Ga naar inhoud

binnenverlichting niet aan bij openen deur


Ran
 Delen

Aanbevolen berichten

Goedemorgen,

Ik heb een superb uit 2005. Nu gaat de binnenverlichting niet aan bij het openen van de deur. De knop staat op de juiste positie en gaat de verlichting wel gewoon aan als ik deze handmatig omzet. Dus het lampje zelf is niet defect. Iemand een idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

In deurpost zit de schakelaar ( sensor ) die twee draden doorverbinden zou de lamp aan moeten gaan.
Maar welke lampen gaan niet aan ? allen dus voor en achter ?
Of alleen achter ?
Want in laatste geval is in de lamp namelijk een 3 standen mogelijkheid !
O = uit
1 = Aan
en middenstand is als deur open of dicht gaat gaat lamp aan of uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@EdK Ik neem aan dat je je in de eeuw vergist hebt dat de auto is gebouwd: 2005 en een vagproduct, is zonder meer een microswitch in het portierslot en geen schakelaar meer in de deursponning.

Het meest waarschijnlijke is een microswitch die niet meer functioneert in het slot. Bij de dealer wisselen ze dan het slot en kost het je typisch 150-200 euro. Andere opties zijn contact opnemen met Frank in Apeldoorn en dan ben je voor 50 euro en ritje naar Apeldoorn klaar, of het slot demonteren en zelf kijken of je de microswitch kan repareren (vaak is het een kwestie van door-solderen van losgeraakte verbindingen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem aan dat je meer dan 1 deur hebt. Werkt het bij een of meerdere deuren wel? En, registreert de auto wel dat de deur open is (op je scherm - voor zover van toepassing op een superb uit 2005 - zal toch wel :P )

Zo ja, dan klinkt het antwoord van Cordoba als een verleidelijk aanbod :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@PC-fre@k Mijn ervaring is dat het niet altijd terug te leiden is naar één bepaalde deur waar het niet werkt, en dat zou er mee te maken kunnen hebben dat (als ik het goed begrepen heb) de signalen van de andere portieren ook via het slot in bestuurdersportier naar de module gaan die de boel aanstuurt. Een ander verschijnsel wat hier mee samenhangt is dat de verklikker van 'licht laten branden' ook niet altijd functioneert (omdat de auto niet altijd signaleert dat bestuurdersportier open gaat), en dit kan ook betekenen dat de auto zichzelf op slot zet, omdat ie niet registreert dat er een deur open is geweest. Dus bijvoorbeeld na een rit uitstappen en je sleutels even in de auto laten liggen om wat uit de koffer te pakken, kan er in resulteren dat je buiten de auto staat met de sleutels in de auto en de auto op slot.

Overigens ook via VCDS kun je het soms mooi zien: jaren terug bij mijn Fabia (2003) ook aan de hand gehad, en terwijl de monteur met de deur  wijd open de auto aan het uitlezen was, waren volgens de auto alle deuren dicht. Na fiksen van het portierslot (bestuurdersportier) al een jaar of 5 geen probleem meer gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hah, ok. Bijzondere keuze van de ontwerpers dan. Om de deuren afhankelijk te maken van elkaar terwijl ze ook afzonderlijke bepaalde handelingen kunnen uitvoeren en daarmee een status kunnen hebben. Maar de slimme koppen zullen er wel over nagedacht hebben hè ;) 

Over VCDS gesproken, daar is wellicht nog wel terug te vinden of er eerder problemen zijn vastgelegd met een bepaalde deur/slot. Ik zie eigenlijk altijd wel iets van afwijkingen terug als ik een auto uitlees waar de berijder meestal helemaal niks van heeft gemerkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur ago , PC-fre@k said:

Ik neem aan dat je meer dan 1 deur hebt. Werkt het bij een of meerdere deuren wel? En, registreert de auto wel dat de deur open is (op je scherm - voor zover van toepassing op een superb uit 2005 - zal toch wel :P )

Zo ja, dan klinkt het antwoord van Cordoba als een verleidelijk aanbod :) 

Werkt bij geen enkele deur. En jazeker, zelfs in mijn superb uit 2005 wordt aangegeven wanneer er een deur openstaat. En dat doet het wel gewoon. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 20-1-2017 at 21:17, Cordoba said:

@EdK Ik neem aan dat je je in de eeuw vergist hebt dat de auto is gebouwd: 2005 en een vagproduct, is zonder meer een microswitch in het portierslot en geen schakelaar meer in de deursponning.

Het meest waarschijnlijke is een microswitch die niet meer functioneert in het slot. Bij de dealer wisselen ze dan het slot en kost het je typisch 150-200 euro. Andere opties zijn contact opnemen met Frank in Apeldoorn en dan ben je voor 50 euro en ritje naar Apeldoorn klaar, of het slot demonteren en zelf kijken of je de microswitch kan repareren (vaak is het een kwestie van door-solderen van losgeraakte verbindingen).

Bedankt! ik ga binnenkort een afpraak maken bij Frank.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe