Ga naar inhoud

Gehele autoverleden, dus ook schade's


EdK
 Delen

Aanbevolen berichten

Verborgen schadeverleden occasions boven water

Gesjoemel aangepakt

Heeft die mooie occasion ooit vreselijk in elkaar gezeten? Jij hebt geen idee, maar de handelaar weet het precies. Een rechtsongelijkheid waardoor de deuren voor gesjoemel met ex-schadeauto's al jaren wijd open staan. Met het gratis aanbieden van de WOK-historie maakt AutoWeek daar vandaag een einde aan.
Aan de hand van het kenteken kun je tegenwoordig heel veel informatie over elke auto krijgen, maar of hij ooit schade heeft gehad, blijft verborgen. Het wrange is dat deze zo belangrijke feiten keurig geregistreerd staan, maar door de lease- en schadebranche bewust verborgen worden gehouden, terwijl autobedrijven er juist heel gedetailleerde inzage in krijgen. Tot welke frauduleuze praktijken en ellende dit kan leiden, onthulden we vorig jaar al in onze reportage 'Russische Roulette in de Showroom'.

Zoals we toen al schreven, kunnen deze wantoestanden in de meeste gevallen worden voorkomen door de WOK-historie van de RDW, waarin de (eventuele) onttrekking aan het verkeer van elke auto is vastgelegd, vrij te geven. AutoWeek koppelt dit vanaf vandaag aan de bekende Kenteken Check. Met deze tool in handen kun je een kat in de zak tijdig herkennen en voorkomen. Tot 1 juni zit de WOK-historie in het gratis basisrapport, daarna verhuist het naar het plusrapport.

Overigens zegt het al dan niet aanwezig zijn van een WOK-verleden heel veel, maar niet alles over het schadeverleden van de auto. Door deze gegevens op de juiste manier te combineren en te interpreteren met wat je nog meer uit de KentekenCheck kunt halen, kom je echter een heel eind verder dan tot vandaag mogelijk was.

Hoe dat precies in zijn werk gaat, lees je in AutoWeek 11, die woensdag 15 maart verschijnt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had veel eerder gratis en inzichtelijk moeten zijn. 

De garage wil graag winst maken. Maar lettelijk dingen als volledige schade verzwijgen moet strafbaar zijn (deukjes en krasjes daar gelaten). 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probleem blijft dat het een beperkte registratie is: een auto op Duits kenteken die een enorme klapper maakt, als wrak naar Oost-europa verhuisd, en vandaar na een 'wonderbaarlijk' herstel bijvoorbeeld in Nederland op de markt komt, dat is vrijwel niet te achterhalen. Dit betekent in mijn ogen dat niet al te zware schades inderdaad voor een nieuwe koper te achterhalen zijn, maar zware schades zullen waarschijnlijk nog meer in de autocarrousel tussen de verschillende landen terechtkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelijk Cordoba, maar het is in ieder geval een verbetering in gegevens die voor ons als particulier zichtbaar worden.
Het is natuurlijk van de sotte dat een dealer deze gegevens al wel kon inzien en dus weet wat hij koopt maar dat wij dit niet kunnen ( konden )

Maw wij kunnen hun niet bedonderen maar andersom was het wel mogelijk....
Ben met deze gegevensbron dan ook wel blij ondanks dat ik er misschien wel nooit gebruik van maak...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor pakweg 50-100 euro heb je zo'n ding (heb er ook één liggen), en gebruik 'm ook voor het detailen om te kijken of ik voldoende lakdikte heb (ook als ik een keer een andere auto doe). Daarnaast is ie bij detailen niet alleen voor de lakdikte, maar ook omdat opnieuw gespoten delen een andere hardheid van de lak kunnen hebben. Als je 'm meeneemt als je een auto gaat bekijken/kopen, kan het helpen om de aankoopprijs te drukken, dus kun je 'm in één keer terugverdienen.

aangepast door Cordoba
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe