nodig hebben om de juiste smaak te krijgen.

-  een Brits/Ierse brouw installatie heeft niet de mogelijkheid om te verwarmen in de ketel: de temperatuur wordt opgevoerd door heet water toe te voegen (bij alle andere types brouwapparatuur kun je wel in de ketels verwarmen, waardoor je temperatuurstappen geleidelijker verlopen, maar waar je ook de mogelijkheid hebt tot 'inkoken' van je bier, om zo water kwijt te raken.

-  een weizen is een bied dat blond is van kleur (of lijkt daar in elk geval op, als het geen 'dunkles Weizen' is, een hoppig bier is bijna altijd blond, maar een rood bier kan van alles zijn (maar geen weizen en geen bockbier): een oud Belgisch biertype zoals bijvoorbeeld Rodenbach, maar ook een Brits/Ierse Red Ale

- veel 'hoppige' bieren gebruiken vaak Amerikaanse hopsoorten om deze extra hoppige smaak te krijgen, maar die Amerikaanse hopsoorten hebben allemaal in meerdere of mindere mate een citrusachtige smaaktoets, die eigenlijk niet goed past bij een bockbier of een weizenbier.

 

Ik heb aardig wat bierkennis, en weet door het lezen van een etiket vaak redelijk wat ik kan verwachten qua smaaktype (dat wil niet altijd zeggen dat ik het lekker vind, maar als ik een fris witbiertje wil, zal ik geen zware trappist meenemen). Kortom ik ben heel benieuwd hoe die 'Felix' in elkaar steekt en wat het nu werkelijk is.

 

Vorige week was ik o.a. in brouwerij Praght in Dronten, en daar beweerde de brouwer aanvankelijk dat ie niets met het brouwwater deed. Toen ik doorvroeg naar de bieren in Britse stijl (o.a. een stout en een IPA), gaf ie aan voor die bieren wel het water te verharden met extra kalk. (Daarnaast ben ik in brouwerij Vechtdal in Dalfsen, brouwerij Berghoeve in Den Ham en een herhalingsbezoek bij Mommeriete in Gramsbergen geweest).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Momenteel heb ik één van deze drie een 2 a 3 slokken tijdens het festival gedronken.
Wat ons al opviel is dat hij veel koolzuur had daar hij in glas maar bleef bruisen

Dat de kleur tussen blond en donker zat en daar ik een bittere smaak verwachte het me verbaasde dat deze zeker geen bittere smaak had
Maar eerder een wat zoete smaak.
Wat me wel is verteld is dat de bieren bezinksel in de flessen hebben.
Heb dan ook de flessen na een rit van 900 Km lekker op de donkere keldervloer gezet om tot rust te komen
En nu dan een avond zien te vinden dat ik er trek in heb om een biertje te drinken...

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bezinksel = hergisting op de fles. Blijkbaar hebben ze er een overmaat suiker aan toegevoegd voor de hergisting, dat verklaart het blijven bruisen/schuimen en de zoetige smaak (de gist heeft blijkbaar niet alle suiker om kunnen zetten in alcohol/koolzuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 2 weken later...
On 7-5-2017 at 11:45, Peter-036 said:

Even iets anders, maar wel over "bier" Amstel heeft een reclame voor 'ongefilterd bier'............als dat geafficheerd wordt als lekkerder of smaakvoller, houdt dat in dat ze voorheen de smaak eruit filterden???

Wellicht moeten ze nog eens met hun reclamebureau geen praten;).

Maar voor mij maakt het niet uit, ik drink nagenoeg geen Amstel of Heineken, Grolsch voor mij als het een pilsje moet zijn.

Hier is het dus precies hetzelfde.

 

Kom jij ook uit het oosten dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur ago , vleier said:

Hier is het dus precies hetzelfde.

 

Kom jij ook uit het oosten dan?

Nee joh hij woont waar de wijzen uit het oosten naar toe gaan....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

biertoren.png.f0ff57ef25c77da9fa65318e7f92a02e.png

 

Stapel bierkratten op camping De Appelhof opgenomen in werelderfgoedlijst.

Bouwwerk symbool voor Nederlandse jongerencultuur

28 juli 2017

Een stapel bierkratten op jongerencamping De Appelhof is opgenomen op de werelderfgoedlijst van UNESCO. De commissie noemt de hoogte van de stapel als één van de voornaamste redenen om de bierkratten te behouden voor toekomstige generaties.

Volgens UNESCO heeft de stapel bierkratten daarnaast een grote symbolische waarde omdat het de Nederlandse jongerencultuur typeert waarbij je pas genoeg hebt gedronken als je in het ziekenhuis ligt. “Eén blik op de toren, en je denkt meteen: wat een ellende. En dat is de kern van de Nederlandse jongerencultuur,” aldus het juryrapport.

Het groepje jongeren dat de toren heeft gebouwd, is nog niet op de hoogte gebracht van de erkenning. Dit gebeurt zodra ze wakker zijn.

 
 
 
tuin_plassen-670x375.png

 

Wetenschappers berekenen: na 7,58 bier mag je in tuin van vrienden plassen

Nuchter in bosjes urineren heeft negatief effect op tuinfeest

10 augustus 2017

Er is eindelijk een eenduidig antwoord op de vraag na hoeveel bier je in de tuin van je vrienden mag plassen. Na 7,58 bier, berekenden wetenschappers van de Universiteit Twente. Daarvoor zul je gebruik moeten maken van het toilet binnen.

De uitkomst kwam tot stand na het ontwikkelen van een breed toepasbare formule. De ingewikkelde formule stelde de wetenschappers in staat om ook te berekenen wanneer je op de trampoline (na 10,22 bier), van het balkon in de vijver (na 14,43 bier) en over de organisatoren (na 18,06 bier, vier shotjes en drie keer kotsen) mag urineren.

De formule is overigens alleen toepasbaar bij mannen. Er wordt nog gewerkt aan een formule die ook voor vrouwen geldt, maar voorlopig wordt aangenomen dat vrouwen na ongeveer 14 bier in de tuin mogen plassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Ik heb net mijn koffer ingepakt en ga bijna slapen. Maar eerst hier nog even melden hier wat ik morgen ga doen: Ik ga naar Warstein.

Mijn vrouw heeft een VIP behandeling gewonnen, via Facebook jaja, en wij allebei zijn uitgenodigd om een heel programma te volgen vanaf vrijdagmiddag 12:00 t/m zaterdagmiddag.

Ik zal jullie hier zondag ``vertellen`` hoe wij het ervaren hebben. In de bijlage zien jullie het programma.... :bier: 

warsteiner-winter-vip-trip-planning.pdf

Beste Francisca en Frank,

 

Allereerst gefeliciteerd met het winnen van deze mooie Warsteiner Winter VIP-trip. Jullie unieke Warsteiner Winter moment trok onze aandacht. Natuurlijk zullen jullie aankomend weekend nog vele Warsteiner Winter momenten beleven die hopelijk niet snel vergeten gaan worden.

 

De eerste dag brengen jullie een bezoek aan de brouwerij en gaan jullie voorafgaand lunchen bij de Domschänke. De Domschänke is het ‘’Stammhaus’’ van de Warsteiner brouwerij. Hier zullen jullie wellicht al gaan proeven aan een eerste fris getapte Warsteiner waarbij je jezelf even terug waant in de tijd. De tweede dag staat er een bezoek aan de nummer één kerstmarkt van het Sauerland in het nabijgelegen romantische Soest.

 

Bij het bezoek aan de Domschanke, de brouwerij, het inchecken bij het hotel, het diner en bij het gebruik maken van de taxi-service kunnen jullie telkens aangeven dat jullie gasten zijn behorende tot de Warsteiner Winter VIP-trip van Warsteiner Benelux. Dit zal ervoor zorgen dat jullie vrijgehouden worden van kosten.

 

Mocht je nog vragen hebben dan beantwoorden we deze graag.

 

We wensen jullie een heel fijn weekend toe.

 

Met vriendelijke groet,

 

Team Warsteiner

 

   

image.png.4c2695c387ab2e72e98fe5ccd68bdec2.png

Warsteiner Benelux BV 
 Wijchenseweg 111/4 | NL-6538 SW Nijmegen

Postbus 340 | NL-6500 AH Nijmegen 
Tel.: +31 (0) 24-7200 617 

www.warsteiner.nl

image.png.7253f207bdc42acbd86839083dc0aec9.png  image.png.5a27f3686c6da9b29fb218d57e974e35.png  image.png.223348e56384eaf2da2c6e410b77bd2b.png 

 

image.png.7fc2bc43ebb437581238125f0388bc95.png

 


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe