Ga naar inhoud

Britse Skoda-rijder onthoofd door cruise control


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

Britse Skoda-rijder onthoofd door cruise control

Auteur: MauritsH, gepost 25-11-2016 om 12:39 20 Reacties
skoda-octavia-grijs-750.jpg
Een bijzonder vaag verhaal vanaf de andere kant van het Kanaal.

 

De 32-jarige Kaushal Gandhi is op een gruwelijke manier om het leven gekomen. De man reed in zijn Skoda Octavia over de M40. Voor zover bekend kreeg hij z’n auto niet uit de cruise control. Daarop belde Gandhi het alarmnummer en tijdens dit gesprek zei hij het volgende:

“My car is not coming out of cruise control… It’s not letting me stop. It shows 70 mph but I am going much faster than this.”

 

Op aanraden van de telefonist probeerde Gandhi nog of de auto mogelijk vaart zou minderen door de ‘bak in z’n vrij te zetten. Dat plan mislukte, evenals het herhaaldelijk indrukken van de start/stop-knop. In tegenstelling tot wat de wanhopige automobilist hoopte bleef de Skoda accelereren. Het transcript van een deel van het 8 minuten durende gesprek check je hieronder:

Kaushal Gandhi (KG): My car is not coming out of the cruise control. I have just passed the exit of the M40 towards Slough. It is not letting me stop. It (the speedometer) shows 70mph but I think I am going much faster than this.

Call handler (CH): Can you slow to a stop by braking? Can you try to control the car’s speed using your gears?

KG: I am trying. It is not stopping at neutral. I have kept pressing the button but all it makes is a noise. My speed is increasing. I think what has happened was I tried to change the mode on the car, because I was on the sports mode. I pressed a button to come onto the normal mode and then it is not allowing me to do anything. It is just gone 77mph right now.

Hierop vroeg de telefonist of Gandhi de handrem al had geprobeerd.

KG: ‘I haven’t tried it because at this speed I am not sure what will happen. I am in the middle lane right now, there is no traffic. Do you want me to try the hand brake?

Gandhi gaf aan dit te zullen proberen en even later werd de verbinding verbroken. De Skoda had zich waarschijnlijk precies op dat moment op volle snelheid in een stilstaande vrachtwagen geboord. De klap was dusdanig heftig dat de gehele bovenzijde van de auto werd geslagen. Bloedtests wezen uit dat Gandhi niet onder invloed was ten tijde van het ongeval.

Experts vermoeden dat de Skoda gelijktijdig een software- en een hardwarestoring kreeg en dat de cruise control daardoor flipte. Toch blijft het zeer opmerkelijk dat hij de auto op geen enkele manier kon laten afremmen. Onderzoek aan de auto wees overigens uit dat de Skoda ten tijde van de crash ongeveer 200 km/u reed en dat het gaspedaal volledig was gevloerd, wat het verhaal er niet duidelijker op maakt. (via: Daily Mail)

aangepast door EdK
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al suggesties gelezen dat het een geval van grote schulden zou zijn, en een ruime levensverzekering om het gezin toch financieel goed achter te laten. Bij zelfmoord wordt zo'n verzekering niet uitgekeerd, dus wordt een dergelijk 'toneelstukje' opgevoerd. Of die suggestie terecht is of niet kan ik niet beoordelen, maar dat remmen of naar vrij schakelen niet lukt is opmerkelijk. Het 'gevloerde' gaspedaal, kan een probleem zijn in het electronisch gaspedaal dat denkt dat maximaal gas wordt gegeven terwijl er in feite helemaal geen gas wordt gegeven, maar er een defect in de electronica van het gaspedaal zit. Maar met zo'n defect moet je wel kunnen remmen en schakelen, dus het blijft eigenaardig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe