Ga naar inhoud

Airco voor verwarmen


Skoody Boo
 Delen

Aanbevolen berichten

Zou iemand (Ed bijvoorbeeld :) ) wat meer info kunnen geven over wat er bij komt kijken om een airco ook als verwarming te gebruiken?  Het idee wordt misschien interessanter omdat ik zonnepanelen overweeg, dus op dagen dat het kouder is maar wel de zon schijnt is de elektra ook nog eens goedkoper. Airco voor koeling is sowieso een goed idee met een partij glas op het zuiden, dus airco voor koeling wil ik toch al. Maar ik overzie niet wat een en ander met zich mee brengt aan installatie, bijvoorbeeld hoe een buiten-unit en het airco-ding binnen met elkaar verbonden moeten worden. Hieronder 2 snelle google-tjes die mij nieuwsgierig maken.

 

 

http://welke-kiezen-kopen.nl/airconditioning/airco-energiezuinig-als-verwarming-cop-waarde

Het klinkt zo vanzelf sprekend, als je een ventilatorkachel van 2000 Watt aanzet, zal je uit het elektriciteitsnet 2000 Watt onttrekken. Die 2000 Watt energie komt vervolgens als 2000 Watt warmte uit het kacheltje weer vrij. De ventilatorkachel "maakt zelf" de warmte.

Evenveel elektrische energie die je in de kachel stopt komt er ook weer uit maar dan als warmte. 2000 Watt er in en 2000 Watt er uit is een rendement van 100% (niets gaat verloren).

Airco verplaatst warmte

Een airco die als verwarming werkt, maakt zelf geen warmte. Dit klinkt wellicht vreemd. Een airco "verplaatst" alleen maar warmte.

In de zomer, als de airco een kamer moet koelen onttrekt deze de warmte uit je kamer. Die warmte wordt opgenomen door het koelmiddel. Het koelmiddel wordt door een pomp verplaatst naar de buitenunit en geeft dan vervolgens de warmte af aan de buitenlucht. De airco heeft daarmee geen koelte gemaakt maar warmte naar buiten verplaatst. Op de keeper beschouwd verwarmd de airco in de zomer de buitenlucht met de warmte uit je kamer.

Ook andersom?

Als een airco de warmte van binnen naar buiten kan verplaatsen, kan deze, door de pomprichting om te draaien, de warmte van buiten naar binnen kunnen verplaatsen? Ja dat kan, zie daar de geboorte van een airco die als verwarming kan werken.

In de winter, ook al is het buiten bijvoorbeeld 5° Celsius, dan nog kan je die lucht nog verder afkoelen (je vriezer kan het ook, tot wel -18° Celsius). Je onttrekt de warmte uit de buitenlucht en via het koelmiddel verplaatst de pomp van de airco de warmte van de buitenunit naar de binnenunit en geeft die warmte daar dan af aan je kamer.

Rendement boven de 100%?

Nu komt de truc: de elektriciteit die je nodig hebt om de koelvloeistof van de buiten- naar de binnenunit te pompen is de energie die de airco verbruikt. Dat kan bijvoorbeeld 500 Watt elektriciteit zijn. Maar de warmte die verplaatst wordt kan bijvoorbeeld 2000 Watt zijn. De airco verbruikt dus 500 Watt en geeft 2000 Watt warmte af aan je kamer. Een rendement dus van 400%.

De COP factor

De COP factor is de verhouding tussen de elektrische energie die de airco verbruikt in verhouding tot de warmte die verplaatst wordt. Wanneer een airco bijvoorbeeld 500 Watt verbruikt maar in staat is om 2000 Watt aan warmte te verplaatsten dan is de COP-factor 2000 / 500 = 4. Tegenwoordig is een COP-factor van 4 heel normaal. Hoe hoger de COP-factor is, hoe zuiniger de airco is. Op het moment van schrijven zijn airco's te koop met een COP-factor van 5,6. Heb je de keus tussen twee modellen en de COP factors zijn 4,3 en 4,8 dan heeft het model met een COP factor van 4,8 een duidelijk voorkeur ook al is dat model stukken duurder. De energie-winst die je tijdens de levensduur van de airco zal behalen zal de extra kosten ruimschoots compenseren.

mitsubishi buitenunit Mitsubishi buitenunit t.b.v. SRK20ZJX-S heeft een COP-waarde van 5,56.

COP waarde is niet constant

De opgegeven COP-waarde is alleen maar van toepassing bij een bepaald verschil tussen de buiten- en binnentemperatuur. De COP-factor neemt namelijk af als het verschil tussen de binnen en buitentemperatuur stijgt. Heeft een airco een COP-factor van 5 bij een buitentemperatuur van 10° Celsius dan daalt de COP-waarde naar bijvoorbeeld 3,5 als het buiten 0° Celsius is. Ondanks deze lagere prestatie blijft het nog steeds interessant om een airco in te zetten als verwarming.

Elektriciteit is toch veel meer milieu belastend dan gas als het gaat om verwarmen?

Dat klopt. De reden is dat de elektriciteitscentrale een rendement heeft van zo'n 50%. Ongeveer de helft van de brandstof van een elektriciteitscentrale verdwijnt als warmte en de andere helft wordt beschikbaar gesteld als elektriciteit.

Als je een elektrisch verwarmingskachel van 2000 Watt gebruikt moet deze elektriciteit eerst worden opgewekt. De elektriciteitscentrale, met haar rendement van 50% heeft daar dus twee keer zo veel energie voor nodig. Om jouw kacheltje van 2000 Watt te laten werken wordt zo'n 4000 Watt aan energie gebruikt in de vorm van aardgas, kolen of olie. Vandaar dat de overheid haar burgers stimuleert om een cv-ketel te gebruiken. Bij het verbranden van aardgas in een cv-ketel komt vrijwel alle energie beschikbaar als warmte voor het huis, een rendement van haast 100%.

Door de komst van energiezuinige airco's die als verwarming kunnen werken is het aantrekkelijker, zelfs milieutechnisch, om een airco als verwarming te gebruiken. Als je een airco gebruikt met een COP factor van 5 dan verbruikt hij 500 Watt maar geeft 2500 Watt aan warmte af. Om die 500 Watt aan elektriciteit te maken had het elektriciteitsbedrijf 1000 Watt nodig (50% rendement).

De energiebalans is dus behoorlijk gunstig in het voordeel van de airco. Ga maar na, je gebruikt een bepaalde hoeveelheid gas waar je met je cv-ketel 1000 Watt warmte kan maken voor je huis. Als je dezelfde hoeveelheid gas in een elektriciteitscentrale stopt kan die er maar 500 Watt elektriciteit van maken (rendement van 50%). Maar met die 500 Watt elektriciteit kan een airco met een COP-factor van 5 daar 2500 Watt warmte mee "maken".

Vergelijk 1000 Watt van je cv-ketel met 2500 Watt warmte van je airco die met dezelfde hoeveelheid gas is gemaakt. Niemand zal ontkennen dat hier een enorme energiewinst behaald is en dus ook zeker goed is voor het milieu!

Waarom wordt dit niet veel vaker toegepast?

Zonder dat je het merkt gebeurt dit ook, maar dan vooral bij bedrijven. Ook particulieren komen in aanraking met het verwarmen met behulp van een airco. Het is nog niet gebruikelijk om je huis vol airco's te hangen.

Een hobby of studeerkamer is bij uitstek geschikt om te voorzien van een airco. Een dergelijke kamer wordt vaak tijdelijk gebruikt en kan met behulp van een airco snel worden verwarmd. De rest van de tijd kan je de kamer onverwarmd laten.

Producenten van cv-ketels bieden al hybride (samengestelde) installaties aan waarbij een cv-ketel wordt gecombineerd met een airco (wat ze daar warmtewisselaar lucht/water noemen) die op basis van de buitentemperatuur bepaalt wat het meest gunstigste is.

Op dit moment is stoken boven het vriespunt aantrekkelijker met een airco en onder het vriespunt met een cv-ketel (op gas). Dit omslagpunt is sterk afhankelijk van de prijs van gas, de prijs van elektriciteit, de buitentemperatuur en de COP-factor van de airco.

De voor- en nadelen van een airco als verwarming

  • De buiten-unit van een airco is enigszins ontsierend aan je huis.
  • De binnen-unit is niet een siervol onderdeel van je huiskamer.
  • De airco werkt bij temperaturen onder het vriespunt minder efficiënt en is het energie voordeel wat minder en juist dan gebruiken we de verwarming veel.
  • De airco maakt een beetje geluid terwijl een cv-installatie vrijwel onhoorbaar zijn werk doet.
  • De kosten van een airco in elke kamer is een stuk hoger dan een cv-ketel met radiatoren.
  • Met een airco is een kamer veel sneller op temperatuur.
  • Vooral in het voor- en naseizoen is de airco vele malen goedkoper dan een gasgestookte cv-ketel.
  • In de zomer kan je de airco ook voor verkoeling gebruiken

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

https://aircokiezen.nl/verwarmen-met-een-airco

Airco als energiezuinig alternatief voor de verwarming?

zibro sc3125 split unit airco Zibro SC3125 split unit airco die ook als verwarming kan werken

Het is zo simpel dat we ons afvragen waarom het niet veel eerder is gedaan. Een airco koelt normaal gesproken de binnenlucht af en geeft die warmte af aan de buitenlucht. Zou je dat proces kunnen omdraaien? Zeker en wis, de airco gaat de buitenlucht afkoelen en die warmte geeft hij af aan de binnenlucht. Zie hier de geboorte van een airco die als verwarming werkt. Het werkt echt, en ook nog eens heel efficiënt en goedkoop! Airco's die specifiek gebruikt wordt voor verwarmingstaken worden meestal "warmtepompen" genoemd.

daikin warmtepomp altherma Daikin Altherma warmtepomp in combinatie met een cv ketel voor optimaal energiezuinige verwarming

Waarom zou je een airco als verwarming willen gebruiken?

Gewoon omdat het je geld bespaart omdat een airco veel energiezuiniger is dan een cv ketel! Je hebt je oog laten vallen op een airconditioning om het in de zomer verkoeling te geven, als je dan toch zo'n apparaat gaat kopen is het handig om te controleren of hij ook als verwarming (warmtepomp) ingezet kan worden.

In het grootste gedeelte van het stookseizoen is een airco als verwarming veel goedkoper dan gasgestookte hr cv ketel. Dat komt omdat het rendement ver boven de 350% stijgt terwijl een cv ketel niet verder kan komen dan 100%. Vergelijk airco's wel op een hoge COP of SCOP waarde. Tegenwoordig halen airco's gemakkelijk een COP waarde van 4 of hoger. Hoe hoger die waarde hoe minder energie het verwarmen kost, dus goedkoper de airco / verwarming in het gebruik is. We houden een pagina bij met de best presterende en energiezuinige airco's. Alleen in hartje winter als de temperatuur onder het vriespunt zakt is de hr cv ketel zuiniger.

 

Warmtepomp uitvoeringen geschikt voor verwarming

Airco's die als verwarming werken functioneren weten we uit eigen ervaring zeer goed. Wel zijn een aantal kanttekeningen te plaatsen waar je goed op moet letten. Je kan de airco's die als verwarming werken indelen in twee groepen.

  • Airco in de vorm van de veel gebruikte split-unit airco die een kamer kunnen koelen of verwarmen.
  • Airco / warmtepomp die gebruikt wordt in combinatie met een cv-ketel en de radiators in het hele huis kunnen verwarmen.
verwarming met split-unit airco verwarmen met warmtepomp
  • eenvoudige installatie, cv installatie kan blijven bestaan
  • zeer hoog rendement bij buiten temperaturen boven het vriespunt
  • maakt meer geluid dan een cv radiator
  • werkt nog wel onder het vriespunt maar is minder zuinig dan cv ketel
  • verwarmd maar een kamer (bij een multi-split meerdere kamers)
  • In het hele stookseizoen het hoogst haalbare rendement
  • apparaat kiest zelf de meest optimale / goedkoopste verwarmingstechniek: cv ketel of warmtepomp
  • hele huis wordt verwarmd via cv installatie / radiatoren
  • nog vrij hoge aanschafprijs
  • buiten unit is noodzakelijk (t.o.v. traditionele cv ketel)

Airco's / warmtepompen in combinatie met een cv-ketel

Steeds meer fabrikanten leveren warmtepompen in combinatie met een cv ketel waarmee het beste uit twee werelden gecombineerd wordt. De HR cv-ketel die optimale prestaties levert als de temperaturen buiten onder het vriespunt komen en zodra de buitentemperatuur hoger wordt schakelt de cv-ketel zich uit en zal de warmtepomp (omgekeerde airco) op een veel zuinigere manier de cv installatie verwarmen op basis van de buitenlucht (die inderdaad kouder is maar door de warmtepomp in temperatuur verhoogd is). Het omschakelpunt wanneer de cv ketel en wanneer de warmtepomp wordt gebruikt als verwarming is afhankelijk van de prijs van gas en de prijs van elektriciteit. Die waarden moet je dan ook (laten) instellen in de verwarmingsinstallatie.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Metje airco verwarmen.... Het is mogelijk zoals je al weet , en de aanpassing in het systeem is dat men een schakeling moet aanpassen.
Normaal is het zo dat de condensor ( buitenunit ) uitschakeld bij een graad of 5 boven nul.
Dit overbruggen ze waardoor je de unit ook in de winter kunt gebruiken.
Weet dat wij op één kantoor in het pand die mogelijkheid ook hebben en moet zeggen dat je redelijk snel verwarmd.

Nu hadden wij wel 2 binnenunits in het plafond zitten , als er één had gezeten dan had het misschien minder geweest.
Maar hoeveel units je in je woning zou moeten hebben om je gehele woning te kunnen verwarmen....

Ik zou er persoonlijk pas aan gaan denken als ik luchtverwarming in me woning zou hebben.
Dan kun je in de ventilatorbox een warmtewisselaar plaatsen waardoor je de warmte dan gebruikt om de woning te verwarmen, maar kan die het niet bolwerken dat je dan een ketel als standby dan laat meebranden voor het laatste deeltje warmte wat je nodig hebt.

Maar de condensor ontwikkeld ook een boel warmte op moment dat je aan het koelen bent in de zomer.
Die restwarmte word nu in principe de openlucht ingeblazen, mooiste zou zijn dat je die ook weer opvangt en een buffervat hiermee zou opwarmen zodat je warm water zou hebben voor douchen en dergelijke.

Ik weet bv dat AH supermarkten een tijd de condensorwarmte opvingen dmv warmtewisselaar om die warmte weer bij de afdelingen met koeling de ruimte te verwarmen dmv radiatoren en luchtverwarming.

Ik denk dat het op zich een aardige investering is , en of je die er uit gaat halen als je ook je onderhoud hierin meerekent......

 

Zelf heb ik een woonkamer pal op zuiden en weet mijn kamer evengoed koel te houden door allereerst HR++ dubbelglas te hebben dan witte jaloezieën voor raam te hebben en een zonnescherm dat ik met klik aan klik uit met een app op en neer kan laten gaan.
En zodoende hou ik mijn woonkamer koel genoeg zomers dag.
Dus deze wijze kan ook een optie zijn die een stuk goedkoper is dan met een airco te gaan werken

Maar wil je perse airco in huis hebben en er ook mee gaan verwarmen ( of bijverwarmen ) dan zou ik eerst eens gaan zoeken naar wat bedrijven die hiermee op de hoogte zijn en dan je eerst goed laten informeren wat de mogelijkheden zijn.
Laat dan zeker meerdere offerte's maken voor de installatie maar ook eventuele bouwkundige aanpassingen etc

 

Hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vroeg me in de eerste plaats af met wat voor leidingwerk de binnen- en buiten-unit verbonden zijn. Ik vraag me af hoeveel toestanden het oplevert op dit niet al te lelijk te verbinden. Buitenshuis boeit niet zoveel, maar binnenshuis wel. Weet jij dat?

Verder vraag ik me af wat nou een goede plaatsing van de buiten-unit zou zijn. Voor verwarmen is dat aan de zuidkant, maar voor koelen de noordkant. Maar zolang je met 1 buiten-unit werkt weet ik niet wat per saldo het beste is. Als ik vluchtig naar de specs kijk van de binnen-units dan heb ik er op de begane grond wel 2 nodig. Betekent dat dat er ook 2 buiten-units nodig zijn? Als ja, dan kan ik er nog 1 voor en 1 achter plaatsen.

Over het nut van airco: ik heb hier ongeveer 13 m2 glas op het Zuiden. De rolgordijnen gaan op zonnige zomerdagen natuurlijk naar beneden, maar na een paar dagen op rij warmt je huis dan toch wel op. Zo lang ik geen drol te doen heb vind ik het prima als het boven de 25 graden is maar ook als het warmer is dan 25 graden is dat helaas niet vaak zo en dus lijkt een airco me toch onmisbaar. Verder gooit warmte het slaapritme van kinderen overhoop. Overdag doen ze niks vanwege de warmte, en dan 's avonds als het net wat afgekoeld is en het eigenlijk bedtijd is kunnen ze niet slapen want dan moet alle energie er nog eens uit. 

Een zonnescherm moet hier nog geregeld worden, en dat gaan we ook doen. Maar die dingen kan je niet de hele dag uit hebben als je er zelf niet bent om ze in te doen bij onweer, en dus komt het dan alleen aan op die rolgordijnen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Skoody Boo said:

plaats af met wat voor leidingwerk de binnen- en buiten-unit verbonden zijn.

Koperen leiding en van de binnenunit een 32 / 40mm leiding voor het afvoeren van condenswater en binnen en buitenunit een stuurkabel. En dan moet de buitenunit nog een voeding 230V hebben ( meestal een apparte groep vanuit meterkast.
Als binnen en buitenunit dicht bij elkaar staan dan is het 1 gat door muur en eventueel in koker de leidingen tegen buitengevel.

 

12 minuten geleden, Skoody Boo said:

Betekent dat dat er ook 2 buiten-units nodig zijn?

Nee, kunnen meerdere binnenunits op een buitenunit alleen de leidingen zoals boven genoemd moeten wel naar beide binnenunits gelegd worden.
Maar hoe groter de buitenunit word hoe groter de kans op bepaald moment is dat je naar krachtstroom moet (400V 3fase/nul ), of als je nog op 230V kunt blijven dat je op bepaald moment tegen de waarde van je hoofdzekering aanloopt en dus een verzwaring moet aanvragen.

 

17 minuten geleden, Skoody Boo said:

Maar die dingen kan je niet de hele dag uit hebben als je er zelf niet bent om ze in te doen bij onweer

Waarom niet ??? Joh je neemt er één met knikarmscherm en uiteraard elektrisch ( kosten niet meer tegenwoordig ) en dan van bv Somfy een weerstation.
Gaat hij bij bepaalde lichtsterkte auto naar beneden, gaat het regenen of waaien en harder dan ingesteld dan gaat je scherm auto omhoog.
En zoals gezegd, ikzelf doe het met klik aan klik uit en me smartfeun , weerradar zegt hoe het weer is in me woonplaats en ik stuur het scherm naar beneden al zit ik in België. En uiteraard weer naar boven als ik op weerradar zie dat het gaat onweren...

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar is op één lokatie waar ik werk ook een serie airco's aangelegd. Daar is gekozen voor 2 grote buiten units, en iets van 16 binnen units. Het geheel wordt via een tablet in het ketelhuis aangestuurd, maar er is voor gekozen om de mogelijk tot verwarmen met de airco uit te schakelen. De reden hiervoor zou zijn dat verwarmen via de airco veel extra onderhoud/slijtage zou kosten. De leidingen van de buitenunits naar de binnenunits, lijken op koperen waterleidingen, alleen zijn ze veel dunwandiger en iets anders van maatvoering (daarom kun je geen buigtang voor waterleiding gebruiken, je knikt dan direct de airco-leiding dicht). Om die dunwandige leiding zit dan overal nog een isolatielaag omheen, zodat de leiding iets van 5-6 cm in diameter is, en elke unit is dus aangesloten via 2 leidingen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

O.k., thanks! 

Ik heb nou een beeld van waar aan gedacht moet worden wat betreft leidingwerk, combinatiemogelijkheden etc. Verder is er dus een onderhoudspost die verhelderd moet worden. Ik heb nou enig idee waar ik naar moet vragen als ik verder ga uitzoeken.

En dat zonnescherm kan dus ook handiger. Veel geleerd deze avond op dit forum :) .

 

 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@EdK Klopt tablet is onderdeel van GBS, maar gaat niet om kantoren, hooguit dat je de zusterposten als kantoren kan benoemen. Airco units zijn vreemd genoeg niet gekoppeld aan het vernieuwde verwarmingssysteem, elke binnen unit is inderdaad zowel via afstandsbediening vanuit de ruimte zelf te regelen, of je kunt vanaf de tablet regelen. Het solderen is inderdaad nodig om de dunwandige leidingen van zuurstofvrij koper aan elkaar te solderen, en een lektest is ook onderdeel van de hele procedure.

Bij extra slijtage bij gebruik als verwarming moet je ook denken aan extra verlies van koelmiddel (draait dan het hele jaar door, nu staat de airco in de wintermaanden stil), en slijtage van compressor en dergelijke. Levensduur van een airco (binnen & buiten) is vaak minder dan 10 jaar, maar bij intensief gebruik moet je vaak na 7-8 jaar binnen en/of buiten units gaan vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maken die binnen-units eigenlijk veel herrie?  Als de boel (als verwarming) echt op temperatuur moet worden gebracht zou ik niet zo'n punt vinden, maar als de boel op temperatuur wordt gehouden terwijl je 's avonds wat zit te lezen, is dat te doen of kan het irritant worden?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Windgeruis van de ventilator die er in zit....
En het lamellenpakket als je dat aan zet zodat de koele lucht slingerend de kamer word ingeblazen.
En als zo'n unit nieuw is dan zal het niet erg storend geluid maken, maar zodra de unit wat ouder word en er geen zorgvuldig onderhoud word gepleegd.... ( alleen maar filters vervangen )
De schoepen van de fan verstoffen namelijk en als deze niet regelmatig goed schoon gehouden worden dan krijg je een verstoord windpatroon dat als hinderlijk ervaren word.
En als het dan ook nog verslonsd word dan kan een motoras in onbelans raken en derhalve ook weer meer geluid maken.
De condenswaterpomp die vaak word ingebouwd kan op lange duur ook een brommend geluid creëren wat als hinderlijk word ervaren.

Tsja je leest het al, onderhoud is en blijft een belangrijk iets....
En vele STEK monteurs controleren de unit wel op koelvloeistof lekken etc en halen er een stofzuiger doorheen en vervangen een filterdoek ( cassette )
Maar de schoepen van de fan schoonmaken ....... ja hallo ben geen schoonmaker......

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, het is allemaal wat optimistisch vrees ik. Op het moment dat er geen stroom uit de panelen komt moet je een COP-factor van 2,4 halen om te compenseren voor het verlies van elektriciteitsopwekking en transport t.o.v. gas stoken in een ketel. Die COP van 4.0 die wordt alleen gehaald bij een voldoende hoge buitenluchttemperatuur. Op het moment dat je dat ding het hardste nodig hebt (flink koud buiten, weinig zon / donker) is hij wat betreft CO2-uitstoot misschien wel beroerder dan je HR-ketel.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je gas wil besparen dan denk ik dat je beter een goed geisoleerd buffervat kunt nemen en een paar zonnecollectoren op het dak.
Heb je zelfs in de winter met een beetje zonnig weer nog een warm buffervat.
Denk dat je hiermee het beste rendement maakt kwa onderhoud en investering
Zomersdag kun je er op douchen en warm water tappen.

En als je dan aan nieuwe wasmachine moet op bepaald moment dan neem je er één met een warm en koudwater aansluiting, hoef je in goede periode's ook niet meer water wasmachine op te warmen...

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het ook niet mogelijk om met een warmtepomp koud water door de radiatoren te laten stromen. Het is weliswaar geen airco waar men de temperatuur heel laag kan krijgen, maar denk wel dat het comfort groter is.

Geen luchtstromen of extra toestellen aan muur of plafond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, Snelle said:

koud water door de radiatoren te laten stromen.

Dit doet me denken aan een klant bij mijn eerste werkgever

Een dure herenzaak in winkelcentrum van Amstelveen, zomersdag en bloedje warm en in zijn zaak heerlijk koel.
Maar we zagen geen splitunits in zaak hangen..
Begrepen het niet geheel, totdat het pauze was en we in hun schaftkantoortje gingen zitten om onze met liefde gesmeerde boterhammen te nuttigen.
Zien we tegen de gevel een convectorkast hangen met een tuinslang eraan en aan andere zijde ook een stukje tuinslang en een rioolpijp 40mm uit vloer...
Dus wij van "huhhhh , was dat daar ?? " affijn tuinslang volgen kastje in onder aanrecht , zat tuinslang rechtstreeks op de waterleiding.
Liet men continu gewoon koud water stromen van kraan naar afvooer door de convectorkast...

Tsja hoor jullie denken van die zal een waterrekening gehad hebben... nou dat valt wel mee als je een all in huurcontract hebt en derhalve dus ook geen watermeter per pand...

Moet zeggen dat hij op die manier met meerdere convectorkasten zijn winkel aardig koel hield hoor...

 

aangepast door EdK
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, EdK said:

Als je gas wil besparen dan denk ik dat je beter een goed geisoleerd buffervat kunt nemen en een paar zonnecollectoren op het dak.
Heb je zelfs in de winter met een beetje zonnig weer nog een warm buffervat.
Denk dat je hiermee het beste rendement maakt kwa onderhoud en investering
Zomersdag kun je er op douchen en warm water tappen.

En als je dan aan nieuwe wasmachine moet op bepaald moment dan neem je er één met een warm en koudwater aansluiting, hoef je in goede periode's ook niet meer water wasmachine op te warmen...

Ja daar kon je wel eens gelijk in hebben. Maar..... airco wil ik toch al, dus daar ga ik toch al kosten voor maken.

Misschien is het ook mogelijk om 1 buitenunit te combineren met zowel en een binnen-unit voor airco als een warmtewisselaar in het circuit van de c.v. Op die warmtewisselaar in je c.v. circuit zit in ieder geval nog subsidie op las ik.  Op een zonneboiler moet ik uitzoeken, maar volgens mij wordt dat toch duurder als je toch al airco neemt.

 

 

25 minuten geleden, Snelle said:

Is het ook niet mogelijk om met een warmtepomp koud water door de radiatoren te laten stromen. Het is weliswaar geen airco waar men de temperatuur heel laag kan krijgen, maar denk wel dat het comfort groter is.

Geen luchtstromen of extra toestellen aan muur of plafond.

Volgens mij werkt dat alleen met een groot oppervlak, dus bij vloerverwarming. Misschien ook bij wandverwarming, maar dat lees je nergens. Misschien werkt het bij muurverwarming wel niet omdat er dan condens op de muur komt? 

Bij vloerverwarming heb ik verhalen gehoord dat je dan in de zomer in je t-shirt zit met pantoffels aan, geen idee of dat overdreven is of niet.

Vloerverwarming is hier overigens (voorlopig) niet aan de orde want de vloerbedekking is nog niet gaar genoeg. Daar gaan ze zeker nog 10 jaar aan verslijten.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Muurverwarming, vloerverwarming

Google eens op plintverwarming

1 hour ago, Skoody Boo said:

Misschien is het ook mogelijk om 1 buitenunit te combineren met zowel en een binnen-unit voor airco als een warmtewisselaar in het circuit van de c.v.

Alles is mogelijk ook je citaat, de grutter uit Z'dam genaamd AH met zijn winkels deed dit jaren geleden al.
Maar dit was geen bouwpakketje wat je bijeen leverancier kocht, dit was door mijn vorige werkgever toendertijd uitgedacht en maakte we dan ter plekken.
Maar gebruikte hiervoor een flinke warmte wisselaar en de secundaire leidingen zaten gekoppeld aan een deel van de CV en een luchtbehandelingskast.
En die warmte werd 24/7 gebruikt in de winkelruimtens waar de koeling stond.
Maar dat systeem is kwa ruimte gewoon niet te realiseren in een woning waar je op veel kleinere schaal en mogelijkheden kwa ruimte moet denken.

Kijk heb je een flinke kavel bouwgrond en ga je je eigen woning daarop bouwen dan kun je al dat soort dingen van te voren plannen en inbouwen.
Maar met een bestaande woning vaak bestaande uit betonnen vloerplaten is er weinig mogelijk zonder allemaal leidingen in het zicht te hebben.

Als ik zo'n kavel zou hebben dan is de eerste prio bij mij dat ik een buffervat van 4 a 5 kuub in de grond zou graven met hierop de hemelwater aansluitingen op aangesloten en een overstort voor als vat te vol is.
Dit opgevangen water zou ik zo en zo gebruiken voor de toiletten doorspoelen en de waterkraan in de tuin voor sproeien van de planten.
en wel met een vlotterschakeling dat mocht vat leeg zijn dat de toiletten dan omgeschakeld worden op het leiding water.
Want ik blijf het van de zotte vinden dat we met zijn allen onze strond en pis wegspoelen met drinkwater ...
Dan zou ik zeker me laten adviseren met verwarmen/koelen dmv aardwarmte , en ja er zo evengoed een CVketel hangen maar wel met de opzet voor als hij nodig is ..

Maar ja ik heb geen Kavel en de doekoe's niet om te bouwen, dus blijven we lekker dromen in de huurwoning.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe