Ga naar inhoud

Problemen bij 77.000km


FastFred
 Delen

Aanbevolen berichten

Na ongeveer 10 maand met onze Skoda Octavia 1.8TSI Elegance Businessline te hebben gereden, zijn er serieuze problemen ontstaan.:(

De thermostaat voor de koelvloeistof blijkt kapot. Tijdens een langere snelwegrit begon het motormanagement controlelampje te branden. Gelijkertijd hield ook de start-stop functie ermee op. De dealer dacht in eerste instantie bij het uitlezen dat het een sensor probleem van een par tientjes zou zijn, maar nu blijkt de thermostaat kapot te zijn. Het gevolg is dat het motormanagement registreerd dat de temparatuur plotseling fors daalt/stijgt en slaat alarm. Overigens niet alleen dat, maar schakelt ter compensatie ook allerlei mogelijke systemen uit!

Nu blijkt het vervangen van de thermostaat een lastige klus te zijn waar m'n zomaar een halve dag mee bezig is. Voorlopige indicatie is dat we een rekening van tussen de 800 en 900 euro kunnen verwachten!

Daarnaast blijkt het Columbus infotainment systeem sinds enkele weken van slag te zijn. Met name dan de touchscreen bediening:
- het ene moment werkt alles perfect.
- het ene moment reageert het touchscreen helemaal niet. 

Als ik dan erop duw (voorzichtig) wordt de aanraking niet omgezet in het uitvoeren van een commando. De bewegingssensor merkt wel op dat de hand in de buurt van het scherm komt. Maar als ik het scherm aanraak, gebeurt niets (er licht ook geen vakje op en ik krijg geen bevestigingssignaal of piepje te horen.
Het meest irritante is wanneer de touchscreen af en toe werkt: ik selecteer bijvoorbeeld een radiostation en een paar seconden daarna wordt dit commando nog een paar keer herhaald. Of erger nog, ik selecteer via de touchscreen het vakje van radio 1 maar het touchscreen kiest 3Fm, dat 3 vakjes verderop staat. Of er wordt - zonder dat ik het scherm daarna aanraak - een andere zender geselecteerd. Het is om gek van te worden, vooral onder het rijden. Het leidt enorm af.
In het instructieboekje vind je geen aanwijzingen wat te doen in dit soort situaties. Kan ook geen reset-knop vinden, etc.
Ben benieuwd of andere Skoda rijders hier al eens mee te maken hebben gehad, en hoe dit is opgelost.
 

aangepast door FastFred
Link naar reactie
Delen op andere sites

Snelle Fred verdient een snel antwoord: resetten van de Columbus kun je zelf doen.

Ik gebruikte net onze zoekfunctie en vond een paar links.

Tik "reset columbus" in en je ziet de topics verschijnen.

MijnColumbus systeem wil na een firmware update de CD niet meer uitwerpen. Onderstaande zaken heb ik al geprobeerd echter zonder positief resultaat. -Reset systeem middels het ingedrukt houden van de bovenste 3 knoppen met contact aan "<" + ">" + "EJECT" - Indrukken 7 seconden....

 

Voor wat betreft de thermostaat....daar weet ik geen antwoord op. Sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betreft de thermostaat praat men wel over een erg hoog bedrag al zou je rekenen met een uurbedrag van 100 eurie
Dan proberen ze te zeggen dat men bijna aan een dag aan arbeidsuren kwijt te zijn ??

Mocht de reset niet werken zoals WMM aangeeft en het zou echt op reparatie aankomen dan zal de dealer ongetwijfeld met prijzen komen die waarschijnlijk weer niet leuk zijn..
Dan zou je nog eens bij KMS Apeldoorn kunnen lijken ( www.kms-apeldoorn.nl/  ) een toko die veel electronica repareert voor redelijkere prijzen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als en echt met de nadruk op áls de thermostaat kapot is, rekent men daar nogal een bijzonder bedrag voor: zo'n thermostaat is een mechanisch onderdeel en kost voor de meeste auto's iets rond de 50 euro (richtprijs), bij de meeste auto's is het een kwestie van (als de auto koud is) de oude eruit draaien, nieuwe erin en eventueel verloren koelvloeistof aanvullen. Zeg maar iets van 20 minuten werk. Zelfs als je het totale systeem af zou tappen, dan de thermostaat wisselen en de nieuwe erin en nieuwe vloeistof erin, dan kom je nog niet op een dergelijk bedrag. Zelfs voor vervanging van een kapotte condensor (zeg maar de radiateur voor de airco) ben je nog iets minder kwijt, en een kapotte radiateur zal ook in dezelfde prijscategorie vallen.

Mijn nadruk op 'als' is niet voor niets: ik krijg het idee dat je serie van electronische storingen hebt, en dat er mogelijk helemaal niets met de thermostaat aan de hand is, maar dat deze als verdachte wordt gezien door foutief (dankzij storing) gemeten waardes.

Wat je touchscreen betreft: ik krijg het idee dat er barstjes in geleidingslijnen of andere fouten in het touchscreen zelf zitten. De oorzaak kan liggen in matige fabricage van het touchscreen, of in mishandeling van het display ergens in zijn levensfase. KMS zoals de EdK genoemd is één van de specialisten in NL in auto-electronica. (mogelijk dat je gemeten koelvloeistoftemperatuur die op en neer zou vliegen, hier ook mee samenhangt, met een fout in de instrumentenbordelectronica/ECU).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat het touchscreen betreft: ik zelf heb 2 x een Columbus gehad en bij beide wel eens moeten resetten. Niet omdat ik het slecht behandelde maar omdat ik vaak muziek erop laadde via een SD Card en hierdoor kan het Columbus systeem beïnvloed raken. En ook matige fabricage lijkt mij ook een logisch antwoord aangezien er best veel meldingen zijn over de reset.

 


 

 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja dan is hij wel meteen een meter korter......8-) Maar nu is wel duidelijk dat ze er een halve dag mee bezig zijn.
Maar dan vind ik die 800 eurie toch nog redelijk aan de prijs !
Of is dat thermostaat huis zo'n duur onderdeel ??

 

Hoop dat ze niet zoals ik altijd na demontage en montage weer wat onderdelen over hou in de vorm van schroeven en bouten....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, gaat dus om het thermostaathuis dat is wat omvangrijker dan alleen de 'kale' thermostaat. Als ik het goed zie is de voorbumper gedemonteerd (pakweg 10 minuten werk), en vervolgens ook lampunits, radiateur en condensor(radiateur voor de airco) incl. de koelvinnen, dus ook complete koelsysteem afgetapt. Heeft men vervolgens aan de werkbank het thermostaathuis gewisseld?

Ik vraag me wel af wat nu precies het probleem met het thermostaathuis was, en hoe dat ontstaan is (verborgen aanrijdingsschade of iets anders?).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe