Ga naar inhoud

Waarom VW’s nieuwe 1.5 TSI een knap stukje techniek is


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

Downsizen? Niet bij Volkswagen.

Daar wordt de 1.4 TSI namelijk vervangen door dit exemplaar met anderhalve liter slagvolume. Meer vermogen en een lagere consumptie zijn het resultaat.

Momenteel kun je de 1.4 TSI met 125 of 150 pk in een zeer groot deel van het VAG-gamma tegenkomen. Van Golf tot Sharan en van Audi A1 tot Skoda Superb. Deze 1.4 TSI vormt samen met de 1.2 TSI de EA211-generatie. De nieuwe 1.5 TSI is een grondige doorontwikkeling en krijgt dan ook geen nieuwe naam, maar gaat als EA211 TSI evo door het leven.

In eerste instantie komt de 1.5 in een tweetal vermogensvarianten: 130 en 150 pk. Volkswagen heeft er dus voor gekozen de vermogens iets dichter bij elkaar te brengen, waarbij alleen de minst sterke mag profiteren van extra pk’s. Maar extra vermogen is niet het belangrijkste speerpunt van deze nieuwe krachtbron, dat is het feit dat deze tot wel tien procent zuiniger is dan zijn voorganger.

 

Daarvoor is meer gedaan dan alleen het slagvolume vergroten zodat de motor iets minder hard hoeft te werken. Zo werkt de nieuwe TSI volgens de zogenaamde Miller Cycle, die eenvoudig gezegd een vijfde slag toevoegt aan de vier arbeidsslagen van een conventionele verbrandingsmotor. Een techniek die Mazda als eerste toepaste op de Xedos 9 met 2.3 V6 en die een hoger rendement levert in combinatie met drukvulling.

Volkswagen variabele turbo

Normaliter werkt men bij een Miller Cycle-motor met een supercharger omdat die in tegenstelling tot een turbo al bij lage toerentallen voor voldoende druk kan zorgen. Volkswagen pakt het echter anders aan en monteert een turbo met elektronisch verstelbare lamellen op het schoepenrad. Deze zorgen er voor dat de turbo niet alleen bij hogere toerentallen voldoende turbodruk geeft, maar dit ook al in de onderste regionen van het toerengebied doet.

Andere nieuwigheden zijn onder andere commonrail-inspuiting (jazeker, ook op een benzine-motor), welke de brandstof onder een druk van maximaal 350 bar kan inspuiten. Daardoor wordt de benzine fijner verneveld en dat lijdt weer tot een betere verbranding. Verder past Volkswagen cilinderuitschakeling toe en krijgen de cilinderwanden een nieuwe coating. Deze moet de smering van de cilinders verbeteren en voorkomen dat de zuigerveren slijten en de auto als gevolg meer olie gaat gebruiken. Precies het probleem dat zich bij 2.0 TSI-motoren wel voordoet dus.

Later dit jaar zullen de eerste modellen deze nieuwe krachtbon aangemeten krijgen en zal de 1.4 TSI gaandeweg worden uitgefaseerd. Of er ook een nieuwe variant van de 1.2 TSI komt is niet bekend gemaakt.

Volkswagen 1.5 TSI

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerlijk gezegd wel een beetje een kritiekloos hallelujah-verhaal. Allereerst de verstelbare turbo, die heeft Vag jarenlang toegepast, maar mogelijk door problemen met door roet (EGR) vastzittende verstellingsmechanismen is men daar weer vanaf gestapt. In dit verhaal toch weer die verstelbare turbo. Dan het Miller principe, als ik het goed begrijp is dit eigenlijk alleen om wel een lange arbeidsslag te hebben, en toch minder compressieslag te hebben. Het zou kunnen werken, maar waarom zijn fabrikanten die het eerder toegepast hebben, er dan toch weer mee gestopt?

Ik zie wel een voordeel: bij deze motoren zal bij een tandje overslaan van de distributieriem, de zuiger niet tegen de kleppen rammen. (omdat deze bij de extra Millerslag dus open staan).

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur ago , EdK said:

Meer vermogen en een lagere consumptie zijn het resultaat.

Dit komt bij mij een beetje dubbel over........

Heb nu de 1,4TSI in de Yeti zitten en als ik me verbruik dan met een 1,2TSI spiegel dan is en blijft de 1,2 zuiniger dan me 1,4.
Tsja hoeveel waarde moet ik hechten aan zo'n uitspraak....

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur ago , EdK said:

Ja op papier wel, maar werkelijkheid nog steeds niet is mijn ervaring tot heden

In mijn werkelijkheid wel. Als ik kijk naar mijn vorige 1.8 TSI (160 PK, 250 Nm) en mijn huidige 1.4TSI (150PK, 250 Nm), is die vooruitgang duidelijk zichtbaar en merkbaar. De ruimschoots kleinere motor heeft een prettiger loopcultuur en is evident zuiniger. Daar waar ik met mijn 1.8TSI meestal net boven de 1:9 zat, zit ik nu met dezelfde rijstijl op iets boven de 1:13. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe