Ga naar inhoud

Stop! Oververhitte Motor!


Emmy
 Delen

Aanbevolen berichten

Stop! Oververhitte Motor!

 

Deze leuke melding kreeg ik op de autosnelweg. Nog voor ik aan de kant kon stopte de melding en schoot de koelvloeistoftemp. ook van 130° terug naar 90°. De olietemp stond op 124° en ging daarna geleidelijk terug naar 100°.

Niets aan de wagen gemerkt, geen geur, geen rook, geen rare effecten.

 

De volgende dag gewoon normaal naar mijn werk kunnen rijden.

's Avonds na de werkdag weer van dat! Olietemp loopt op en koelvloeistoftemperatuur ook vlot boven de 90° waar hij anders staat.

Auto op de pechstrook gezet en gewacht tot er terug normale waarden waren. Daarna vlug de eerste afrit genomen. Bij het verder rijden richting garage bleef de olie rond 110° en te koelvloeistoftemp. rond de 100°.

Voorzichtig en zonder al de veel toeren te maken verder gereden. Op een 8-tal km van de garage plotsklaps alles weer normaal.....koelvloeistof direct weer naar 90° (normale stand) en de olie zakte weer graad per graad.

 

Mijn vader vind het raar dat er onder de motorkap geen signalen zijn dat hij overvehit is. De ventilator draait ook gewoon.

De garage gaat er naar kijken. Wagen is 1.6 jaar oud en heeft net geen 40.000 km.

Ik houd jullie op de hoogte.

Iemand al zoiets voor gehad?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1.2 TDI (90pk)

Is de eerste versie van de nieuwe Fabia (bj 2015)

Aan de telefoon zeiden ze dat een eventuele vervangwagen enkel betalend is.

Moet ik binnen garantie geen gratis vervangwagen krijgen?

 

De herstelling valt toch ook wel binnen garantie hoop ik. Onderhoud voor olie is bij de dealer gebeurd en koelvloeistof en olie waren in orde. De fout is dus niet mijn schuld :P 

 

aangepast door Emmy
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur ago , Emmy said:

Iemand al zoiets voor gehad?

Zelf niet met een ander type Skoda ( Yeti)

Maar is er onlangs koelvloeistof vervangen door de dealer ?
Kan me dan voorstellen dat er luchtbellen in systeem zitten en die kunnen zo'n voorval veroorzaken.
Ga ervan uit dat je koelvloeistof pijl wel goed is ??
En anders krijg ik als eerste indruk dat de pomp kuren heeft.....

Wat betreft de vervangwagen, gewoon protesteren als ze deze kosten in rekening willen brengen, en tijdens gesprek laten ontglippen dat er nog meer dealers zijn na je garantie periode.....
Dit is gewoon gevalletje garantie en mag er gerust wel wat service gegeven worden, kom je nu voor een reguliere servicebeurt dan kan ik me er nog wat bij voorstellen dat ze die kosten belasten....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerlijk gezegd denk ik aan een aantal mogelijkheden:

- waterpomp functioneert nauwelijks (vooral met exemplaren met kunststofschoepen gaat er nog wel eens iets fout). Daardoor kan de motor lokaal erg heet worden, en wordt die hitte door de olie afgevoerd (die dus ook extra heet wordt)

- oliepomp werkt slecht (hier vergelijkbaar verhaal)

- het geheel van klachten heeft ook wel iets weg van koppakking met kuren.

 

Heb je gekeken hoe de koelvloeistof er uit ziet (kleur) en hoe de olie er uit ziet (en of ie niet zoet ruikt), hoe is het peil van olie en koelvloeistof? Onder de olievuldop nog 'mayonaise' aanwezig?

Een andere mogelijkheid is dat de motor echt zo heet wordt (en niet alleen bij de temperatuursensoren voor olie en koelmiddel) en dat kan dan weer komen doordat de motor veel te arm loopt (door welke oorzaak dan ook).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de suggesties.

Het enige onderhoud dat bij deze auto uitgevoerd werd is olieonderhoud bij dealer maar dat is half jaar geleden.

Koelvloeistofniveau is ok. Olie ook.

Mijn vader heeft (zelfs tijdens de oververhitting) alles bekeken en voor hem was alles normaal. Totaal geen uiterlijke signalen voor wat de tellers in het dashboard aangeven.

 

Het meest vreemde vind ik, als auto-technische leek, dat de vloeistoftemperatuur plots terug naar de 90 schiet. De olietemperatuur daalt dan wel graad per graad, zeer geleidelijk aan.

Maar hoe kan en vloeistof nu plotsklaps terug naar 90 gaan? (de eerste keer schoot hij zelfs van 130, dik int rood, als een speer terug naar 90)

 

Nog geen nieuws gekregen van de garage voorlopig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Emmy said:

Maar hoe kan en vloeistof nu plotsklaps terug naar 90 gaan? (de eerste keer schoot hij zelfs van 130, dik int rood, als een speer terug naar 90)

Ik ben ook atechnisch, maar weet wel dat dit natuurlijk niet kan. Op de een of andere manier "denkt" het waarschuwingssysteem kennelijk van wel. Doet bij mij het vermoeden rijzen dat er iets mis is met dat systeem of dat iets anders het op het verkeerde been zet  

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur ago , Rosinfield said:

Ik ben ook atechnisch, maar weet wel dat dit natuurlijk niet kan. Op de een of andere manier "denkt" het waarschuwingssysteem kennelijk van wel. Doet bij mij het vermoeden rijzen dat er iets mis is met dat systeem of dat iets anders het op het verkeerde been zet  

De plotselinge terugval zou misschien kunnen doordat de stroming van de koelvloeistof tijdelijk wegvalt. Maar 130 graden..... dan is je auto een stoommachine geworden. Dat zou je toch moeten kunnen waarnemen los van de metertjes.

Misschien is er een sensor stuk of een kabelbreukje ergens...  Altijd leuk, op internet een stapeltje hypotheses formuleren. Ik ben benieuwd waar de garage mee komt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het een sensor was, dan zouden er 3 sensoren kuren moeten hebben:

  1. de temperatuursensor voor de koelvloeistof die het signaal voor het metertje op het dash meet
  2. de temperatuursensor voor de koelvloeistof die het signaal naar de ECU (motorcomputer) stuurt, en de ECU stuurt dan de melding 'oververhitte motor' naar het dash.
  3. de temperatuursensor voor de motorolie

Buitengewoon onwaarschijnlijk dat die allemaal tegelijk kuren vertonen. Als de koelvloeistof bijna niet circuleert, dan wordt de koelvloeistof ter plekke gloeiend heet, en deze hete koelvloeistof verplaatst zich dus langzaam. Als die hete koelvloeistof bij de temperatuursensoren komen (2 koelvloeistof sensoren zitten samen op één plug) dan schiet die temperatuur ineens omhoog. Als die langzaam bewegende hete koelvloeistof de thermostaat bereikt dan gaat ineens de thermostaat open en wordt de koude vloeistof in de radiateur ineens meegenomen in het koelcircuit, waardoor de temperatuur ineens zakt. Dus met een waterpomp die slecht zijn werk doet kan ik alle verschijnselen verklaren, ondanks dat het 'niet zou kunnen'.

Een andere mogelijke oorzaak die ik nog niet genoemd hebt, is een thermostaat die niet goed werkt. Voor een goed begrip: de thermostaat is een klep die afhankelijk van de koelvloeistof temperatuur gesloten is (koud, dan gaat de koelvloeistof niet door de radiateur, maar via een verkort circuit weer terug de motor in) of open (hoge temperatuur, dan gaat ie open en wordt de koelvloeistof extra gekoeld in de radiateur). Normaal opent de thermostaat geleidelijk, maar als ie van koud koelmiddel ineens loeiheet koelmiddel voelt, dan gaat ie in één keer open. De thermostaat is een mechanisch onderdeel, dus geen draadjes die storing kunnen verklaren. Een kapotte thermostaat blijft óf open staan (motor wordt bij koud weer niet warm) of blijft altijd dicht (motor snel oververhit).

 

Overigens bij optreden van oververhitte motor de kachel ook vol aanzetten omdat op die manier ook het teveel aan motorwarmte afgevoerd kan worden.

 

Meest waarschijnlijke optie blijft voor mij toch de waterpomp, ook omdat de koelwatertemperatuur hoger was dan de olietemperatuur. (Bij het begin van de autorit is dat normaal, maar na een stuk rijden zeker bij stevig doorrijden komt de olietemperatuur boven de watertemperatuur.

aangepast door Cordoba
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur ago , Cordoba said:

Dus met een waterpomp die slecht zijn werk doet kan ik alle verschijnselen verklaren, ondanks dat het 'niet zou kunnen'.

Die 130 graden.... Als dat van een analoog metertje is valt daar niet veel waarde aan te hechten.  Analoge metertjes kennen 3 standen, koud, normaal, te heet. O ja, en de stand "bezig van de ene naar de andere stand te gaan ;) ". De schaal is fake.  

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe is een analoge meter niet slechter dan een digitale, ondanks dat veel mensen er een ander gevoel bij hebben is het echt niet zo dat een digitale meter bij voorbaat beter/zuiverder meet. Voor steeds meer toepassingen zie je dat een digitaal gemeten waarde, zelfs analoog gepresenteerd wordt. De reden daarachter is dat zelfs een leek op een analoge schaal direct kan inschatten of de gemeten waarde normaal is (doordat de schaal van de meter dan als referentie geldt). Bij digitale meters, is het veel lastiger om te beoordelen of een gemeten waarde normaal is of niet.

De trend naar analoge presentie (vaak op beeldscherm) is in de vorige eeuw al ingezet in de luchtvaart, en verspreid zich steeds meer.  Zo'n 15-20 jaar terug was een digitaal dash in je auto hot, tegenwoordig is dat echt een achterhaald mode-verschijnsel (met wat uitzonderingen zoals de km-stand die wel digitaal getoond wordt op een display).

 

Overigens ben ik het wel met je eens dat je een behoorlijke foutmarge moet nemen bij de standaard temperatuurmetertjes in het dash, maar omdat er ook een temp. van 124 graden wordt genoemd, zou het me niet verbazen als de temperaturen zijn afgelezen van de boordcomputer, dus digitaal gepresenteerd op een display.

aangepast door Cordoba
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe