Ga naar inhoud

Taalpurisme


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik ben wel een beetje een taalpurist. Soms maak ik mij druk over anderen en ik probeer daarin toch mij in te houden.

Jullie weten dat ik Rotterdammer ben en wij staan erom bekend nogal gemakkelijk met de taal om te gaan en overal een "t" achter te plakken.....heerlijk toch?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
1 hour ago, Rosinfield said:

Ik merk ook regelmatig dat men iets volkomen serieus neemt, terwijl ik dat met een knipoog bedoel. Voordeel van online communicatie is dat je er dan zo'n winkie bij kunt zetten. Al leest men daar soms overheen.

Het voordeel van zo'n kort artikel is dat altijd zo goed gelezen wordt. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik loop ook daar regelmatig tegenaan. Wanneer ik mijn licht ergens over laat schijnen in een stuk tekst of een stuk van een ander aanbeveel, stuit ik geregeld op reacties als: ja zeg, wat een lap tekst, dat ga ik echt niet lezen. Om over boeken maar te zwijgen. Vaak gaat dit dan wel gepaard met het ventileren van stellige opinies, niet gehinderd door enige (theoretische) onderbouwing

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het valt natuurlijk ook niet mee om consequent elke mening echt als mening te formuleren. Het is meer een bepaalde grondhouding waarmee men dit verzuimt wat het zo irritant kan maken. Zonder zelf zo'n irritante grondhouding te hebben gaat Rosanne Hertzberger zelfs zover dat onzinnige waarheidsclaims "ons" als mensheid zouden kunnen redden, onzin dus als gerechtvaardigde manipulatie, als communicatiestrategie.

En toch, als dit de enige manier zou zijn....   is het sop de kool dan wel waard?

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/09/23/onzin-van-green-happiness-kan-de-wereld-redden-4394305-a1523073

 

Citeer

 

Onzin van Green Happiness kan de wereld redden

 Rosanne Hertzberger,  23 september 2016

Heerlijk, die ergernis die ik voelde na het lezen van het interview in NRC met de vrouwen van The Green Happiness. Het is dé nieuwe (di)eethype die claimt het lichaam te zuiveren en niets minder dan algehele gezondheid en levensgeluk te brengen.

Elk onzinboxje krijgt een vinkje: zuivel en eieren zijn de duivel, je lichaam ‘droogborstelen’ is goed voor de spijsvertering, je mond spoelen met kokosolie helpt bij het ontgiften. De hele goegemeente viel over de dames heen die daarop bedremmeld op hun blog schreven „een beetje moe en een beetje verdrietig” te zijn.

Ik kreeg bijna medelijden met ze. Bijna. Want tien uur na het pruillipjes-blogje twitteren de twee dames de zogenaamde wetenschappelijke onderbouwing van de kokosolie-mondspoeling. Daarvoor verwijzen ze naar een artikel uit het Nigerian Medical Journal waarin Indiase onderzoekers aan zestig tieners de opdracht gaven om dagelijkse oliespoelingen uit te voeren. Paar piepkleine manco’s in het experiment: er was geen controle of de spoelingen daadwerkelijk werden uitgevoerd, en zo ja, met welk product, hoeveel, hoe vaak, hoe, en oh ja, een controlegroep ontbrak. De geobserveerde reductie in tandplak en tandvleesontsteking kon net zo goed veroorzaakt zijn door het feit dat mensen nu eenmaal beter voor hun gebit gaan zorgen als ze weten dat een tandarts hun gezondheid gaat controleren. Over die vermeende toxines die de olie zou wegspoelen al helemaal geen woord. Want dat was, tja, eigenlijk gewoon volledig bij elkaar gefabuleerd.

Nu is er alleen iets heel vervelends aan de hand. Want terwijl ik mij dus zo zat op te winden over dit volstrekt feitenvrije verhaal van die twee Pinterestvrouwen is het dieet dat ze voorschrijven wel gewoon een goed idee. Veel groente, geen vlees. Artsen en diëtisten proberen hun steeds corpulentere patiënten te bewegen om meer groente te eten. Deze vrouwen bewerkstelligen dat bijna achteloos, met vrolijke plaatjes en originele slimme recepten.

Dan nog iets. Want een deel van die 200.000 jonge vrouwen die hen volgt op Facebook is op zoek naar een oplossing voor gezondheidsklachten. Oplossingen die in de reguliere gezondheidszorg ontbreken. U kent het wel: buikpijn, acné, slapeloosheid, schimmelinfecties. Een van mijn Facebookvrienden die Green Happiness met aandacht volgt, is huisarts. Wat moet zij al die patiënten vertellen met onverklaarbare maar reële klachten, die échte pijn opleveren en echt ongemak? Dat de wetenschappelijke onderbouwing van Green Happiness flinterdun is? Maar dat we verder helaas ook geen middel in de aanbieding hebben dat standhoudt in een gerandomiseerd gecontroleerd experiment?

Prima, antwoorden die patiënten. Maar ik heb nog steeds buikpijn. En dan, lieve mensen, staan we met een mond vol tanden. Wij hebben geen oplossingen voor vrouwen die vijf urineweginfecties per jaar hebben. Of elke avond hoofdpijn. Green Happiness wel. Of die geven in ieder geval hoop. Een stel bizarre eet- en gedragsregels, een boel rituelen en symboliek, en dat allemaal gedrenkt in een dikke soep van positief denken. Zij beweren dat ze zich elke dag energiek en gelukkig voelen. Ik kan me voorstellen dat dat gevoel best besmettelijk kan zijn, als je gelooft wat zij geloven.

En tot nu toe lijken ze niet zoveel kwaad te doen. Ze adviseren niet om suiker te vervangen voor stroop of honing. Ze adviseren geen acupunctuur bij kanker. En zolang Merel (die zwanger is) niet besluit haar zuigeling ook een veganistisch dieet voor te schotelen en gewoon te vaccineren, is er eigenlijk niet zo veel aan de hand. Ze vullen een gat op dat wij wetenschappers hebben laten liggen. Dan kunnen wij vanaf de zijlijn met ons vingertje zwaaien, „tuttuttut, daar klopt allemaal niets van”, tegelijkertijd hebben we geen enkel alternatief.

En dan nog een kleinigheidje, ik vind het rot om er telkens weer over te beginnen. Maar er was een dingetje met een opwarmende aarde, iets dat voor een belangrijk deel veroorzaakt wordt door de veeteelt. Die aarde kan wel wat Green Happiness gebruiken. Als Nederland vanaf morgen dat dieet volgt, hebben we tot 2020 geen aanvullende maatregelen nodig om de Parijs-richtlijnen te halen. Het zou niet de eerste keer zijn dat een onwetenschappelijke geloofsgemeenschap onbedoeld de mensheid verder helpt. Religieuze joden en moslims bleven gespaard tijdens menig epidemie omdat we geloofden dat we ‘rein’ moesten zijn om te kunnen offeren of bidden. Ook nu mogen we het hindoeïsme danken dat een miljard Indiërs geen rundvlees blieven. Religieuze fabels kunnen levens redden. Gebeurt dat hier ook? Gaat de Westerse wereld minder vlees eten omdat een stel goeroes ons doet geloven dat we daarmee ons lichaam kunnen ontgiften? Het zou tenenkrommende onzin zijn. Maar wel onzin die de aarde redt.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat ook om doseren, teveel van iets, wat dan dat ook is, komt onprettig over.

Denk hierbij aan het hoorspel, verdeeld over meerdere avonden.

Teveel informatie ineens, kan als een inbreuk op de privacy worden ervaren.

Het lezen van een boek verschaft de lezer, een middel om zijn eigen incassovermogen te kunnen aanpassen aan het informatieaanbod; je kunt het boek gewoon even wegleggen.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

On ‎6‎-‎11‎-‎2016 at 20:08, MarcoO2 said:

Mooi artikel Skoody! Alleen; één probleem: ik hóud van ironie, maar ook van smiley's...

Tja, duidelijkheid in communicatie en goede relaties zijn natuurlijk ook belangrijk. Maar de instabiele ironie is eigenlijk wel wat mooier dan de stabiele, en die verdwijnt als we geconditioneerd te digitaal kijken naar er-is-wel-een-smiley/de-smiley-ontbreekt voor respectievelijk het-is-ironie/het-is-serieus. Er is geen derde weg meer.  

On ‎7‎-‎11‎-‎2016 at 20:32, Cordoba said:

Dan zul je toch het lettertype van de tekst kleiner moeten maken, het formaat van de smiley kun je helaas niet wijzigen. ;)

ja, kleinere smileys, dat zou al heel goed zijn. Of smileys met een meer ambivalente gezichtsuitdrukking. Of wat ook kan: een ik-maak-een-gortdroge-opmerking-dus-houdt-ik-mijn-gezicht-in-de-plooismiley.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

On ‎8‎-‎11‎-‎2016 at 04:20, hobbel de bobbel said:

Het gaat ook om doseren, teveel van iets, wat dan dat ook is, komt onprettig over.

Denk hierbij aan het hoorspel, verdeeld over meerdere avonden.

Teveel informatie ineens, kan als een inbreuk op de privacy worden ervaren.

Het lezen van een boek verschaft de lezer, een middel om zijn eigen incassovermogen te kunnen aanpassen aan het informatieaanbod; je kunt het boek gewoon even wegleggen.

 

 

 

Een boek wegleggen is voor menigeen een stuk gemakkelijker dan een device wegleggen. De sociale werkelijkheid kan niet op pauze, en iets missen schijnt een ramp te zijn.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb beide. FB houd ik bewust beperkt en dan vind ik het wel handig om te zien wat er hier en daar gebeurt en zelf wat dingen kwijt te kunnen. 
Maar wat me wel bedroeft, is dat er steeds minder wordt gelezen. Zoals bekend houd ik me nogal uitgebreid bezig met "vegan advocacy" en krijg dan al snel te horen en zeker niet van ongeletterden, dat ze die lappen tekst echt niet gaan lezen. En dan gaat het meestal maar om een stukje van enkele alinea's. 
Boeken zijn dan al helemaal een brug te ver. Ik zie dat wel als een betreurenswaardige verschraling. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me voorstellen dat iemand 'die lappen tekst' niet wil lezen. Niet zozeer vanwege de lengte van de tekst, maar omdat dergelijke teksten vaak lastig leesbaar zijn, en je voor een goed begrip ook even na moet denken over de impact van de tekst. En nadenken, is iets wat in de huidige samenleving nog zeldzamer dreigt te worden dan een tyrannosaurus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur ago , Skoody Boo said:

Een boek wegleggen is voor menigeen een stuk gemakkelijker dan een device wegleggen. De sociale werkelijkheid kan niet op pauze, en iets missen schijnt een ramp te zijn.

 

Er is blijkbaar  een soort van slap geleuter gaande, waar men geen weerstand aan kan bieden.

Een verslaving van het ego, wat voornamelijk uit gebakken lucht bestaat.

 

9 uur ago , Skoody Boo said:

Een boek wegleggen is voor menigeen een stuk gemakkelijker dan een device wegleggen. De sociale werkelijkheid kan niet op pauze, en iets missen schijnt een ramp te zijn.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe