Ga naar inhoud

Trekhaak op Canbus BCM aansluiten Fabia combi III


John_p
 Delen

Aanbevolen berichten

Goede avond,

 

Vandaag bezig geweest met een trekhaak onder minj Fabia Combi-III te monteren. Dat viel mee.. zat er zo onder alleen toen kwam de bedrading. Ik heb een complete fabrieksgeteste Jaeger set bij de trekhaak genomen en een uitbreiding voor constante (+30) 12V. De Bekabeling tot voorin leggen ook geen probleem. Alleen nu moet de bedrading van de CAN-bus nog aangesloten worden op de BCM. De bedrading van de auto (Stekker C op de BCM) is niet zo lang en het is een hele heisa om er goed bij te kunnen. Ik moet pin 46 en 47 uit de connector halen en 2 andere draden terug plaatsen. De oude draden in een 3 polige connector steken en dan de zaak weer aansluiten. Dit allemaal onder het dashbord achter de zekeringkast. Kun je hier niet op een andere manier makkelijker bij komen ?? Of de connector ergens anders door bereiken zodat er wat makkelijker aan te werken is. 

Iemand een Idee ??

Tip voor een trekhaak, kijk op Ebay duitsland en zoek een trekhaak van Steinhof compleet met kabelset. Ik heb een afneembare genomen met een 13 polige kabelset. Super spul, netjes en snel geleverd. (Vorige week waren ze nog in de aanbieding dat scheelde 15%)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden, John_p said:

Iemand een Idee ??

Zorgen dat je alle draadjes die je moet aansluiten en die je je rug gaan kosten door de dealer laten doen.
Hebben vaak ook de juiste tools hiervoor en zijn met een uurtje klaar, vergeet je het inleren van de trekhaak ook niet ?
Als je dit zelf niet kan ( vcds kabel ) dan kan je dealer dat ook meteen ff meepakken...

Grootste besparing heb jezelf al gedaan door ergens anders te kopen en zelf alles te monteren......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tooltjes hebben we op het werk ook wel.. we hebben rond de 40 werkplaatsen en ruim 3500 voertuigen in onderhoud.. (bussen en busjes en taxi's)

Denk als ik hem op de brug zet en op de juiste hoogte dat het wel lukt, maar op de grond is het geen pretje. Het gaat de komende dagen toch regenen dus op de brug is dan niet zo erg is ook binnen dus droog ;-) 

D'r zal wel iemand op het forum zijn die een VCDS kabel heeft.. ik heb alleen een chinese VAGCOM kabel die ik jaren gebruikte voor mijn lupo 3L. Nooit iets mis gegaan heb toch een 10 tal keer de versnellingsdbak ingeleerd. (basis instellingen) Op het werk alleen voertuigspecifieke OBD-II interfaces.  Dacht dat in Breda iemand zat die ook meteen wat andere opties aan kan zetten.  Ik stoor mij ontzettend dat de ramen niet met 1 druk op de knop dicht gaan. ook niet bij de deuren sluiten inhouden op de sleutel, en zo zijn er nog wel wat meer puntjes maar dat is een ander onderwerp..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de info, als ik de CAN-bus aangesloten heb zal ik eens contact met hem gaan opzoeken, of ik moet nog iemand in de driehoek van Den-Bosch / Veghel / Uden kunnen vinden. En anders met 1 op 24 zijn die paar Kilometers extra ook niet zo erg.. ;-) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me vergissen, maar dacht dat het probleem met de elektrische ramen bij de nieuwe Fabia niet verholpen kan worden met VCDS, omdat de beperking in de gebruikte comfortmodule zit (ook bij de dure uitvoeringen schijnt het niet te kunnen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's vervelend.. Kunnen de ramen ook niet automatisch dicht bij het op slot doen van de auto. Dat was wel een zeer handige optie die wél op de Seat Ibiza zat (uit 2011) dus waarschijnlijk ook op de Fabia-II

 

p.s. Ben nu met mijn Facebook ingelogd.. even zien of dit ook gaat, Ben dus John_p van hierboven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook op sommige Fabia I's (afhankelijk van bouwjaar en uitvoering) zit het wel. Die van mij heeft een tussenvorm: met de sleutel in het portier kun je beide voorramen openen/sluiten.

 

Edit: voor EdK zijn dit de ramen van de voorportieren. ;)

aangepast door Cordoba
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sleutel in het voorportier.... mijn fabia heeft niet eens meer een sleutelgat ook geen contactslot overigens. Nog steeds wél een sleutel. 

Na wat rondgelezen te hebben blijkt dat de trekhaak door de dealer de beste optie is gezien dat bij een VCDS aanmelding van de trekhaak de gegevens verloren gaan bij een software update. Gezien ik 60.000 per jaar rijdt komt de auto zo'n 2x per jaar in de garage. En het is een leasewagen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, EdK said:

Huhhh waar hebt je het over ....?

Ik wilde voorkomen dat je wijsneuzerig ging beweren dat nog nooit een Fabia met meer dan 1 voorraam hebt gezien, maar zie dat mijn reactie in een verkeerd topic is terechtgekomen. (De bedoeling was een topic van iemand met een F2 die zijn ramen via de AB wilde openen sluiten, dus mijn post is verdwaald)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dealer kreeg vandaag de trekhaak niet ingeleerd. Ik had natuurlijk van tevoren de aansluiting getest, alle signalen aanwezig op de 13 polige stekker, de gehele verlichting in orde. Volgens de dealer een "storing bij PON" ben benieuwd of ze hem volgende week wél ingeleerd kunnen krijgen anders toch maar via VCDS. 

Weet iemand toevallig waar ik een klemmetje haal voor aan een kabel om in de zekeringhouder te steken. Ik heb nu op F43 de spanning naar de "aanhanger module" zitten. Ik wil ook nog constante 12V naar de trekhaak hebben deze kan vanaf F47 komen maar dan moet er een klemmetje in de zekeringhouder geklikt worden waaraan de draad naar de trekhaak komt te zitten. Ik zou alleen niet weten waar ik die vandaan zou moeten halen. De dealer wist het ook niet. Ik kan het natuurlijk oplossen met een zwevende zekering vanaf de accu maar dat is niet zo'n nette oplossing.  Zie tekening voor stekkertje J in de tekening

stekker zekering.jpg

aangepast door John_p
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel ik wil niet lullig overkomen hoor, maar de dealer moet die pennetjes gewoon kunnen leveren....
En anders bij een goede automaterialenzaak ( Brezan bijvoorbeeld ) een langsrijden.

 

En wat betreft het inleren.. heb wel vaker gehoord dat dealers het niet  of niet goed voor elkaar krijgen en dat uiteindelijk iemand met een VCDS kabel het in een paar minuten voor elkaar had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.rdae.nl/kabelschoenen-div/ongeisoleerde-kontakten/overig-ongeisoleerd/

 

Volgens mij heten ze power timer , maar je moet wel even weten welke diameter in mm² draad je gaat gebruiken.

Tsja @Cordoba ik klik die site aan en zie de spullen en dacht shit ik heb voor die zeilboot daar toen connectoren besteld omdat we de bedrading toen vernieuwd hebben...

Meteen maar weer bij de favorieten gezet...

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijken inderdaad  power timer contacten heb ze bij rick donkers gezien. Kijken of ik ze daar ook op kan halen, is 7Km bij mij vandaan en 6 Euro verzendkosten voor een paar pennetjes van 38 cent is nogal zuur ;-) 

aangepast door John_p
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur ago , EdK said:

Ach die jongens van postnl willen natuurlijk ook wat beleg op hun brood hebben .....:D

Maar aan roomboter en Ardenner ham wens ik niet mee te werken :lol: Als het aan mij ligt vreten ze droog brood... hahaha 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur ago , John_p said:

Als het aan mij ligt vreten ze droog brood... hahaha

Welke firma werkte je ook alweer ??
Mooi gaat ook op me soewarte lijst, ook jij dan maar aan t droge sneetje.....8-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ondertussen Power Timer contacten, we hadden ze gewoon op het werk liggen. Wordt niet zoveel gebruikt door ons zat in een grote kist met allerlei stekkertjes.. Het bakje van de Power Timer contacten zat nog helemaal vol.. :D

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Dealer is nog steeds niet in staat geweest mijn Trekhaak te activeren. Heb em zelf maar aangezet met VCDS, heb alleen mijn caravan nog niet hier dus kan niet controleren of het mistlicht en de PDC sensoren in zijn achteruit ook uit gaan bij aangekoppelde aanhanger. Misschien dat ik het met een fietsdrager ook kan testen ?  Ik kon zo nergens vinden waar ik de PDC uit zou moeten zetten, in de diverse handleidingen op internet werd overal even wazig gedaan. De meeste waren ook niet voor een Fabia combi-III. Ik heb wel gezien dat er voor de nieuwe polo meer te vinden is dan voor de fabia.  We gaan het zien, en anders kan ik altijd nog handmatig de PDC uitzetten met achteruit rijden.. Maarja hoe vaak doe je dat met een caravan. Wel heel beroerd dat het de skoda dealer niet lukt. Ze zouden een algehele "skoda trekhaak" storing hebben bij PON. Ben nu 2x voor niets bij de dealer geweest. Ben er eigenlijk wel klaar me..

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dit hoor je wel vaker dat de dealers het niet voor elkaar krijgen met hun apparatuur....

Hoe moeilijk kan het nu zijn....??
Update's hangen ze ook hun apparatuur er aan en word het via intranet geupdate als ik goed heb geluisterd
Dus als men nu eens wereldwijd een database zou aanmaken bij Skoda.cz waar de dealers dmv een keuze menu de juiste software kunnen updaten.

Of denken we nu te makkelijk.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe