Ga naar inhoud

Deze schitterende Skoda is pre-war, pre-VAG en te koop


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

Slechts zeven exemplaren werden er gebouwd, dit is een van de zeldzame overlevers.

Het moge ondertussen duidelijk zijn dat ik fan ben van de Oost-Europese automobiel. Hoewel ik een Skoda 120 of Favorit zeker kan waarderen, zal ik de eerste zijn om toe te geven dat de jaren ’80 nu niet tot de meest kleurrijke pagina’s uit de geschiedenis van Skoda behoren. Hoe anders was dat voor de Tweede Wereldoorlog, toen er van een afgezonderd Oost-Europa nog geen sprake was en Skoda een gerenomeerd automerk was.

In die jaren zag deze Skoda Popular Aerodynamic het licht. De naam is een tikkeltje misleidend, want van deze uitvoering werden slechts zeven exemplaren gebouwd. Ook Aerodynamic moet je met een schepje zou nemen, maar de afgeronde vormen én kleine staartvin waren in 1934 hypermodern. Het was hetzelfde jaar waarin de Chrysler Airflow werd gepresenteerd en 99 procent van de auto-ontwerpers überhaupt nog nooit van de woorden stroomlijn en Cw-waarde hadden gehoord. Een jaar later kwam Skoda overigens met de imponerende 935 Dynamic, die onlangs volledig werd gerestaureerd door de fabriek.

Het net geen liter grote motortje perst er 44 pk uit. Dat lijkt niet heel indrukwekkend, maar mijn zestig jaar nieuwere Lada haalde 52 pk uit 1100 cc, dus waar is die voorsprong? Ok, niet helemaal het juiste voorbeeld denk ik…

Deze Skoda Popular Aerodynamic schijnt volledig gerestaureerd te zijn, al zijn de foto’s niet denderend van kwaliteit en is het lastig om de auto daarop goed te beoordelen. De prijs is met 99.000 euro fors voor een Skoda met 44 pk, maar best schappelijk voor een fraaie en extreem zeldzame vooroorlogse auto met aerodynamische koets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur ago , Skoody Boo said:

Ja, dat bedoel ik. D'r zat eerst een knopje om een plaatje in te voegen, maar die ben ik kwijt in de nieuwe software....

Rechts onder, Skoody: "voeg andere media in".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe